Co je to linkbuilding?

S termínem linkbuilding se dříve či později nejspíše setká každý, kdo to s podnikáním na internetu myslí alespoň trochu vážně. O co ale vlastně jde? 

Proč je linkbuilding důležitý pro SEO?

Linkbuilding hraje roli především v SEO. Optimalizace pro vyhledávače je samozřejmě kapitola sama pro sebe. Pro účely tohoto článku však bude úplně stačit rozdělení na dva faktory, které ovlivňují SEO. Jde o onpage a offpage faktory. Onpage ovlivňujete přímo na svém webu. Jedná se o obsah a technické zpracování samotných stránek. U Offpage faktorů je tomu ale jinak. Právě zde hraje největší roli linkbuilding. 

Jedná se cílenou strategii zvyšování věrohodnosti vašeho webu v očích vyhledávačů získáváním odkazů z relevantních webových stránek. 

Co je to linkbuilding?

Linkbuilding spočívá především v systematickém budování zpětných odkazů směřujících na váš web. Jedná se tedy o síť odkazů z jiných domén směřující na daný web. Předpoklad je zde jednoduchý. Čím více externích webů na vaše internetové stránky směřuje, tím spíše se dá předpokládat, že jde o relevantní a respektovaný obsah, který mohou vyhledávače s klidným svědomím doporučit svým uživatelům. Linkbuilding má značný vliv na pozici webu v rámci internetových vyhledávačů.

Historie linkbuildingu

Online svět je nesmírně dynamickým místem, které se neustále vyvíjí. Co v internetovém marketingu platilo včera, nemusí platit dneska. Zrovna linkbuilding je ovšem faktor, který hraje svou nezastupitelnou roli už několik desetiletí. Způsob efektivního linkbuildingu se ale v průběhu let zásadně měnil. 

Linkbuilding, jak jej známe dnes, se začal rozmáhat společně s raketovým růstem vyhledávacího giganta Google. První specialisté internetového marketingu si totiž začali všímat, že vyhledávač hodnotí webové stránky mimo jiné také na základě množství odkazujících webů. Tento algoritmus vešel ve známost pod pojmem Page Rank, který Google udržuje i dnes v době umělé inteligence. 

Znázornění Page Ranku, Zdroj: wikipedia

Myšlenka to byla bezesporu dobrá. Trochu se to ale zvrhlo. Záhy totiž začaly vznikat nejrůznější internetové katalogy, jejichž cílem bylo poskytování zpětných odkazů. Nejen Googlu, ale také dalším internetovým vyhledávačům nezbylo nic jiného, než začít rozlišovat kvalitu jednotlivých odkazů. Dnes už vám tedy nákup tisíců zpětných odkazů na pochybných webech příliš nepomůže. Linkbuilding je naopak systematická a trpělivost vyžadující práce

Základní pojmy

Než se pustíme do dalšího vysvětlování, neuškodí projít si základní pojmy, se kterými se v souvislosti s linkbuildingem můžete setkat. 

Anchor text: jedná se o text, který je na odkazu umístěný. Anchor text je například toto: pronájem e-shopu Upgates. Jak vidíte, anchor text se obvykle odlišuje od zbývajícího textu, aby uživatel poznal, že jde o odkaz. Anchor text by měl být relevantní k obsahu odkazovaného webu. Dobře zvolený anchor text ovlivňuje míru prokliku a takzvaný bounce rate, tedy poměr uživatelů, kteří web ihned opustí než interakce.

Interní odkaz: jedná se o typ zpětného odkazu, který uživatele navede na jinou stránku v rámci stejného webu. Neodkáže jej tedy mimo daný web. 

Externí odkaz: v tomto případě zpětný odkaz navede uživatele mimo daný web. Právě síť kvalitních a relevantních externích odkazů je základem úspěšného linkbuildingu. 

Jak SEO linkbuilding ovlivňuje pozice ve vyhledávání a kdo by se o něj měl zajímat? 

