Ciao, Italia! Jak úspěšně expandovat na jeden z nejrychleji rostoucích e-commerce trhů světa?
Třetí největší ekonomika Evropy a jedna z předních ekonomik světa. Italský e-commerce roste čím dál tím strměji. Itálie je proto ideální cílovou zemí pro ty e-shopy, které se chtějí v cizí zemi úspěšně ukotvit a pak se svézt na vlně růstu. Jak na to? Udělejte si italské espresso a pusťte se do čtení!
Velký potenciál italského e-commerce trhu
Čísla mluví jasně: z 60 milionové Itálie, připadá na jeden e-shop 4 200 obyvatel. Při srovnání například s podobně velkou ekonomikou sousední Francie, kde na e-shop připadá 320 obyvatel, se jedná o velký rozdíl. V nižším počtu domácích e-shopů se odráží ekonomická nerovnost mezi rozvinutým severem a zaostalejším jihem Apeninského poloostrova.
Existují ale i další důvody, proč expandovat do Itálie právě teď:
- Aktuálně utratí průměrný Ital na e-shopu přes 1 600 eur ročně a do roku 2028 se dokonce předpokládá téměř 60% roční růst e-commerce.
- Italové jsou zvyklí nakupovat zboží ze zahraničí. Takové nákupy dokonce převažují – přes 65 % ze všech online nákupů proběhne na zahraničních e-shopech.
- Expanzí e-shopu do Itálie získáte příležitost oslovit italsky mluvící zákazníky i v dalších oblastech (státy San Marino a Vatikánu, dále kantony na jihu Švýcarska nebo ostrovy Korsika a Malta).
Tip: Zvažte založení lokální, tedy italské firmy. Usnadníte si tím spousty starostí během registrace k nejrůznějším službám země. Důvěru zákazníků získáte i založením bankovního účtu u italské banky, který bude veden v eurech. Kromě toho ušetříte za poplatky za mezinárodní převody.
Podmínky se zdají být dobré, že? Ale bez práce nejsou koláče. Jak tedy zajistíte sladký úspěch vašeho e-shopu v zemi pověstné svým “dolce vita” – sladkým životem?
Přesné zacílení pomocí detailní analýzy trhu
Každý e-shop pokrývá část trhu, jeho segmenty – jednu nebo více cílových skupin zákazníků. K oslovení a přesvědčení cílovky, vám pomůže podrobná znalost jejího nákupního chování a preferencí. Právě k tomu slouží detailní analýza zahraničního e-commerce trhu. Díky ní zjistíte, s jakou konkurencí musíte počítat, jak ji předběhnout a získat její zákazníky.
Samotný e-shop pak musí být přeložený, lokalizovaný a k tomu mít profesionálně vedený online marketing v italštině. Je to velmi komplexní a provázaný proces vyžadující znalosti odborníků. O nejdůležitější tipy se s vámi ale podělíme rovnou.
SEO překlad a lokalizace e-shopu
Jakmile na základě analýzy italského e-commerce trhu učiníte nezbytná rozhodnutí, jedním z dalších kroků je SEO překlad e-shopu do italštiny. Rodilý mluvčí využije analýzu klíčových slov v italštině vztahující se k vašim produktům a do textů klíčová slova citlivě vloží. Texty zároveň přeloží tak, aby Italům připadaly přirozené. Už tím si spousty italských zákazníků získáte.
Tip: Před samotným spuštěním ostré verze e-shopu ověřte jeho uživatelskou přívětivost využitím služeb specialisty – rodilého mluvčího. Jsou texty a kategorie e-shopu srozumitelné? Je proces objednávky bez zádrhele? Když si dáte záležet na detailech, snížíte tak míru okamžitého opuštění e-shopu (bounce rate) a zvýšíte počty dokončených objednávek.
Vypracovanou analýzu klíčových slov využijí rodilí mluvčí – specialisté na online marketing při správě kampaní, tvorbě e-mailingu a dalších marketingových aktivitách. Velmi účinné a populární jsou dnes kampaně na sociálních sítích, kde s italskými zákazníky snadno navážete vztah – zejména prostřednictvím emotivních sdělení. Radost z navazování vztahů mají totiž temperamentní Italové v nátuře.
Online platby jasně vedou
Přestože většina Italů vlastní kreditní karty, při platbách za online nákup jsou nejvíce preferované platby přes platební brány. Mezi nejpopulárnější patří PayPal a jeho obdoby CartaSi, Satispay a BancomatPay. Bankovní převody a platby na dobírku mají na celkovém objemu plateb za zboží z e-shopů minimální podíl. To je třeba zásadní rozdíl oproti Bulharsku, Rumunsku nebo Maďarsku.
Marketplaces & cenové srovnávače
Obliba nákupů na zahraničních e-shopech souvisí i s tím, že Italové rádi nakupují na online tržištích neboli marketplaces. Není žádným překvapením, že nejpopulárnější je Amazon, na kterém aspoň jednou nakoupilo přes 95 % italských online zákazníků využívajících marketplaces. Po něm následuje eBay a Zalando, které se dohromady dělí o téměř 50 % ze všech italských uživatelů marketplaces.
Oblibě se těší i cenové srovnávače. Těmi nejpopulárnějšími jsou Trovaprezzi, Idealo a Twenga.
Doprava a vrácení zboží? Šupito presto!
Rozdíl mezi severem a jihem země se promítá i do dopravní infrastruktury. Celkově je však doprava v Itálii dobře rozvinutá a umožňuje velmi rychlé doručení zboží, které je pro italské e-commerce zákazníky očekávaným standardem. Pro více než polovinu se jedná o zásadní kritérium při výběru e-shopu. K tomu Italové preferují e-shopy s dopravou zdarma a možností snadného a bezplatného vrácení zboží.
Nejpopulárnějším dopravcem je v Itálii BRT Bartolini. Za ním následuje Poste Italiane, UPS a GLS.
Zákaznická podpora v italštině je nezbytnost
Ačkoli některé části Itálie jsou bilingvní (mluví se tam francouzsky či německy) a mladí většinou ovládají angličtinu, italští zákazníci očekávají možnost domluvit se svojí rodnou řečí, ať už na lokálním telefonním čísle, mailu nebo přes chat. Pokud tohle e-shop nenabízí, potenciální zákazníky tím odrazuje. Vezměte si příklad z Italy tak oblíbených marketplaces – nabízí kompletní servis v italštině, takže kdyby se cokoli dělo, zákazník se s jejich podporou domluví v mateřském jazyce.
Tip: U expanze s e-shopem do Itálie počítejte s frekventovanou komunikací na telefonické zákaznické podpoře. V Itálii je třeba i dvakrát vyšší počet komunikací na jednu objednávku než v kterékoliv jiné zemi v Evropě.
S kvalitní přípravou vybudujete silné postavení svého e-shopu i v Itálii. Zajímají vás bližší data o italském e-commerce? Využijte možnosti konzultace specialistů na zahraniční e-commerce u našeho partnera NK Expand.