Co je to network marketing/multi level marketing?

Network marketing (síťový marketing) je ve světě obchodu všudypřítomnější než by se na první pohled mohlo zdát. Jedná se o víceúrovňová schémata, která velmi aktivně využívají praktiky typické pro přímý marketing. V dnešním článku si právě o network marketingu a jeho podobností s multilevel marketingem řekneme více. 

Co je to network marketing

Síťový marketing je označení pro víceúrovňový obchodní model. Jedná se o prodej zboží, méně často také služeb, skrze síť distributorů. Členové tohoto schématu se snaží vytvářet a rozvíjet pod sebou vlastní síť distributorů, z jejichž aktivity čerpají provize. Cílem členů těchto marketingový schémat je vytvořit si pod sebou síť rozsáhlou natolik, že bude schopna generovat takzvaný pasivní příjem bez výraznější prodejní aktivity. Jde však o scénář, který se obvykle podaří splnit jen několika vybraným obchodníkům na vrcholu celé struktury. 

Multi Level marketing vs. network marketing

Tyto pojmy se často zaměňují. Popisují totiž velmi podobná schémata. Jde víceméně o synonyma. Určitý rozdíl zde ale najít přece jen jde. 

Mutli Level marketing (MLM): v tomto obchodním modelu jde členům o tvorbu vlastní distribuční sítě, která zdánlivě nemá žádná omezení. Přidat se do struktury zkrátka může prakticky kdokoliv. 

Network marketing: je pak v striktním slova smyslu uzavřenější schéma, kdy členové také vytvářejí svou distribuční síť, z jejichž prodejů čerpají provize. Jedná se však o limitovanou skupinu prodejců.

Jak tedy můžete vidět, drobná odlišnost zde existuje. Je ale tak minimální, že když tedy MLM strukturu nazvete networkovou a naopak, určitě se nic nestane. 

Historie multi level marketingu

Obchodní schéma zvané multi level marketing je starší než by se na první pohled mohlo zdát. Obchodníci totiž začali první podobné prodejní principy budovat už na počátku 20. století. Vytvoření obchodní struktury, která bude pracovat pro svého “zakladatele” bylo velmi lákavou představou. 

Nalezení první společnosti, která by využívala princip multi level marketingu není úplně jednoduché. Prvenství si totiž připisuje více firem. Například dnes velmi známý AVON. Firma datuje svůj vznik do roku 1886, kdy začala působit pod názvem California Parfume Company. Jako další “první” MLM společnost se uvádí také firma Watchers, která začala ve 30. letech prodávat doplňky stravy. 

V následujících dekádách už network marketing nabírá především ve Spojených státech na popularitě. Vznikají známé společnosti Nutrilite a Amway, který první jmenovanou firmu v sedmdesátých letech převzal. Nutrilite byl mimochodem první společností, která začala vstup do své prodejní sítě zpoplatňovat.  Amway je dodnes jednou z největších MLM společností světa. 

Vrcholné popularity dosahuje network marketing v USA v 80. letech. V našich končinách samozřejmě rozvoj individuálního podnikání znemožňoval socialismus. Boom tak přišel až po revoluci, především v devadesátých letech, kdy do Česka a Slovenska začaly pronikat zahraniční společnosti pyšnící se už tehdy dlouhou tradicí. 

Network marketing je dodnes mezi námi a jen tak nezmizí. Stále vznikají nové společností, které do svých struktur lákají tisíce prodejců. 

Mezi známé MLM společnosti působící i u nás patří například: Just, LR Health and Beauty, Herbalife, Derda, Oriflame, Forever Living, Mary Kay, FINclub, Tupperware a spousta dalších.  

Jak funguje network marketing struktura

Ještě jsme si neřekli, jak život obchodníka v networkové struktuře vlastně vypadá. Každá společnost samozřejmě funguje trochu jinak. Společné znaky ale můžeme identifikovat snadno. 

Život MLM obchodníka obvykle začíná tím, že jej kontaktuje už fungující člen struktury. Nováčkovi může buďto jako první nabídnout produkty, nebo jej rovnou nalákat na registraci do své obchodní struktury. Tak či tak, získá obchodník nového člena své sítě. Starší obchodník tak bude čerpat odměny z prodejů nového člena. Ten se navíc bude snažit, aby zvyšoval i svůj profit. Proto může začít nabízet produkty nebo rovnou členství ve struktuře svému okolí. Přesně takto se celé schéma postupně zvětšuje. 

Nutno dodat, že často ke zklamání většiny členů. Nováčci totiž do struktur vstupují s vidinou velkých zisků. Reálně se však stanou spíše jen zákazníci, kterým se v lepším případě podaří dalším prodejem získat zpět několik procent investované částky. I výjimky samozřejmě existují, typicky se ale ze skutečných profitů mohou těšit jen obchodníci postavení na samotném vrcholu celé struktury. 

Lišit se mohou také podmínky upravující vstup do “prodejního klubu”. Některé MLM společnosti mohou požadovat složení vstupního poplatku, z něhož jsou vypláceny odměny výše postaveným členům struktury. Jiné firmy pak podmiňují zahájení členství zakoupením “uvítacího balíčku”, který obsahuje vybrané a dále nabízené produkty.

Pyramidy, letadla a ponziho schémata

Hned na úvod musíme uvést, že následující část se týká jen malého počtu firem, které jsou založené na síťovém principu. Rozhodně se tento odstavec netýká společností, které jsme si uvedli výše. Víceúrovňový marketing totiž často do svých struktur láká společnosti, jejichž záměry nejsou zrovna poctivé. Vžilo se pro ně označení pyramida, letadlo nebo ponziho schéma. Pro úplnost je tedy potřeba uvést, jak tyto společnosti poznat, ostražitost je zde totiž na místě. 

