Analýza z pohledu SEO svépomoci. Na co se zaměřit?

Jednotlivé kroky, které nejen e-shopeři v rámci svého působení na internetu provádí, by měly být především systematické a dobře promyšlené. Díky kvalitně zpracovaným analýzám budete dobře vědět, na co přesně se při budování životaschopného byznysu zaměřit. Toto bezezbytku platí o dobrém rozplánování úkonů v oblasti SEO. Jeho nejdůležitější faktory si můžete připomenout v našem starším článku. Právě dobře zvládnutá optimalizace pro vyhledávače se totiž může proměnit ve slušnou organickou návštěvnost, která z hlediska kvality přicházejících uživatelů patří mezi nejžádanější. 

Dobře pojatá SEO se však neobejde bez kvalitně zpracované analýzy. A právě o tom, jak postavení svého webu z hlediska SEO vyhodnotit, si dnes povíme. 

Proč se starat o SEO

Na úvod je potřeba si říct, proč se o SEO v rámci svého webu vlastně starat. Jak už jsme si řekli, optimalizace pro vyhledávače je naprosto klíčová pro zajištění organické návštěvnosti vašeho webu. Pokročilé reklamní systémy samozřejmě umožňují dostat se na první a placené výsledky v rámci vyhledávací stránky běžných vyhledávačů. Především pro e-shopy jde o velmi významný zdroj návštěv a z nich vyplývajících objednávek. Skutečně stabilní výsledky i v méně jistých časech ale přenáší organické vyhledávání. Tedy pozice, na které vás internetové vyhledávače zařadí ne na základě úplaty, ale díky relevantním informacím, které návštěvníci na vašem webu najdou. 

Už zpočátku ale počítejte s tím, že SEO je běh na poměrně dlouhou trať. Výsledky se mohou projevovat rychle, ale na rozdíl od PPC reklam je nemůžete očekávat okamžitě. Jde ale o časovou i finanční investici, která se vám do budoucna může mnohonásobně zúročit. 

Můžu si SEO Analýzu zpracovat sám? 

Pokud se do toho pustíte, s největší pravděpodobností nemůžete očekávat výsledky, kterých může dosáhnout profesionál s mnohaletou zkušeností. I vlastními silami ale můžete zjistit, jak na tom vlastně jste a následně se rozhodnout, jak pokračovat dále. Následující řádky vám poslouží k tomu, abyste získali představu o tom, jaké faktory jsou u SEO analýzy podstatné a na základě kterých vyhodnocovat své dosavadní úspěchy. 

SEO analýza webu zdarma provedena po vlastní ose může být ideální základním vstupem, na základě které se můžete rozhodnout, zda se v rámci svého SEO posunete k analýze vypracované profesionálem. 

Krok 1. začněte u svého webu 

Nejprve se podívejte na to, jak vypadá web, skrze který nabízíte vlastní služby nebo produkty. Vžijte se do role zákazníka a prohlédněte si váš vlastní web. Zkuste se co možná nejvíce odprostit od toho, že na něj sami díváte několik hodin denně. Zkuste přemýšlet nad tím, co by zákazník mohl na webu hledat. Zda se mu podaří během chvíle zjistit, co by mohl potřebovat nebo zda není nějaký běžný proces (nákup, srovnání produktů, přečtení recenzí a podobně) až příliš komplikovaný. Tento krok vám možná na první chvíli nemusí úplně zapadat do SEO analýzy. Věřte ale, že právě i zákaznická zkušenost je v tomto ohledu velmi důležitá. V rámci dalších SEO kroků je přece vaším cílem přivést na svůj web co nejvíce relevantních návštěvníků. Byla by tedy škoda, kdybyste nakonec zjistili, že po úmorných snahách v rámci SEO, návštěvníky odrazuje samotný web. 

Přečtěte si texty, prohlédněte si obrázky a zamyslete se nad tím, co by zákaznickou zkušenost mohlo ještě více vylepšit. I v této fázi se zkrátka můžete snažit o to, aby potenciální zákazník strávil na vašem webu co možná nejvíce času. 

Krok 2. kontrola indexace

Než se vůbec pustíte do dalších kroků, je potřeba ujistit se, zda o vás internetové vyhledávače vůbec vědí. Ve většině případů je odpověď na tuto otázku kladná. Především roboti internetového giganta Google se o každé nové nebo upravené webové stránce dozví velmi rychle. Vždy je ale dobré mít situaci pod kontrolou a ujistit se, že vše funguje, jak má. Může se také stát, že Google vaší stránku stále neindexuje. V takovém případě můžete o indexaci požádat ručně. 

Vše zvládnete z poměrně jednoduchého prostředí Google Search Console, kde najdete přehled zaindexovaných stránek. U každé z nich pak můžete požádat o indexaci.

Krok 3. jak jste na tom na vyhledávačích?

I třetí krok je vlastně jen průzkumem toho, jak na tom dneska jste. Běžte na internetový vyhledávač, který vás zajímá. S největší pravděpodobností půjde o Google. Rozhodně ale nic nezkazíte, když vyzkoušíte i Seznam. Google sice českou jedničku válcuje, ale pro mnoho Čechů je Seznam vyhledávačem číslo jedna.

Nejprve zkuste vyhledat vlastní firmu nebo e-shop. Pokud už na internetu nějaký čas působíte, internetový vyhledávač by vám měl při zadání klíčového výrazu ohledně vašeho e-shopu (ve tvaru mujeshop.cz) ukázat odkaz na vaše stránky. 

