Co je to SEO?

Se zkratkou SEO se dříve či později setká každý majitel e-shopu. Search engine optimization, neboli optimalizace pro internetové vyhledávače je totiž klíčová pro získávání návštěvnosti z organického vyhledávání. V této souvislosti můžeme hojně narazit na pojem seo optimalizace. Ten ale není úplně přesný. Slovo optimalizace už totiž obsahuje samotná zkratka. Dost ale slovíčkaření. Pojďme si prakticky vysvětlit, na co všechno kvalitní SEO myslí, co obsahuje, jaké od něj očekávat výsledky a jak tato zvláštní disciplína vlastně vznikla.

  • SEO. Co to je a jak vzniklo? 
  • Jak funguje SEO
  • SEO nástroje
  • Rozdíl mezi SEO & PPC
  • Search engine marketing (SEM)
  • Přínosy SEO

Když se řekne internetový vyhledávač, většině z nás se nejspíše okamžitě vybaví Google a Seznam. Komplexní SEO by však nemělo zapomínat ani na další způsoby internetového vyhledávání. Může jít třeba o různé katalogy nebo sociální sítě.

Přemýšlíte nad tím, co to je SEO? Jde o koordinovanou činnost, jejímž výsledkem je vylepšení pozic v organickém (neplaceném) vyhledávání. K docílení tohoto cíle je nutné kombinovat několik postupů. Jde o systematickou a dobře promyšlenou tvorbu kvalitního obsahu, optimalizaci technických parametrů internetové stránky a budování důvěryhodnosti vaší domény.

Jak vzniklo SEO?

Optimalizace výsledků vyhledávání je stará jako vyhledávače samotné. Je to logické. Každý majitel webu měl vždy zájem na tom, aby se jeho obsah lidem objevoval na atraktivních místech. S rostoucím vlivem internetových vyhledávačů tento trend už jen sílil. Prošel ale velmi zásadním vývojem. 

Kořeny optimalizace pro vyhledávače bychom mohli vystopovat v první polovině 90. let minulého století. Šly ruku v ruce s rozvojem internetových vyhledávačů. Na synonymum internetového vyhledávání - Google, byste tehdy ještě nenarazili. Mezi první internetové vyhledávače patřily služby Alta Vista, Excite nebo Metacrawler.

Jeden z prvních internetových vyhledávačů Alta Vista. Zdroj: archive.org

Google začal vznikat “až” roce 1996. Tedy v době, kdy už bystrým mozkům začínalo být jasné, jakým směrem se rozvoj tehdy divokého internetového prostředí ubírá. Divoké byly i počátky SEO. Šlo vlastně o určitou formu hackování, kdy nedokonalé algoritmy ošálil zával klíčových slov nebo stovky a tisíce zpětných odkazů. Dnes už to SEO specialisté mají o poznání složitější. 

Internetový vyhledávače Seznam v roce 1996. Zdroj: archive.org

Jak funguje SEO?

Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Přesné fungování internetových vyhledávačů v čele s Googlem, je nejvíce střeženým tajemstvím těchto společností. V rámci zachování relevance výsledků vyhledávání musí své algoritmy držet pod pokličkou. Desetiletí rozvoje SEO, monitorování výsledků a náznaky ze strany Googlu však pomohly vytvořit poměrně komplexní obrázek o tom, jak internetové vyhledávače pracují a jaký obsah mají nejradši. Vše se samozřejmě neustále vyvíjí. Klasickou ukázkou vývoje Googlu je jeho legendární PageRank

PageRank změnil pravidla hry

Zásadním bodem rozvoje vyhledávače Google bylo představení algoritmu PageRank. Ten svým názvem částečně odkazuje na anglický výraz pro stranu a z části je pojmenován po své tvůrci a spoluzakladateli Googlu Larry Page. Jde o matematický vzorec, který měří kvalitu stránek podle relevance a množství odkazů, které na vaší stránku směrují. PageRank dal fakticky vzniknout podoboru SEO, kterému říkáme Linkbuilding. Zpočátku byl PageRank veřejnou hodnotou a Google jej ukazoval u každé stránky. V roce 2016 se definitivně přestal zobrazovat a stal se tak tajemstvím firmy. 

Váha PageRanku s náloži faktorů, které Google při řazení výsledků zhodnocuje, v průběhu let klesá. Samotný Google však dodnes říká, že PageRank stále používá. Dvě desítky let starý algoritmus tedy přežívá v konkurenci moderních technologií, které využívají pokročilou umělou inteligenci a strojové učení. 

