Bulharsko: rostoucí e-commerce trh jako nové obzory vašeho online podnikání

Meziroční růst e-commerce o 8,8 % přibližuje bulharský e-commerce trh těm západním. Právě díky tomu mají e-shopy dobrou příležitost do Bulharska expandovat právě teď. Profesionálně připravenou a vedenou expanzí do Bulharska získáte možnost ukrojit si z bulharského e-commerce svůj díl. Jak na to? 

Bulharský e-commerce trh v číslech

Bulharsko je po sousedním Rumunsku druhým největším státem Balkánu. Rozlohou je větší než Česká republika, žije zde o zhruba 3,5 milionu méně obyvatel než v Česku – necelých 7 milionů.  Z hlediska e-commerce zatím nejde o rozvinutý trh, připadá na jeden e-shop okolo 1300 obyvatel.

Ovšem – růst bulharského e-commerce trhu nabírá na obrátkách. Bulharsko proto představuje obrovskou příležitost pro rozvoj online podnloikání v zahraničí. Poslední meziroční nárůst objemu e-commerce dosáhl téměř 9 % - a už dnes pozorujeme další zrychlování. Jak se uchytit v zemi, ve které se e-commerce trh rozvíjí čím dál tím rychleji?

Na co myslet hned ještě před vstupem na e-commerce trh

Analýzou bulharského e-commerce trhu získáte nezbytná data, která při následných přípravách expanze využijete. Pár čísel vám prozradíme už nyní. Více jak polovina Bulharů má zkušenosti s online nakupováním. 60 % nákupů probíhá přes PC, zbylých 40 % pak přes smartphones a tablety. Tím je m-commerce poměrně silně zastoupen, a to především díky mladší generaci, která mobily a tablety pro online nakupování využívá. Nejprodávanější zboží bulharského e-commerce trhu je móda, za kterou následuje elektronika a zboží kategorie hračky a hobby.

Zajímavost: V Bulharsku jsou gesta pro „ANO“ a „NE“ otočená. Pokud tedy pokýváte hlavou, znamená to, že nesouhlasíte. S největší pravděpodobností tenhle zvyk pochází z dob turecké okupace.

Pokud tehdy pravoslavný Bulhar na otázku, zda přistoupí na islámskou víru, zavrtěl hlavou, živý by nejspíš nevyvázl. Bulhaři tedy přistoupili ke „kompromisu“ – na otázku pokývali hlavou na znamení, že přestoupí, v duchu si ale říkali hlasité „NE!“. Tento způsob revolty a záchrany vlastního života v Bulharsku natolik zakořenil, až se gesta pro „ANO“ a „NE“ definitivně otočila.

Marketplaces a zbožové srovnávače v Bulharsku

Nejpopulárnějším marketplace v Bulharsku je – jako v sousedním Rumunsku, marketplace.emag.bg. Následuje parazuvaj.bg. Velmi populární je i Facebook Marketplace. Králi mezi zbožovými srovnávači v Bulharsku jsou sravni.bg a shopmania.bg.

Logistika představuje v Bulharsku výzvu

Logistika a doručení zboží samotné představují pro e-shopy v zahraničí poměrně náročnou výzvu. Při řešení logistiky svépomocí to přináší spousty starostí navíc.

Stejně jako v jiných zemích vzrůstá i v Bulharsku preference bezplatného doručení do druhého dne a možnost bezplatného a administrativně nenáročného vrácení zboží. I to je důvodem pro outsourcing logistiky u fulfillmentu společností. Předejdete tím starostem s vratkami, které v rámci svých služeb fulfillment zajišťuje.

Preference platebních metod v Bulharsku

V Bulharsku je dobré myslet na vysokou oblibu platby na dobírku. Starší generace Bulharů nemívá založený vlastní účet internetového bankovnictví, proto za ně online nakupují jejich příbuzní. Online platby využívá především mladší generace. Nabízené platební metody tedy přizpůsobujte věkovému rozpětí vaší cílové skupiny.

Doporučujeme proto mít založený účet u bulharské banky. Ušetříte tím za poplatky za mezinárodní platby a nabídnete svým bulharským zákazníkům platby v místní měně – leva. Váš e-shop tím získá na důvěryhodnosti. 

