Hodnocení a recenze
Co funkce přináší?
- Povolit zákazníkům hodnotit zakoupené produkty.
- Možnost určit si, zda-li hodnocení podlehá ručnímu, anebo automatickému schválení.
- Automatizace začátku hodnocení, která určí kdy se má hodnocení zákazníkovi povolit.
- Automatizace na odeslání emailu, která určuje kdy zákazníkovi odešle email s hodnocením.
- Možnost zakázat konkrétnímu zákazníkovi hodnotit.
- Zobrazení ověřených recenzí
- Udělení věrnostních bodů za hodnocení
Každý zákazník, který nakoupil nějaký produkt na e-shopu, má možnost jej ohodnotit hvězdičkami a napsat krátkou recenzi.
Hodnocení obchodu jako takového není v systému možné.
Hodnocení a recenze jsou společné pro všechny jazykové mutace e-shopu.
Jak Hodnocení aktivovat?
Ve výchozím nastavení je funkce hodnocení aktivní. Tedy e-shop recenze sbírá automaticky, ale pro jejich zveřejnění je musíte schválit.
Hodnocení (Recenze) najdete ve své administraci:
- V sekci Marketing zvolte podkategorii Hodnocení a recenze.
- Přejděte do oddílu Nastavení.
- Zaškrtněte pole Povolit hodnocení a recenze.
Po aktivaci můžete také určit, jaká má být Maximální délka recenze. Výchozí nastavení je 500 znaků. - Uložte změny.
*Aktivací hodnocení dojde k automatickému přednastavení různých automatizací. Jejich vysvětlení najdete níže v tomto manuálu.
Schválování hodnocení a recenzí
Pokud ještě prozatím nemáte zapnutou automatizaci na schvalování recenzí. Je nutné jednotlivé recenze překontrolovat a schvalovat ručně.
- V sekci Marketing zvolte podkategorii Hodnocení a recenze.
- Přejděte do oddílu Recenze.
- Vyberte konkrétní recenzi.
- V detailu recenze klikněte na tlačítka schválit nebo neschválit.
- Pokud máte nastavený věrnostní systém, schválením se automaticky přičtou zákazníkovi body za recenzi.
Začátek hodnocení
Tato automatizace určuje, kdy bude umožněno zákazníkovi zakoupené produkty hodnotit.
Ve výchozím stavu, když je funkce hodnocení aktivována se tato automatizace přednastaví na výchozí hodnoty (viz níže).
Produkty bude možné hodnotit:
Když objednávka je Vytvořená, Zaplacená, Vyřešená, anebo má nastavený stav objednávky.
- Vytvořená - Počítá se čas, kdy byla objednávka vytvořena
- Zaplacená - Počítá se čas, kdy byla objednávka přepnuta do stavu Zaplacená
- Vyřešená - Počítá se čas, kdy byla objednávka přepnuta do stavu Vyřešená
- Stav objednávky - Počítá se čas, kdy byla objednávka nastavena do vybraného stavu
Každá z těchto podmínek, má ještě možnost nastavení intervalů, které určují po jaké době v tomto označení (stavu), se dané hodnocení povolí.
- Typ intervalu - Obsahuje hodnoty Den a Hod. Určuje zda-li k hodnocení dojde v řádu dní, anebo hodin.
- Hodnota intervalu - Můžete zapsat libovolnou číselnou hodnotu, určující po kolika dnech, anebo hodinách, k hodnocení dojde.
Pokud nastavíte hodnotu na 0, tak se hodnocení zpřístupní ihned po tom co bude objednávka Vytvořená, Zaplacená, Vyhotovená, anebo bude mít konkrétní stav.
Pokud je v prvním kroku podmínky vybrána hodnota Stav objednávky, vyberte v poslední sekci také stavy objednávek, pro které tato podmínka platí.
Pozor! Tuto funkci Povolit hodnocení kontaktům doporučujeme aktivovat pouze na grafických šablonách 5.0. a novější.
Příklad:
Podmínka:
- Pokud je objednávka: Stav objednávky
- Typ intervalu: Den
- Hodnota intervalu: 7
- Stav objednávek: Vyřešená, Odeslána
Tak automatizace bude fungovat tak, že pokud bude na e-shopu objednávka, která bude ve stavu Vyřešená, anebo Odeslána déle jak 7 dní, se zákazníkovi zpřístupní pro hodnocení zakoupených produktů.
Pozor! Pokud nějaká objednávka splňovala podmínky pro povolení hodnocení, zákazník jí stihne ohodnotit, a vy následně podmínku změníte tak, aby objednávka nesplňovala možnost hodnocení. Hodnocení udělené zákazníkem se neodstraní a bude stále založené (v případě automatického schválení i zobrazené). Hodnocení je nutné smazat ručně.
Automatizace se nevztahuje na objednávky, které jsou ve stavu storno, smazané, anebo v době kontroly neměly přiřazeného zákazníka. Takové objednávky nebude možné hodnotit.
