Co je online marketing?

Pokud jste se v posledních letech pokoušeli vydobýt si své místo na trhu, nejspíše nám dáte za pravdu, že trh dokáže být velmi nelítostný. Konkurence je zkrátka ve většině oboru tvrdá. Pro podnikatele to znamená jediné. O své místo na výsluní musí více či méně bojovat. Samozřejmě, že ne pěstmi, ale chytrými prodejními taktikami, kampaněmi a především skvělými produkty. A jak se vaší zákazníci dozví, o tom, že vaše produkty stojí za to? Díky marketingu. Ve světě jedniček a nul pak stále častěji prostřednictvím online marketingu. A právě o této disciplíně si dnes řekneme všechno podstatné. 

V dnešním článku se dozvíte: 

  • Jaký je vztah online a offline marketingu
  • Jak vznik online marketing
  • Dělení online marketingu
  • Důležité nástroje pro online marketing
  • Jaká jsou realistická očekávání od online marketingu

Offline vs. online marketing

Jak už jsme naznačili, online marketing je součásti marketingu a zastřešuje aktivity v online i v offline světě. I když má analogová reklama v dnešním světě stále velmi silné postavení, stává se přítomnost v digitálu stále důležitější. Dokonce by se dalo říci, že díky efektivitě a poměrně nízkým nákladům je digital marketing naprosto stěžejní pro malé značky a firmy. A naopak. Čím větší společnost, tím spíše se pak bude ucházet také o reklamní prostory mimo internet.

Online vs. offline marketing. Zdroj: dicorndigital.com

Čím to je? Především možnostmi cílení, které online marketing nabízí. Jednoduše si to můžeme vysvětlit na příkladu ze skutečného světa. U klasické reklamy jsou možností cílení silně omezené. Ano, v rámci televizního spotu si můžete vybrat stanici, čas nebo přestávku mezi pořady a přizpůsobit se tak své cílové skupině. Stejně můžete zadat reklamu do novin nebo časopisu, který pravděpodobně zajímá stejnou cílovou skupinu. Zásah bude ale v offline světě vždy nesrovnatelně plošnější a velká část vynaložených nákladů se mine účinkem. 

Digitální marketing na to ale jde úplně jinak. Rozšířené reklamní systémy umožňují zaměřit své sdělení na velmi úzce definovanou cílovou skupinu a tím zvyšovat šance na uskutečnění nákupu. Každá koruna tak může být na internetu využita efektivněji. V rámci určitých disciplín internetového marketingu můžete dokonce velmi přesně měřit, jakou návratnost investice do jednotlivých kampaní mají. V offline světě tato metrika nikdy nebude tak přesná. 

Vznik online marketingu

Počátky internetu jsou dnes už záležitostí pamětníků. Digitální svět se totiž rozvíjel postupně. Zkrátka nějaký pátek trvalo, než se z prostředí podivínů, které zajímalo jen hrstku vědců v bílých pláštích, vyvinulo nové obchodní prostředí. Nutno ale podotknout, že firmy spatřily příležitost v internetové prezentaci poměrně brzy.

Naprosto zlomovým momentem počítačové historie byl rok 1990, kdy Tim Berners-Lee představil koncept World Wide Web, neboli www. Tento britský informatik mimochodem stojí také za značkovacím jazykem html, který je dodnes základním stavebním kamenem nejen webových stránek.

Webová stránka společnosti Apple z roku 1997. Zdroj: archive.org

Právě vznik internetové sítě, jak ji známe dnes, umožnil otevření pravého potenciálu online světa. Firmy poměrně brzy pochopily, že právě internet je místo, kde mohou prezentovat své služby. Technologie letěly vpřed mílovými kroky, byla tedy jen otázka času, kdy internetová síť umožní i samotný prodej zboží. Tak se zrodil zcela nový trh, který dnes známe jako ecommerce.

Dělení online marketingu nejen v ecommerce

Jak už jsme si nastínili v předchozích řádcích, marketingové prostředí je velmi komplexní. Proto jej musíme rozdělit na další dílčí činnost, které jej tvoří. Jsou totiž dost různorodé. Od rozesílání emailů, přes správu sociálních sítí, až po boj o lukrativní pozice v internetových vyhledávačích.

