Historie e-commerce. Jak to všechno začalo?
Nakupování na internetu se stalo naprosto běžnou součástí našich životů. Už jen hrstka z nás asi listuje papírovými katalogy. Když se o nějakém produktu chceme dozvědět více, prostě si jej najdeme na internetu. Na tom se v dohledné době asi nic nezmění. Naopak segment e-commerce neustále roste. Internetové nakupování ušlo za poslední tři dekády neuvěřitelný kus cesty. Jak to ale všechno vlastně začalo?
Historie e-commerce by se samozřejmě nemohla začít psát bez internetu. Jakési pokusy o vytvoření celosvětové sítě vzájemně propojených počítačů provázely prakticky celou druhou polovinu 20. století. Vývoj začal akcelerovat v 80. letech, kdy svět začal pomalu poznávat službu jménem email. Vynález samotného internetového nakupování bychom ale mohli datovat už do roku 1979. Tehdy totiž muž jménem Michael Aldrich vytvořil zařízení, které bylo v podstatě online obchodem. Přístroj se jmenoval Teleputer a šlo o spojení počítače, televize a telefonu. Toto zařízení bylo schopno zaznamenávat transakce. Jak už dnes všichni víme, na masové rozšíření této technologie ještě bylo brzo. Internet v podobě, jak jej známe dnes, totiž ještě neexistoval.
První e-shop prodával použité počítače
Potenciál v technologii, která byla pro naprostou většinu populace úplnou neznámou, spatřila v roce 1982 i společnost Boston Computer Exchange. Ta je považována za vůbec první e-commerce firmu světa. Přes bezdrátovou síť prodávala použité počítače. Na americkém trhu se stala poměrně známou. Následně došlo k jejímu prodeji firmě ValCom. Dále ji odkoupila počítačová společnost Compaq, která se v roce 2013 stala součástí molocha Hewlett-Packard. Boston Computer Exchange už ale dnes v počítačovém světě nepůsobí.
Pak přišel rok 1990, který byl pro počítačový svět skutečně zlomový. Tehdy totiž světlo světa spatřil protokol http, značkovací jazyk HTML a první internetový prohlížeč WorldWideWeb. Jde o tři přelomové technologie, které vytvořil programátor Tim Berners-Lee. Brit, kterému už dnes táhne na sedmdesát, působil na počátku devadesátých let ve švýcarském CERNu. Na vývoji se výrazně podílel i Belgičan Robert Cailliau.
Amazon nebyl prvním online knihkupectvím
V této době bylo nakupování přes internet stále v plenkách. Internet byl spíše záležitost vědců v bílých pláštích a tlustých brýlích. Jen pár odvážlivců zde tehdy vytvořilo první firemní a možná i produktové prezentace. Dosah internetu byl ovšem mimo akademický svět stále minimální. Nahlížení na internet se ale začalo překvapivě rychle měnit. V roce 1992 pak vzniklo první online knihkupectví. Nebyl to Amazon, ale firma Book Stack Unlimited. Do té doby prodávala skrze své katalogy. V roce 1994 ale spustila webové stránky books.com. První internetové knihkupectví tak bylo na světě.
Právě v roce 1994 začalo být jasné, že online prostor představuje budoucnost. Nejen prodeje. První firmy tedy začaly opatrně zkoumat, jak nové médium využít. V tomto roce bylo také vyvinuto SSL šifrování. To v podstatě umožnilo nasadit na web možnost bezpečné platby kartou.
Zrod giganta
Rok 1994 je v dějinách e-commerce výjimečný ještě z jednoho důvodu. Jde o vznik internetového obchodu Amazon. Tehdy ale ještě šlo o malé internetové knihkupectví. Jeho zakladateli Jeffu Bezosovi nedala spát jedna statistika. V roce 1994 totiž vyšlo najevo, že počet uživatelů internetu vzrost za poslední rok o 2300 procent. Spatřit v tomto čísle nesmírný potenciál, tak bylo vlastně jednoduché. Mimochodem, v té době platil ve Spojených státech zákon definující prodej přes internet pouhé dva roky. Jako bývalý finanční analytik z Wall Street si Bezos vytvořil seznam produktů, které by šlo začít prodávat nejjednodušeji. A vyhrály knihy.
O cestě Amazonu si ale povíme příště.