U e-shopu je naprosto přirozená snaha spravovat si vlastní sklad. Existují ale případy, kdy nejde o nejekonomičtější řešení. Vlastní sklad je totiž spojen s množstvím fixních nákladů. V některých případech je výhodnější takzvaný fulfillment, který u e-shopů nabírá na popularitě. 

Co je to fulfillment

Fulfillment je komplexní řešení, kdy majitel e-shopu přenechá starost o logistiku externí společnosti. Může pokrývat pestrou škálu činností od expedice a odesílání balíků až po řešení reklamací a vratek. Fulfillment je výhodný především pro menší e-shopy, které nemají příliš široký sortiment produktů. Jde o firmy, kterým se nevyplatí najímat si na tuto práci zaměstnance, ale zároveň nechtějí mít kompletní vyřizování objednávek na starosti sami. 

Naopak ne příliš vhodný je pro e-shopy se specifickým sortimentem. Mohlo by jít například o částečně zakázkovou výrobu, křehké zboží či produkty s vysokým podílem ruční práce. Zde je logické, že majitel e-shopu chce mít expedici zcela pod kontrolou. 

Firma zajišťující fulfillment disponuje know-how a dostatečnou robustností, aby náklady na svůj provoz rozdělila na jednotlivé e-shopy využívající fulfillment. V konečném důsledku tam může být vhodně zvolený fulfillment levnější než vlastní expedice zboží.