V minulém roce dosáhl e-commerce trh podílu 13% na celkovém maloobchodním prodeji v Česku. Prodalo se zboží za 155 miliard. Rok 2019 byl ještě úspěšnější než předpokládala Asociace pro elektronickou komerci. Letošní výsledek a růst e-commerce je ale možná v ohrožení díky vládním omezením v souvislosti s koronavirem. Jak se tedy e-shopy s těmito podmínkami perou a jaké následky můžeme očekávat? 

E-shopy bojují s omezeními 

Od počátku března začalo nejen u nás přituhovat. Den po dni se zpřísňovala i vládní omezení. 15. března přišlo další rozšíření - zákaz volného pohybu. Lidé by měli pokud možno pouze z domova do práce a pak zpět. Samozřejmě v případě nutné potřeby jsou povoleny cesty na nákup nebo za příbuznými. Co ale člověk zjistí, když do obchodního centra přijede? Mnoho obchodů je zavřených a nakoupit se dají v podstatě jen potraviny, léky a nejnutnější potřeby. 

To všechno zapříčinilo posun k online nákupům a prodejům. Většina internetových obchodů je připravena zákazníky nenechat takzvaně ve štychu. Přizpůsobili se tomu také dopravci. Při současném stavu a dostupnosti ochranných pomůcek je ale otázka času, jak dlouho vydrží doručovat přímo na adresu bydliště. 

Právě doručení až ke dveřím pro mnohé ulehčuje jejich situaci, kdy jsou raději doma a snaží se vyhnout kontaktu s větším počtem osob. To ostatně v určité míře umožní i doručení na pobočky, např. Zásilkovna apod. 

Koronavirus

Jak koronavirus ovlivňuje e-commerce trh a co bude dál? 

Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK, je přesvědčen, že růst e-commerce bude v roce 2020 ještě vyšší než loni. A to i navzdory koronaviru. Ba naopak, díky uzavření mnoha kamenných prodejen jsou tržby a počty objednávek e-shopů mnohdy vyšší než ve vánoční sezóně! České e-shopy jsou ale na vysoké úrovni a na podobný nápor připravené. Právě díky nim a jejich zkušenostem se ke spotřebiteli i nadále dostává vše potřebné. Zákazníci ale musí být také více trpěliví. Velké počty objednávek a ztížené podmínky pro doručování prodlužují i dobu dodání. V aktuální situaci se musíme trpělivostí a shovívavostí obrnit všichni. 

Navzdory nepříjemnostem spojeným s koronavirem tak můžeme konstatovat, že e-commerce trh narozdíl od jiných odvětví bude spíše posilovat. Rostou prodeje jak potravin, tak například léků, drogerie, ale i elektroniky apod. Velký boom v online prodeji registrujeme pochopitelně i v odvětví ochranných pomůcek, zejména roušek a respirátorů. Maximální ceny již musel dokonce v tomto směru zastropovat stát. Lidé se snaží vyhnout nákupům v kamenných prodejnách a respektovat nařízení vlády. Je realistické počítat s tím, že tento trend bude s rostoucím počtem nakažených ještě posilovat. 

Internetové obchody, ale i dopravci každopádně svým přístupem a chováním respektují nařízení vlády ČR a snaží se maximálně chránit své zaměstnance a zákazníky. Společně s Asociací pro elektronickou komerci si i my přejeme, aby tato omezení vedla k pozitivnímu vývoji naší krizové situace a nakáza koronavirem co nejdříve ustála. 

Diskuse