Dynamická automatická cenotvorba s Conviu

Dnes přecenění veškerých položek, třeba i několikrát denně na e-shopu je brnkačka, a to díky Conviu - tvorba cen automaticky, rychle, správně a výhodně. Veškeré kouzlo spočívá v tom, najít tu správnou cenu. Conviu má pro vás dynamickou automatickou cenotvorbu podle Zboží API či Heureka API.  Většinu práce udělá modul za vás. Importovat a exportovat data do Conviu můžete v jakéhokoliv formátu XML/CSV/TXT/XLS/ – například z url, počítače, API, FTP. Také pro vás máme předpřipravené formáty (Upgates, Heureka, Zboží…). A jak to vše funguje? Pojďme se na to podívat.

Víte, proč je cenotvorba důležitá?

Každý e-shop, který se chce uchytit a následně vynikat na trhu, musí být konkurenceschopný.  Proto je důležité sladit ceny s konkurencí a zároveň, aby vaše cena byla atraktivní pro zákazníka. Také musíte cenu sladit s cíli e-shopu, proto je tvorba ceny považována za jednu z nejnáročnějších částí marketingu. Cenotvorba musí být stanovena správně hned na začátku, protože na ni závisí úspěch a zisk e-shopu. 

Conviu vám s tím pomůže a většinu práce udělá za vás. Vy si na začátku musíte zvolit strategii a nastavíte pravidla. Pak už jen sledujete zisk a marži, podle potřeby ladíte pravidla. K tomu máte klid a jistotu, že vám nikde nic neutíká. Dynamická automatická cenotvorba v Conviu se tedy stará o výpočet a vyhodnocování optimálních prodejních cen oproti konkurenci. 

Jaké jsou nejdůležitější produkty pro cenotvorbu?

Pro cenotvorbu je podstatné si nejdříve stanovit produkty, které jsou pro vás nejvíce důležité. Tyto produkty by měly mít nejlepší výsledky, tvoří nejvyšší zisk a mají větší podíl na trhu, zároveň jsou nejvíce konkurenceschopné a cenotvorba by měla být zaměřena na ně. Nesmí se zapomenout i na produkty, které jsou nové budou se zavádět na trh, protože se mohou stát důležitými produkty v budoucnu a převálcovat konkurenci. Zamyslete se také nad produkty dle marže, která je s nimi spojena. 

Nejlepší bude, když si veškeré vaše produktové portfolio rozdělíte do BCG matice. Díky této strategii můžete analyzovat produkty dle dvou nejdůležitějších kritérií – podíl na trhu (tržní pozice) a míra růstu na trhu (růst trhu). Veškeré produkty rozděluje bostonská matice do 4 kategorií:

  1. Hvězdy – do této skupiny patří produkty, které mají vysoký podíl na trhu a mají rychlý růst na trhu. Mají tedy velký potencionál a jsou velmi lukrativní pro firmu. Měli byste do nich investovat pro maximalizaci zisku.
  2. Krávy - zde jsou to produkty, které mají vysoký podíl na trhu, ale již pomalý až nízký růst na trhu. Tyto produkty jsou stabilní a přinášejí vysoké tržby, ale mají omezený potenciál růstu. U těchto produktů byste se měli zaměřit na udržení stabilního tržního podílu a maximalizaci zisků z těchto produktů.
  3. Psi – tu najdeme produkty s nízkým podílem na trhu a s nízkým růstem trhu. Tyto produkty jsou pro firmu nejrizikovější a mohou být i ztrátové. Do těchto produktů byste měli minimalizovat investice a zaměřit se spíše na jejich optimalizaci a efektivitu.
  4. Otazníky – do této kategorie se řadí produkty, které jsou převážně nové, firma je zavádí na trh a čekají, jak se na něm uchytí. Produkty mají tedy nízký podíl na trhu, ale s rychlým růstem trhu. Mají potenciál stát se budoucími hvězdami, ale zároveň nesou vysoké riziko, že se naopak stanou psi. Firmy by měly investovat do těchto produktů, ale zároveň očekávat, že investice nemusí vždy vyjít.

Je důležitá konkurence při cenotvorbě?

Samozřejmě ano, u tvorby cen si musíte určit, kdo je Vaší největší konkurencí v daném trhu či odvětví. Zaměřte se na konkurenty, kteří v daném odvětví vynikají nejvíce a tvoří větší podíl na trhu. Na ně je potřeba se zaměřit a cenotvorbu na ně zacílit. Pokud budete konkurenceschopní i vaším největším konkurentům, je to další krok k úspěchu.

Které strategie dynamické cenotvorby jsou v Conviu?

Dalším krokem pro úspěch je správné zvolení strategie. Stačí si tedy pouze zvolit tu nejlépe zaměřenou pro vás.

Můžete si vybrat z několika zajímavých strategií:

  • Pořadí podle ceny: nastavíte si, že chcete být vždy třetí ze všech prodejců, nebo nejlevnější ze všech, kteří mají zboží skladem.
  • Ceny podle zvoleného konkurenta: můžete si nastavit, že chcete být vždy o například 2 Kč nebo o 3 % levnější než vámi zvolený konkurent. Konkurenci je možné filtrovat podle počtu recenzí nebo porovnávat ceny jen s konkurenty, kteří mají certifikát Ověřeno od Heureky. Také si můžete nastavit nebo naopak vyloučit konkrétní e-shopy (dle jejich názvu).
  • Cena podle konkurence – když chcete mít cenu na průměru nebo mediánu cen konkurence, případně když chcete k ceně konkurenta přidat obchodní přirážku.
  • Maximalizace marže: cena se stanoví dle elasticity poptávky, cen konkurence a podle nákupních cen tak, aby byla vaše marže i provozní zisk, co nejvyšší.
  • Maximalizace obratu: pokud chcete být agresivní a získat větší podíl na trhu než konkurence. Dynamická cenotvorba od Conviu pohlídá i to, abyste neprodávali příliš levně, a nepřicházeli zbytečně o zisk.

