Jaké jsou výhody dynamické cenotvorby v Conviu?

Dříve přecenění všech položek v kamenné prodejně, které prodáváte, třeba i několikrát denně bylo téměř nemožné. Ale v internetovém obchodě je to hračka, a to díky Conviu, tvorba cen nebyla jednodušší. Kouzlo spočívá v tom, najít tu správnou cenu. Nabízíme dynamickou automatickou cenotvorbu podle Heureka API či Zboží API. Většinu práce tento modul udělá za Vás. Vše bude ve článku jednoduše vysvětleno a poté bude následovat ukázka.

Víte, proč je cenotvorba důležitá?

Pokud se chce e-shop uchytit na trhu či na něm vynikat, musí být konkurenceschopný. Tvorba ceny je považována za jednu nejnáročnějších částí marketingu, protože je důležité sladit ceny s konkurencí, zároveň, aby cena byla atraktivní pro zákazníka a zároveň ji sladit s cíli e-shopu. Je to tedy velmi složitá a důležitá úloha, která musí být stanovena správně hned na začátku, protože na ni závisí úspěch a zisk e-shopu. 

Když e-shop vyroste nad určitou velikost, je manuální cenotvorba nejen prakticky nerealizovatelná, ale i naprosto neefektivní. Proto doporučujeme věnovat energii pro rozvoj Vašeho byznysu a každodenní cenové mini-bitvy u tisíců položek nechat na optimalizovaných algoritmech.

Cenotvorba v Conviu se automaticky stará o vyhodnocování a výpočet optimálních prodejních cen proti Vaší konkurenci. Jak již bylo řečeno, lze si zvolit cenotvorbu přes Heureka API nebo Zboží API.

Na jaké produkty byste se měli při cenotvorbě zaměřit?

Pro prvotní fázi tvorby cen je důležité, aby si e-shop stanovil produkty, které jsou pro něj nejvíce důležité. Tyto produkty by měly mít nejlepší obchodní výsledky, tvoří nejvíce zisku a mají již nějaký podíl na trhu. Tyto produkty jsou tedy nejvíce konkurenceschopné a měla by být na ně cenotvorba změřena. Důležité je ale i nezapomenout na produkty, které jsou nové a e-shop je bude zavádět na trh. Tyto produkty musí být také podpořeny, protože se mohou stát důležitými produkty pro e-shop v budoucnu a převálcovat s nimi konkurenci. Také je potřeba se zamyslet na produkty ohledně marže, která je s nimi spojena. Některé produkty bude možné dát cenově níže, třeba než konkurence, právě díky marži. Pořádně si tedy produkty pro cenotvorbu promyslete.

S čím je spojená cenotvorba a konkurence?

U cenotvorby je také důležité se zamyslet, kdo je Vaší největší konkurencí v daném odvětví a trhu. Zvolte si několik konkurentů, kteří v daném odvětví vynikají nejvíce a tvoří větší podíl na trhu. Na ty je potřeba se zaměřit a cenotvorbu na ně zacílit. Pokud budete konkurenceschopní Vaším největším konkurentům, je to další krok k úspěchu.

Jaké strategie cenotvorby umožňuje Conviu?

Dalším důležitým krokem je zvolit správnou strategii. Conviu má v rukávu nástroj pro všechny strategie cenotvorby. Stačí si tedy zvolit tu nejlepší pro Váš e-shop.

S využitím znalosti cen konkurence na zbožových srovnávačích můžete pro svou automatickou cenotvorbu vybrat z několika zajímavých strategií:

  • Pořadí dle ceny: nastavíte například, že chcete být právě třetí ze všech prodejců, nebo nejlevnější z těch, co mají zboží skladem.
  • Ceny dle zvoleného konkurenta: můžete nastavit třeba, že chcete být vždy o 1 Kč nebo o 3 % levnější než zvolený konkurent. Konkurenci lze také filtrovat dle počtu recenzí nebo porovnávat ceny jen s konkurenty, kteří získali certifikát Ověřeno. Můžete také nastavit nebo naopak vyloučit konkrétní eshopy (dle jejich názvu).
  • Maximalizace marže: cena se nastaví podle cen konkurence, elasticity poptávky a podle vašich nákupních cen tak, aby byla Vaše marže a tedy i provozní zisk co nejvyšší.
  • Maximalizace obratu: když chcete být agresivní a získat větší podíl na trhu, potřebujete k tomu i odpovídající ceny. Cenotvorba od Conviu pohlídá i to, abyste neprodávali příliš levně, a nepřicházeli tak zbytečně o zisk.

U všech strategií tvorby ceny lze nastavit limity minimálních a maximálních cen. A lze je samozřejmě kombinovat. Jinou strategii pravděpodobně zvolíte pro svoje TOP produkty a jinou pro longtail. Produkty lze filtrovat podle jakéhokoliv elementu – např. značky, segmentu, kategorie, výrobce, cenového rozsahu, marže apod. nebo i dle vlastního štítku u jednotlivých produktů.

