Jak si jednoduše a levně založit vlastní eshop?

Shrnutí: Jak si vytvořit vlastní e-shop

Pojďme si tedy ve zkratce shrnout, jak si vytvořit vlastní e-shop.

  • Založte si živnost. Nejprve je nutné vyřídit si živnostenské oprávnění.
  • Zajistěte si produkty. Před založením e-shopu byste měli vědět, co chcete prodávat. Produkty můžete odebírat od dodavatele, nebo je vyrábět sami.
  • Založte si e-shop. Vytvoření e-shopu nemusí být nic složitého. E-shop si můžete založit na několik kliků. Po nastavení všeho potřebného se můžete připravit na první objednávky.
  • Doprava a platby. Bez nich e-shop fungovat nebude. Zhodnoťte ty nejlepší možnosti pro vás.
  • Marketing. První objednávky nejspíše nepříjdou jen tak. Musíte se pustit do svět online marketingu a nastavit první reklamy.

Jak si založit eshop? Podívejte se na návod, který vás provede celým procesem od založení společnosti po spuštění online prodeje.

1. Vyberte si, co chcete prodávat

Pokud v tomto bodě máte jasno, můžete přejít rovnou na krok 2. Tím je vyřešení legislativních povinností. 

Ještě před založením e-shopu byste si měli udělat jasno v tom, jaké produkty budete zákazníkům nabízet. Začít můžete například seznamem toho, co byste chtěli prodávat. Ideálně by mělo jít o něco, k čemu máte osobní vztah. Zároveň byste ale o svém zboží na e-shopu měli něco vědět.

Co to v praxi znamená? Jste-li vášnivý sportovec, proč nezkusit založit e-shop s prodejem sportovního náčiní? Nebo máte ráda bytové doplňky a dokážete se v nich dokonale orientovat? Tak už máte základní představu, kam by měl váš internetový obchod směrovat.

Dalším tipem je sledování trendů, které vám v ideálním případě daruje náskok před konkurencí. Každý den na světě vznikají nové produkty. Máte tak možnost objednat ze zahraničí zboží, které zde není běžně k dispozici. Dejte si pouze pozor na to, aby zboží splňovalo veškeré podmínky týkající se prodeje v České republice, a to zejména v oblasti bezpečnosti a složení.

2. Právní forma aneb jak založit eshop a neporušit zákon

K jedněm z prvních kroků, které patří k založení eshopu, je výběr právní formy. Existuje řada kritérií, podle kterých lze právní formu pro podnikání zvolit. Mezi ty patří typ činnosti, předpokládaný obrat, účast společníků či například náklady na účetnictví. V základu je třeba rozhodnout se, jestli chcete společnost, nebo budete živnostník.

A jaká varianta je výhodnější? To je projekt od projektu jiné. Svou roli hraje kromě výše zmíněných kritérií také finanční zázemí. Pozitiva a negativa dobře popisuje článek OSVČ nebo S.R.O. – Udělejte si jasno v tom, co je pro vás nejlepší!

Živnostenské oprávnění vás bude zjednodušeně stát tisícovku a trochu času na úřadě. Jednoduchý návod, jak si živnost založit, najdete zde. Založit akciovou společnost nebo společnost s ručením omezeným je už složitější krok. Pokud na založení spěcháte, existují specializované firmy, které za poplatek vše vyřeší za vás.

Další informace o volbě právní normy najdete v článku DPH a právní specifika eshopu.

Pozor: Kupovat již založené společnosti s historií (tzv. ready made) s sebou přináší mnoho rizik. V takových případech si opravdu velmi pozorně prostudujte historii firmy.

Jakmile je právní forma správně založena, již vám nic nebrání v tom, abyste začali podnikat na internetu.

3. Komu budete prodávat?

Najít jen vhodný produkt nestačí. Musíte také promyslet, komu ho budete prodávat. Měli byste znát odpověď na to, proč by si zákazníci měli objednat zrovna od vás. Než si e-shop založíte, poznejte nejen zákazníky, ale také konkurenci. Aby byl nově založený e-shop výdělečný, musíte zákazníky přesvědčit, že jste v něčem lepší. Nemusí to být nutně ceny. Nezřídka zákazníci ocení osobní přístup nebo nadstandardní služby.

TIP: Při přemýšlení nad zákazníky a jejich potřebami vám pomohou persony. Persona je fiktivní profil osoby. Ta reprezentuje uživatele produktu či služby. Profil neváhejte popsat opravdu konkrétně od pohlaví přes zaměstnání až po životní styl a koníčky. Jakmile si personu vytvoříte, mnohem lépe se vám bude stavět celkový marketing.

4. Výběr e-shopové platformy

Sice jde o čtvrtý, ale bezpochyby jeden z nejdůležitějších kroků. Před starem ostrých prodejů totiž musíte mít jasno o tom, jak si e-shop vlastně postavíte. Existuje totiž více způsobů. Jen jeden ale přinásí ideální mix jednoduchosti, rychlosti spuštění a finanční výhodnosti. Tím je pronájem e-shopu. Jedná se o způsob provozu internetového obchodu, kdy za pravidelný měsíční poplatek získáte přístup k plnohodnotné platformě, která je pravidelně aktualizována a vylepšována. 

A když už volíte pronájem e-shopu, proč rovnou nezačít s tím nejlepším, co máte je k dispozici. Tím je pronájem e-shopu od Upgates. Poznejte jeho výhody a začnete s úspěšným podnikáním na prvních 30 dní zdarma. 

5. Nebojte se nechat si před založením eshopu poradit

Nemáte s online obchodem zkušenosti, ale i tak byste rádi prodávali na internetu? Pak nemějte strach pobavit se o tom s odborníkem. Existuje mnoho lidí a agentur, které vás navedou na správnou cestu. Jejich služby nejsou zdarma, ale investice do nich vám ve výsledku dokáže ušetřit velké ztráty v budoucnosti. Nechat si poradit od někoho, kdo úspěšně spustil a vedl mnoho projektů, není od věci. Využijte služby našich poradců a začněte s e-shopem správně.

Ohledně čeho se předem poradit:

  • Jestli je pro vás vhodné prodávat online, na kamenné prodejně nebo kombinovaně
  • O veškerých finančních nákladech v návaznosti na váš rozpočet
  • Na jakém řešení založit e-shop (pronájem, open-source nebo e-shop na zakázku)
  • Název nového brandu a výběr domény e-shopu
  • Co obnáší obsluha e-shopu a zda s ní nepotřebujete pomoct
  • Další specifika (ceny, dopravy, platby apod.)
  • Jak na efektivní a udržitelný provoz e-shopu

Ve všech těchto bodech vám pomohou články našeho průvodce pro začínající online podnikatele. Krok za krokem se dozvíte, na co se zaměřit a v jakém pořadí postupovat při budování vlastního úspěšného e-shopu.

Další článek
Co obnáší provoz a správa eshopu a kolik stojí eshop?