Průzkum módního srovnávače Glami, Fashion (Re)search, se zaměřuje na to, jak Češi nakupují po skončení karantény a jak koronavirus ovlivnil jejich nákupní návyky v odvětví módy. Dotazníkový průzkum zde probíhal dvojí. Jeden s 8 000 respondenty (Koronareport II), o tom, jak krize zasáhla e-shopy s módou a o vnímání online nákupu módních produktů v době koronaviru. Sledovaným obdobím byl duben 2020 v porovnání s březnem 2020.

Další pak s 3 000 respondenty (Koronavirus "den poté") , který se konal po skončení karantény. O tom, jak se změnily návyky a nákupní chování. Zjistíme tak, jestli se uživatelé hodlají vracet k nákupům v kamenných obchodech nebo zůstat u internetových nákupů. Data byla shromažďována mezi 13. a 16. červencem 2020.

Koronareport II

V časovém harmonogramu průzkumu je první datum 11. března 2020. To byly uzavřeny školy. Tento milník měl bezpochyby zásadní vliv na prodej módy. A to nejen online. Hned druhý den byl zahájen nouzový stav. Od 18. března pak bylo povoleno vycházet pouze se zakrytým nosem a ústy. Rozvolňování započalo až 20. dubna.

Tržby módních e-shopů v návazností na koronavirus

Po propadech až 20% byly pro internetové obchody s módou první týdny po vládních omezeních úspěšnější, než se čekalo. Ještě překvapivější byl ale duben. Po velkém poklesu nastal velký návrat. Růst tržeb byl až 20% a březnové ztráty se tak začaly vyrovnávat. To vše Glami vyhodnocovalo podle indexu celkových tržeb více než 500 e-shopů s módou, které u nich inzerují.

Největší procentuální nárůst nastal v průběhu velikonočního týdne (13. - 19. dubna). Nejvíce vzrostly tržby v kategorii sport (42%), následovaly topy, tílka a trička (37%). U oblečení pro děti a kojence pak byl růst také nadprůměrný a to 33%. Týden na to už ale všechny tyto kategorie opět propadly. U věcí pro děti a kojence dokonce o 141%, sportovní věci o 73%.

Jak Češi nakupovali módu online

70% respondentů v průběhu koronavirové krize nakoupilo na internetu módu. Nejčastějším důvodem bylo to, že chtěli sobě nebo někomu jinému udělat radost. Druhý nejčastější důvod byl, že potřebovali nějaké specifické, nové oblečení. Často například na sportování doma. 10% pak nakoupilo díky koronaviru oblečení online úplně poprvé. A 25% utratilo v tomto období online za módu více, než jindy. 

27% Čechů právě díky koronaviru objevilo nové e-shopy s oblečením nebo obuví. Zároveň si vyzkoušeli plusy online nákupů a velmi pravděpodobně u nich zůstanou i do budoucna. Jen 12% se pak bude striktně vracet k nákupu módy offline. 

Glami Fashion (Re)search: Koronavirus "den poté"

Změny nákupních trendů v oblasti módy

Z 3 000 oslovených uživatelů nakoupilo 78% za poslední 2 měsíce nějakou módu. 89% z nich pak online. 70% ale zároveň i v kamenné prodejně. Po koronaviru ale 62% lidí tvrdí, že módu nakupuje stejně jako dřív nebo dokonce více. Šetřit se snaží 23% dotázaných. 

Online verus Offline

54% respondentů v posledních měsících utratilo za módu více peněz v e-shopech, než v kamenných obchodech. 

Proč nakupovali online?

  • Osobní preference (35%)
  • Lepší cena na e-shopu (30%)
  • Slevy (23%)
  • Neměly čas navštívit kamennou prodejnu (14%)
  • Během karantény zjistili, že online nákup je jednodušší (11%)
  • Nechtěli do obchodu s rouškou (9%)

Proč nakupovali offline?

  • Impulsivní rozhodnutí (39%) 
  • Vrácení zboží nebo zkoušení před online nákupem (22%)
  • Chtěli podpořit kamenný prodej (15%)
  • Slevy ve výloze (15%)
  • Nechtěli čekat na doručení (12%)
  • Zboží online nenašli (9%)

Za co budou uživatelé útrácet v módě nejvíce a za co nejméně?

Statistikám v tomto ohledu vládne "rychlá" a cenově dostupná móda. Velmi roste popularita u takzvané udržitelné módy. Nejméně budou dle průzkumů Češi nakupovat luxusní módu a také second-hand oblečení. 

Dovolená 2020 a vliv na nákupy módy

Čtvrina z dotazovaných kvůli obavám z koronaviru letos na dovolenou nevycestuje vůbec. Někteří z nich dovolenou v zahraničí ruší sami, jiným byla zrušena v návaznosti na situaci. Namísto zahraničních dovolených volí dovolenou v tuzemsku. 

Zdroj: https://www.fashion-research.cz/koronareport-den-pote

64% respondentů uvedlo, že je dovolená v nákupech nijak neovlivňuje. I tak ale bude více než 60% z nich v souvislostí s dovolenou nakupovat módu. 

Přejít na stránky výzkumného projektu vyhledávače módy Glami

Diskuse
Často se ptáte