Co je to affiliate marketing a jak z něj dostat maximum?

Taky jste v poslední době na internetu narazili na pojem affiliate marketing a nejste si úplně jistí, co se pod ním skrývá? Jedná se o poměrně neotřelý způsob marketingové propagace, která vám může pomoci zásadně a s rozumnými náklady zvýšit povědomí o svém e-shopu či produktech. Jde se o sofistikovaný způsob doporučování zboží a služeb výměnou za provizi

Affiliate marketing je forma propagace založená na provizní spolupráci s partnery, kteří jsou odměňování na základě skutečného objemu prodejů, který přinesli.

Odměny za zprostředkování prodeje tak platíte jen za skutečný objem tržeb. To obsahového partnera motivuje k tomu, aby vaše produkty nebo služby prezentoval co nejlépe. 

Důležité je také zmínit, že affiliate marketing má více stran. Prodejce a typicky blogera nebo majitele obsahového webu. Aby vše fungovalo maximálně efektivně, vstupují do tohoto procesu ještě prostředníci, kterými jsou nejrůznější affiliate sítě. Ty se stávají spojovacím článkem typicky mezi e-shoperem a majiteli obsahových webů. 

Zúčastněnými stranami tedy jsou: 

  • Inzerent: typicky majitel/provozovatel e-shopu, který nabízí své produkty nebo služby. 
  • Affiliate partner: majitel obsahového webu, influencer nebo jiný publicista, který výměnou za provizi nabízí vaše produkty nebo služby. 
  • Affiliate systém: pro výrazně efektivnější spolupráci můžete do procesu zapojit také affiliate síť, která propojuje vydavatele s prodejci. 

Jak affliate marketing vznikl?

Ačkoliv by se mohlo zdát, že vážnější popularitu si affiliate marketing získává až v posledních letech, jeho princip je starý takřka jako internet samotný. I v počátcích celosvětové bezdrátové sítě, která začala pomalu objevovat kouzla elektronického obchodu, začaly vznikat projekty, jejichž propace mohla být tak trochu problematická. Marketingové aktivity ohledně erotických služeb, hazardních her a dalších choutek z oblasti šedé ekonomiky byly totiž omezovány už od úplných začátků e-commerce.

Tvůrci podobných projektů tak hledali způsoby, jak být vidět. A tak vznikl tichý provizní prodej. Prodejce se domluvil s tvůrci obsahu, kteří mohli zboží nabízet vlastně vcelku nenápadně, ale přesto efektivně. Nesmíme také zapomenout na to, že se pohybujeme v devadesátých letech. Konkurence v mnoha oborech internetu nebyla přítomna. O větší rozmach online provizních systémů se postaral až rodící se e-commerce gigant Amazon, který partnerský provizní systém zavedl v roce 1996. 

Podoby affiliate marketingu

A jak to tedy vypadá v praxi? Provizní prodej v e-commerce má více podob. Těmi nejčastějšími jsou textové odkazy a grafické bannery. 

Textové odkazy: pravděpodobně nejčastější podoba affiliate marketingu. Typicky se jedná o články, v nichž je zapracován unikátní odkaz směřující na e-shop. Odkaz v sobě obsahuje identifikační značky, na základě kterých dokáže affiliate systém přiřadit provize z prodeje správnému partnerovi. Velmi oblíbené jsou například recenze produktů, které rovnou obsahují také odkaz k zakoupení hodnoceného zboží.

Bannery: speciální affiliate odkazy mohou být schované také v grafických bannerech. Jejich vzhled by však měl být dostatečně úderný na to, aby návštěvníka webu zaujal.

Influencerská spolupráce: nejmladší způsob provizní spolupráce využívá influencery na sociálních sítích. Typicky Youtube nebo Instagram. Ti mohou produkty propagovat například s pomocí slevových kódů. Na základě těch je pak prodejce schopen sledovat skutečné prodeje a vyhodnotit rentabilitu spolupráce.

Jak to funguje v praxi?

V praxi máte dvě hlavní možnosti jak s affiliate marketingem začít. Můžete to buďto zkusit po vlastní ose, nebo se zapojit do komplexní provizní sítě

První způsob bude levnější, avšak také pracnější a v konečném důsledku dost možná méně výhodný. Budete se totiž muset s affiliate partnery domlouvat jednotlivě napřímo. Musíte také společně vymyslet způsob, jak správně zaznamenávat uskutečněné konverze. Vyřešit se to dá například prostřednictvím UTM parametrů v odkazu.

Výhody přímé domluvy: 

  • Žádné poplatky pro zprostředkovatele
  • Můžete oslovit konkrétní vydavatele 
  • Můžete jim připravit nabídku na míru
  • Nižší konkurence mezi prodejci

Nevýhody přímé domluvy:

  • Proces je podstatně pomalejší
  • Neoslovíte tolik partnerů
  • Celkový výsledek může být slabší
  • Složitější sledování konverzí

Existuje však ještě jeden způsob, díky kterému můžete celý proces razantně urychlit. Stačí se totiž zapojit do affiliate sítě, která v sobě sdružuje klidně i tisícovky různých obsahových webů. Těm zadáte nabídku. Například že jste prodejce elektroniky, který chce prodat konkrétní typ televize a za uskutečněný prodej nabízí provizi v určité výši. Blogeři si pak procházejí nabídky a vybírají si ty pro ně nejzajímavější. Porovnávají tedy výši provize a atraktivitu produktu společně s relevantností svého webu. Pokud si vás vydavatel vybere, napíše o vás článek, umístí si na web banner, nebo vymyslí další způsoby, jak se pokusí prostřednictvím affliate linku daný produkt prodat. Stejně tak dnes existují platformy, které propojují značky s influencery.