To je ale úplný základ. Pokud nevlastníte skutečně známý e-shop, příliš mnoho uživatelů se na vaše stránky takto nedostane. Budete na to muset jít větší oklikou. Vydefinujte si proto klíčová slova, která jsou pro vás relevantní. Zkrátka ta, která úzce souvisí s vaším oborem. Jde o klíčová slova, která by zákazníci mohli v souvislosti s vaším podnikáním hledat. Tím se prostřednictvím relevantního a kvalitního obsahu, který je pro úspěch v tomto odvětví klíčový, dostane na vaše stránky. Prohledejte si tedy nejprve po vlastní ose nejdůležitější klíčová slova. Zjistíte minimálně to, kdo jsou vaši největší konkurenti a zda už jste se náhodou nezvládli na lukrativní pozice u důležitých klíčových slov probojovat. Získáte tak ucelenější představu o své výchozí pozici. 

Krok 4. Analýza rychlosti načítání webu a responzivita

SEO je alchymie a pod pokličku internetových vyhledávačů vidí jen pár vyvolených. Shoda však panuje na tom, že vyhledávače při vyhodnocování relevantnosti webu poměřují až stovky faktorů. Nejde tedy jen o klíčová slova. Rozhoduje množství dalších faktorů. Jedním z nich je také rychlost načítání webu. I tu je dobré si zkontrolovat. Rychlosti načítání webu mohou ovlivňovat například příliš velké obrázky, různé javascripty a další faktory. Správnou funkčnost si můžete ověřit, jak prostým načtením stránky, tak také u speciálních nástrojů.

Google přikládá značnou váhou také metrice, kterou nazývá Core Web Vitals. Ten kromě samotné rychlosti načítání zhodnocuje i další parametry, které ovlivňují uživatelskou zkušenost. 

Sluší se tak připomenout, že internetový vyhledávač Google už nějaký ten pátek prochází a hodnotí webové stránky primárně v mobilním zobrazení. K vybudování dobrých pozic u tohoto vyhledávače je tedy nutné klást důraz také na dobře odladěnou mobilní verzi vašeho webu. Také proto vyvíjíme u Upgates všechny naše grafické prvky tak, aby se vám bezchybně zobrazovaly také na mobilních zařízeních. 

Krok 5. kontrola obsahu z pohledu základních SEO parametrů

Pojmy jako meta title nebo meta description už možná znáte. I jejich kontrola patří do základní SEO analýzy svépomocí, stejně jako revize nadpisů (H1, H2…) a obrázků. U svého obsahu byste si měli zkontrolovat titulky a vyplnění uvedených meta parametrů. Dále prověřte, zda jste třeba nedopatřením nevytvořili obsah s duplicitními titulky. Zkontrolujte si obrázky. Nesmí být příliš velké a měly by obsahovat popisy. Jedná se o poměrně časté chyby, které vás mohou v robotických očích vyhledávačů zbytečně poškozovat. 

Krok 6. jednoduchá analýza klíčových slov

Ke kontrole všech důležitých parametrů přímo na vašich stránkách a v prostředí vyhledávačů může následovat vypracování jednoduché analýzy klíčových slov, kterou zvládne každý. Pomůžou vám k tomu reklamní a marketingové nástroje, stejně jako vaše dosavadní zkušenosti s prodejem. 

Vypište si nejlépe do tabulkového editoru klíčová slova spojená s produkty, či službami, které nabízíte. Ideálně začněte využitím těch, která jste zkoušeli už v kroku číslo 3. Vypište si co nejvíce klíčových slov a potenciálních vyhledávacích dotazů, které jsou spojeny s vaším podnikáním. Dále můžete využít nástroje jako je Google Ads, Sklik, Collabim, které vám dokáží navrhnout další možná klíčová slova, která by vás z hlavy možná nenapadla. Tyto nástroje vám poté ukážou, jak často jsou tato klíčová slova na internetu vyhledávána. To vám pomůže v pozdějším určení priorit. 

Vašim dalším úkolem totiž bude na nejvíce vyhledávané výrazy vytvořit relevantní obsah, který bude naplněn vhodnými klíčovými slovy. Právě velmi kvalitní a relevantní obsah je klíčem k dobrým výsledkům v organickém vyhledávání. 

A co dál? 

Po vypracování základní SEO analýzy svépomoci se nabízí otázka, jak výsledky v online podnikání posunout dál. Někomu bude takto zpracovaná analýza stačit. I na jejím základě se můžete pustit do tvorby obsahu, upravovat ten stávající nebo jinak podle popsaných instrukcí ladit web. Můžete také pracovat na získávání zpětných odkazů, takzvaném linkbuildingu. Právě ten patří mezi takzvané off-page faktory, které jsou pro vybudování webu s vysokou autoritou taktéž velmi důležité. 

Vlastní SEO analýza vám však také může ukázat slabší stránky vašeho podnikání, na jejichž vyřešení budete krátcí. V takovém případě bude nejlepší cestou rada od zkušeného profesionála. Může vám pomoci vylepšit technické nastavení webu, vypracovat mnohem detailnější a relevantnější analýzu klíčových slov, nebo vám doporučí relevantní weby, na kterých společně získáte zpětné odkazy. 

Nezapomínejte také na to, že budování lukrativních pozic v organickém vyhledávání je běh na dlouhou trať. Výsledky se projeví minimálně v řádu týdnů, spíše však měsíců. Buďte tedy trpěliví a na optimalizaci pro vyhledávače pracujte postupně a hlavně kontinuálně. Konkurence je drahá. Starost o dobře vybudovaný web proto nekončí nikdy. 

Další článek
Jak zjistit kvalitu zpětných odkazů?