Expanze do zahraničí: Risk není zisk, správný směr vám ukáže semafor

Před rozhodnutím, kam s e-shopem expandovat, je důležité zvážit rizika. Je to jako vjet do křižovatky naslepo a doufat, že projdete bez kolize. Co kdyby pro vaše podnikání existoval semafor, který by ukázal, do které země můžete bezpečně projet a kam raději neodbočovat? 

Tento článek jsme pro vás připravili ve spolupráci s agenturou Export Pilots, která vám ráda podá pomocnou ruku při zahraniční expanzi

Na počátku každého strategického rozhodnutí je nutné definovat cíle a vytvořit strategii. Abyste věděli, čeho chcete dosáhnout, potřebujete objektivní data a analýzy. Podle nich si nastavíte reálná očekávání

Někteří naši klienti tuto fázi podcenili a expandovali do země, kterou si vybrali pocitově, náhodně nebo na doporučení. A za námi přišli s tím, že jim prodej nešlape. Kdyby se na nás obrátili už před expanzí, varovali bychom je včas. Země, která nemá velký potenciál, by dostala červenou. Teď, i kdybychom nefungujícímu projektu vytvořili sebelepší marketingovou strategii, nedokážeme obrátit nákupní chování, preference nebo finanční situaci lidí na daném trhu.

Risk není zisk. Data vám řeknou, kde vám byznys pokvete

Pro všechny, kteří nechtějí riskovat, že špatným výběrem trhu prodělají kalhoty, nabízíme chytrá řešení – komplexní strategickou analýzu trhů nebo expanzní semafor.  

Komplexní strategická analýza zahrnuje podrobné analýzy každého trhu, který zvažujete. Zkoumá konkurenci, tržní prostředí, cenové rozpětí či preferované platební metody a srovnává je s vašimi cíli. Nevýhodou je časová náročnost a poměrně zdlouhavý sběr dat.

Rychlejší a levnější, přitom ale pro většinu e-shopů plně dostačující, je expanzní semafor. Jde o jednoduchý informační audit. Pomůže rychle určit, které trhy mají potenciál pro expanzi a které byste měli raději vynechat. Je to skvělý základ pro celkovou strategii vstupu na nový trh.

Jak vytváříme expanzní semafor 

Společně s klientem vybereme potenciální trhy. Z 5 až 10 nejnadějnějších začneme sestavovat semafor – shromažďujeme a vyhodnocujeme relevantní data jako zákony, omezení, kupní sílu, konkurenci, preference online zákazníků, platební metody nebo klíčové vyhledávací fráze

Data potom třídíme do kategorií a z nich tvoříme semafor. Dbáme na to, aby každá kategorie měla data pouze z jednoho zdroje, to zaručuje objektivnost a správnost výsledků bez zkreslení. 

Výsledkem je tabulka, ve které jsou země rozděleny do tří kategorií podle barev: zelená, oranžová a červená. Zelená označuje země s vysokým potenciálem úspěchu, oranžová země, ve kterých by mohly nastat nějaké překážky a červená země, kterým byste se měli vyhnout.

Semafor je navíc skvělým odrazovým můstkem k celé strategii expanze. Jakmile se totiž rozhodnete, kam budete expandovat, potřebujete ucelený plán, díky kterému budete moct pracovat na personalizovaném a lokalizovaném obsahu a propagovat značku v zahraničí

Expanze do nových zemí může být pro váš podnik výzvou, ale má velký potenciál. Najdeme ten váš. Obraťte se na tým ExportPilots, pomůžeme vám vyšlapat cestu k úspěchu.

Další článek
London Calling: Expanze e-shopu na britský trh