Co je to dropshipping a kdy se vyplatí se do něj pouštět?

Dropshipping je jedním z obchodních modelů, se kterým se v e-commerce můžeme setkat. Jedná se o systém, kdy prodejce nepotřebuje fyzicky skladovat zboží, které nabízí ve svém e-shopu. Naopak funguje tak, že jakmile si zákazník zboží zakoupí, prodejce objedná tento produkt přímo od třetí strany, často velkoobchodníka nebo výrobce, který poté zboží vyšle přímo zákazníkovi. Prodejce tak slouží jako prostředník mezi dodavatelem a koncovým zákazníkem, přičemž profituje z rozdílu mezi nákupní a prodejní cenou. Velkoobchodník bez většího úsilí prodává své produkty a e-shoper si nemusí dělat starosti spojené s logistikou. 

Stručná historie dropshippingu

Mohlo by se zdát, že Dropshipping je čistě internetový fenomén. Ve skutečnosti jsme se s ním ale mohli setkat ještě před příchodem online světa. Už tehdy totiž tyto principy využívaly společnosti provozující přímý marketing. Nejčastěji formou posílání katalogů a brožur zákazníkům a následného plnění objednávek prostřednictvím třetích stran. S nástupem internetu v 90. letech 20. století pak získal dropshipping zcela nový rozměr. Mnohé e-commerce platformy a online tržiště umožnily menším prodejcům snadno vstoupit na trh a nabízet produkty bez nutnosti vlastního skladu. 

Takto může vypadat marketingový katalog. Zdroj: Colortechinc.com

S nástupem pronajímatelných e-shopových řešení, které umožňují velmi snadné založení internetového obchodu, se obliba dropshippingu dále rozšířovala.

Jak funguje Dropshipping

Dropshipping je obchodní model založený na spolupráci mezi třemi hlavními aktéry: prodejcem (vlastníkem e-shopu), dodavatelem (často velkoobchodníkem nebo výrobcem) a koncovým zákazníkem. V průběhu tohoto procesu neprobíhá fyzický pohyb zboží přes prodejce. Místo toho je produkt posílán přímo z dodavatele k zákazníkovi.

Jednotlivé role v rámci dropshippingu

  1. Prodejce (vlastník e-shopu):
  • Vybírá a zveřejňuje produkty, které chce svým zákazníkům nabízet.
  • Stará se o marketing svého e-shopu a láká potenciální zákazníky.
  • Uskutečněné objednávky předává k vyřízení svému dodavateli.
  • Zajišťuje zákaznický servis a řeší případné reklamace.
  • Komunikuje se svým dodavatem.
  1. Dodavatel (velkoobchodník nebo výrobce):
  • Stará se o skladové zásoby a jejich dostupnost.
  • Zpracovává, balí a odesálá objednávky získané přes prodejce.
  • Poskytuje informace o dostupnosti produkty a cenových nabídkách.
  1. Koncový zákazník:
  • Vybírá a nakupuje produkty.

Dropshipping je tedy postaven na spolupráci a koordinaci mezi prodejcem a dodavatelem. Zajímavé přitom je, že koncový zákazník ani nemusí vědět, že produkty ve skutečnosti nakupuje u někoho jiného. Hlavní je pro něj přesvědčení, že zboží dorazí v čas a v pořádku.

Výhody Dropshippingu

Jaké jsou tedy konkrétní výhody Dropshippingu? Podíváme se na ně přimárně pohledem potenciálního prodejce:

  1. Nízké počáteční náklady: Pro zahájení dropshippingového podnikání nejsou nutné velké investice do zásob či skladovacích prostor. Většinou stačí mít funkční e-shop a dohodu s dodavatelem.
  2. Široký výběr produktů: Prodejci mohou nabízet širokou škálu produktů bez nutnosti skladování zásob.
  3. Flexibilita: V případěpotřeby se mohou poměrně jednoduše přizpůsobit tržním trendům a rychle měnit nabídku na svých e-shopů.
  4. Nižší riziko: Bez zásob je riziko neprodaného zboží výrazně sníženo. Tuto výhodu ocení především obchodníci prodávající zboží s expirací.
  5. Geografická flexibilita: Dropshipping umožňuje provozovat e-shop odkudkoliv na světě, stačí mít přístup k internetu. Nemusíte se fyzicky nacházet v blízkosti svého zboží.
  6. Snížené provozní náklady: Bez skladu a zásob se snižují náklady na pronájem, energie, zaměstnance ve skladu a další provozní výdaje.