Cenotvorbu můžete také aplikovat pro daný časový rozsah konkrétního dne. Další možností je nastavení pravidel, kdy lze produkt nastavit na automatický výprodej.

Fixace ceny na akci

Když si dáte zboží do akčního letáku, ať už tištěného nebo e-mailového, budete potřebovat ceny na nějaký čas zafixovat. Modul v Conviu proto počítá s možností nastavit fixní ceny na zvolené období. 

Nastavení cenotvorby v Conviu

Nebojte se, nastavení cenotvorby v naší aplikaci je hračka a se vším Vás níže provedeme! 

Nejdříve je nutné pojmenovat danou cenotvorbu a vybrat zbožový feed, z kterého chcete cenotvorbu vytvořit. 

V políčku druh cenotvorby vyberete API zbožového srovnávače, podle kterého bude cenotvorba vytvořena.

Následně je důležitý souhlas s GDPR, bez toho se cenotvorba neobejde. Také je zde možnost s propojením Google Analytics. 

V nastavení konkurence funguje našeptávač, pokud začnete psát název konkurenčního webu, automaticky Vám bude našeptávat daný web. Konkurenčních webů můžete zvolit více, podle Vaší potřeby.

Po vytvoření cenotvorby Vás bude do budoucna určitě zajímat záložka Statistiky, kde můžete vidět graf a přehled veškerých výsledků cenotvorby za vybrané období. Také je zde možnost si stáhnout podrobnější statistiky, kde je mnohem více podrobnějších výsledků – například kolikrát byl daný produkt přeceněn či marže na jednotlivý produkt.

Také je zajímavá záložka Produkty, kde najdete Vaše jednotlivé produkty a můžete si je vyfiltrovat podle přecenění či seřadit podle marže, vstupní ceny či navrhované prodejní ceny. Veškeré produkty si také můžete stáhnout to excelu.

Také si můžete rozkliknout jednotlivý produkt, kde uvidíte veškeré detailní informace o tomto produktu, přehled Vámi zvolené konkurence či historii přeceňování.

 

Ve složce pravidla je vždy potřeba nastavit alespoň jedno pravidlo, aby byla cenotvorba spuštěna. Je zde na výběr klasické pravidlo či hromadné nastavení.

Hromadné nastavení se využije například pokud u nějakého produktu chcete nastavit pevnou cenu na měsíc. V běžném nastavování budete pravděpodobně více využívat klasické pravidlo.

Ukázka pro nastavení klasického pravidla pro cenu dle 3 pozice.

Nejdříve je nutnost pojmenovat dané pravidlo. Poté si přidáme podmínku, pro jaké produkty bude toto pravidlo platit.

Následně již nastavujete pravidlo podle Vaší zvolené strategie cenotvorby. 

Jak lze vidět, je zde nabídka z čeho chcete vypočítat prodejní cenu. Zvolit můžete nákupní či prodejní cenu včetně DPH nebo bez DPH.

Dále nastavíte prodejní cenu podle nejnižší či nejvyšší ceny konkurence, pozice podle ceny konkurence, mediánu ceny konkurence či podle koeficientu pro obchodní přirážku v %.

Pak podle toho, jakou strategii jste zvolili dokončíte potřebné nastavení například minimální či maximální marži v % nebo Kč a požadovanou pozici podle ceny.

Následně můžete zvolit konkurenci, pokud jste tak již neudělali na začátku. Zde si podle libosti můžete i nastavit potřebné požadavky pro konkurenty.

Dále si stačí nastavit pouze časový rozvrh pro dané pravidlo a následně formátování vypočtené ceny (celé číslo, 2 desetinná místa atd.). Doporučujeme také zvolit vhodné zaokrouhlování (např. dle Baťovského schématu)

Upgates a cenotvorba?

Cenotvorbu lze vytvářet na míru pro každý e-shop. Vše tedy závisí na zvolení té nejlepší strategie pro Váš e-shop. Po vytvoření cenotvorby lze samozřejmě vytvořit export ve formátu Upgates, do kterého se následně prodejní cena doplní (a pravidelně aktualizuje) a vše se do eshopu Upgates napojí.

Potřebujete pomoc s nastavením?

Náš modul Dynamická automatická cenotvorba udělá většinu práce udělá za Vás. Veškeré nastavení je jednoduché a detailní informace naleznete i v naší nápovědě. Conviu je komplexní nástroj pro on-line marketing.  Nabízí editor XML a csv, napojení dodavatelských dat, automatický bidding, automatickou dynamickou cenotvorbu, automatický překladač produktů a monitoring cen konkurence.

Samozřejmě pokud byste potřebovali s něčím pomoc, můžete se na nás obrátit prostřednictvím emailu info@conviu.com, telefonu nebo online chatu. A my Vám se vším rádi pomůžeme.

Další článek
Braňo Šimo (CEO, SuperFaktura): nutné zlo fakturace podnikatelům maximálně ulehčujeme