Připomenutí zákazníkovi, aby zakoupené produkty hodnotil
Všichni to známe, máme spoustu povinností, a když se nám e-shop nepřipomene, hodnocení produktů jen velmi zřídka udělíme sami.
Abyste zvýšili šance ohodnocení svých produktů, můžete použít automatizaci, která zákazníkovi odešle email a připomene, že zakoupené produkty má ohodnotit.
U hodnocení přes tento připomínkový email, není nutné přihlášení zákazníka. Zákazník tak může pohodlně hodnotit, aniž by po něm e-shop vyžadoval přihlášení.
Jak email funguje?
Email se odesílá, jakmile je splněná podmínka (viz níže) a přichází zákazníkovi na email, který vyplnil v objednávce.
V emailu je obsažen seznam produktů, které byly součásti objednávky zákazníka. Každý takový produkt lze hodnotit formou hvězdiček. Každá hvězdička reprezentuje hodnotu ohodnocení.
Pokud tedy zákazník klikne na čtvrtou hvězdičku, bude směrován na stránku s hodnocením produktů a tam u konkrétního produktu bude předvyplněná hodnota 4 hvězdy. Po kliknutí na tlačítko Hodnotit bude hodnocení odesláno. Následně může zákazník vyplnit klady, zápory a přidat vlastní popisek recenze.
(náhled produktu z emailu)
Kdy se email odesílá?
Email se odesílání jakmile je podmínka pro automatizace začátku hodnocení splněna, a zároveň je tato automatizace aktivní, a dále je nastaven její typ, hodnota intervalu a je vybrán jeden z systémových emailů.
- Aktivní - Určuje zda-li je podmínka pro odeslání připomínkového emailu aktivní
- Typ intervalu - Obsahuje hodnoty Den a Hod. Určuje zda-li k odeslání dojde v řádu dní, anebo hodin
- Hodnota intervalu - Můžete zapsat libovolnou číselnou hodnotu, určující po kolika dnech, anebo hodinách, k odeslání dojde.
- Systémový email - Vyberte, jaký email bude zákazníkovi po uplynutí intervalu odeslán.
*K odeslání emailů, nemusí dojít přesně v nastaveném intervalu. V tomto intervalu se email pouze přiřadí do fronty k emailům, které mají být odeslány. Skutečné doručení emailu, tedy nemusí být zcela přesné vůči nastavenému intervalu.
Pozor! Spuštění automatizace se počítá až od splnění intervalu na zpřístupnění hodnocení. Hodnoty obou intervalů se tedy sčítají.Viz příklad níže.
Příklad:
Podmínka:
- Zpřístupnění hodnocení:
- Pokud je objednávka - Stav objednávky
- Typ intervalu: Den
- Hodnota intervalu: 7
- Stav objednávek: Vyřešená, Odeslána
- Připomenutí zákazníkovi
- Typ intervalu: Den
- Hodnota intervalu: 7
- Systémový email: Hodnocení produktů
Řekněme, že objednávka je vytvořena s datem 1.1.
Automatizace bude fungovat tak, že pokud bude na e-shopu objednávka, která bude ve stavu Vyřešená, anebo Odeslána déle jak 7 dní, zákazníkovi se 8.1. zpřístupní zakoupené produkty hodnotit. Zároveň se 8.1. začne počítat automatika připomenutí hodnocení zákazníka za dalších 7 dní.
Pokud tedy zákazník do 15.1. produkt neohodnotí, automatizace mu odešle nastavení email Hodnocení produktů, aby hodnocení zákazníkovi připomněla.
Pozor! Pokud se rozhodnete email s připomínkou hodnocení vyvolat ručně a zároveň nedojde ke splnění podmínky pro začátek hodnocení, zákazníkovi bude i tak email s připomínkou odeslán. Po prokliku z hvězdiček v emailu však bude upozorněn, že objednávka prozatím nesplňuje podmínky pro hodnocení produktů. Což pro něj může být zmatečné. Ručnímu odeslání emailu s připomínkou hodnocení věnujte prosím větší pozornost.
Pozor! Dynamické hlášky ukazující kdy bude hodnocení povoleno, se zákazníkům zobrazují na základě nastavené podmínky, avšak existují pouze pro verze šablon 4.3. a novější. Starší šablony, tyto dynamické hlášky nemají.