Výše uvedené pojmy totiž označují společnosti, které fungují nekalým způsobem. Důvěřivce lákají vidinou až zázračného zbohatnutí za velmi krátký čas. Slibují obří zisky s minimální námahou. Přitom jde o více či méně sofistikovaného podvody. Proto je potřeba mít se na pozoru. Existuje totiž několik znaků, které vám mohou pomoci odhalit, zda jde o poctivý a skutečný obchodní model fungující na víceúrovňové struktuře, nebo jde jen o vylákání co největšího objemu peněz. 

Často jde o firmy, které vlastně neprodávají žádný produkt. Místo toho slibují investice s pohádkovým zhodnocením. Obchodní zástupci zde využívají manipulativní a nezřídka také nátlakové metody. Cílem je vylákat z vás vklad, se kterým se znovu setkají jen ti šťastnější. 

Ponziho schéma: podvodník Carlo Ponzi se nenávratně zapsal do historie. Schéma, které vymyslel, totiž dostalo jeho jméno. Jako chudý Ital připlul v roce 1903 do USA s cílem splnit si svůj americký sen. Říká se, že Ponzi prohrál veškeré své úspory v kartách během platby za novým životem. V roce 1919 pak přišel s nápadem, kterým dodnes ovlivňuje životy milionů lidí. Tehdy se v poštovní komunikaci používaly takzvané Mezinárodní odpovědní kupóny. Jejich cena ale byla v Evropě podstatně nižší než v USA. Napadlo jej tedy nakoupit v Evropě kupóny a prodat je v Americe. S tímto záměrem oslovil investory a vybral od nich peníze. Znělo to totiž geniálně jednoduše. Ponzi ale kupóny nikdy nenakoupil. Místo toho začal z vybraných peněz vyplácet domnělé zisky dalším investorům. Konkrétně těm, kteří investovali dříve. Vytvořil tak zdání fungujícího obchodního modelu, kterého podvodníci využívají dodnes. Mělo a má to ale jeden háček. V momentě, kdy dojde ke zpomalení přílivu nových investorů, z jejichž vkladů se vyplácení zisky výše postavených členů, začne se celé schéma zhroutit. Stalo se to tehdy a děje se to i v současnosti. Pokud tedy do struktury vstoupíte dostatečně brzy, existuje slušná šance, že slibované zisky opravdu obdržíte. Ne však z reálného byznysu, ale z vkladů lidí, kteří přišli po vás. Vždy jde ale o nesmírně riskantní investici. 

Pyramida: pyramidová schémata fungují na velmi podobném základů, který stojí na vkladech. Členové struktury ale musí pro své vlastní profity přivádět další členy. Jejich odměny jsou vypláceny právě z jejich vkladů. Pro podvodná pyramidová schémata je typický tučný vstupní poplatek. Záminkou složení poplatku je prodej služeb nebo produktů, jejich cena ale velmi často neodpovídá realitě. Zde to ale začíná být trochu zamotanější. Zdaleka ne každá pyramida je podvod. Naopak jde o schéma typické pro network marketing a k nekalým účelům jej využívají jen některé firmy. Právě ty bohužel často zbytečně kazí jméno firmám, které na víceúrovňovém principu budují životaschopný byznys. 

Letadlo: často můžete v souvislosti s podvodnými společnostmi narazit také na pojem letadlo. Jde o hovorový výraz, který nemá stálejší definici. Obecně se takto označují podvodné společností, a to jak na bázi ponziho schémat, tak pyramid. Letadlo je samo o sobě dost cynický výraz. Pojmenování totiž vychází z toho, že letadlo může spadnout. 

Jak rozpoznat podvodné schéma od solidního network marketingu

Existuje několik hlavním znaků, které vás můžou hned na první pohled varovat, že tady něco nehraje. Už jsme si řekli, že pyramidová schémata stojí na vkladech důvěřivců. Pokud vám tedy někdo slibuje zázračné zhodnocení za rekordně krátkou dobu a ještě s vámi během toho prokazatelně manipuluje, je to velmi podezřelé. Někdy se podvody skrývají za reálnými produkty. V takovém případě je odhalení nekalostí o něco složitější. Zamyslete se ale nad tím, jestli je cena za nabízené zboží smysluplná. Pyramidová a ponzi schémata drží nad vodou jen obrovské marže. 

Zatímco u zavedených network marketing společnostech není problém během chvíle najít tolik informací, že je ani nebudete schopni všechny přečíst, nekalé firmy bývají tajemné. Moc se toho o nic nedozvíte. Často jste odkázání na jednoduchou stránku, která obsahuje minimum informací. Zaměřte se také na kontaktní údaje. Ty by měly být dohledatelné. Když firma základní údaje nechce uvést, je to podezřelé. 

Solidní víceúrovňové struktury také své členy odměňují podle úspěšnosti v prodeji produktů, ne podle toho, kolik přivedou nových členů. 

A rada nakonec: nepodceňujte varování respektovaných autorit. Pokud ohledně činnosti nějaké společnosti varuje například Česká národní banka, dejte od toho ruce pryč. Popravdě vás ani v nejmenším nemusí zajímat argumenty, které se na svou obhajobu snaží dotčená společnost vypouštět. Většinou jde o manipulace, kterým nestojí za to věnovat pozornost. 

Další článek
Co je to inbound marketing?