PPC

Jde o nejspíše nejčastější formu takzvané výkonností reklamy. Tedy takové formy propagace, která je jasně zaměřená na získání konkrétních výkonů (nákupů, zobrazení stránek, registraci uživatele a podobně). PPC reklamy typicky spravujeme v kanálech jako je Google Ads, Sklik nebo Bing. Existují v různých formách. Může jít o reklamu ve vyhledávání, která se automaticky řadí nad organické (neplacené) výsledky hledání, o obsahovou (bannerovou) reklamu nebo třeba o videoreklamu, na kterou nejčastěji narazíme na Youtube. 

SEO, linkbuilding

SEO, neboli optimalizace pro vyhledávače naopak mezi výkonností marketing nepatří. Pod zkratkou SEO se totiž ukrývají činností, jejímž cílem je vylepšovat své pozice v internetovém vyhledávání. Ty totiž mohou zajistit silný příliv velmi zajímavých návštěvníků, který, na rozdíl od výkonnostních reklam, přímo nic nestojí. V SEO jde hlavně o tvorbu kvalitního obsahu, která je atraktivní nejen pro roboty vyhledávačů, ale především pro samotné scénáře. Kromě toho pracuje také v technickou strukturou webu a optimalizuje rychlost načítání stránek. Vylepšování pozic ve vyhledávání podporuje také takzvaný linkbuilding, který se věnuje zvyšování důvěryhodnosti a autority dané domény. Především prostřednictvím budování takzvaných zpětných odkazů.

Influencer marketing

Poměrně nová odnož internetového marketingu, která pracuje s fenoménem celebrit sociálních sítích. Ty se totiž velmi často mezi svými sledujícími těší ohromné popularitě a mají na své fanoušky vliv. Ten samozřejmě zahrnuje i nákupní rozhodování, čehož houfně využívají nejrůznější značky a firmy. Influencer marketing tedy spočívá v navázání spolupráce se známou internetovou tváří, která následně propaguje váš produkt. Třeba kampaň supermarketů Penny s Jiřinou Bohdalovou na instagramovém účtu Leoše Mareše ukazuje, že influencer marketing lze pojmout vskutku originálně. 

Jiřina Bohdalová se stala tváří supermarketů Penny. Zdroj: penny.cz

Affiliate marketing

Jedná se o druh marketingu, který za určitých okolností může dosahovat velmi zajímavých výsledků. Affiliate marketing spočívá v zapojení majitelů a tvůrců obsahových webů do vašeho provizního systému. V jejich zájmu je pak tedy propagovat vaše výrobky nebo služby, neboť z nich získávají provizi. Tvůrci pak nejčastěji o vašich produktech píší recenze nebo je svým čtenářům přímo doporučují.

Email marketing

Účelem email marketingu je především komunikace a udržení kontaktu se stávajícími zákazníky. Ti vám totiž při svém nákupu zanechali svou emailovou adresu. Email marketing tím pádem nabízí vhodnou cestu, jak tyto zákazníky oslovit s dalšími nabídkami. S tím mohou e-shoperi pomoci vyspělé automatizační nástroje, které jsou schopny zákazníkovi zasílat silně individualizované emaily s nabídkou ušitou přesně na míru. 

Marketing na sociálních sítích

Vedle ostatních kanálů, které jsme si zde rozebrali, by žádná značka neměla podceňovat ani práci se sociálními sítěmi. Ty obvykle nabízejí jak neplacené příspěvky, které se šíří organicky, tak také placené reklamy. Jejich vhodným mixem může vzniknout velmi efektivní propagační a prodejní kanál. Poctivá práce se sociálních sítěmi však vyžaduje pořádný kus práce a pochopení toho, co vaše fanoušky bude zajímat. Musíte zkrátka neustále pamatovat na to, že průměrný moderní člověk už je nejrůznějšími vjemy přehlcen a proto si vybírá, čemu bude věnovat svou pozornost.

Instagram. Zdroj: unsplash.com

Nástroje pro digital marketing

Žádný marketingový specialista nebo manažer se dnes neobejde bez řady nástrojů, které mu pomáhají udržet si nad různými marketingovými kanály přehled a umožní mu je efektivně spravovat. Pojďme si tedy představit ty, se kterými se v online marketingu velmi nevyhnutelně setkáte. 