Výhody affiliate sítě:

  • Najednou oslovíte až tisíce partnerů
  • Weby můžete vybírat podle jejich zaměření
  • Jednoduchá kontrola konverzí a vyplácení provizí

Nevýhody affiliate sítě

  • Budete si konkurovat s dalšími prodejci, což může vést k vyšší celkové provizi
  • Poplatky za zprostředkování služby
  • Ztížená možnost individuální komunikace

Jak začít s affiliate marketingem? 

Zde záleží především na tom, jestli jste prodejcem nebo tvůrcem obsahu. Jeden bez druhého ale v rámci affiliate marketingu nemůže fungovat. 

Pro inzerenta: s affiliate marketingem může začít prakticky každý e-shop. A to právě díky tomu, že vyzkoušení tohoto nového marketingového kanálu pro začátek nemusí nic stát. Platíte totiž až za skutečné prodeje. Za pokus tedy kromě času doslova nic nedáte. I affiliate sítě umožňují vyzkoušet si celý systém zdarma. Díky tomu máte šanci poznat, do čeho vlastně vstupujete. 

Pro affiliate partnera: tady už je to možná trochu složitější. Abyste byli schopný a smysluplný affiliate partner, musíte mít nejdříve vybudovaný obsahový web, případně být influencerem na sociálních sítích se solidní fanouškovskou komunitou. Začínat s obojím nemusí být v dnešní konkurencí nabité době moc jednoduché. Pokud už ale výše popsané předpoklady máte, například vlastníte magazín zaměřený na jednu konkrétní oblast, nebo například recenzní portál, může být pro vás affiliate marketing velmi zajímavým způsobem monetizace. Nejlepší cestou je zapojení do affiliate sítě. Získáte tak hned přístup ke konkrétním nabídkám, ze kterých si můžete vybrat tu nejzajímavější. 

Výhody affiliate marketingu

Jaké jsou tedy konkrétní výhody affiliate marketingu?

  • Předně jde o velmi efektivně investované finanční prostředky. Například ve srovnání s tak trochu příbuzným PR článkem, kde vám návratnost nikdo nezaručí. Platíte jen za skutečný a prokazatelný výkon, a to až po uskutečnění prodeje.
  • Prodejem svých produktů nebo služeb “zaúkolujete” někoho jiného, který je navíc motivován k tomu, aby se mu obchod povedl. 
  • Affiliate marketing patří mezi velmi nenásilné způsoby reklamy. Většina zákazníků si ji v podstatě ani nevšimne a tím pádem je jinak nedráždí.
  • Pro majitele obsahových webů jde o zajímavý způsob monetizace. 

Nevýhody affiliate marketingu

Abychom to měli alespoň trochu vyvážené, je potřeba říct i některá negativa. 

  • Bez využití affiliate sítě může být komunikace s partnery docela složitá. 
  • Pokud affiliate síť využíváte, musíte si přízeň partnerů získat mezi dalšími inzerenty. To s sebou často ponese nutnost nabídnout vyšší provizi. 
  • Partner může o právem získanou provizi poměrně snadno přijít. Například tak, že návštěvník příjde na e-shop jednou z affiliate linku a podruhé už z jiného zařízení, ze kterého i nakoupí. I když se tak zákazník o e-shopu dozvěděl díky partnerovi, ten žádnou provizi nezíská. Evidenci konverzí může zhatit také aktivní blokování cookies. 

Jaké mít od affiliate marketingu očekávání?

Jednoduše řečeno, střídmá. Nečekejte zázraky. Existují ale obory, pro které affiliate marketing může fungovat skvěle. K tomu, abyste se přesvědčili, zda to není i váš případ, stačí jediné, zkusit to také. Affiliate marketing se může stát poměrně zajímavým vedlejším prodejním kanálem

Pokud provozujete hojně navštěvovaný web, na který pravidelně tvoříte obsah, pak příliš není o čem přemýšlet.  Zapojte se do affiliate sítě. Jediný rozdíl bude v tom, že své články přizpůsobíte nabízeným produktům a vložíte do nich odkazy. Neměli byste to ale přehánět. Pokud by byl veškerý váš obsah podřízen affiliate marketingu, nejspíše by to nepůsobilo moc dobře. 

Jak nastavit provize? 

Nastavení správné provize nemusí být jednoduché. Mělo by totiž být rentabilní pro prodejce, ale zároveň dostatečně motivační pro partnera. Je tedy potřeba znát svou marži. Konkrétní výše provize závisí na daném zboží. Nejčastěji se ale provize pohybuje mezi 5 až 20 procenty. Výjimkou však nejsou ani provize mimo tento rozsah.

Chcete se pustit do vod affiliate marketingu? 

Zvláště, pokud jste majitelem e-shopu, možná se po přečtení tohoto článku budete chtít o affiliate marketingu dozvědět více. Internetoví podnikatelé, kteří ke svému podnikání využívají pronájem eshopu Upgates, to mají jednoduché. Mohou totiž vybrat ten pravý nástroj z našeho rozsáhlého katalogu doplňků.

Další článek
Affiliate marketing pro e-shopy Upgates