E-mail marketing e-shopu a hlavní výhody newsletteru

Následující část našeho poradce pro online podnikatele bude zaměřená na email marketing eshopu a newsletter kampaně. Na tento kanál často zapomínají malé a střední internetové obchody, pro které je právě pronájem e-shopu ve většině případě tou nejlepší možnou volbou. Více o tom, podle čeho se rozhodovat a mezi jakými systémy máte možnost vybírat, se dozvíte zde.

Cílem marketingu by pro e-shopy nemělo být pouze získávání nových klientů. Když už jednou získáte nakupujícího zákazníka, je škoda o něj přijít. Dost možná se z něj totiž stane pravidelný zákazník, který se bude rád vracet. Jen je potřeba ho jednou za čas oslovit. Připomenout se e-mailem. Nebo jinou formou přímého marketingu.

E-shopy Upgates vám jednoduše umožní shromažďovat kontaktní údaje vašich zákazníků právě pro budoucí využití v mailingových kampaních. Vše samozřejmě v souladu s ochranou osobních údajů a GDPR.

emai marketing a newsletter

Co je to email marketing?

Zjednodušeně řečeno se jedná o pravidelné či jednorázové e-mailové kampaně, kterými oslovujete své zákazníky. Můžete touto formou nabízet k prodeji své produkty, ale také udržovat pravidelný kontakt a vztah. Mnoho e-shoperů se k e-mailingu staví negativně, protože osobně s podobnými sděleními nemají dobrou zkušenost. A často takové e-maily sami automaticky zahazují do spamu. Opak ale může být pravdou. Správně pojatý, dobře zpracovaný a adresovaný e-mail dokáže mít velmi pozitivní dopad. Obzvláště u lidí, kteří s jeho rozesíláním souhlasili a v minulosti projevili zájem o váš e-shop a váš sortiment.

Na první pohled se může zdát, že e-mailing vyžaduje velké úsilí. Odradit by vás mohla například legislativní bariéra. Tím se ale u pronajímaných e-shopů nemusíte ve většině případů vůbec zabývat. A u Upgates to platí jakbysmet. Jednoduchý návod k e-mailingu najdete zde.

Proč mu věnovat pozornost?

  • Je účinný – oslovíte remarketingová publika a lidi, kteří například opustili košík
  • Je zdarma – přivedení zákazníků na e-shop vás stojí pouze čas
  • Podpoříte prodej a růst procento dokončení nákupu
  • Zvýšíte kvantitu a kvalitu návštěv vašeho e-shopu
  • Udržíte pravidelný kontakt s B2B a B2C klienty
  • Odezva na kampaň je v rámci 1 – 3 dní

Pojďme však výše zmíněné body podpořit daty. E-mailový marketing patří k jedněm z kanálů s největší návratností. Konverzní poměr e-mailů je dle průzkumu společnosti Smart Insights vyšší než v případě sociálních sítí či přímé návštěvnosti. Dle společnosti Emma celkem 59 % marketérů považuje newslettery za hlavní zdroj objednávek. A dle průzkumu firmy HubSpot více než polovina zákazníků přiznává, že e-maily ovlivňují jejich nákupní rozhodování.

Email marketing a zákon

Rozesílání e-mailů, newsletterů a nabídek je téměř ve všech zemích regulováno zákonem. Není tomu jinak ani u nás. Konkrétně je vše obsahem zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů. A zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, kde je k nalezení také konkrétní úprava e-mailového rozesílání obchodních sdělení. My si povíme, jaké jsou jejich nejzásadnější body, ve kterých dělají e-shopeři často chybu:

  1. Uživatel musí mít právo odmítnou zasílání sdělení
  2. Nařízení se týkají nejen hromadných e-mailů, ale také jednotlivých obchodních sdělení
  3. Při porušení zákona hrozí peněžní pokuty
  4. Je zakázáno využívat falešné či matoucí hlavičky a grafiky e-mailů
  5. Předmět e-mailu musí odpovídat jeho obsahu
  6. Příjemce musí mít možnost žádat odhlášení, které je nutné ze stran odesílatele akceptovat nejpozději do 10 dní

Ať už na podobné legislativní překážky máte názory jakékoliv, je potřeba se jimi držet. Za porušení hrozí pokuta až do výše 10 milionů Kč. Čemu se ale vyvarujte stoprocentně, je rozesílání e-mailů na náhodné e-mailové adresy, tzv. naslepo. Cílit musíte vždy na ty zákazníky, kteří vám k tomu dali souhlas. Toto nejčastěji probíhá souhlasem s obchodními podmínkami při nákupu na vašem e-shopu. Případně se k odběru mohou přihlásit přímo na stránkách e-shopu.

Jaké by měly být cíle email marketingu e-shopu?

Snahou e-shopu by mělo být to, aby se e-maily opravdu doručovaly. Pokud možno úplně všem z databáze kontaktů / příjemců. Pozor si dejte na antispamové filtry. Základ je mít dobře nastavené DKIM a SPF záznam domény, na které e-mailová schránka funguje. Jak konkrétně zamezit tomu, aby vaše e-maily padaly příjemcům do spamu, se dočtete v našem návodu zde.