Vizualizace PageRank. Zdroj: delante.co

On-Page a Off-page faktory

K dalšímu popisu toho, jak vlastně funguje SEO, je nutné rozdělit si obor do dvou základních kategorií. Tím jsou On-Page a Off-Page faktory

On-Page

Jinými slovy jde o všechno, co vidíme na stránkách i z pozice uživatele nebo čtenáře a můžeme ovlivnit z pozice správce webu. Ruku v ruce s on-page optimalizací jde také uživatelská přívětivost a užitečnost daného obsahu. S rozvojem umělé inteligence více než kdy jindy platí, že pokud se obsah líbí čtenářům, bude se líbit také robotům vyhledávačů. On-page optimalizace pracuje s vhodnými klíčovými slovy v textu, interním prolinkováním, optimalizací rychlosti načítání, vhodným přesměrováním a podobně. 

Nejdůležitější On-Page faktory:

  • relevance obsahu
  • klíčová slova v textu, nadpisech a podnadpisech
  • obrázky, videa, infografiky
  • rychlost načítání stránek
  • technická optimalizace webu
  • přesměrování

Off-page

Dobře optimalizovaný obsah je však jen polovinou úspěchu. Druhá část se totiž odehrává za oponou v oblasti, kterou nikdy nebudeme mít stoprocentně pod kontrolou. Těmto faktorům říkáme off-page. Zde hraje roli především kvalita získaných zpětných odkazů. Optimalizace off-page faktorů je základem linkbuildingu. Zpětné odkazy byste měli získávat z autoritativních a kvalitních stránek, které tematicky souvisí s vaším webem. Ideálně byste takové odkazy měly získávat přirozenou cestou. Časy, kdy se odkazy daly nakupovat skrze pochybné linkové farmy po tisícovkách, jsou nenávratně pryč. Dnes by vás Google naopak po pokusu o podobné získání odkazů razantně penalizoval. 

Nejdůležitější Off-Page faktory:

  • síla a množství zpětných odkazů
  • důvěryhodnost zpětných odkazů
  • síla a povědomí o značce 
  • zmínky na sociálních sítích

Rozdíl mezi SEO a PPC

Sluší také vysvětlil rozdíl mezi pojmy SEO a PPC. V případě obou vás bude každý marketingový specialista skálopevně přesvědčovat o jejich nezbytnosti. Často budou mít pravdu. Je ale dobré vědět, co on těchto praktik můžeme očekávat. 

Jak už jsme si řekli, cílem optimalizace pro vyhledávače je vylepšovat pozice ve vyhledávačích. Přesněji řečeno v organickém vyhledávání. Tedy těch výsledcích, které Google hodnotí na základě svého interního hodnocení. Budování SEO je časově velmi náročný a často i náklady proces. Pokud však energii směřujeme správným směrem, všechny investice se mnohonásobně vrátí.

Existuje však poměrně jednoduchý způsob, jak dlouhodobou práci na SEO tak trochu obejít. Tím jsou PPC reklamy. 

PPC (Pay per Click) je forma internetové reklamy, za kterou inzerent platí až po kliknutí uživatele. Tedy poté, co zjevně projeví zájem. PPC reklamy mohou být efektivním prodejním kanálem. Při vhodném využití pomáhají také v budování značky. Existuje několik typů PPC reklamy. Mezi ty nejpoužívanější patří vyhledávací (prvních několik výsledků internetového vyhledávače) a obsahová (bannery, které vás pronásledují internetem).

PPC reklamy jsou ústředím nástrojem výkonnostního marketingu. Ten je typický měřitelnosti výsledků, které mohou být prakticky okamžité. Rozhodně ale nejde o náhradu SEO. Oba kanály by se měly doplňovat a být rozvíjené postupně.

Co je to Search Engine Marketing - SEM?

V poslední době můžete na internetu stále častěji narazit také na pojem Search Engine Marketing (SEM). Nejde o nic jiného než o zastřešující pojem, který kombinuje právě SEO & PPC. Jde o komplexní strategii, která si klade za cíl vylepšit vaše postavení v internetových vyhledávačích, a to jak v organických, tak také v placených výsledcích. 

SEO nástroje

Stejně jako ostatní odnože online marketingu, je také SEO hlavně o datech. Úspěšnost jednotlivých kroků je potřeba důkladně vyhodnocovat. K tomu slouží množství nejrůznějších nástrojů, které dokáží ušetřit spousty práce s třízením dat. 

