V předchozích článcích našeho poradce nejen pro začínající online podnikatele jsme si řekli vše, co vše je spojeno se začátkem vydělávání přes internet a spuštěním moderního internetového obchodu. Tedy kdy začít podnikat online, jaké jsou možnosti a jak probíhá tvorba e-shopu. Krok za krokem jsme vás provedli jednotlivými oblastmi a řešeními.

Co je ale v procesu vytváření e-shopu posledním a nejdůležitějším krokem? Jeho převod na ostrý provoz a vlastní doménu, kde už vše uvidí reální zákazníci. Doteď jste si e-shop pouze testovali, připravovali a postupně ladili. Dostupný byl vám nebo vašim správcům. Nyní ale bude pod nátlakem desítek, stovek či později dokonce tisíců zákazníků denně. Vše tak před spuštěním musí být stoprocentně připravené a zkontrolované. Každá chyba vás potenciálně stojí nejen dokončenou objednávku, ale také věrnost zákazníka, kterou už nemusíte nikdy získat.

Co vše zkontrolovat před přechodem e-shopu na ostrou verzi?

V rámci přechodu na ostrý provoz a doménu je potřeba správně nastavit DNS záznamy vaší domény. Tím e-shop provozovaný na serveru poskytovatele nasměrujete na svou vlastní doménu. Tu si musíte předem registrovat a zaplatit. Další kontrola je spojena se samotným fungováním a nastavením e-shopu.

Objednávky a vše okolo

Než spustíte e-shop do ostrého provozu, musíte testovat tu nejzásadnější funkci. Nákup produktů a registraci. Krok po kroku si několikrát projděte nákupní proces v košíku, vyzkoušejte si vyplňovat různé registrační údaje a varianty. Funkční musí být vkládání produktu do košíku včetně udání počtu kusů, registrace musí fungovat zcela bez komplikací.

Košík bývá ve většině případů tříkrokový. V prvním kroku máte přehled zboží vloženého do košíku. Můžete měnit počet kusů nebo zboží z košíku odstranit. Druhý krok obsahuje výběr dopravy a platby. Třetí pak formulář s fakturačními a dodacími údaji. I ten musí být jednoduše pochopitelný a průchozí.

Doprava

Při vytváření doprav věnujte maximální pozornost omezení doprav. Dopravu totiž můžete omezit dle:

  • země
  • skupin zákazníků
  • skupin doprav
  • ceníků
  • maximální a minimální hmotnosti nákupu
  • maximální a minimální ceny nákupu

Nevhodné nastavení těchto omezení může zapříčinit to, že se v košíku nenabízí výběr dopravy. Na ten se váže i výběr plateb, které u doprav taktéž povolujete. Například u dobírkové dopravy povolíte pouze platební metodu dobírkou. Jakmile máte něco nastaveno nesprávně, nepřejde zákazník přes druhý krok košíku a nedokončí nákup. Vy přicházíte o peníze.

Výběr doprav před přechodem na ostrou verzi e-shopu

Čím více možností dopravy klientům nabídnete, tím se zákonitě sníží počet takzvaných nedokončených / opuštěných košíků. Zvýšíte tím konverzní poměr (počet dokončených nákupů) vašeho e-shopu. Dobře tak zvažte, jaké dopravce oslovíte, nasmlouváte a na e-shopu nabídnete.

Čím dál tím oblíbenější je doprava na pobočky. Napojené pobočky dopravců naleznete zde. Mezi českými zákazníky se stále těší velké popularitě dobírka. Dle statistik tvoří stále kolem 50 % nákupů.

Platba

Stejně jako u dopravy je potřeba i u plateb rozmyslet, co všechno zákazníkům nabídnete. Nastavení platby hotově, dobírkou nebo převodem nebude nic složitého. V systému již máte tyto platební metody předvyplněné a stačí si je pouze mírně upravit.

Háček ale může nastat při napojení a zřízení platebních brány sloužící k rychlým online platbám nebo platbě kartou. V prvé řadě si musíte vybrat, kterou platební bránu chcete využívat. K tomuto vám může být nápomocný článek „Srovnání platebních bran“.

