Jak na analýzu marketplace a výběr produktů pro úspěšné prodeje?

Jak všichni asi víte, marketplace platforma je online tržiště, kde se setkávají prodejci a kupující, kteří mohou využít automatizované nástroje pro nahrávání produktů, cenotvorbu a propagaci svých produktů. Platforma poskytuje bezpečné a spolehlivé prostředí pro usnadnění transakcí, včetně různých platebních metod a záruky vrácení zboží bez komplikací.

Jednou z hlavních výhod marketplace platformy oproti standardním e-shopům je široká škála sortimentu, který si mohou nakupující vybrat. Prodávající pak profitují z velké návštěvnosti tržiště a efektivní a nákladově nenáročné expanze na zahraniční trhy. Díky těmto výhodám jsou marketplace platformy významným hráčem v online obchodování.

Proto se i náš hlavní hrdina - majitel e-shopu XYZ, o kterém bude tato série článků, rozhodl prodávat na marketplace. 

Který marketplace vybrat? Jak začít? 

Začít je třeba analýzou, do které se můžeme pustit různými způsoby. Může vypadat i tak, že se XYZ zeptá na některém fóru, nebo facebookové skupině na zkušenosti jiných e-shopářů. Jak asi tušíte taková analýza nebude úplně přesná a dokonalá. 

Zkušenosti každého prodejce mohou být zcela odlišné a závisí na několika faktorech: na zboží, které prodává, na jeho cenovém segmentu, na značkách a jiných detailech. Takže odpovědi od jiných prodejců nemusí být to, na co se XYZ bude spoléhat.

Ruční průzkum marketplace může být občas užitečný. XYZ si může otevřít stránky marketplace, který působí na několika trzích například - českém, slovenském, chorvatském, maďarském a brzy i polském - a manuálně projít kategorie, ve kterých má zájem prodávat.

Jaké parametry a hodnoty sledovat a analyzovat?  

Je nutné prozkoumat nejprodávanější zboží, nejoblíbenější značky u zákazníků, značky s nejlepšími hodnoceními a komentáři a cenové segmenty, které se nejvíce prodávají. Tento průzkum se vyplatí, každý chce totiž prodávat jen to, co zákazník chce nakoupit. Zjistit, co je to za zboží, vyžaduje mnoho úsilí a často i ztrátu nejen času, ale i peněz.

Jednorázové vytvoření tabulky v Excelu nestačí, protože XYZ potřebuje provádět tuto analýzu každý všední den po určitou dobu, aby získal co nejpřesnější data pro své rozhodování.

Příklad takové analýzy – XYZ procházel kategorie otevíral každý produkt a zapisoval údaje do tabulky.

Sledováním dostupnosti skladových zásob zkoumaných produktů a porovnáním rozdílů mezi dneškem a včerejškem, se získává informace o prodeji tohoto zboží. Samozřejmě s mírnou odchylkou. Pro přesnější data se musí využívat  profesionálnější nástroj.

Takto může vypočítat teoretickou hodnotu prodeje zboží, zjistit, kdo - který prodejce, co - který produkt, kolik - počet prodaného zboží, a za kolik - cena, prodal za určité období. Samozřejmě, tato metoda je velmi pracná a časově náročná. 

Pokud prodejce XYZ má na svém e-shopu 10 000 produktů a chce je prodávat i na marketplace, strávil by touto analýzou určitě několik dnů. 

Existuje i jiné řešení 

Pokud bude chtít XYZ na marketplace vstoupit s jistotou, s přesnými daty, s pevným rozhodnutím jaké značky, zboží a za kolik prodávat, kdo je jeho konkurence a jak funguje, potřebuje nástroj, který ušetří nejen čas, ale i peníze. Potřebuje mít před sebou úplnou statistiku celého katalogu marketplace a to nejen jednoho, pokud plánuje růst dále, ale i dalších, na které má v plánu expanzi.

Proto mu poradíme zaostřit svůj pohled na marketplaces pomocí MPLens.io

Služba poskytuje možnost sledovat celý katalog online tržiště, konkurence a být vždy o krok napřed.

Jak se psalo výše, při výběru zboží pro listování na marketplace je třeba vybírat ten produkt, který se bude “prodávat sám”. Takové produkty klienti znají, chtějí, kupují a prodejce profituje. 

Obchodování na marketplacech je high-tech podnikání, role prodejce je funkce, která se provádí v infrastruktuře algoritmů a specifičnosti každého z nich. 

Bez pochopení toho, jak je produkt hodnocený, jak se dostává do výsledků vyhledávání, získává nebo ztrácí popularitu, již není možné počítat s růstem prodeje a vedoucím postavením v kategorii.

Strategie, které nebyly testovány na číslech a analýzách tváří v tvář rostoucí konkurenci, již nefungují. Odborností MPLens je ukázat, jaké kroky v řízení prodeje ve srovnání s konkurencí povedou k udržitelnému rozvoji. 

Služba se snaží se být co nejpřesnější a nejúplnější v datech, která pomáhají prodejcům činit správná rozhodnutí a vyvarovat se chyb.

V dalším dílu popíšeme přesněji, jaké parametry sledovat, na co dávat pozor při analýze a jak sledovat konkurenci. Rozebereme konkrétního prodejce a jeho reálná čísla. 

V případě dotazů a námětu neváhejte psát komentáře nebo vyzkoušet demo verzi aplikace MPLens.io – https://mplens.io/

Další článek
Zahraniční eshopy, aneb jak na úspěšnou expanzi