Marketing e-shopu - SEO faktory
Význam SEO faktorů a marketingu e-shopu, který ovlivňuje pozici stránky vašeho internetového obchodu ve vyhledávání, se pořád mění. Faktorů je přes 100, ale některé z nich řeší vyhledávače více. Agentura MOZ dává více než deset let dohromady názory světových specialistů na SEO. Výslednou tabulku důležitosti faktorů najdete zde. Otázkou je, jestli se při založení e-shopu zaměřit na lidi nebo na vyhledávače. Pojďte s námi zjistit, které faktory jsou pro vás důležité a jak je pojmout.
Faktory SEO na stránkách e-shopu
URL stránky
URL adresa vašeho e-shopu by měla být jednoduchá a trefná. Podle většiny odborníků není URL pro vyhledávače moc důležité. Když do něj dáte klíčové slovo, vzbudíte u zákazníka zájem a důvěru. Lidé na podobné odkazy klikají častěji. To může zvednout relevantnost vašeho e-shopu a zajistit lepší pozice v organickém vyhledávání.
Lepší pozice můžete dosáhnout i pomocí tzv. landing page. URL takových stránek může vypadat třeba takto: http://www.mujeshop.cz/prodej-telefonu
Titulek stránky
V HTML kódu je pod značkou <title>. Jeden z nejdůležitějších SEO faktorů. Jde o název stránky, který vyhledávači a lidem dává vědět, co je na stránce. Ve vyhledávání se zobrazuje jako modrý nadpis odkazu. Pro každou stránku mějte unikátní titulek. Obsahovat by měl několik slov, dohromady přibližně 55-65 znaků. Vyhněte se příliš obecným slovům.
Zbytečné je u každé stránky opakovat stejné slovo, například název firmy. Pokud ale máte firemní brand, je v pořádku dát do titulku za | název brandu.
Popis stránky
Description alias meta popis má malý význam pro pozici ve výsledcích vyhledávání. Na stránce ho neuvidíte, zobrazuje se jako text pod nadpisem ve výsledku vyhledávání. Do kódu stránky se u pronájmu e-shopu zadává do kolonky "meta popis". Délka by měla být do 155 znaků, zbytek vyhledávač nemusí zobrazit. Popis je zkracený obsah stránky, je dobré používat v něm klíčová slova. Stejně jako u URL může mít nepřímý vliv na umístění ve vyhledávání. Pokud je totiž kvalitní, zvyšuje míru prokliku.
Kromě meta popisu můžete zadat meta značku <keywords>. Ta ale nemá z hlediska vyhledáváčů smysl. V minulosti uživatelé meta klíčová slova zneuživali, proto je dnes vyhledavače ignorují.
Nadpisy
Hlavní nadpis neboli h1 je velmi důležitý. Je to první bod, který návštěvník zaregistruje. Právě proto ho řeší i vyhledávače. Má v krátkosti vyjádřit obsah stránky a upoutat. U podstránek se zbožím e-shopu zadejte do h1 celý název produktu. U technických produktů uveďte jejich kód. Nezapomeňte ale do nadpisu dát i obecnou specifikaci zboží (notebook, televize, monitor apod.).
Nadpisy h2-h4 neboli podnadpisy. Maji pro vyhledávače malý význam. Jejich přínos je ale v lepší přehlednosti textu. Články nebo popisy zboží rozdlěluje do odstavců s podnadpisy. Lidé se pak budou v textu lépe orientovat a budou se k vám vracet.
Klíčová slova v textu a jejich zvýraznění
Klíčová slova byste měli používat pokud možno hned v prvním odstavci textu. Nesnažte se je do textu dávat na sílu. Taky pozor na jejich nadužívání. Nevhodné je i přebytečně velké množství klíčových slov na jedné stránce vašeho e-shopu. Ideální je používat jedno nebo pár klíčových slov v jednom samostatném článku. O přípravě a analýze klíčových slov ale zase někdy příště.
Pro zvýraznění textu je nejvhodnější užívat značku <strong>. Vyhledávače zvýraznění nebo kurzívu neberou moc v potaz. Znovu ale pomůžete návštěvníkům e-shopu s orientací. Důležité pasáže textu projedou rychle očima a budou mít jasno. Málokdo kdo na internetu čte celé odstavce.
Popis obrázku
Do kódu ho vložíte přes parametr alt. Jde o stručný popis toho, co je na obrázku. V případě, že se někomu obrázky nezobrazí nebo je nevidomý, dozví se díky alternativnímu textu o přítomnosti obrázku a o jeho obsahu nebo souvislosti.
Text odkazu
Odkaz je označen v kódu značkou <a>. Jeho význam je vysoký. Nejlepší odkazy jsou pro vás z cizích stránek, tzv. zpětné odkazy, o kterých bude řeč níže. Pod značnou odkazu by se mělo skrývat klíčové slovo, které souvisí se stránkou, na kterou odkazujete. Význam má také interní prolinkování stránek vašeho e-shopu.