Collabim 

Nejpopulárnější nástroj českých SEO specialistů. Collabim dokáže monitorovat sledovaná klíčová slova, hledat relevantní odkazy pro linkbuilding, analyzuje webové stránky a kontroluje funkčnost odkazů. Collabim zkrátka dohlíží na vše potřebné a dokáže také hledat slabiny, které stojí za to vyplnit. 

Marketing Miner

Velmi velmi zajímavá alternativa Collabimu. Kromě měření pozic ve SERP kontrole webu dokáže také monitorovat zmínky na webu. Marketing Miner je velmi komplexní nástroj, který původně původně určen pro skutečné marketingové profesionály. Nyní se však MM posouvá stále blíže i k méně zkušeným, kterými mohou být třeba majitelé e-shopů. Právě těm dokáže poskytnout velmi celá data.

Prostředí Marketing Miner. Zdroj: 5nej.cz

Google Search Console

Velmi užitečné mohou být také bezplatné nástroje. Jedním z nich je Google Search Console. Ten dokáže spolehlivě monitorovat hledané výrazy a prokliky z nich. Můžete sledovat kolikrát se vaše stránky objevily ve výsledcích hledání včetně průměrné pozice a míry prokliku. Kromě toho dokáže Google Search Console upozornit také na problémy se stránkami. Právě zde pak řeší problémy s indexací. Přes Google Search Console totiž můžete mimo jiné požádat Google o indexaci vašich stránek.  

Prostředí Google Search Console.

Google Analytics

Google Analytics je s velkou pravděpodobností nejpoužívanějším marketingovým nástrojem na světě. O statistiky má totiž zájem prakticky každý provozovatel webových stránek a právě GA je tím nejsnadnějším způsobem, jak se k nim dostat. Své v SEO logicky nechceme věnovat zbytečně. Chceme sledovat, jak optimalizace projevuje na reálných výsledcích. Návštěvnosti, konverzních, době strávené na webu a dalších metrikách. A právě všechny tyto nezbytné údaje můžeme monitorovat přes Google Analytics

Stále sledujte aktualizace. Google se neustále vyvíjí

Ani sebepovedenější SEO vám nedá žádnou záruku, že výborných výsledků v organickém vyhledávání budete dosahovat i za 3, 5 nebo 10 let. Technologie pádí dopředu mílovými kroky a internetové vyhledávače rozhodně se rozhodně nedrží vzadu. Ač základní principy zůstávají stejné, jsou to právě drobné změny, které je potřeba sledovat a přizpůsobovat se jim. Právě kontinuální rozvoj SEO totiž zajistí skutečně dlouhodobé výsledky. Sledujte aktuální trendy, věnujte pozornost náznakům ze strany Googlu a dalších vyhledávačů a sledujte příležitosti a mezery, které můžete svým skvělým obsahem vyplnit. 

Realistické přínosy SEO

V předchozích řádcích už jsme naznačili, že budování pozic ve vyhledávačích je běh na dlouhou trať. Společnosti, které vyhledávače provozují, nefungují na povel. Právě naopak. Mají vlastní pravidla, která si zároveň usilovně střeží. Úkolem SEO je tato pravidla odhalit a v maximální možné míře se jim přizpůsobit. Pak vás internetový vyhledávač může odměnit v podobě lukrativních pozic v jeho výsledcích. A věřte, že se to vyplatí. Organická návštěvnost totiž na internetu patří mezi ty nejkvalitnější. Vás navíc nic nestojí. 

Pokud se tedy teď pustíte do SEO. Připravte se na to, že výsledky se mohou dostavit nejdříve za měsíce. V případě nového e-shopu proto dává smysl pracovat v počátcích velmi aktivně s výkonnostním marketingem, který vám výsledky přinese hned. Vedle toho ale klidně důsledně a klidně po malých krůčcích budujte pozice ve vyhledávačích. V dlouhodobém horizontu se vám tato snaha vrátí.

Kde najít seo specialistu? 

Najít si partnera, který vám v SEO pomůže, je velmi rozumný postup. Laik zkrátka nemůže znát všechny postupy a tipy. SEO services vám může poskytnout jedna z ověřených agentur na našem Marketplace. Najdete tam ověřené profesionály, kteří dokáží pracovat s e-shopovou platformou Upgates.

Další článek
Zvyšte návštěvnost vašeho e-shopu