Záležet bude nejen na ceně za zřízení, ale i na procentuálním poplatku neboli sazbě platební brány. Velmi důležitá je například průchodnost brány. Tedy procentuálně udávaná hodnota toho, kolik plateb přes bránu proběhne / neproběhne úspěšně. Dle průzkumů totiž Češi v průměru nedokončí každou dvacátou platbu na e-shopu.

Nastavení propojení s platební bránou se řadí mezi technické úkony. Každá brána má svůj specifický postup. Nejčastěji je potřeba provést několik testovacích objednávek. Těm předchází správné nastavení obchodu v administraci vaší platební brány. K nastavení platebních bran v systému UPgates najdete podrobně zpracovaný návod, jak postupovat. Zde je pak dostupný seznam napojených platebních bran.

Údaje o provozovateli a správnost systémových emailů

V rámci testování objednávek je potřeba vyzkoušet také systémové emaily. Zda mají správný obsah a jejich zasílání je funkční. Jsou to totiž emaily, které zákazník obdrží v návaznosti na objednávku a změny stavu objednávky. Prvotní email slouží k oznámení o přijetí objednávky. Nejvíce důležitý je pak tento email při objednávkách s platbou převodem. Zákazníkovi v něm totiž posíláte údaje, na které pošle platbu objednávky. Pro usnadnění můžete mít v objednávce QR kód.

Součástí systémových emailů mohou být různé dokumenty (objednávka, faktura apod.). Veškeré znění emailů a dokumentů je ve výchozí podobě nastaveno systémově. Není ale na škodu si vše projít, překontrolovat a upravit dle potřeby. Podrobné informace o systémových emailech naleznete zde

Grafika

To, jak e-shop vypadá, nesmíte nikdy podcenit. Grafika a design prodávají a mají schopnost zaujmout na první pohled. Aktuální a atraktivní design návštěvníkovi řekne, že držíte tempo s dobou. Veškerou přípravu zvládnete díky modernímu a ojedinělému konfigurátoru Designer jednoduše sami. A to bez znalosti kódování, programování apod. Toho můžete využít až v pozdějších fázích, kdy design finalizujete a potřebujete doladit detaily individuálně.

U e-shopů je nutné projít zvlášť každou stránku (hlavní stránku, stránku se seznamem produktů, stránku s detailem produktu, stránku s články a dalším obsahem) a zkontrolovat správnost zobrazení. Využít v tomto směru můžete také naší služby Revize hotové grafiky, kterou poskytujeme při přechodu na placený / ostrý provoz zdarma. Důležité je zkontrolovat si zobrazení nejen na počítači či notebooku, ale také v mobilu nebo například na tabletu.

Pozor si dejte také na grafické podklady a jejich kvalitu, rozměry a ostrost. Tedy logo, bannery a určitě nezapomeňte i na favicon. V patičce zase zkontrolujte detaily, jako jsou odkazy na sociální sítě apod.

Důležitá je také rychlost načítání. Co jí může ovlivnit, najdete v přehledném článku zde.

Je dobré vše konzultovat i s někým nezaujatým a objektivním. Pokud možno přímo s odborníkem, kterým vám řekne narovinu svůj názor. Možná ho za to zprvu nebudete mít rádi. Časem mu ale určitě poděkujete.

Více k tomuto tématu se dočtete v článku Jak zmáknout design e-shopu.

Funkce systému

Před tím, než vše finálně spustíte, je vždy potřeba detailně projít e-shop systém. U pronájmu e-shopu je potřeba se s funkcemi seznámit velmi dopodrobna. Společně s propojeními jsou totiž ve většině případů dány pevně. Nelze tak ihned a na vyžádání očekávat nové funkce, úpravy těch stávajících nebo implementaci a napojení systému třetích stran na základě vašich individuálních požadavků.

Obsah pro uživatele a vyhledávače

„Content is king“ (Obsah je král), jak napsal v roce 1996 zakladatel Microsoftu, Bill Gates. Proto vždy dbejte na vytváření kvalitního a pro uživatele přínosného obsahu. Obsah vašeho e-shopu se ale musí líbit také vyhledávačům. Ty dle jeho relevantnosti umísťují vaše stránky ve výsledcích vyhledávání na různé pozice. A vy se samozřejmě chcete umisťovat co nejvýše. Důležitá jsou pro vás v tomto ohledu klíčová slova. O tom stručně níže. Detailněji už ale v dalších samostatných článcích.