Navigace návštěvníků není jen dobře propracované menu, ale i linky v textu článků nebo popisu zboží. Ideální forma interního prolinkování je například odkaz na souvísející zboží, příslušenství apod. Tyto odkazy přesměrují zákazníka na další stránky vašeho e-shopu. Pomůže to i vyhledávacím robotům, kteří interní prolinkování berou jako přidanou hodnotu.
Text stránek
Obsah zůstává pořád nejdůležitějším faktorem nejen pro SEO, ale i pro lidi. Měli byste psát zajímavé články, které lidem pomůžou, poradí a odpoví na jejich dotazy. Tvořte popisy produktů, které obsáhnou všechno, co chce zákazník vědět. Vytváření průvodců, otázek a odpovědí je také bonus. Přínos pro lidi = přínos pro vyhledávače.
Chybou je kopírovat texty z jiných stránek nebo brát popisy zboží napsané výrobcem. Spousta e-shopů si takto zjednodušuje import produktů. Vyhledávač ale na první stránku umisťuje vždy odlišné odkazy. To proto, aby měl uživatel z čeho vybírat. Pokud budete používat popisy produktů od výrobce, ztratíte se mezi desítkami e-shopů, které nabízejí stejné zboží jako vy.
Indexace
Než vyhledávač stránku zobrazí, musí o ni nejdřív vědět. To znamená, že ji musí mít ve svém indexu. Do vyhledávače Seznam můžete novou URL přidat na této adrese. U Google vyhledávače zde na Google Search Console. Nástroj od Google vám umožní zkontrolovat indexaci adres nebo o ni požádat. Zároveň vám poskytne další zajímavé analytické funkce. Výborným pomocníkem je i možnost nahrání site map.
Mapa stránek
Utváří se pro rychlejší a přesnější indexaci stránek vašeho e-shopu. Vyhledávací roboti pak nemusí procházet celý web, ale pro indexaci mají soubor sitemap.xml. Jde ve většině systémů vytvořit automaticky. A to včetně našeho systému pro tvorbu e-shopů. Můžete si taky nastavit prioritu některých stránek. Robotovi tak dáte vědět, které stránky by měl indexovat častěji. Tuto funkci určitě využívejte u stránek, kterým často měníte obsah.
Vyloučení indexace
Většinou chcete, aby stránky e-shopu byly v indexu vyhledávačů. Když ale nechcete některé stránky nebo části webu zobrazovat, pomůže vám soubor robots.txt. Používejte u stránek, které mají podobný obsah nebo klíčová slova. Takové stránky na sobě mohou parazitovat. Proto máte možnost robotům zakázat některou z nich indexovat.
V takovém případě se robot řídí zákazy, které mu určíte meta tagy. Mezi nejčastějí patří:
- "noindex" - robot danou stránku nemá indexovat
- "nofollow" - robot nemá sledovat, kam vede odkaz
- "noarchive" - neukládat stránku do archivu
Faktory SEO mimo stránky e-shopu
Zpětné odkazy
Nestačí se jen držet všech výše zmíněných kroků. Stránky vašeho e-shopu musí být také populární. To vyhledávač posuzuje na základě kvality a počtu zpětných odkazů.
Nejdůležitější je ale kvalita zpětných odkazů. Vysoký počet vám nemusí stačit. Naopak, vyhledávače dnes již umí rozpoznat tzv. link farmy. Když proklik na váš e-shop, zboží nebo články budete dávat na desítky nekvalitních webů, jenom si tím uškodíte.
Odkazovat na vás musí z webů, se kterými toho máte co nejvíce společného. Když prodáváte telefony, nemá zpětný odkaz ze serveru o oblečení moc smysl. Když na vás ale odkáže například server mobilmania.cz, už to má daleko větší přínos. Hodnota zpětného odkazu vychází i z page ranku webu, který na vás odkazuje. Když vás zmíní celostátní zpravodajství, má to vyšší hodnotu než od webu s nízkou návštěvností.
Váhu odkazu můžete ještě navyšit, když do něj přidáte klíčové slovo. Daleko lepší bude v případě prodeje telefonů následující kód:
<a href="www.muj-eshop.cz/prodej-telefonu"> prodej kvalitních telefonů </a>
než-li tento kód:
<a href="www.muj-eshop.cz/prodej-telefonu"> www.muj-eshop.cz </a>
Tip na závěr
Na SEO se soustřeďte pokud možno od založení e-shopu. Dejte si záležet na jedinečnosti každé stránky. Vyberte vhodná klíčová slova a tvořte kvalitní obsah. Hlavně ale nečekejte výsledky přes noc. A nikdy to s optimalizací nevzdávejte. Může trvat měsíce nebo i déle, než se projeví. Ale výsledek bude stát za to :)