Nevýhody Dropshippingu:

Zcela očekávaně ovšem v rámci Dropshippingu musíte počítat také s některými nevýhodami. Opět se na ně podíváme primárně pohledem prodejce:

  1. Nižší marže: Vzhledem k vysoké konkurenci v dropshippingovém modelu mohou být marže nižší ve srovnání s tradičními obchodními modely.
  2. Závislost na třetích stranách: Pokud dodavatel udělá chybu nebo má zpoždění, prodejce je často ten, kdo musí řešit nespokojenost zákazníka, ačkoli neměl přímou kontrolu nad situací.
  3. Vysoká konkurence: Kvůli nízkým vstupním bariérám se cestou dropshippingu vydává spousta podnikatelů. To pak vede k vysoké konkurenci, a to zejména v populárních segmentech. Připravte se proto na to, že budete nabízet stejné zboží, jako spousty dalších e-shopů a bude pro vás obtížné odlišit se od konkurence.
  4. Komplikace se zásobami: Někdy být těžké sledovat, které produkty jsou skutečně skladem u dodavatelů, což může vést k situacím, kdy zákazníci objednávají zboží aktuálně nedostupné zboží. Proto je důležité kvalitní napojení na dodavatele. Třeba prostřednictvím XML feedů
  5. Delší doba dodání: Mnoho dropshippingových dodavatelů působí v zahraničí, což může prodloužit dobu dodání a v konečném důsledku vést k nespokojenosti zákazníků.
  6. Problémy s kontrolou kvality: Jelikož prodejce nikdy fyzicky nevidí produkt, nemá kontrolu nad kvalitou produktu. Nemůže ani ovlivnit, jak je produkt zabalený a jak rychle dorazí k zákazníkovi.

Rozdíl mezi Dropshippingem a fulfillmentem

Možná vás právě napadlo, že velmi podobným obchodním modelem by mohl být fulfillment. Je pravda, že společným znakem obou přístupů je absence skladových zásob přímo u obchodníka. Jinak ale oba obchodní modely fungují zcela odlišně. 

Dropshipping už jsme si vysvětlovali. V tuto chvíli tak bude stačit upřesnit si, jak se liší fulfillment. V tomto modelu jste jako podnikatel vlastník zboží. Jen starosti s logistikou za vás přebírá partner, v jehož skladě se nachází zboží různých e-shopů. Díky úsporám z rozsahu je schopen řešit logistiku e-shopu mnohem efektivněji. Značný objem denně odesílaného zboží pak fulfillmentovým společnostem zajišťuje výhodnější smlouvy s dopravci. 

Zatímco u dropshippingu vám z prodeje zboží zůstane předem daná marže, v případě fulfillmentu svému partnerovi platíte za naskladnění, skladování a vyskladňování objednávek. Zboží nakupuje za běžnou kupní cenu. Cena fulfillmentu je velmi individuální. Majitel e-shopu také musí zvážit cenu svého času, jehož velkou část tráví nad logistikou e-shopu. Po navázání spolupráce s fulfillmentovým partnerem může svůj čas věnovat jiným aspektům svého internetového podnikání. 

Jaké nároky by měl splňovat spolehlivý dodavatel pro Dropshipping

Před zahájením spolupráce je důležité provést důkladný výzkum dodavatelů. Ověřte si jejich reputaci, přečtěte si recenze od jiných dropshipperů a zkontrolujte reference. Mějte na paměti, že se vybíráte partnera, na kterém bude vaše další podnikání naprosto závislé.

Komunikace: Komunikujte s potenciálními dodavateli a zjistěte, jak rychle reagují na dotazy, jak profesionálně se chovají a jak jsou ochotni se podělit o informace. Dobrá komunikace je klíčová pro hladký průběh dalšího dropshippingového podnikání.

Doba dodání: Zkontrolujte, jak rychle dodavatel může zboží odeslat a jaká je průměrná doba dodání. Dlouhé čekací doby mohou odradit zákazníky.

Kvalita produktů: Pokud je to možné, objednejte si vzorky produktů, abyste měli jistotu jejich kvality. Nespokojení zákazníci kvůli špatné kvalitě produktů mohou poškodit reputaci vašeho e-shopu.