Tip! Pokud budete chtít textaci přizpůsobit vašemu e-shopu, můžete využít klasickou změnu za pomocí překladů - Obsah / Překlady
Odhlážení z odběru emailu pro hodnocení produktů
Každý zákazník má možnost se z odběru emailu pro hodnocení odhlásit. Odhlásit se může několika způsoby:
- Odhlášení prostřednictvím svého zákazníckého účtu (registrovaný uživatel)
- Odhlášení prostřednictvím emailu s hodnocením
- Odhlášení prostřednictvím stránky s hodnocením
Zákazníký účet
Jakmile se zákazník přihlásí, musí přejít do svého profilu a zde je zapotřebí najít sekci Souhlasy. Poté stačí odtrhnout možnost Zasílat dotazníky spokojenosti. (pozor nevztahuje se na dotazníky Heureky, ty se řídí souhlasem v každé objednávce)
Email s hodnocením
V systémovém emailu o hodnocení produktů, je na konci emailu klasický odkaz na odhlášení, podobně jako v emailu s odběrem novinek.
Stránka s hodnocením
Jakmile zákazníkovi přijde email s připomínkou hodnocení a zákazník bude dané hodnocení udílet, tak na konci stránky, pokud bude chtít bude mít možnost odhlášení.
Automatizace schválení recenzí
Ve výchozím stavu je funkce deaktivována, tak aby nové začínající e-shopy mohly pohodlně sbírat recenze a nezatěžovaly je dodatečné kontroly. Funkci můžete aktivovat, až budete mít všechny nejdůležitější sekce e-shopu vyladěné a budete mít prostor / jistotu, že samotné hodnocení již nechcete schvalovat a nechat to vše na automatice.
- V sekci Marketing zvolte podkategorii Hodnocení a recenze.
- Přejděte do oddílu Nastavení.
- Najděte pole Automatické schvalování recenzí a nastavte hodnotu Ano.
- Uložte změny.
Zadávání hodnocení a recenze
Formulář pro ohodnocení hvězdičkami a napsání recenze se zákazníkovi zobrazí přímo v detailu zakoupeného produktu nebo v jeho zákaznickém účtu pod záložkou Hodnocení.
Pokud zákazník produkt ohodnotí pouze hvězdami, nová recenze nebude vytvořená. Pouze se připočte celkové hodnocení hvězdami. Pokud ale zákazník přidá také recenzi (napíše nějaké plusy nebo mínusy), dojde k jejímu přidání mezi ostatní recenze u produktu.
Jiní zákazníci, kteří také nakoupili produkt mohou zákazníkovu recenzi ohodnotit. Dají jí palec dolů, nebo nahoru.
Reakce na recenzi zákazníka
Administrátor e-shopu může zákazníkovi recenzi okomentovat.
- Zvolte sekci Marketing / Hodnocení a recenze a proklikněte se na detail konkrétní recenze.
- Vyplňte část Přidat odpověď.
- Pokud již odpověď existuje, můžete ji upravit v části Upravit odpověď.
- Kliknětena tlačítko Odeslat.
Zobrazení na e-shopu
Zakázat hodnocení zákazníkovi
Pokud vám nějaký zákazník na e-shopu posílá nekorektní recenze, můžete takovému zákazníkovi zakázat udílení hodnocení.
- V sekci Zákazníci zvolte podkategorii Seznam zákazníků.
- Vyhledejte konkrétního zákazníka a přejděte do jeho profilu.
- Ujistěte se, že jste v záložce Popis.
- Přejděte do oddílu Rozšířené.
- Odškrtněte pole Může hodnotit produkty.
- Uložte změny.
Ověřené recenze
V nadpisu každé recenze je možné přidat informaci, že se jedná o ověřenou recenzi od zákazníka. Pro tento účel slouží překlady s klíčem:
Verified review
- nadpis vyskakovacího okna
review-item-tooltip
- obsah vyskakovacího okna
Překlady si můžete upravit, pokud jsou již vytvořené (více zde). Anebo si překlady založit (více zde).
Pokud je překlad review-item-tooltip
vytvořený a obsahuje text, přidá se na e-shopu v detailu produktu ikona s upozorněním. Po kliknutí na tuto ikonu se zobrazí zadaný text s informacemi ohledně ověřené recenze.
Tato možnost je dostupná od grafických šablon verze 3.9 modulu Designer. Více zde.
Zobrazení popisu Ověřená recenze
Jelikož vznikla povinnost zákazníky eshopu zřetelně informovat o tom, že jde o ověřenou recenzi, můžete si popisek k ikoně přidat.
Nastavení v modulu Designer
- V menu administrace zvolce sekci Grafika / Designer.
- Dvojitými prokliky se dostaňte na detail produktu, který má vytvořenu nějakou recenzi.
- U kterékoliv recenze klikněte na ikonu "i" a otevře se Vám možnost úpravy tohoto prvku.
- V části Akce klikněte na Vnitřní prvky a řádku Popisek stiskněte tlačítko "+" a potvrďte tlačítkem Uložit.
Tato možnost je dostupná od grafických šablon verze 4.2 modulu Designer. Více zde.
Věrnostní body za hodnocení
Pokud využíváte věrnostní systém, můžete zákazníkům za tato hodnocení a recenze dávat body, abyste získali lepší zpětnou vazbu. Více zde.