Už jsme zde zmínili, že linkbuilding je stěžejní pro posuzování takzvaných offpage SEO faktorů. Internetovému vyhledávači totiž četnost a kvalita stránek obsahujících váš odkaz napovídá o tom, jak relevantní jsou vaše webové stránky a s nimi také obsah na nich umístěn. Google tomuto principu říká “vote of confidence” neboli hlasování o důvěře. Do dnešních dní jde o jednu z nejdůležitějších metrik, podle kterých nejrozšířenější vyhledávač webové stránky posuzuje. Čím větší důvěra, tím lepší šance na získání atraktivních pozic v rámci organického vyhledávání. 

Organické vyhledávání na Google. Zdroj: upgates.

A to je přesně důvod, proč by se o linkbuilding měli zajímat majitelé webů, kteří chtějí zvýšit organickou návštěvnost. Ta totiž patří mezi ty nejkvalitnější. Na váš web dokáže dostat uživatele, kteří se o danou problematiku, či produkty skutečně zajímají. 

Typy a strategie linkbuildingu

Linkbuilding můžeme rozdělit do dvou základních typů. Zatímco jeden přímo neovlivníte, u toho druhého záleží jen na vás, jak budete úspěšní. Vždy je ale potřeba dávat si pozor na to, abyste nepřekročili hranice. 

Přirozený (pasivní) linkbuilding

Přirozený, neboli organický linkbuilding je přesně ta forma získávání zpětných odkazů, kterou neovlivníte. Zahrnuje totiž přirozené odkazování na váš web, a to bez jakýchkoliv pobídek. Přirozený linkbuilding se týká především velmi silných a široce známých webů. Právě jedním z hlavních cílů systematického linkbuildingu bývá dosažení tohoto stavu, kdy lidé na velmi relevantní obsah na jiných webech odkazují sami. V ideálním světě by toto byla jediná existující forma linkbuildingu, protože by naprosto dokonale reflektovala, jak kvalitní obsah různé weby nabízejí. Realita je ale trochu jiná. 

Manuální (aktivní) linkbuilding

V naprosté většině případů musíme webu v získávání zpětných odkazů nějak pomoci. A to právě prostřednictvím manuálního linkbuildingu. Stále jde o získávání zpětných odkazů. Tentokrát už ovšem cíleně a systematicky. 

  • Nákup odkazů: i když z toho v Googlu a dalších vyhledávačích přílišnou radost nejspíše nemají, bývá nejrozšířenějším způsobem získávání zpětných odkazů jejich nákup. Mnoho webů vám za poplatek umožní umístit na web zpětný odkaz. Už dávno zde ovšem nehraje roli kvantita, nýbrž kvalita.  
  • Guest posting: velmi populárním způsobem získávání zpětných odkazů je také guest posting. Ve zkratce jde o výměnu obsahu mezi dvěma weby. Součástí textů jsou samozřejmě také zpětné odkazy. Obrovskou výhodou guest postingu je fakt, že jej obvykle můžete provozovat zdarma. Vždy ale vyžaduje najít partnery v podobě relevantních webů, kteří přínosům guest postingu rozumí.
  • Zapojování se do diskuzí: jde o mravenčí práci, která však může přinést zajímavé výsledky. Najdete si na internetu diskusní fóra na téma relevantní pro vás a zapojte se. Nezapomeňte přidat odkaz na svůj web. Třeba tím motivujete další uživatele ke přesdílení svého webu. 
  • Social media linkbuilding: stejně jako v případě diskuzních fór můžete své značce pomoci také v rámci sociálních sítí.
  • Vytváření infografik: někteří majitelé webů nedají dopustit na infografiky. Pokud v rámci svého webu vytvoříte takové, které jsou zajímavé a dobře ozdrojované, máte slušnou šanci, že si je lidé na internetu najdou a třeba i se zdrojem přesdílí v rámci svého obsahu. 
  • Lokální linkbuilding: pokud je pro vaše podnikání relevantní pouze okolí vašeho bydliště, kdy například provozujete kamennou prodejnu, nebo jste řemeslník, můžete vsadit také na lokální linkbuilding. 
  • Umístění do katalogů: s tímto ale opatrně. V minulosti totiž bylo rozšířeným linkbuildingovým nešvarem zaplatit si umístění ve stovkách nejrůznějších katalogů. Dnes byste si za toto v očích vyhledávače Google spíše vysloužili penalizaci. I v dnešní době však lze narazit na relevantní katalogy, které vám mohou pomoci. 
  • Broken linkbuilding: velmi zajímavá linkbuildingová taktika spočívá v nalezení rozbitých odkazů. Tedy těch, které z nějakého důvodu nezobrazují správný obsah. Nejčastěji vrací chybovou hlášku, nebo jsou třeba na webu, jehož doména expirovala. S vyhledáváním těchto webů vám pomohou specializované nástroje. Jakmile takový odkaz najdete, stačí vytvořit relevantní obsah, který sedí s URL “rozbitého webu”. Po vytvoření obsahu už stačí kontaktovat majitele webu a upozornit jej na chybný odkaz. Rovnou mu navrhnete řešení v pohodě obsahu zpracového přímo na míru. 