Výše marže: Dobře si zjištěte, jaké marže vám dropshippingový partner je ochotný nabídnout. Na jejich základě můžete vypočítat, jaké marketingové náklady můžete na získání objednávek vynaložit a zda má celé podnikání naději přinášet zisk.

Náklady na odeslání: Porovnejte náklady na dopravu mezi různými dodavateli. Vysoké náklady mohou snížit vaše marže nebo zvýšit ceny pro zákazníky.

Vracení a reklamace: Věnujte pozornost politice vracení zboží a reklamací. Vědět, jak dodavatel řeší problémy, je klíčové pro zachování dobrého vztahu se zákazníky.

Pravidelné aktualizace: Spolehlivý dodavatel bude pravidelně aktualizovat informace o dostupnosti produktů, novinkách v sortimentu nebo změnách cen.

Minimální objednávka: Někteří dodavatelé mohou mít minimální množství objednávky nebo minimální náklady objednávky. Ujistěte se, že tyto podmínky vyhovují vašemu obchodnímu modelu.

Dohody o výhradním prodeji: Někteří dodavatelé mohou nabízet výhradní dohody, což může být výhodné pro omezení konkurence v určitém segmentu.

Země původu: Pokud se rozhodnete pro dodavatele ze zahraničí, zvažte možné komplikace, např. celní poplatky, doba dopravy, komunikace v cizím jazyce nebo odlišné standardy kvality

Jak na marketing dropshippingového e-shopu?

Už jsme si řekli, že efektivně nastavený marketing je pro úspěšný dropshippingový projekt zcela zásadní. Proto si v této kapitole vysvětlíme, jak k marketingu u tohoto typu e-shopu přistupovat. Konkétně si přiblížímme několik praktických tipů. 

Pochopení marží v dropshippingu:

Dropshipping e-shopy operují v porovnání s tradičními e-shop s o poznání nižšími maržemi. Přilákání prakticky každého zákazníka ale něco stojí. Proto je potřeba mít dobře spočítáno, kolik si můžete do přilákání nového zákazníka dovolit investovat. 

Efektivní rozpočtování:

Vzhledem k nižším maržím je klíčové efektivně rozdělit marketingový rozpočet. Analyzujte, které kanály vám přinášejí největší výnos a optimalizujte rozpočet tak, abyste maximalizovali ROI.

Segmentace cílového publika:

Namísto masového marketingu se soustředte na konkrétní segmenty zákazníků, kteří mají největší pravděpodobnost nákupu. Větší přesnost v segmentaci vede k lepšímu využití rozpočtu.

Výkonnostní marketing:

Vzhledem k nižším maržím je důležité se zaměřit na marketingové aktivity, které lze snadno sledovat a měřit. Jako nejefektivnější se může ukázat PPC reklama, nebo affiliate marketing.

Vytváření obsahu s přidanou hodnotou:

Přemýšlejte o vytváření kvalitního obsahu, který poskytne zákazníkům informace nebo řešení jejich problémů. Toto může zahrnovat blogové příspěvky, návody, recenze produktů atd.

Optimalizace konverzního procesu:

I malá zlepšení v konverzní míře mohou mít významný dopad na rentabilitu. A/B testování, optimalizace popisů produktů a zlepšení návrhu stránek může výrazně zvýšit konverze.

Věrnostní programy a opakované nákupy:

Namísto toho, abyste neustále utráceli za získávání nových zákazníků, zaměřte se na udržení těch stávajících. Věrnostní programy mohou motivovat zákazníky k opakovaným nákupům. Oslovit je můžete prostřednictvím email marketingu.

Využití sociálních médií:

Pro budování komunity a udržování vaších zákazníků v obsaze můžete využíva také sociální sítě. Dalším zajímavým kanálem je Influencer marketing může být také nákladově efektivní způsob, jak dosáhnout širokého publika.

Optimalizace pro mobilní zařízení:

S narůstajícím počtem nákupů na mobilních zařízeních je důležité, aby byl váš e-shop plně optimalizován pro mobily, což může zlepšit konverzní míru a snížit náklady na získání zákazníka.

Retargeting:

Retargetingové reklamy mohou být velmi efektivní pro zákazníky, kteří již projevili zájem o vaše produkty, ale ještě neprovedli nákup.

Další článek
Jak začít podnikat?