Srbsko je jeden z nejpodceňovanějších e-commerce trhů Evropy. Je pravdou, že ve srovnání s ostatními zeměmi patří zdejší online segment mezi ty méně rozvinuté. Zároveň ale není vyloučeno, že vám právě v Srbsku podaří uspět.

Na úvod pár čísel. Velikost e-commerce trhu v této balkánské zemi dosáhla v roce 2020 446 milionů dolarů. Jde tak až o 76. nejvyspělejší online trh světa. Z toho vyplývá jediné. Srbské nakupování na internetu v sobě skrývá obrovský potenciál. Jen za poslední rok tato oblast vyrostla o celou pětinu. Expanze do Srbska je o něco málo složitější. Nejde totiž o členskou zemi EU. Rozhodně ale nejde o nic nereálného. Jak na expanzi do Srbska, si povíme v dnešním článku. 

Pokud chcete rozšířit svůj business mimo EU, Srbsko je ta správná volba z několika důvodů:

  1. Pokud už úspěšně podnikáte v Chorvatsku, je to signál, že by se vám mohlo zadařit i v Srbsku. Spotřebitelé v obou zemích jsou si totiž vcelku podobní. V případě, že v Chorvatsku nepodnikáte, přečtěte si článek o expanzi do Chorvatska a zjistíte proč je dobré expandovat nejprve do Chorvatska a potom Srbska. 
  2. Srbsko má okolo 7 milionů obyvatel a jeho e-commerce trh stále není příliš rozvinutý, což může být velkou předností, neboť když se jednou na tomto trhu stabilizujete, spotřebitelé budou znát váš brand. Jelikož většina společností z EU neinvestuje do Srbska, mnohé produkty z EU jsou na srbském trhu velmi hledané, ať už jde o módu, hračky, kosmetiku, DIY nebo elektroniku. 
  3. PPC reklama je v Srbsku ve srovnání s ČR nebo SR mnohem levnější.
  4. Vzhledem k tomu, že jde o mimounijní trh, expanze je o dost složitější, ale naše agentura CEEEC Expansion má bohaté zkušenosti s rozvíjením internetového obchodu v této zemi, již od roku 2018. Pokud se rozhodnete pro spolupráci s námi, tento proces vám ulehčíme a zrychlíme. 

Jak začít s expanzí v Srbsku? 

Na rozdíl od expanze do zemí EU, není v případě Srbska možné trh nejprve otestovat zasíláním na dobírku. Teoreticky, můžete vytvořit srbský web, nasadit platební bránu na platbu kartou a spustit marketingové kampaně, ale v Srbsku jen malá část kupujících využívá online platbu kartou. 

Nejlepší postup bude založit si přímo v Srbsku společnost a potom si na její jméno otevřít bankovní účet. Jako česká společnosti si zde můžete otevřít nerezidentní účet. Z naší zkušenosti ale víme, že vám většina plateb nikdy nedorazí na účet. 

Kupující totiž na váš nerezidentní účet může platit pouze zahraniční platbou v online bankovnictví. O tomto většinou zákazníci nemusí ani vědět. Dalším faktorem je, že velká část spotřebitelů v Srbsku využívá složenku, kterou se mohou použít jen pro platbu na srbský bankovní účet. 

Založení právnické osoby v Srbsku je tedy klíčovým krokem k rozvoji vašeho obchodu. Proces vyžaduje dost času, fyzickou účast pro vybavení potřebných dokumentů, právnickou asistenci a výběr vhodné účetní agentury. Naši partneři v Srbsku už celý proces znají a provedou vás cestou, kterou jsme společně již zdolali. Virtuální sídlo vaší společnosti může být na adrese jedné z našich partnerských společností. 

Logistika a celní řízení

Kompletní logistiku včetně celního řízení vám může zajistit naše partnerská společnost BohemiaPost. S ohledem na relativně nízké ceny last-mile přepravy, vás cena za doručení jedné zásilky včetně celního řízení nevyjde nijak draho. Počítejte s dodací dobou k zákazníkovi kolem 5 pracovních dní od momentu expedice z Čech. S reklamací a vratkami vám BohemiaPost taktéž může pomoci.

Nastavení e-shopu a další kroky 

Po založení společnosti si bankovní účet s naší pomocí otevřete jednoduše. Nezapomeňte nastavit generování předvyplněné složenky po vytvoření objednávky (při výběru platby bankovním převodem). K platebním metodám přidejte i platbu kartou a samozřejmě dobírku, která s lokálním bankovním účtem bude možná. 

Dále přichází na řadu služby spojené se zákaznickou péčí a marketingem. Stránku s produkty vám přeloží rodilý mluvčí. Pokud máte stránku přeloženou již do Chorvatštiny, její obsah můžete zkopírovat na srbský web. Expanzní agentura poté provede revizi, neboť jazyky obou zemích se mírně odlišují. Je přitom nezbytné vyladit texty na srbském webu do lokální podoby. 

Obchodní podmínky vám také přeložíme do srbštiny a dáme je zkontrolovat našemu právnickému poradci, který je doladí. Podmínky do srbštiny jsme již překládali, takže známe specifika, která mají obsahovat. 

Naše call-centrum v Subotici bude obsluhovat vaše zákazníky v každý pracovní den v intervalu 9:00 - 20:00. Náš velký tým dobře zná rysy srbského spotřebitele, takže si lehce poradí i s vašimi zákazníky.

Zarařilo se vám v Srbsku? A co dál?

V případě, že budete uvažovat o otevření vlastního skladu v Srbsku, doporučujeme založit společnost právě v Subotici, vzhledem k nejbližší hranici s EU (Maďarskem). Založením vlastního prostoru pro produkty zrychlíte dodací dobu, která je pro tamější spotřebitele důležitým faktorem. 

Po stabilizaci svého podnikání v Srbsku, můžete začít podnikat kroky pro expanzi do Bosny a Hercegoviny. Postup bude podobný, ale o něco složitější. Například o to, že jednatel společnosti v BaH si bude muset požádat o povolení k pobytu v této zemi. S těmito procesy máme také již zkušenosti a rádi se o ně podělíme. Bosna a Hercegovina má okolo 3 milionů obyvatel, trh je ještě méně konkurenceschopný jako v Srbsku, takže když se dostanete i zde, může vám to přinést nečekaný úspěch. 

Tento článek pro vás připravila expanzní agentura CEEEC Expansion, která se zaměřuje na pomoc e-shopům se zahraniční expanzí. 

Další článek
Jak expandovat do Chorvatska?