Toto jsou nejrozšířenější linkbuildingové strategie, které, když se do nich pustíte s rozmyslem, můžeme označit za etické. Někdy můžeme v totou souvislosti narazit na označení white hat techniky. 

Existují ale ještě také black hat techniky, které vám nikdo rozumný nedoporučí. Spíše než zvýšení autority svého webu vám přinesou penalizaci ze strany Googlu. Jen pro zajímavost zde však patří například právě třeba nákup kvanta odkazů na nekvalitní weby, zahlcování diskuzí svými odkazy nebo vytváření vlastní sítě na sebe odkazujících se webů.

Jak na linkbuilding?

A jak vlastně s linkbuildingem začít? V prvé řadě je potřeba vědět, na jaké weby vlastně cílite. V tomto vám mohou napovědět užitečné nástroje, o kterých si povíme v následující kapitole. Jak už jsme si totiž řekli, “vytapetování” internetu zpětnými odkazy naprosto bez rozmyslu, patří do minulosti. Dnes vám podobná taktika jistě přinese nepříjemnou penalizaci ze strany internetového vyhledávače. Moderní linkbuilding je dnes o hledání kvalitních příležitostí. 

Základem je linkbuildingová analýza, která vám pomůže s identifikací vhodných webů. Z nich ale musíte své návštěvníky někam dostat. Ruku s ruce s linkbuildingovou analýzou by tak měla jít analýza klíčových slov. Ta vám může identifikovat, která klíčová slova jsou pro vaši cílovou skupinu relevantní a skrze která se mohou organicky dostávat na váš web. Poté se neobejdete bez kvalitního obsahu. Právě ten bude jádrem linkbuildingu. Budete s nimi totiž v rámci externích zpětných odkazů pracovat. 

Příklad analýzy klíčových slov. Zdroj: Collabim

Placený a neplacený linkbuilding

V ideálním světě by weby získávaly zpětné odkazy pouze přirozeně, prostřednictvím kvalitního obsahu, nebo partnerských spoluprací. Realita ale taková není. Naprosto přirozenou součástí linkbuildingu bývá totiž nakupování odkazů. Samotný Google tuto strategii nedoporučuje, protože na ní může být nahlíženo jako na manipulaci s Page Rankem. Zvýhodňuje totiž subjekty s velkými rozpočty. I přesto je však dnes nákup odkazů na vytipovaných webech naprosto běžný. Vyplatí se ovšem postupovat se zvýšenou opatrností. 

Nástroje pro linkbuilding

Stejně jako v jiných marketingových oborech, i v případě linkbuildingu vám mohou výrazně pomoci nejrůznější nástroje. Jde především o ty, které dokáží měřit sílu webových stránek. 

