Vstupte do světa e-commerce snadno a rychle
E-commerce označuje obchodní činností prováděné na internetu. Nejčastěji prostřednictvím eshopu.
Přemýšlíte o tom, že byste vstoupili do světa e-commerce? Určitě to není špatný nápad. Segment elektronického prodeje je totiž kromě krátkých výkyvů dlouhodobě rostoucí a mezi českými spotřebiteli mimořádně oblíbený. E-commerce nabízí různé formy prodeje.
Popularita elektronického nakupování s sebou přináší si silnou míru konkurence mezi jednotlivými obchodníky. Proto je při startu vlastního e-shopu velmi důležité nepodcenit nejdůležitější faktory a vybrat si už do začátku e-shopový systém, který vám k podnikání poskytne všechny dostupné nástroje.
Jaké existují formy e-commerce?
Už jsme nastínili, že v rámci e-commerce můžete prodávat zboží jak koncovým zákazníkům (spotřebitelům), tak také byznysovým partnerům. Právě podle tohoto faktoru můžeme rozdělovat různé formy e-commerce.
B2C (Business to Customer): s touto podobou elektronického prodeje se setkáte nejčastěji. Jde o obchod, který mezi sebou uzavírají firmy a běžní spotřebitelé. Lidé mohou takto nakupovat zboží, služby, nebo například digitální produkty. Specifikem B2C e-shopů je široká skupina potenciálních zákazníků, které je ale potřeba hledat, aktivně oslovovat a přesvědčovat o tom, aby nakonec nezvolili konkurenční e-shop. Ač se část zákazníků do daného internetového obchodu vrací pravidelně, většina už pravděpodobně svůj nákup nezopakuje. Proto je potřeba pečlivě hlídat náklady na získávání jednotlivých zákazníků.
B2B (Business to Business): specifická forma elektronického obchodování, kdy dochází k prodeji zboží, nebo případně služeb dalším firmám, tedy velkoobchodním partnerům. Pro tuto formu obchodování jsou typické dlouhodobé vztahy. Jednodnotliví B2B zákazníci proto e-shopu obvykle přinášejí mnohem vyšší hodnotu, než ti koncoví. Navázání každého obchodního vztahu ale může podléhat poměrně náročným rozhodovacím kritériem.
C2C (Customer to Customer): mimo B2C a B2B existuje ještě jedna forma, kterou můžeme uplatňovat i v elektronickém obchodování. Tím je model C2C, který představuje obchodování mezi dvěma koncovými uživateli. Typicky jde o portály, které propojují propojují prodejce a zájemce o zboží z řad jednotlivých zákazníků. Tyto platformy kladou velký důraz na budování komunity, rychlé a jednoduché transakce, stejně jako bezpečnostní záruky.
mCommerce: zúčastněné strany nejsou jediným aspektem, podle kterého můžeme elektronické obchodování členit. Lišit se může také v závislosti na typu zařízení. V rámci e-commerce tak může existovat také takzvaná mCommerce jedná se o obchodování z mobilních zařízení. Právě to z celého e-commerce ukrajuje stále větší podíl. Poměr uživatelů, kteří k internetovému nakupování využívají mobilní zařízení totiž roste. Majitelé e-shopu tak musí své internetové obchody přizpůsobovat také prop pohodlné nakupování z mobilních telefonů a tabletů.
Quick Commerce: rychlá doba si žádá rychlá řešení. Proto je v posledních letech stále častěji slyšet o takzvané Quick Commerce. Jedná se o nákupy s prakticky okamžitým doručením. Typickou ukázkou jsou objednávky jídla z restaurací. Především ve velkých městech jsou však prostřednictvím moderních kurýrních služeb schopné své zboží maximálně v řádu hodin schopny doručovat také kamenné prodejny, nebo e-shopy.
Pusťte se do světa e-commerce s Upgates
Hledáte řešení, které vám umožní úspěšný vstup do světa e-commerce? Prozkoumejte Upgates. Nejvyspělejší e-shopovou platformu pro online podnikání. Založte si e-shop na prvních 30 dní zdarma a přesvědčte se sami.