Audit affiliate programu – jak znovu oživit affiliate program

Zajisté už jste slyšeli, že díky vlastnímu affiliate programu můžete snadno předběhnout konkurenci. Program máte rozběhnutý, nastavený, ale nepřináší výsledky, jaké byste očekávali?

“Co mohu udělat proto, aby byl affiliate program úspěšnější?” Pokud si kladete tuto otázku, pak jste zde správně. 

Není ostudou si přiznat, že i affiliate programy, fungující kratší či delší dobu, potřebují občas oživit. Program by měl být neustále aktivní, nesmí zaspat a neměl by nechat partnery zahálet, stejně jako by neměl zůstat bez náležité péče affiliate manažera. 

Nejste-li s výkonem programu spokojeni, pak je na místě se pověnovat několika bodům. 

Je vhodné najít slabá místa programu, prakticky ho třeba i znovu poskládat, nastavit – aby byl atraktivnější, zajímavější. 

Vyjmenujme si body a důvody, kdy je nutné zasáhnout a pustit se do auditu affiliate programu:

  • program nevytváří obrat jako dřív
  • program nefunguje vůbec a nevytváří žádný obrat
  • náklady na program převyšují výnosy
  • byznys roste, ale program stagnuje

Poznali jste se v některém? Pak čtete dále.

V každém provizním systému je potřeba se zabývat základními kameny. Ať už je má na starosti přímo affiliate manažer nebo jen obchodní či marketingový tým shopu, webu. 

Současný stav – hlavní body, kterými je důležité se zabývat

Prvním a nejjednodušším krokem je zjistit reálný současný stav programu. Na jaké body se soustředit?

Analýza nákladů

Upřímně si zhodnoťte nejméně dva body – nastavené výše odměn a PNO affiliate programu. Určete si, co jsou nejvyšší náklady na program (provize affiliate síti, affiliate manažer?). Pokud affiliate program nevydělává, je na čase se zabývat úpravou podmínek spolupráce.

Jak se dá zlepšit obrat přiváděný affiláky?

Pro inspiraci si projděte následující kapitoly.

Komunikace s partnery

Neustávejte v komunikaci – snažte se se alespoň jednou za čas všem ozvat. Optat se, jak se vede, co pro ně můžete udělat, co by jim pomohlo. Ptejte se partnerů – a berte jejich podněty vážně. Tipy pro affiliate manažery jsou přehledně popsány v článku na AffilBox blogu

Nezapomínejte odpovídat na položené dotazy partnerů – žádný dotaz není špatný! 

Víte, jakou e-mailovou adresu používáte pro komunikaci s affiliate partnery? Ideální je založit samostatný box pod vaší doménou (například affil@, provize@). Vyhněte se ale obecné schránce, kterou vybírá zákaznická podpora nebo oddělení o více lidech (typicky info@, obchod@…) – individualizujte tento komunikační kanál, vyplatí se to. Na obecné adrese se dotazy, zprávy, mohou zatoulat nebo nemusí být poskytnuta náležitá pomoc či odpověď. Navíc s konkrétní schránkou dodáte partnerům pocit, že se jim budete věnovat naplno, že se o ně zajímáte, dodáte tak programu důvěru.

Na škodu není ani zhodnocení aktivity partnerů. Připravte si seznam těch neaktivních, oslovte je s dotazem či nabídkou na obnovení spolupráce – a pokud nemají zájem, nebojte se jejich účty v programu zrušit.

Nastavení programu

Vlastní doména

Nepodceňujte znění vlastní domény, pod kterou váš provizní program funguje. U poskytovatelů affiliate systémů, pokud to nabízejí, si nastavte a přiřaďte svou doménu – rozhodně to zlepší měření a počítání prokliků, konverzí. Vzhledem k čím dál přísnějším pravidlům přímo v prohlížečích (adblocky, GTM, a jiné blokace), kdy je samotné slovo “affil” nebo “affiliate” už blokováno právě na úrovni prohlížečů, je vhodné program provozovat na jinak znějících doménách. Příkladem je třeba partner.*, spoluprace.* nebo pro zahraniční verze partners.* či my.e-shop.com... 