Collabim

Český nástroj Collabim je nerozlučným parťákem mnoha SEO specialistů. Jednou z jeho mnoha funkcí je také identifikace zajímavých odkazových příležitostí. Collabim je vyhodnocuje na základě relevantnosti vůči obsahu na vašem webu a síle dané domény. Jde tak o velmi užitečný ukazatel, kam své úsilí v rámci linkbuildingu směřovat. 

Linkbuildingové nástroje při identifikaci odkazových příležitostí velmi často mezi nejrelevantnější shody zařadí také vaše konkurenty. U nich je samozřejmě šance na získání zpětného odkazu minimální. 

Ahrefs

Mezi celosvětově nejpopulárnější nástroje patří také globální nástroj Ahrefs. Jednou z jeho nejpoužívanějších funkcí je možnost zkusit rating dané domény. Jedná se o užitečný nástroj, který vám napojí, jak je web, který vás zajímá, autoritativní. 

Mention

Poměrně zajímavým nástrojem může být také Mention. Tento nástroj totiž umožňuje sledovat zmínky o vaší společnosti napříč webem a sociálními sítěmi. Autory těchto zmínek následně můžete kontaktovat s nabídkou dodání zpětného odkazu do zmínky. 

Moz

Mezi populární služby, které využívají SEO specialisté napříč světem, patří také služba Moz. Umožní vám monitorovat odkazové příležitostí, objevovat nová zajímavá klíčová slova, nebo analyzovat domény. 

Jak zhodnotit kvalitu webů? 

Už několikrát jsme tady zmínili, že v moderním linkbuildingu hraje kvalita větší roli než kvantita. Kvalitu webu, ze kterého se budete pokoušet získat zpětný odkaz však budete muset nějak posoudit. Napoví vám tyto základní ukazatele. 

  • Autorita webu: nástroje, které vám pomohou odhalit, jak je daný web autoritativní, už jsme si rozebrali. 
  • Relevance webu: roli hraje bezesporu také to, jak relevantní obsah dané stránky. V prvé řadě vybírejte tematicky příbuzné weby.  
  • Umístění odkazu na webu: skóre, které vám vyhledávače za získání zpětného odkazu přidělí, souvisí také s tím, kde je odkaz umístěn. Zda je o hlavní stránku, patičku, blog a podobně. 

Kolik linkbuilding stojí?

Toto je nejspíše otázka, která vás zajímavá možná nejvíce. Odpověď na ni je však velmi složitá. Záleží totiž na tom, jak k linkbuildingu přistoupíte. Nemusí vás stát vůbec nic, stejně jako desetisicové, či statisícové částky. 

Do práce na zvyšování autority webu se totiž můžete pustit sami tak, že se pokusíte o získání odkazů na třeba spřízněných a relevantních webech, a to klidně zcela bezplatně. Jedinou investicí bude váš čas. 

Někdo jiný se však do linkbuildingu může pustit společně se zkušeným profesionálem, který vytvoří strategii a začne pro vás  odkazy i získávat. Kromě toho si budete muset připravit také rozpočet pro získávání odkazů v rámci placených spoluprací. 

Ať už se do linkbuildingu pustíte s jakýkoliv rozpočtem, vždy by přínosy měly převážit nad vynaloženými náklady. Myslete ale zároveň na to, že linkbuilding je stejně jako celá optimalizace pro vyhledávače běh na dlouhou trať. Musíte se tak obrnit trpělivostí. 

Nejčastější chyby v rámci budování silného webu

Zvláště v případě, kdy se do získávání zpětných odkazů pustíte svépomoci, měli byste mít na paměti několik nejčastějších chyb, které by vám mohly spíše ublížit. 