Zajistit čtenost. Nepřehánět četnost. Toto by měla být vaše druhá starost. Díky modulu e-mailing můžete v systému Upgates jednoduše kontrolovat, kolik lidí e-mail otevřelo, kolik lidí se prokliklo a přes co konkrétně. A nezapomínejte, že nic se nemá přehánět. Více než jeden e-mail týdně už nedoporučujeme. Záleží ale také na potřebách vašich zákazníků a také na tom, zda máte opravdu tak často důležité informace, které je potřeba tímto způsobem sdělit. Dbát byste měli také na to, aby e-mail byl jak graficky, tak obsahově zajímavý. Pokud víte, že máte více informací a například denní akce, je vhodné odběratelům nabídnout, jaké typy newsletterů a s jakou frekvencí chtějí odebírat.

Tím posledním a nejzásadnějším cílem, kvůli kterému všichni čtete tyto řádky, jsou konverze. Každý, kdo se e-mail marketingem e-shopu zabývá, vyhodnocuje úspěch kampaní zejména podle toho, kolik se toho prodalo. Určitě se ale nesoustřeďte čistě na toto. Pokud se vám nedaří dosáhnout pomocí e-mail marketingů konverzí, nezoufejte. I přes to má tento kanál přínos. S lidmi udržíte pravidelný kontakt. Přimějete je k návštěvě vašeho e-shopu, přečtení článku apod. Jejich návštěvou se také zařadí do remarketingového publika. To může být přínosem pro vaše placené reklamy, které budete moci snáze zacílit.

Obsah emailů

E-mail by měl mít jasnou podobu a strukturu. Tedy být v souladu s designem vašeho e-shopu, corporate identity, bannery, logem apod. Samozřejmě musí být z e-mailu jasné, kdo a proč jej poslal, už před jeho otevřením. Tudíž nezapomeňte vyplnit jméno odesílatele a předmět, který musí odpovídat obsahu. Personalizované předměty a oslovení zvyšují zájem příjemců. A stejně jako při tvorbě designu e-shopu nezapomeňte, že v jednoduchosti je síla. E-mailová šablona nesmí být přeplácaná a zmatená. Jednotlivé sekce musí být logicky rozmístěné a vhodně oddělené.

Co se rozčlenění, grafiky a dalších aspektů šablony týče, buďte konzistentní. Šablonu můžete pro určité případy, například svátky, mírně upravit. Neměla by se ale zásadně lišit od jednotného a pravidelně se opakujícího konceptu. Konverzní tlačítka by měla vypadat vždy stejně a být na stejném místě. Tak, aby se pravidelný čtenář snadno a rychle zorientoval. Dbejte na správnost odkazů. Určitě totiž nechcete, aby se čtenář e-mailu při prokliku nedostal nikam nebo na stránku s chybou 404.  

E-mail byste měli posílat jak v HTML, tak v textové podobě. To kvůli tomu, že někteří e-mail klienti HTML formát nepodporují a zobrazí pouze text. Jindy mají zase příjemci vypnuté zobrazování obrázků apod. Když už jsme u obrázků. Řiďte se stejným pravidlem jako u obrázků na e-shopu. Žádné zbytečně velké soubory, které budou zpomalovat načtení a vykreslení e-mailu. Samotná e-mailová šablona by měla být responzivní, protože většina lidí čte e-maily v dnešní době již na mobilu.

Co krom produktů může být obsahem e-mailu? Články s tipy a návody, řešení různých problémů, pozvánky na oborové akce či školení, případové studie, rozhovory s profesionály apod.

Typy emailů

  • Nabídkové
  • Newsletter
  • Transakční neboli systémové

Dále je můžeme členit podle časového horizontu:

  • Jednorázové
  • Pravidelné / dlouhodobé
  • Automatické

Programy pro email marketingu eshopu

Úspěch kampaní můžete nechat pouze na svých schopnostech nebo umu marketingového oddělení. Využít ale můžete externí e-mailingový systém. Propojením e-shop systému s e-mailingem pak dosáhnete toho, že veškeré kontakty na zákazníky budou exportovány do e-mail nástroje a databáze kontaktů bude vždy aktuální. Navíc je zde možnost naimportovat také vaše produkty, která pak můžete v rámci e-mail marketingu používat. Dále si naimportujete také objednávky, které umožní třídit kontakty podle počtu objednávek a jejich celkové výše ceny objednávek nebo objednaných produktů. To vše umožňuje například Mail Komplet. Tento nástroj je napojen na Upgates a můžete jej pro své e-mail kampaně začít využívat takřka okamžitě.

Nastartujte emailový marketing

Jak vidíte, začít odesílat newslettery na zákazníky nemusí být tak složité, jak se na první pohled zdá. K dispozici máte hotová a cenově dostupná řešení, která snadno propojíte s Upgates. E-mailový marketing rozhodně není na ústupu a měl by patřit k jedněm z klíčových aktivit v rámci online marketingové strategie. Čím pečlivěji budete segmentovat odběratele a čím více budete personalizovat propagační sdělení, tím lepších výsledků můžete dosáhnout.

Další článek
Jak na kvalitní newsletter