Jak mění COVID-19 nákupní trendy?
Trendy v nakupování se celosvětově mění. V každé zemi probíhají změny v různé intenzitě a rychlosti. Závisí na tom, jak technologicky vyspělí jsou nakupující. Jestli jsou otevřeni novinkám. Vliv mají nově vznikající způsoby dopravy, platby a také rostoucí popularita e-shopů. Ta je v Česku rapidní. Na čemž se nejspíš nebude nic měnit. Spíše naopak. Koronavirus se totiž stal, a čím dál tím více stává, velkým milníkem v nákupních návycích. A to nejen u Čechů.
Kamenné prodejny se rychle stahují na internet
Pandemie zasáhla mnoho odvětví a oborů. Sebevíce konzervativní prodejci se museli ze svých návyků vymanit. Kdo doposud negativně vnímal a odmítal nové technologie, platby kartou a online prodeje celkově, musel se rychle přeorientovat. Když to prodejce nezvládl, mohlo ho to přijít draho.
Před uzavřením kamenných obchodů nákup online upřednostňovala přibližně 1/3 nakupujících. Jak to vypadá teď? Mnoho Čechů se muselo naučit nakupovat online. Přizpůsobit se dané situaci. A na to samozřejmě museli reagovat i prodejci. Mnozí z nich tak učinili. Včetně některých velkých hráčů nebo například mnoha restaurací a jídelních provozů. Ty se po hlavě pustili do rozvozů apod.
Díky tomu si komfort online nákupů vyzkoušelo mnoho nových zákazníků. Ti byli víceméně donuceni objednávat většinu zboží z e-shopů. Tohoto pohodlí se už určitá část z nich nebude chtít vzdát ani po navrácení situace do normálu. Místo fyzického nakupování, stání ve frontách a podobně, si raději nakoupí jednoduše z pohodlí domova. A vše objednají a zaplatí třeba i z mobilu.
Právě proto je letošní růst e-commerce odhadován až na dvojnásobek loňského růstu. V druhém kvartále, který bývá pro mnoho e-shopů slabší, se větší polovina z nich drží na obratech stejných nebo vyšších jako během vánoční sezóny. Což bylo v předchozích letech nevídané. Pozitivní zkušenost zákazníků s onlinem nákupem se pak může snadno přenést do nákupů v dalších sektorech. Všechny tyto indicie naznačují, že majitelé e-shopů čeká velmi silný, úspěšný a pracovně náročný rok.
Pokračující úpadek dobírky a hotovostní platby
Pouze necelá třetina nakupujících dle průzkumů věří bezhotovostním platbám na e-shopech. Nová situace a hygienická opatření ale přináší novou realitu. Prodejci se snaží hotovostní platby eliminovat. A to i na postupně se otevírajících kamenných prodejnách. Hlavně co nejméně fyzického kontaktu. Ať už předávání peněz z ruky do ruky s pokladní či kurýrem při dobírce.
Jednoznačným důkazem jsou zprávy bankovních institucí. Ty hlásí nárůst žádostí o bezkontaktní karty, ale také mnohem vyšší procento online plateb a plateb kartou celkově. Nahoru šly také platby kartou přes telefon nebo chytré hodinky.
S dopravou zboží je to více komplikovanější než s placením. COVID-19 nadále upevnil klesající trend dobírky. Dopravní společnosti dnes ale umožňují i v případě dobírky platit kartou u kurýra. Proto i nadále určitá část nakupujících zůstala u pro ně více důvěryhodné dobírky s tím, že při převzetí zaplatí bezhotovostně.
V problémech se ocitly i někteří dopravci nabízející doručení na pobočky. Síť poboček je totiž do jisté míry postavena na kamenných obchodech, které slouží jako výdějní místa balíků. Jakmile došlo k uzavření těchto obchodů, nastala komplikace. To se ale netýkalo všech. Například Česká pošta měla své pobočky přístupné. Způsob dopravy, kterému se naopak v době krize dařilo a nadále daří, je doručení na adresu.