Co přinese e-shopu Facebook, Instagram a další sociální sítě
Způsob, jakým lidé nakupují online, se během posledních několika let dramaticky změnil. Dnes již nestačí spustit e-shop, sehnat pár zpětných odkazů a čekat, až z vyhledávačů začnou přicházet první návštěvníci. Konkurence ve všech odvětvích internetového nakupování dramaticky roste, a pokud s ní chcete držet krok, budete muset rozšířit vaše působení i na sociální sítě.
Sociální sítě si totiž získávají stále více uživatelů, pro které toto prostředí představuje prakticky celý internet. Pokud proto chcete oslovit co nejvíc potenciálních zákazníků, dává smysl jít tam, kde je jich nejvíc - na sociální sítě.
Přítomnost na sociálních sítích umožní vašemu e-shopu oslovit nové zákazníky
Spojení internetového obchodu se sociálními médii samozřejmě není nic nového, a každý majitel e-shopu, který to myslí s obchodováním vážně, má minimálně stránku na Facebooku, kde publikuje novinky ze svého obchodu. Možná také používá PPC reklamu, která dokáže oslovit zákazníky na základě přesného cílení podle zájmů či mnoha dalších údajů, které o svých uživatelích sociální sítě znají. Sociální sítě vám však dokážou nabídnout mnohem víc - jejich cílem je spojovat lidi, tedy i vás s vašimi zákazníky.
Sociální sítě nabízejí vašim zákazníkům dokonalý servis
Zlepšování vztahů se zákazníky by mělo být jedním z cílů vašeho e-shopu a sociální sítě poskytují dokonalý způsob, jak toho dosáhnout. Můžete na vaší stránce na Facebooku například vytvořit prodejní odkazy, pomocí kterých si zákazník bude moci koupit vaše produkty, aniž by musel opustit prostředí Facebooku.
Stejně tak funguje nakupování na Instagramu. Pouhým označením obrázků na vašem Instagramovém profilu můžete vytvořit ziskový prodejní kanál s vysokým konverzním poměrem. Obrázek toho totiž dokáže říci mnohem více než tuny textu.
Zpětná vazba umožní naslouchat přáním vašich zákazníků
Díky komentářům a sdílení mají vaši zákazníci možnost se okamžitě na sociálních sítích podělit o svůj názor na vaše produkty či služby. Mohou sdílet svůj pozitivní názor, ale také se zeptat na něco co jim není jasné nebo si postěžovat. Vám naopak dávají možnost na jakoukoli zpětnou vazbu okamžitě reagovat - vaši zákazníci budou mít pocit, že jsou součástí vaší komunity, že jejich názorům někdo naslouchá a i v případě, že jejich původní reakce byla nepříznivá, můžete vhodnou komunikací problém vyřešit ke spokojenosti obou stran.
Vytvářejte komunitu okolo vaší značky
Lidé, kteří interagují s vašimi příspěvky na vašich stránkách na sociálních sítích, mohou být zárodkem komunity vašich fanoušků, kteří budou informace o vašem e-shopu šířit dál mezi svými přáteli a získávat tak pro vás nové zákazníky. Nejde jen o propagaci prodeje. Na sociálních sítích můžete zveřejnovat spoustu zajímavých informací, které zaujmou lidi, kteří patří do vaší cílové skupiny. Naslouchejte jejich přáním, komunikujte, nechte je, ať vám řeknou, o jaký obsah by měli zájem, co se jim na vaší značce líbí a co naopak nikoli. Na jakýkoli komentář ihned odpovězte. Získáte tak cenné nápady na vylepšení vašeho podnikání, které by vás jinak možná nenapadly.
Sociální sítě jsou ideální příležitost, jak získat důvěru zákazníků a udržet si ji. Fungující komunita znamená spoustu lidí, kteří vaše produkty budou doporučovat svým známým a zadarmo vám dělat reklamu.
