PPC: Pro e-shopy

Většina internetových obchodů kontroluje pravidelně své týdenní nebo měsíční přehledy, které jim pomáhají si uvědomit, jak PPC kampaně e-shopu fungují v průběhu času a jak se na jejich efektivitě projevují změny, které v kampaních provádějí. Jedním z hlavních důvodů neúspěchu v PPC reklamě je totiž nedostatek strategie, plánování a proaktivního myšlení. Výkon placené reklamy je totiž ovlivňován mnoha dalšími faktory, které se samotnou PPC reklamou zdánlivě nesouvisí, přesto však na její výkon mají velký vliv.

Pokud do svých strategií zahrnete i faktory zmíněné níže, pomůže vám to vytvořit efektivnější a holistickou strategii.

Sezónnost

Všichni známe ten pocit, kdy počet konverzí na e-shopu z neznámých důvodů klesá a kampaň přestává vydělávat. Mnoho inzerentů v takovém případě podlehne návalům paniky a začne zběsile měnit nastavení kampaní, aniž by pořádně věděli, co činí. Analyzovat kampaně a nalézt pravděpodobnou příčinu poklesu výkonu je sice nezbytné, ale, neměli bychom také zapomenout podívat se na celkový obraz a zohlednit trendy, které probíhají ve vašem odvětví.

Pomocí bezplatných nástrojů, jako je Google Trends nebo plánovač klíčových slov, můžete odhalit širší kontext, a například zjistit, že k poklesu zájmu o váš produkt dochází v toto období roku pravidelně.

Sezónnost, která stojí za změnou poptávky je způsobena přirozenými změnami nákupních preferencí během kalendářního roku. I když sezonní výkyvy zahrnují zcela zřejmé věci, jako že sněhové frézy se budou prodávat více v zimních měsících, a naopak plavky se prodávají lépe během léta, v některých případech není vztah mezi poptávkou a sezónou tak zřejmý.

Pokud do svých PPC strategií zapracujete rozdíl v poptávce v průběhu jednotlivých sezón, budou vaše PPC kampaně mnohem efektivnější.

Funkčnost webových stránek

Velice důležitou součástí PPC reklamy je samotná stránka, kam odkaz z reklamy směřuje. Sebepropracovanější reklama vám totiž příliš nepomůže, pokud uživatel po kliknutí na stránku vašeho e-shopu nenajde to, co hledal, popřípadě není z nějakého důvodu se stránkou spokojen.

Často podceňovanou oblastí je rychlost načítání e-shopu. Přesto je to ale jedna z nejdůležitějších oblastí, kam byste měli soustředit svou snahu. Nic nenaštve návštěvníka více, než když stránce trvá příliš dlouho, než se načte. V takovém případě zákazník e-shopu většinou okamžitě odejde, a vy tak přijdete o již zaplaceného návštěvníka, ale navíc i poškodíte své skóre kvality.

Podle statistik můžete přijít až o 50 procent návštěvníků, pokud se vaše stránky nahrávají déle než 3 sekundy. Zejména na mobilních zřízeních je rychlost načítání naprosto kriticky důležitá.

Google naštěstí poskytuje bezplatný nástroj, který vám pomůže rychlost načítání webu změřit a tím vám může poskytnout představu o tom, jak se vaše stránky načítají a identifikovat oblasti, které je třeba zlepšit pro co nejvyšší rychlost webu. Často stačí, aby se web načítal o něco rychleji, a dojde ke skokovému zvýšení příjmů.

Atribuční modely

V PPC reklamě je více než kde jinde důležité, abyste neustále měli přehled o tom, jak se jednotlivé kanály marketingového mixu chovají. Díky tomu budete vědět, které z nich přinášejí více konverzí a do kterých se tedy vyplatí investovat více peněz.

Atribuční modely jsou systém, který připisuje body jednotlivým částem marketingového mixu podle toho, jakou měrou se podílely na finální konverzi. Díky tomu snadno zjistíte, které kanály vám přinášejí vyšší zisk, nebo na kterých jen proděláváte. Atribuční modely můžete použít v rámci vašeho účtu Google Analytics a získat tak neocenitelné přehledy o své kampani.

Pokud si najdete čas na analýzu a pochopení atribučních modelů, budete moci efektivněji přidělovat prostředky na reklamu jednotlivým marketingovým kanálům a získat tak mnohem více konverzí.

Vaši konkurenti

Vyhledávání v Google nebo na Seznamu je vysoce konkurenční prostředí. Pokud je poptávka omezena, mohou prodeje, které uskuteční vaši konkurenti výrazně ovlivnit váš úspěch a způsobit výkyvy vaší křivky prodejů. Vyplatí se proto sledovat, co vaši konkurenti dělají, jaké plánují slevy, akce a podobně. Dobrý nápad je přihlásit se k odběru bulletinů a propagačních materiálů vašich konkurentů, abyste byli neustále informováni o jejich iniciativách a mohli tak zavčasu reagovat na jejich akce.

Přehled aukcí v rámci Google Ads je dalším skvělým nástrojem pro pochopení změn na stránce s výsledky vyhledávání. Pokud budete tyto přehledy pravidelně sledovat, uvidíte, jak se mění pozice vašich konkurentů, podle toho jak vstupují do aukcí a zase z nich vystupují.

Být vybaven těmito informacemi vám dá nespornou výhodu oproti konkurenci, jelikož budete moci předvídat, jak budou vaše kampaně ovlivněny nadcházejícími událostmi.

Článek připravila digitální agentura SEO Consult, která realizuje SEOPPC reklamue-mailingsprávu sociálních sítí, správu zbožových vyhledávačůobsahový marketing.

Další článek
PPC: Je pro úspěch důležitější cena za proklik, nebo výše rozpočtu?