Info o programu mimo samotný program – landing page

Dejte vědět světu o tom, že máte affiliate program – a to zejména na svém webu nebo shopu. Vytvořte si jednoduchou landing page, kde shrnete všechny důležité body o programu. Tak můžete získat další nové partnery, třeba z řad spokojených a loajálních zákazníků. 

Rozešlete newslettery – i tak můžete zvýšit svou partnerskou základnu. 

Aktuální info o vašem programu by rozhodně nemělo chybět ani v největším českém a slovenském affiliate katalogu

Textace 

Projděte si veškeré texty v programu – aktualizujte, opravte, přizpůsobte. Vše si zkuste znovu přečíst z pohledu partnera. Začněte třeba “nástěnkou”, popisem kampaně, nezapomeňte na Obchodní podmínky programu. 

Máte v popisu kampaně či programu všechny detaily aktuální? Popis by měl obsahovat všechny důležité a potřebné informace:

  • výška provize 
  • doba platnosti cookies
  • výplatní minimum (je-li nastaveno)
  • konverzní poměr
  • průměrná provize v programu (můžete přidat cílovou svou skupinu)
  • používané propagační prvky 
  • kontakt (ideálně jméno affiliate manažera, telefon, e-mail)

E-mailové šablony

Jsou z programu partnerům zasílány automatické notifikace? Pokud ano, nezapomeňte ani na tyto e-mailové šablony. 

Zkuste se registrovat jako partner – uvidíte, jak komunikujete od samého začátku a zda by nestálo za to tyto úvodní zprávy upravit, aktualizovat, přizpůsobit firemní kultuře. Máte v těchto mailech nastavený firemní podpis s logem?

Obchodní podmínky

Nejedná se o obchodní podmínky prodeje či poskytování služeb, což je často zaměňováno. Připravte si vlastní obchodní podmínky konkrétně pro spolupráce v affiliate programu. Je potřeba je udržovat aktuální, a musí v nich být jasně určené mantinely spolupráce (co partneři smějí, co ne). 

Máte nastaveny povolené a nepovolené způsoby propagace? Mohou vaši partneři používat slevové kupóny? Mohou se do programu registrovat cashbackové nebo slevové portály? 

Toto všechno je dobře si jasně nastavit dopředu. 

Reklamní materiály

Zkontrolujte, zda nenabízíte neaktuální propagační prvky – nemáte zastaralé bannery? A dodali jste do programu ty aktuální, se sezónními tématy?

Ujistěte se, že nabízíte všechny prvky, které poskytovatel programu umožňuje – XML feedy (ve standardizovaném formátu – Heuréka, Google), iframe, bannery, generátor deeplinků... 

Jaké jsou nejčastěji používané reklamní prvky? Máte v nabídce nejpoužívanější rozměry bannerů?

Nastavení – měřící kódy, propojení 

Podle typu a způsobu možného propojení si zkontrolujte, zda máte na svém webu nasazeny nejaktuálnější možné verze měřících kódů. Můžete vhodné způsoby i kombinovat. Poptejte se u providera vašeho řešení, jaké všechny druhy nabízí. 

Není na škodu si zadat i testovací objednávku – ujistíte se, že opravdu trackování funguje, že se konverze měří správně. A zjistíte i aktuálnost kódů či různých funkcí propojení. 

Nebojte se poskytovatele také zeptat na inovace a novinky – třeba vám nabídne další skvělou funkci pro vylepšení vašeho programu. 

Nejenom že se neustále vyvíjí dostupný affiliate software, ale s celkovým vývojem trhu se mění i některé obecné způsoby měření, nabízí se další a další inovace (nelze nezmínit zavedení novely v lednu 22 – novely zákona “o cookies”, které se dotklo i celého affiliate trhu). 

Nabízí váš program třeba S2S způsob měření? Aktivně využijte vše, co je možné a reálné. 

Provize a výplaty
Zcela zásadním a nezpochybnitelným aspektem affiliate programu je termín vyplácení provizí. Neprodlužujte termíny výplat, reagujte promptně a nejlépe si nastavte konkrétní datum v měsíci, kdy se vystavuje fakturace. 

Jde o důvěryhodnost celého programu. Nemálo úspěšných affiliate programů skončilo kvůli neschváleným, zamítaným nebo nevyplaceným odměnám. 

