Co obnáší provoz a správa eshopu a kolik stojí eshop?

S čím vším se při provozu e-shopu setkáte? V předchozích kapitolách našeho průvodce pro začínající podnikatele jsme si řekli, jak a v čem začít podnikat online, jak si e-shop snadno založit a jaké řešení si vybrat, aby pro vás bylo nejvhodnější.

V tomto článku si povíme více o tom, co všechno obnáší provoz vlastního e-shopu. Na první pohled by se mohlo zdát, že správa eshopu musí být velmi složitá. Dnes si ukážeme, že se správnými nástroji to vůbec nemusí být pravda.

Kolik stojí eshop?

Náklady jsou pro mnoho e-shoperů velmi důležitým faktorem. A není se čemu divit. Férové e-shop řešení se chová transparentně a neúčtuje vám nesmysly. Cena různých e-shop řešení se může velmi razantně lišit. Od prakticky nulových nákladů až po miliony korun. Vše samozřejmě záleží na konkrétních požadavcích a očekáváních e-shopera. Zdaleka nejrozumnější kompromis ovšem představuje pronájem e-shopu. U Upgates si můžete vybrat ze čtyř férových tarifů. Bez zbytečných příplatů, závazků nebo smluv.

Jaká je cena eshopu?

Cena vytvoření e-shopu záleží na tom, jakou formu nakonec zvolíte. Nejlepší poměr ceny a výkonu ovšem nabízí takzvaný pronájem e-shopu. Za měsíčíní poplatek vy výši zhruba 500 až 3 000 korun získáte přístup k plnohodnotné e-shop platformě všetně všech funkcí, podpory a pravidelných aktualizací.

Produkty

Produkty jsou absolutní základ. První věc, které byste se v rámci provozu e-shopu měli věnovat, je založení produktů, vytvoření atraktivních popisků a určení jejich cen.

Jak produkty vložit / založit?

  • Ručně – v případě, že jich není velký počet a máte na to čas. Ideální volba třeba pro autorské produkty, kdy si můžete pořádně vyhrát s popisky, fotkami a dalšími materiály.
  • Importem – jednorázové nebo pravidelné nahrání datového souboru s produkty na e-shop. Hodí se pro velké množství produktů, které máte od dodavatele.

Co vše vyplňujete při tvorbě produktů a co je zdaleka nejdůležitější?

  • Název
  • Popis
  • Obrázek / fotografie
  • Cena
  • Stav zásob a dostupnost
  • Kategorie
  • Parametry
  • Štítky
  • SEO parametry
  • další

Co z výše uvedeného je nejdůležitější? Všechno! Nenechávejte nic náhodě. Správný název a popis produktu prodává. Stejně tak potřebuje zákazník vidět, jak produkt vypadá v reálu a kolik za něj zaplatí. Pokud možno včetně DPH, aby znal finální cenu. Také musíte zřetelně dát najevo, kolik kusů máte skladem, případně k jakému datu dokážete nabídnout doručení. Nedostupné zboží můžete buďto archivovat, nebo ho nechat na e-shopu s omezením objednání. V druhém případě je ideální uvést, kdy bude zboží znovu k dostání.

Provoz eshopu

Produkt musíte mít také zařazen do správné kategorie. Aby se k němu zákazníci snadno dostalii, mějte dobře ošetřené i parametry produktů. Podle těch si vyfiltrují přesně to, co hledají. Štítky mohou nalákat zákazníky na akce, slevy, novinky apod. V neposlední řadě byste se měli zajímat o přidání produktů na zbožové srovnávače

Pokud máte e-shop ve více jazykových mutacích, je potřeba některé věci při tvorbě produktů řešit pro každou mutaci zvlášť. U nás samozřejmě v jedné společné administraci, což vám šetří čas a minimalizuje vznik možných chyb.

Samotnou kapitolou jsou pak SEO parametry popsané níže.