Využívání sociálních sítí v Bulharsku

Sociální sítě využívá 4,4 milionu obyvatel z celkového počtu 6,9 milionu. Nejvyužívanější sociální sítí je Facebook – 3,6 milionu bulharských uživatelů. Po něm následuje Instagram (1,7 milionu uživatelů). Další sociální sítě, jako je LinkedIn, Snapchat nebo Twitter, nedosahují ani milionu uživatelů.

Zařadíme-li mezi náš výčet i YouTube, musíme Facebook odsunout na druhou příčku. Ten využívají téměř všichni bulharští uživatelé sociálních sítí.

Komunikujte se svými bulharskými zákazníky v bulharštině

Oficiální jazyk – bulharština je psána azbukou. Při poskytování zákaznické podpory přes email nebo na sociálních sítích proto využijte služeb rodilého mluvčího. Využívání automatických překladů při komunikaci s bulharskými e-commerce zákazníky je velmi špatným řešením.

Zajímavost: název „azbuka“ vznikl jako sloučenina názvů prvních písmen abecedy: azb (A) + buky (B).

Rodilého mluvčího bulharštiny však využijte i při poskytování telefonické zákaznické podpory. E-shopy, které svým zákazníkům nabízejí možnost řešit jakékoli dotazy nebo potíže v jejich rodném jazyce, získávají před svými konkurenty bez této možnosti veliký náskok.

Znalost cizích jazyků je v Bulharsku na nižší úrovni. Pouze čtvrtina obyvatel uvádí, že má s využíváním angličtiny praktickou zkušenost. Přitom je jasné, že tu zkušenost má především mladší generace. Druhým nejvyužívanějším cizím jazykem v Bulharsku je ruština. Jde o pozůstatek její povinné výuky z doby komunistického totalitního bezpráví. Využívání ruštiny v Bulharsku proto meziročně upadá.

Překlad e-shopu do bulharštiny – bez něj neexpandujte

Kvůli zmíněné nižší znalosti cizích jazyků je nezbytné přeložit e-shop do bulharštiny. Při SEO překladu přeloží SEO specialista – rodilý mluvčí marketingu veškeré texty tak, aby obsahovaly relevantní klíčová slova a zněly cílovému publiku naprosto přirozeně, nikoli jako původně cizojazyčný text. Ty zjistíte díky cizojazyčné analýze klíčových slov. Při SEO překladu také dojde k zohlednění veškerých kulturních reálií a specifik cílového publika. E-shop s takto přeloženými texty pak úspěšně osloví relevantní návštěvníky a udělá z nich vaše zákazníky.

Před ostrým startem ověřte UX bulharské verze vašeho e-shopu

Je váš e-shop přehledný a najde váš zákazník hledané zboží snadno? Je cesta nákupu zboží bez jediné překážky? A jsou vaše obchodní podmínky srozumitelné a snadno dostupné, ať je váš zákazník na e-shopu kdekoli? Nejlepším řešením, jak vychytat poslední mouchy na cizojazyčné mutaci vašeho e-shopu, je důvěryhodnostní analýza e-shopu rodilým mluvčím.

Rodilý Bulhar projde produkty vašeho e-shopu, upozorní na nedostatky v překladu, zkontroluje funkčnost CTA tlačítek a formulářů. Především ale udělá testovací objednávku na vašem e-shopu ještě před ostrým spuštěním. Díky takové analýze předejdete  především vysokému bounce rate a nedokončení nákupu.

Online marketing v bulharštině jako funkční celek

Efektivní PPC kampaně, vyladěné SEO e-shopu, promyšlený linkbuilding a obsah, který prodává. Bez vedení online marketingu v bulharštině se daleko nedostanete. Outsourcujte ho u specialistů zahraničního marketingu. Kromě toho, že jej budou vést v mateřském jazyce vašich zákazníků, také ví, co na bulharské online zákazníky platí. 

Expanze na začínající bulharský e-commerce trh pro vás znamená příležitost ukrojit si na tomto e-commerce svůj díl. Pro úspěch expanze vašeho e-shopu do Bulharska využijte služby našeho dlouhodobého partnera – NK Expand. Specialisté z NK Expand pomohli expandovat úspěšně už desítkám českých e-shopů.

Další článek
Sedmý největší e-commerce trh světa. Jak se na něm při expanzi e-shopu uchytit?