Zkontrolujte, jak často schvalujete a jak často vyplácíte svým propagujícím partnerům zasloužené odměny. Jsou to vaši obchodní partneři, kteří vás propagují, aniž byste do nich museli investovat předem. Aby kvalitní spolupráce bezproblémově fungovala i nadále, je potřeba nepodrývat si vlastní důvěryhodnost.

Samozřejmě je třeba brát na zřetel zákonné lhůty – typicky v případě e-shopů. 

Také doporučujeme ověřit, zda na účetním oddělení třeba neleží nevyplacené faktury – partnerům, sítím, providerovi software...

Obchodní situace

Nastavení programu máte doladěno? Pak se podívejme na možnosti zlepšení obratu, přiváděného propagujícími partnery.

Analýza konkurence

Nebojte se podívat blíže na konkurenci – na jejich marketingové aktivity. Mají také affiliate? Jaký, kde, na co lákají spolupracující partnery?

Jak na celkovou analýzu konkurence? Inspirujte se tipy a triky znalců.

Aktivita partnerů

Pro úspěšnost vašeho programu potřebujete aktivní partnery. Víte, že 20 % partnerů vytvoří 80 % veškerého obratu affiliate programu? Stejné a platné jako v ostatních odvětvích!

V affiliate marketingu je pravděpodobně toto procento ještě nižší – 5–10 %.

Úkolem affiliate manažera je toto procento neustále zvyšovat. Hlavní jeho rolí je aktivně s partnery spolupracovat – pokud affiliate manažer nevěnuje náležitou péči ani programu, ani partnerům, pak je program nejspíše odsouzen k zániku. Málokterý program stačí nastartovat a pak ho “nechat žít” - to nestačí, partneři chtějí péči, chtějí vědět, že o jejich invenci stojíte. Že si jich vážíte. Že je chcete odměnit za jejich odvedenou práci. 

Aktivační kampaň

Při “restartu” programu znovu kontaktujte všechny vaše affiliate partnery. I ty neaktivní. Zkuste jim nabídnout něco nového, zkuste je znovu inspirovat, nalákat na novinky, na lepší odměny. Zeptejte se jich, co jim chybí, zda jsou s fungováním programu spokojeni. Jejich odpovědi pak neberte na lehkou váhu, je to nejlepší inspirace pro vás, pro správu programu – na co se soustředit, čemu se věnovat více nebo přednostně. Lepší zpětnou vazbu jinak nezískáte.

Nestačí zaslat jen jeden e-mail – nečekejte pasivně. Ptejte se aktivně a opakovaně. Možná také znáte situaci, kdy oslovené kontakty zareagují až na několikátou zprávu. Nevzdávejte snahu!

Akviziční kampaň

Máte jasno v tom, s jakými partnery chcete spolupracovat? Nastavte si své podmínky a podle toho vytvořte akviziční kampaň. 

Jaké typy partnerů můžete získat? Koho oslovit?

Influenceři a influencerky

V současné době velmi populární typ partnerské spolupráce. Sociální sítě dodaly těmto hvězdám (menším či větším) na vlivu a na síle. S pomocí jejich komunit a sledujících můžete získat skvělý kanál pro své nabídky. 

Můžete velmi efektivně oslovovat cílové publikum, získáváte zároveň brand ambasadory pro dlouhodobou spolupráci. 

S masovým rozšířením těchto spoluprací se také zároveň šíří i rizika a možné nešvary. Některé (sledované) profily nemusí mít prodejní potenciál, některé profily chtějí jen záměrně profitovat bez odvedené práce, kvalitní spolupráci si představují příliš jednoduše. Nebo si říkají o astronomické a nereálné částky. Doporučuje se obezřetnost a dobré prověření profilu. 

Recenzní weby

Zákazníci zpravidla důvěřují recenzím a uživatelským hodnocením, pokud nejsou zjevně nereálné. Najděte si kvalitní recenzní portály, s ověřenou historií. Sledujte, zda jejich recenze vypadají reálně (například autentické foto). 

Recenzní weby pro vás dokáží propagovat produkty, které jim pošlete na vyzkoušení. 

