Black Friday

Tento pojem se v posledních letech stal notoricky známý. Asi každý už ví, že když se v reklamě objeví Black Friday, znamená to slevy. A to skutečně prakticky všude napříč obory. Jde se označení Black Friday vzalo a co vlastně znamená? 

Co je to Black Friday

Za černým pátkem stojí američtí obchodníci. V průběhu let se stalo zvykem, že tento neformální nákupní svátek startuje okolo dne Díkůvzdání, tedy čtvrtý pátek v listopadu. Už se ale stalo tradicí, že Black Friday trvá déle. Nejčastěji tak prodejci zahajují nabídkové akce už několik dní předem. Black Friday je tak symbolickým zahájením předvánočního nákupního šílenství. 

Název možná odkazuje na historickou událost z roku 1929, kdy došlo k pádu Newyorské burzy. Začátek předvánočního nakupování právě v období Díkůvzdání byl pro obchodníky ve špatným ekonomických časem příslibem, že se z červených čísel konečně dostanou do černých. Teorií o černém pátku je ale více. 

Na Black Friday si velmi rychle zvykli také lidé v České republice, což se projevuje také na enormním množství realizovaných internetových objednávek. Na e-shopech se během Black Friday oproti jinému průměrnému dni nakupuje až o 100 procent více.  Například v roce 2020 Česká pošta během černého pátku převzala do přepravy více než milion zásilek. Je ovšem potřeba mít na paměti, že slevy uváděné prodejci často nejsou reálné. Ve skutečnosti se nejčastěji pohybují mezi 10 až 20 procenty.