U všech strategií tvorby ceny lze nastavit limity max. a min. cen. Samozřejmě je lze i kombinovat. Určitě jinou strategii zvolíte pro TOP produkty a pro longtail. Produkty můžete filtrovat dle jakéhokoliv elementu – například kategorie, značky, marže, segmentu, výrobce, cenového rozsahu, vlastního štítku atd. Cenotvorbu můžete nastavit pro daný časový rozsah v konkrétním dni. Nastavení pravidel je další možnost, kdy produkt nastavit na automatický výprodej.

Je možné zafixovat ceny na akci?

Ano, samozřejmě, pokud si přidáte zboží do akčního letáku, ať už tištěného nebo e-mailového, budete potřebovat zafixovat ceny na nějaký čas. Modul dynamické cenotvorby v Conviu počítá s touto možností nastavit fixaci ceny na vámi zvolené období. 

Jak tedy dynamickou cenotvorbu v Conviu nastavit?

Nastavení cenotvorby v naší aplikaci je úplná hračka, pojďme si to ukázat.

Nejdříve je nutnost pojmenovat cenotvorbu a vybrat příslušný zbožový feed, z kterého chcete vaši cenotvorbu vytvořit. V políčku druh cenotvorby si vyberete API Zboží nebo Heureky, podle kterého bude cenotvorba vytvořena.

Velmi důležitý je také souhlas s GDPR, protože bez toho se cenotvorba neobejde. Také si můžete cenotvorbu propojit s Google Analytics 4. 

Pro zvolení konkurence funguje našeptávač. Pokud začnete psát název vašeho konkurenčního webu, automaticky bude našeptáván příslušný web. Konkurenčních webů můžete zvolit neomezeně.

Velmi zajímavá je záložka Statistiky. Zde můžete vidět grafy a přehled veškerých výsledků cenotvorby za vámi vybrané období. Také je možnost si stáhnout podrobnější statistiky, kde je mnohem více podrobnějších výsledků – například kolikrát byl daný produkt přeceněn nebo marže na jednotlivý produkt.

Další záložkou jsou Produkty, kde najdete veškeré produkty a můžete si je vyfiltrovat podle přecenění, seřadit podle marže, vstupní ceny či navrhované prodejní ceny. Veškeré data lze stáhnout to excelu.

Také je možnost si rozkliknout jednotlivého produktu, kde uvidíte veškeré detailní informace o daném produktu, přehled konkurence, kterou jste si zvolili a historii přeceňování.

Ve složce pravidla u dynamické cenotvorby je nutnost nastavit alespoň jedno pravidlo, aby byla cenotvorba spuštěna. Můžete si vybrat z: klasické pravidlo či hromadné nastavení.

Hromadné nastavení využijete například když u nějakého produktu chcete nastavit pevnou cenu na měsíc. V běžném nastavování budete více využívat vždy klasické pravidlo.

Ukázka pro nastavení klasického pravidla pro cenu dle 3 pozice:

Nejdříve je důležité pravidlo pojmenovat, je to hlavně po vás, abyste se v x pravidlech poté orientovali. Poté je důležité přidat podmínku, pro jaké produkty bude toto pravidlo platit.

Dále již nastavujete pravidlo podle vámi zvolené strategie cenotvorby. Další možností je nabídka z čeho chcete vypočítat prodejní cenu. Zvolit si můžete nákupní či prodejní cenu včetně DPH nebo bez DPH.

Poté si nastavíte prodejní cenu podle nejnižší nebo nejvyšší ceny konkurence a podle vámi zvolené strategie, dokončíte zbylé nastavení.

Následně je možnost zvolení konkurence, pokud jste tak již neudělali na začátku při zakládání cenotvorby. Zde si podle libosti můžete přidat potřebné požadavky pro dané konkurenty.

Poté si již stačí jen nastavit časový rozvrh dle dní a hodin.

Určíte také formátování vypočtené ceny (celé číslo, 2 desetinná místa atd.). Doporučujeme i zvolení vhodného zaokrouhlování (např. dle Baťovského schématu).

Šikla by se vám pomocná ruka?

  • Pomůžeme vám s nastavením automatické dynamické cenotvorby
  • Poskytneme vám konzultaci, abyste zvolili správnou strategii či jejich kombinaci

Aplikace Conviu je komplexní nástroj, proto vám nabízíme i: editor xml a csv, napojení dodavatelů, napojení na marketplaces, automatický bidding, obrázkový editor, automatický copywriter (AI), automatickou dynamickou cenotvorbu, automatický překladač produktů a monitoring cen konkurence.

Můžete se na nás obrátit prostřednictvím emailu info@conviu.cz, telefonu nebo on-line chatu. Rádi vám se vším pomůžeme.

Další článek
Přínosy digitálních produktů pro majitele e-shopů