Sociální sítě vám umožní lépe porozumět vašim zákazníkům
Je těžké přimět zákazníky, aby od vás nakupovali, pokud nevíte, kdo vaši zákazníci jsou a co vlastně chtějí. Na sociálních sítích můžete snadno vytvořit různé průzkumy nebo dotazníky, ze kterých můžete zjistit informace, které vám umožní lépe porozumět lidem, které se snažíte oslovit. Zjistíte, jaké jsou jejich potřeby, a na základě toho upravíte svou obchodní nabídku tak, aby vyhovovala co největšímu množství lidí.
Mnoho lidí uvádí, že sociální sítě jim pomáhají rozhodovat, co si koupit. Ptají se svých známých a přátel na zkušenosti s produktem, nebo přímo hledají informace o prodejci na sociálních sítích, aby se ujistili, že mu mohou důvěřovat. Pokud ve vašem profilu chybí dostatek kvalitního obsahu, který by je uspokojil, stává se přesvědčení publika, aby od vás nakupovalo, mnohem obtížnějším.
Jde o mnohem víc, než jen prodej
Pokud je jediným účelem vaší přítomnosti na sociálních sítích snaha prodat vaše produkty, vaši fanoušci a zákazníci to rychle prohlédnou. Sociální média jsou hlavně o komunikaci, nikoli jen o prodeji. Měli byste tedy využít této příležitosti a navázat komunikaci na vyšší než pouze obchodní úrovni.
Jaké sociální sítě použít k propagaci e-shopu
Při rozhodování jakých sociálních sítí využít je důležité si uvědomit, kdo jsou vaši zákazníci a jaké jsou jejich cíle. Každá sociální síť má totiž jiné převažující publikum a jiné nástroje, které vám umožní zviditelnit vaši značku a komunikovat s vašimi potenciálními zákazníky. Pro každou sociální síť je proto vhodné využít trochu jinou strategii.
Například Facebook obsahuje integrované nástroje pro propagaci akcí a umožnuje vám využít vysoce cílenou PPC reklamu. Oproti tomu Instagram je využíván spíše mileniály, a umožnuje vám využít vizuálně poutavého obsahu, jako jsou obrázky a videa k přesvědčení potenciálních zákazníků. Každá z platforem má své vlastní výhody, které vám umožní oslovit správné publikum. Měli byste proto být na všech sociálních sítích, které dokážete zvládnout. Spíše než kvantita, je zde však důležitá kvalita. Profily na všech sociálních sítích vám totiž příliš nepomohou, pokud je nezvládnete udržovat aktuální a komunikovat zde se svými fanoušky. Prázdný profil působící opuštěným dojmem návštěvníka spíše odradí. Pokud tedy nemáte dostatek kapacit na to, abyste udržovali víc sociálních profilů, zvolte si jednu či dvě sociální sítě, (například Facebook a Instagram) které nejvíce odpovídají vaší cílové skupině a zde soustřeďte celou svou energii.
Sociální sítě vám umožní zvýšit dosah
Kombinace výše uvedených faktorů, jako je podpora a budování komunity, komunikace s publikem a poskytování skvělého zákaznického servisu, zviditelní vaše podnikání a dramaticky zvýší jeho dosah. Lidé si totiž nenechávají své zkušenosti pro sebe - sdílí je s přáteli a s přáteli přátel, takže se pozitivní informace o vašem e-shopu může dostat i k lidem, které byste měli jinak problém oslovit.
Sociální sítě jsou plné potenciálních zákazníků, což dává majitelům e-shopů obrovskou příležitost k jejich získání. Budoucí i stávající zákazníci vás sledují kvůli zpětné vazbě, zákaznickému servisu, poutavým informacím a zábavě, které jim váš profil na sociálních sítích poskytuje. Pozitivní reakce ostatních navíc mohou ovlivnit jejich vlastní nákupní rozhodnutí.
Článek připravila digitální agentura SEO Consult, která realizuje SEO, PPC reklamu, e-mailing, správu sociálních sítí, správu zbožových vyhledávačů a obsahový marketing.