Co všechno si pod obsahem konkrétně představit?

  • názvy a popisy produktů
  • názvy a popisy kategorií
  • články
  • aktuality
  • rádce
  • výhody obchodu
  • odkazy
  • samostatné stránky (Obchodní podmínky aj.)
  • další

U všeho je potřeba věnovat pozornost správnému vyplnění SEO parametrů (SEO titulek,  SEO URL, META popis). Ale také si dát pozor právě na využití klíčových slov. Respektive se vyvarovat nadužívání a přílišné kombinaci různých KW v jednom konkrétním obsahu, například článku.

Produkty a jejich funkčnost

U produktů je potřeba zkontrolovat zejména ceníky a správné nastavení cen. To ale není jediné. Uživateli musíte nákup co možná nejvíce usnadnit. Čím vším lze jeho cestu ke správnému produktu urychlit a u čeho všeho kontrolovat a řešit funkčnost?

  • filtry a řazení produktů
  • dostupnosti
  • parametry
  • štítky (akce, novinka, výprodej)
  • výrobci
  • varianty a konfigurace

Krom těchto základních funkcí prodej podpoříte například přidáním souvisejících či alternativních produktů, sad apod. Dále máte možnost v košíku zákazníkovi nabídnout další produkty, které klienti nejčastěji přikupují, případně motivujte k nákupu dárky zdarma. Správně fungovat by mělo také fulltextové vyhledávání, které může usnadnit cestu zákazníka k produktu.

Marketing a zabezpečení

Před spuštěním doporučujeme projít veškerá SEO nastavení. Oddíl SEO můžete najít téměř u každého obsahu či stránky. Pozor si dejte také na SEO parametry hlavní stránky. Stejně tak je potřeba se zvlášť věnovat každé kategorii, článku, produktu apod. Pozitivní je také dobře zvládnuté a interní prolinkování. Více informací k SEO najdete v článku z druhé sekce Začíname podnikat pod názvem "SEO optimalizace e-shopu a jak zlepšit pozice ve vyhledávači?".

Pro sdílení na sociální sítě je vždy využíván obrázek, který je označen jako hlavní (og:image). Pro sdílení stránky v příspěvku je optimální rozměr takového obrázku 1200x628px. Veškeré rozměry najdete přehledně zde.

Marketing eshopu

Dále je možno v rámci marketingu e-shopu spravovat různé typy slev nebo například hodnocení a recenze produktu. Zákazníci ocení věrnostní program. Stále oblíbenou funkcí je aktivace hlídacího psa.

Zabezpečení a důvěryhodnost vašeho e-shopu zvýšíte aktivací SSL certifikátu. Toto zabezpečení máte v rámci pronájmu zdarma. Konkrétně se jedná o Let’s Encrypt certifikát. S tímto tématem úzce souvisí také zbožové srovnávače, které často bez aktivního certifikátu nelze využívat. O srovnávačích si povíme až v příštím článku, který se na ně zaměří dopodrobna.

Propojení a základní analytické nástroje

Před spuštěním je žádoucí otestovat si propojení na veškeré systémy třetích stran, které využíváte. Základem, bez kterého byste ale být neměli, jsou nástroje Google. Konkrétně Google Analytics a Google Search Console. Tyto nástroje si tak musíte založit a propojit pomocí přidání konverzních kódů do e-shopu. Dále zkontrolujte propojení a správné měření konverzí s PPC systémy (Google Ads, Sklik, Facebook a zbožové srovnávače). Toto však budeme opět probírat v příštích článcích našeho poradce pro začínající online podnikatele.

Veškerá propojení UPgates a návody k jejich nastavení a instalaci naleznete zde.

Závěrem

Kontrola před ostrým spuštěním e-shopu je něco, co byste neměli podcenit. Můžete se tím vyvarovat zástupu problémů. Když si na ní dáte záležet, bude vše fungovat tak, jak má. Nepřijdete zbytečně o žádné zákazníky.  Naopak jich mnoho na svůj e-shop dostanete a přimějete k nákupu. Věnovat finální kontrole pár hodin času se vyplatí. Na závěr vám přejeme úspěšný přechod z testovací verze na ostrý provoz. A v neposlední řadě také mnoho objednávek, spokojených zákazníků a úspěšný online byznys.

Diskuse
Často se ptáte