Výhodou jsou nízké náklady na spolupráci (poskytnutí produktu, platba za článek). Naopak nevýhodou může být neobjektivní recenze, která je špatně propracovaná – ta může spíše uškodit. 

Kuponové a cashbackové portály

Agregace slevových akcí z různých e-shopů přichází v poslední době ke slovu. Na slevové kupóny prostě čeští zákazníci slyší. 

Hlavní silou kupónových i cashbackových portálů je komunita, kterou kolem sebe vytváří, a která je zvyklá nakupovat online. Není výjimkou, že zákazník v průběhu objednávky na poslední chvíli hledá a ověřuje, zda prodejce nenabízí slevový kupón nebo zda spolupracuje s cashbackem. To pro vás může být nespornou výhodou, pokud konkurence takový typ spolupráce nenabízí. 

Blogeři

Kromě influencerů na sociálních sítích je sledovaný blog s vysokou návštěvností výhra! Tvoří na svém blogu komunitu uživatelů, kteří blogu důvěřují. Proto budou pravděpodobně důvěřovat i doporučeným produktům – vašim produktům. Pokud si je zajistíte jako brand ambasadory, můžete si vybudovat kvalitní dlouhodobou spolupráci. 

Partnerské affiliate katalogy

Alias katalogové weby – takové stránky, které na základě společných či vybraných parametrů agregují produkty z různých e-shopů a získávají tak silnou platformu na konkrétní long-tailová klíčová slova. 

Kvalita katalogů závisí na návštěvnosti, množství odkazů a jejich aktualizaci. Vaše produkty se tak mohou nabízet na klíčová slova, na která vy nedosáhnete. 

Zmíníme i nevýhody – některé katalogy matou zákazníky vzhledem, pokud vypadají jako e-shopy, a vaše produkty se zobrazují společně s produkty dalších shopů. 

Kde hledat partnery?

Pokud jste si ujasnili, s jakými typy partnerů chcete spolupracovat, koho hledáte pro svůj affiliate program, připravte si jejich seznam a neváhejte je kontaktovat. 

Krátce zmíníme základní metody, kde a jak hledat další potencionální affiliate partnery: 

  • Analýza zpětných odkazů konkurence – jednoduše zadáte do nástroje pro analýzu klíčových slov konkurenční weby – získáte seznam webů, které na ně odkazují. 
  • Hledání v SERPu - stačí vypsat klíčová slova, která odkazují na vaše produkty, váš obor, a vytvoříte si seznam webů na prvních místech ve vyhledávačích (Seznam, Google)
  • Hledání influencerů - buď zkuste stejné hledání jako u webů v SERPu. Také můžete sledovat profily konkurence na sociálních sítích a oslovit influencery, kteří se objevují v jejich příspěvcích. Nebo si vytipujte hahstagy, které definují nebo se používají pro váš typ produktů a v daném oboru a najděte ty influencery, kteří je používají. 

Soutěže a motivační kampaně

Dalším ze způsobů, jak oslovit potencionální partnery, je pomocí soutěže nebo motivačních kampaní. 

  • Provizní kampaň – zde je motivací zvýšení provize na základě akce nebo výkonu – typicky například dosáhnutí hranice obratu za vybrané časové období. 
  • Věcná kampaň – nabídněte partnerům věcnou odměnu opět za předem stanovený výkon (výše obratu nebo počet přivedených objednávek). 
  • Produktová kampaň – tyto kampaně nabízejí partnerům vlastní produkty nebo služby inzerentů (typicky výrobky e-shopů). 

Jakou motivaci vybrat? Záleží na konkrétní situaci, zkuste vybrat ten typ, který ve svých programech nepoužívá vaše konkurence. 

Kdo mi pomůže s auditem?

Můžete se obrátit na odborníky a audit si objednat u zkušených affiliate manažerů (detaily si můžete domluvit na adrese info@affilbox.cz). 

Chcete mít přehledný seznam k jednotlivým krokům auditu po ruce a pustit se do něj vlastními silami? Pak si stáhněte e-book, který připravil Jarda Janíček – profesionální affiliate manažer, aktivní affilák,  kapacita na české affiliate scéně.

Další článek
Co je to affiliate marketing a jak z něj dostat maximum?