Doprava

Doprava a s ní související platba jsou faktory zásadně ovlivňující konverzní poměr. Lidé nakupují přes e-shop zpravidla kvůli tomu, že preferují v případě nákupu rychlost a komfort. Nechtějí někam jezdit, čekat fronty atd. Myslete na to v momentě, kdy vybíráte, jaké způsoby dopravy a platby na e-shopu nabídnete.

Jedním ze způsobu doručení je osobní převzetí. To přichází v úvahu, pokud máte dostupnou provozovnu. V ideálním případě síť prodejen, kde jde objednávky vyzvednout. U některých produktů je možné domluvit se s partnerským obchodem, že za vás bude objednávky vydávat. Příklad? Pokud například prodáváte vlasovou kosmetiku, můžete se zkusit domluvit s kadeřnictvím v centru města.

Správa eshopu

Další možností je využít služby dopravce. V rámci provozu e-shopu je nutné si je nasmlouvat. Pochopitelně čím více dopravců nabídnete, tím lépe. Vliv má i cena dopravy. Když zákazníkovi nebude sedět ani jeden způsob dopravy, nebo bude poštovné drahé, nákup nedokončí a zůstane vám po něm jen opuštěný košík.

Nabízet můžete přes dopravce i doručení na adresu nebo na pobočku:

  • Zásilkovna
  • Česká pošta – balík na poštu, na balíkovnu,
  • PPL Parcel Shop
  • a další

U doručení na pobočku je cena poštovného většinou nižší. Zároveň je jednodušší si zásilku vyzvednout.

Dopravu pak můžete omezit podle hmotnosti zásilky, země doručení apod. Na vašem zvážení pak je, zda na e-shopu nabídnete dopravu zdarma. Zákazníci to ocení, vám se to ale finančně nemusí vyplatit. Dopravu zdarma si musíte opravdu velmi dobře spočítat, aby vám marže z objednaných produktů náklady s expedicí bez komplikací pokryla.

Platba

S dopravou úzce souvisí možnosti platby. I nevyhovující způsoby platby mohou zákazníky odradit od dokončení nákupu. Jaké tedy jsou možnosti plateb?

  • Hotově
  • Na dobírku
  • Bankovním převodem
  • Online platba kartou

Nejlepší je pochopitelně nabízet všechny možnosti. Při osobním předání bude zákazník platit buďto hotově, nebo kartou. Je tak výhodou mít při osobním převzetí k dispozici také platební terminál.

Stejně tak může zákazník i při dopravě na dobírku platit hotově a kartou.

U bankovního převodu musíte zákazníkům poslat email, ve kterém budou zřetelně uvedené platební údaje. Ještě lepší je mít součástí emailu QR kód, který přesměruje zákazníka přímo do jeho bankovnictví již s předvyplněnými údaji platby.

Čím dál tím populárnější je online platba kartou. Pro tento způsob platby je určitě potřeba vybrat si e-shop řešení, které má napojené konkrétní platební brány. A jaké jsou nejběžnější platební brány?

Cena eshopu

Z výše uvedených můžeme určitě doporučit bránu Comgate, která nabízí na českém trhu nejvýhodnější podmínky. Více se dozvíte v jejich srovnání platebních bran zde.

Rozšířené jsou také splátkové metody (Cetelem, Home Credit, Essox, Cofidis) či opožděné platby (Twisto, mallpay apod.).

Objednávky a administrativa

Dalším krokem při provozu a správě e-shopu je zpracování objednávky a s ní spojená administrativa. Všechny kroky nutné k tomu, aby si zákazník dokončil objednávku v košíku, jsme už zvládli. Teď je ale potřeba zásilku zabalit a správně odeslat. Samozřejmě pokud možno co nejrychleji. Když bude balík druhý den na místě určení, rozhodně poroste procento spokojeně se vracejících zákazníků.

