Jako každý čtvrtý listopadový pátek v roce, i zítra nás čeká Black Friday. Tento neoficiální svátek a s ním spojené slevy, mění každoročně chování Čechů. A díky Black Friday také probíhají největší předvánoční nákupy. Právě proto jsou nejsilnější dny předvánoční sezóny posledních let vždy koncem listopadu. 

Původně americká marketingová akce následující pod dni Díkuvzdání, se rychle šířila i po zbytku světa. První větší tuzemský internetový obchod, který ji praktikoval, byl dle dostupných zdrojů internetový obchod Alza. Černý pátek se u nás stal postupem času v podstatě každoroční tradicí. Mnoho e-shopů, ale i kamenných obchodů má Black Friday celý listopad. Stejně tak se schylují k co nejvíce šokujícím slevám. Ty dosahují mnohdy 80% a více. Jak je ale ze závěrů spotřebitelské organizace dTest zřejmé, tyto slevy jsou často jen iluze. Buďte tedy jako majitelé e-shopu obezřetní, jaké slevy nabízíte a jakými způsoby se na ně dostanete. 

Co dělat v rámci akce Black Friday?

1) Slevové akce a výprodeje

Podstatou černého pátku jsou nákupy ve slevách. Jak jsme ale psali výše, dejte si pozor, ať to moc nepřestřelíte. Typicky mezi sebou e-shopy soutěží o to, kdo dá slevu vyšší. Platí ale, že méně je někdy více. Mnoho nakupujících už tyto klamavé triky zná a s enormně velkých slev vytuší nějakou levárnu. 

Zkusit můžete nasadit například odpočet do konce výprodejů nebo dodat k akčním produktům info o jejich limitovaném počtu.

2) Vytvořte a nasaďte tématický obsah

Vytvořte poutavé bannery zdůrazňující Black Friday výprodeje a slevy. Napište články a připravte si také grafiku pro marketingové kanály, ve kterých budete vše prezentovat navenek. 

3) Vše komunikujte svým zákazníkům

Info o Black Friday na vašem e-shopu by se mělo dostat ke všem vašim zákazníkům a k vaší cílové skupině. Které komunikační kanály využít?

  • sociální sítě 
  • newsletter
  • články v médiích
  • reklamní spoty v TV / rádiu
  • fyzická propagace 
  • další

Nejsnazším a nejlevnějším způsobem, jak dát lidem o akci vědět, je využit newsletter a sociální sítě e-shopu. Tyto dva způsoby umožní i z dlouhodobého hlediska perfektně cílit na pro vás relevantní publikum. Na sociálních sítích můžete také využít placených reklam. 

Co pro menší e-shopy vhodné úplně není? Placené reklamy - PR články, spoty v TV nebo fyzická propagace ve formě letáků, billboardů, reklamních ploch v MHD apod. Je třeba si uvědomit, že Black Friday je čistě marketingový svátek. Většinu reklamní masáže v televizích udělají ti největší online hráči. Bez podobné marketingové podpory tak nelze očekávat stejný efekt a výsledek jako v jejijch případě. I přes to se vám může černý pátek vyplatit. Vše záleží na tom, jak šikovně zpracujete a odprezentujete obsah a slevy. 

Jak na Black Friday vydělat jako zákazník UPgates?

Připojte se do naší Black Friday soutěže na Facebooku. Výherce získá pronájem e-shopu do konce roku zdarma!