Čechům záleží na ekologii více než by se na první pohled mohlo zdát. Jde o jeden z faktorů pro internetové nákupy. Alespoň částečně. Vyplynulo to z průzkumu pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK). Ukázalo se, že Češi začínají na udržitelnost pomalu klást důraz. O výsledcích zajímavého průzkumu informoval web mediaguru.cz.

Udržitelnost jako důležitý faktor pro čtvrtinu nakupujících

Z výzkumu, kterého se zúčastnila celkem tisícovka respondentů, vyplynulo, že ekologie je zásadním faktorem pro 5,3 procenta nakupujících na internetu. Další pětina dotázaných pak udržitelnost hodnotí jako jeden z faktorů při volbě internetového obchodu. Roli zde může hrát především obalový materiál, výplň zásilky nebo možnosti dopravy.

Ze zahraničních studií totiž vyplývá, že vyzvednutí zásilky ve sběrných místech pomáhá ve srovnání s doručování od dveří ke dveřím snižovat emise oxidu uhličitého o 17 procent. Raketově rostoucí popularita služeb jako je Zásilkovna tak pomáhají také při snižování uhlíkové stopy. Sluší se ale podotknout, že pro většinu nakupujících na internetu je výdejní místo v mnoha případech volbou číslo jedna z jiných důvodu. Jde především o možnost vyzvednout si zásilku v libovolný čas.

Připlatili byste si za ekologičtější dopravu?

Další otázka, která na účastníky průzkumu směrovala, mířila na ochotu vzdát se části svého komfortu při dodání zboží, pokud by to znamenalo podporu ekologičtějšího e-shopu. Zde odpovědělo kladně 67 procent respondentů, tedy pohodlná většina. Celkem 42 procent dotázaných si dokáže představit, že by si za ekologičtější způsob dopravy byli ochotni připlatit. Kladný postoj k udržitelnosti vyjadřují nejčastěji lidé ve věku 25 až 34 let. Na opačném pólu stojí naopak spotřebitelé ve věkové skupině 55 let a více.

Všichni kolem sebe ale vidíme, že udržitelnost se stává stěžejní pro stále větší počet internetových obchodů. Častěji se tak setkáváme například s udržitelnějšími a vratnými obaly. Nebo vysloveně ekologickým sortimentem v nabídce e-shopů. Jde zkrátka o trend, který není radno podceňovat.

Přejít na článek MediaGuru