Aktuálně mají v některých segmentech zákazníci rostoucí zájem o doručení ve stejný den, kdy zboží objednali - tzv. same day delivery. Tento logistický oříšek vyžaduje buď vlastní optimalizovanou logisitiku, nebo využívání kurýrů, za všechny lze jmenovat například DoDo.

Co vše je potřeba řešit?

  • Oznámení o stavu objednávky

Každý stav objednávky by měl mít přidělený tzv. systémový email. Základní jsou „objednávka přijata“, „platba objednávky“ a „souhrn objednávky“. Dle vybrané platební metody pak musí mít emaily svou podobu. Pochopitelně je možno do nich přiložit objednávku vygenerovanou systémem. Fakturu vygenerovanou e-shop systémem můžete přiložit také do emailu.

  • Balení objednávky

Na začátku jsme si řekli, že je nutné mít produkty na e-shopu co nejlépe vystavené a hlavně skladem. Stejně důležité je mít je do čeho zabalit a mít někoho, kdo je zabalí.

Kolik stojí eshop

  • Tisk štítků zásilek

Objednávky ze systému jednoduše vyexportujete v CSV formátu a vložíte je do vaší administrace u daného dopravce. Takto si vygenerujete štítky k tisku a půl je hotovo! Pak už jen štítky nalepit na správné balíky a nepoplést to.

Případně můžete využít službu Balíkobot, nebo Chameleoon, která veškeré odesílání objednávek k tisku štítků zautomatizuje.

  • Objednávka svozu

Svoz musíte mít nasmlouvaný se svými dopravci. V rámci jednání s nimi se můžete také dostat na nižší ceny za poštovné. Pro objednání svozu můžete využívat i Balíkobot.

Zvláště v začátcích podnikání je však možné, že balíky budete sami odnášet na sběrná místa. To je případ třeba Zásilkovny nebo Balíkovny. V úplném startu internetového podnikání můžete balíky skrze Zásilkovnu nebo Českou poštu zasílat manuálně jako osoba jiné osobě. S rostoucím počtem balíků bude už ale nasmlouvání dopravce a profesionalizace těchto procesů nutná. 

Marketingová správa a provoz eshopu

Marketing e-shopu je další klíčovou věcí, kterou v rámci provozu a správy e-shopu nesmíte přehlížet. Naopak, je potřeba se marketingu věnovat průběžně a dlouhodobě. U všech stránek si dávejte pozor na správně vyplněné SEO parametry.

Dalšími faktory jsou např. landing pages (dopadové stránky), pravidelné články v blogu navazující na analýzu klíčových slov apod. Co všechno řešit v rámci marketingu e-shopu se dozvíte v našem článku „Marketing e-shopu - SEO faktory“ nebo článku z druhé sekce Začíname podnikat pod názvem "SEO optimalizace e-shopu a jak zlepšit pozice ve vyhledávači?".

Všem dalším faktorům marketingu e-shopu se věnujeme v samostatných článcích. Můžete si tak do detailu nastudovat SEO, PPC, sociální sítě, ale také na email marketing a mnoho dalšího, takže se máte rozhodně na co těšit.

Závěr

Shrnuli jsme pro vás základní činnosti pro úspěšný provoz a správu e-shopu. Jak jsme si řekli už na začátku, pokud to člověk s online podnikáním myslí vážně, není provoz e-shopu vůbec hračka. Čím více rostete, nabíráte nové zákazníky a zvyšujete tržby, tím více práce s provozem e-shopu vás čeká.

Teď už však máte představu o tom, co všechno obnáší provozovat vlastní internetový obchod a s čím se budete muset vypořádat. Určitě nejde o jednorázovou činnost. Držte se ale u všech bodů našich rad a zvýšíte šanci, že vybudujete opravdu úspěšný e-shop. Časem možná tak úspěšný, že si na některé dílčí činnosti jeho provozu a správy budete muset najmout posily. Držíme palce!

Další článek
Vybíráme název domény a obchodu