Google Ads, Sklik

Nástroje nezbytné ke správě PPC kampaní. Konkrétně v českém prostředí jde o dvojici nejrelevantnějších nástrojů, které jsou schopny dosahovat zajímavých výsledků. Především Google Ads je velmi komplexní nástroj s rozsáhlými možnosti úprav a optimalizace. Základní spuštění kampaní zvládne i laik. Pokročilejší optimalizace a odhalení všech skrytých možností už je ale spíše úkol pro profesionála. 

Prostředí Google Ads. 

Google search console

Velmi užitečný podpůrný nástroj, který vám ukáže, jak si vedete ve vyhledávání na Googlu. Na které stránky nejčastěji vstupují uživatelé, kolikrát se váš web objevil ve výsledcích a kolik uživatelů jste přesvědčili k návštěvě webu. Ideální ke sledování trendů a objevování skulinek, které si zaslouží vylepšení. Přes Google Search Console je možné také požádat Google o indexaci vašeho webu nebo objevovat chyby na stránkách. 

Prostředí Google Search Console. 

Collabim

Collabim je pravou rukou většiny českých SEO specialistů. Udrží totiž za vás přehled na klíčovými slovy, pomůže v linkbuildingu a řekne vám, která klíčová slova se vyplatí dále rozvíjet a snažit se zlepšovat jejich pozice v organickém vyhledávání. Mnoho jeho uživatelů si chválí i takzvaný Collabim Index, který vám dokáže velmi rychle dát souhrnný přehled o tom, jak si na populárních vyhledávačích vedete. 

Google Analytics

Taktéž Google Analytics patří mezi základní výbavu každého provozovatele webu. Poskytne vám totiž jak základní, tak také velmi pokročilé statistiky o vašich návštěvnících a nakupujících. Google Analytics je možné propojit také s Google Ads. Tím můžete rozšířit svá publika pro zobrazování reklam. 

Prostředí Google Analytics.

Emailové nástroje

O výhodách emailového marketingu už jsme si povídali. K efektivního fungování tohoto kanálu je ovšem nutné využít služeb některého z nástrojů pro emailing. Ten vám totiž umožní nejen hromadnou rozesílku novinek (newsletterů), ale také skrze ně nastavíte více či méně pokročilé automatizace. Právě ty mohou být klíčem k přesvědčení zákazníka k opakovanému nákupu. 

Facebook, Instagram

Sociálních sítí samozřejmě existuje celá řada. Facebook a Instagram jsou však ty nejpoužívanější. Proto by minimálně zde vaše značka neměla chybět. Začnete s budováním komunity a své snahy podpořte placenými příspěvky. Sociální sítě dnes umožňují také přímou prezentaci produktů a jejich zjednodušenou koupi.

Realistická očekávání od online marketingu

Pro každého majitele e-shopu je digitální marketing takřka nutností. Pokud chce tedy něco prodat. Není ale řečeno, že každý e-shoper musí nutně využívat úplně všechny kanály, které jsme si dnes popsali. Mnohem více je to o tom vyzkoušet si, co právě pro vás business funguje a tomu se věnovat naplno. 

Praktická očekávání z jednotlivých marketingových aktivit jsou samozřejmě silně individuální. Stanovte si ovšem cíle, které jsou reálné a dosažitelné a až následně je zvyšujte. U následného vyhodnocení úspěšností jednotlivých kroků, které jsme v online marketingu podnikli, si pak dejte do rovnice vynaložené náklady, kde nesmíte vynechat vás čas a dosažené výsledky, které budete nejčastěji počítat na uskutečněné tržby, případně na sesbírané emailové adresy. 

Na tomto článku jsme si ukázali, že moderní marketing je skutečně otázkou pečlivé optimalizace. S tou je často lepší obrátit se na zkušené profesionály. Majitelé internetových obchodů, které fungují na pronájmu e-shopu od Upgates, mají jednu obrovskou výhodu. Mohou se totiž obrátit na specialisty na našem inzertním portálu Marketplace

Další článek
Co je to marketingová strategie a jak na ni?