  1. Neopouštějte od kvality: právě kvalitní obsah je faktor, který v rámci SEO stále hraje obrovskou roli a nic nenasvědčuje tomu, že by se na tom v dohledné době mělo cokoliv měnit. Kvalitní obsah by měl být nedílnou součástí také linkbuildingu. Dodržujte všechny zažité SEO zásady a pište texty se skutečnou informační hodnotou. Ne jen jako balast, kterým obalíte chtěný zpětný odkaz. 
  2. Buďte přirození v rámci odkazů a anchor textů: odkazy vkládejte do textu s citem a vždy s přihlédnutím k okolnímu textu. Zkrátka se s nimi snažte pracovat co nejpřirozeněji.  Ani to s nimi nepřehánějte, což platí jak pro četnost odkazů, tak také délku jednotlivých anchor textů.
  3. Nespamovat internet svými odkazy: o tom už jsme mluvili výše. Doby, kdy linkbuilding znamenal “vytapetování” internetu odkazy na svůj web, jsou nenávratně pryč. 

Jak na označování placených odkazů

Google rozlišuje jen několik typů odkazů. Slouží k tomu speciální atributy. Některý totiž vyhledávači potřebujete říci, aby k odkazu přistupovat trochu jinak. 

Obyčejný odkaz, kterým Googlu nedává žádný speciální pokyn a internetový vyhledávač se tak zcela sám rozhodne, jak s odkazem naloží, vypadá ve značkovacím jazyce takto: 

<a href="http://upgates.cz/">Upgates</a>

Artibut Nofollow

Občas ale Googlu chcete říct, aby Google odkazu nepřikládal takovou váhu. Může jít například o obsah v rámci komentářů, či obsah. který se objeví na méně důvěryhodných stránkách. Atribut nofollow představil v roce 2005 a zpočátku šlo o linky, které měli roboti vyhledávače ignorovat. Dnes už je to trochu jinak. 

Takto vypadá odkaz s atributem nofollow:

<a href="http://upgates.cz/" rel="nofollow">Upgates</a>

Artibuty Sponsored a ugc

V roce 2019 Google poměrně zásadně změnil, jak k atributům nofollow přistupuje. Zároveň představil dva nové. Nyní přítomnost tohoto atributu neznamená striktní příkaz odkaz ignorovat. Místo toho je Google považuje spíše za formu doporučení a sám se může rozhodnout odkazy brát v potaz. 

Kromě toho zavedla společnost také atribut rel=”sponsored” pro placené odkazy a rel=”ugc” pro obsah, který je vytvářen samotnými uživateli. 

Linkbuildingoví specialisté se shodují na tom, že také odkazy s těmito atributy mají v rámci budování silného webu své místo. Není tedy potřeba je úplně zatracovat. Vhodná práce s nimi je naopak přínosná. 

Kam směřuje linkbuilding?

Internetový marketing je nesmírně dynamickým oborem, který vyžaduje neustálou adaptaci na aktuální trendy. O linkbuildingu to samozřejmě platí také. Princip zůstává stejný, avšak konkrétní techniky se s neutuchajícím technologických vývojem postupně proměňují. 

Především v následujících letech začne do linkbuildingu více prosakovat umělá inteligence, a to nejen na straně vyhledávačů, které mají k dispozici stále sofistikovanější nástroje hodnotící kvalitů a relevanci webů, ale také na straně samotných uživatelů. Už nyní se totiž na internetu stále více setkáváme s obsahem, který vygenerovala umělá inteligence. 

Internetové vyhledávače budou muset zaujmout stanovisko, jak budou k obsahu vytvořenému umělou inteligencí přistupovat. Stačí si vzpomenout na to, jak v minulosti vyhledávače skoncovaly s už zmiňovaným “tapetováním” internetu odkazy. Podobný scénář může nastat i v případě zahlcování internetu obsahem vygenerovaným umělou inteligencí. 

Cítíte, že byste v SEO svého e-shopu potřebovali podat pomocnou ruku. Především pro klienty pronájmu eshopu od Upgates máme snadné řešení. Naši e-shopeři totiž mohou exkluzivně využívat náš inzertní portál Marketplace, který sdružuje desítky odborníků včetně špičkových SEO specialistů. 

Další článek
Návod na bezpečnou migraci webu očima SEO specialisty