Jak na výběr přepravce zboží pro e-shopy?

Mezi základní kroky, které předcházejí spuštění e-shopu patří bezesporu kromě výběru platební brány také zajištění správného přepravce. Zboží se zkrátka k zákazníkům musí nějak dostat. Nabídka kurýrních společností je zvláště u nás v regionu centrální Evropy velmi bohatá. Služby jednotlivých zásilkových společností se ale v mnohém liší. Jak si tedy pro svůj e-shop vybrat toho správného přepravce zásilek? 

Zajímá vás, jak dopravu nastavit v e-shopovém systému Upgates, aby vše fungovalo, jak má? Vše podstatné najdete v našich nápovědách

Největší zásilkové společnosti u nás

Názvy těchto společností jistě znáte. Pokud jste s nimi zatím na profesionální úrovni nespolupracovali, určitě jste se s nimi setkali jako běžní zákazníci různých e-shopů. V čem se ale mezi sebou liší? Se všemi těmito dopravci mohou klienti Upgates spolupracovat. Kompletní seznam podporovaných dopravců najdete v našich doplňcích. 

Česká pošta: nejikoničtější přepravní služba i přes lehce pošramocenou pověst stále patří mezi nejvyužívanější možnosti dopravy u nás. Státní podnik těží především z masivní sítě vlastních poboček a doručovatelů, kteří denně obcházejí prakticky všechny adresy v Česku. Zejména v poslední době pak pošta prosazuje vlastní partnerskou pobočkovou síť s názvem Balíkovna. Jde o službu, která vychází vstříc moderním trendům. 

Zásilkovna: Služba, která Čechy naučila vyzvedávat své zásilky v nejrůznějších provozovnách. Do příchodu Zásilkovny bylo zvykem nechávat si vše posílat na adresu. Na jednu stranu šlo o nejpohodlnější formu doručení. Sami si však nejspíše vzpomenete, jak často jste kurýrem doma nebyli zastiženi a museli jste proto vymýšlet náhradní řešení předání balíků. Zásilkovna přišla s filozofií, kdy si lidé vyzvedávají balíky v čase, který jim vyhovuje. Díky odlišnému logistickému systému navíc Zásilkovna často boduje cenou atraktivnější pro e-shop i pro koncového zákazníka. Zásilkovna už navíc dávno není jen lokální službou. Tvoří nadnárodní skupinu Packeta, která prostřednictvím svých partnerů doručuje zásilky do celé Evropy.    

PPL: velmi známá přepravní služba, která byla především v minulosti nejvážnějším konkurentem České pošty. Těží především z obecné známosti a rozsáhlé sítě vlastních dep a přepravců. Jde o jednu z nejběžnějších přepravních služeb, se kterými se při výběru dopravy na e-shopu setkáte. PPL spravuje také vlastní pobočkovou síť, takzvané Parcel Shopy. Díky nim má situace, kdy vás kurýr doma, nebo v práci nezastihne, mnohem pohodlnější řešení. Zásilku totiž kurýr předá do blízké pobočky takzvaného Parcel Shopu. V posledních letech však PPL tak trochu ztrácí dech a spíše dohání trendy nastavené jinými společnostmi. 

DPD: další známou přepravní společností je DPD. Zákazníci e-shopu oceňují především velmi pohodlné možnosti při změně doručení, či přesné sledování pozice kurýra na mapě, díky čemuž můžete odhadnout, kdy přesně přijde. Oproti PPL nemá DPD tak hustou síť kurýrů. V některých oblastech Česka si proto lidé stěžují na pomalejší doručení balíku.  

GLS: alternativou k zavedeným kurýrním službám může být GLS. Ta v Česku taktéž provozuje síť vlastní výdejních míst. GLS také pro své zákazníky umísťuje vlastní výdejní boxy. 

WE|DO: posledním dopravcem, kterého si v našem výčtu představíme, je WE|DO. Jedná se o logistickou společnost, která taktéž provozuje síť vlastních výdejních míst a boxů. Výdejních míst už společnost dnes provozuje více než 1200. Samozřejmostí je také možnost doručení na adresu. Součástí skupiny WE|DO jsou také Uloženky, dnes zvaná WE|DO Point.

Podle čeho si vybrat zásilkovou službu pro svůj e-shop

Každému e-shopu jde o to, aby maximální množství návštěvníků webu proměnil v zákazníky. Univerzální a zázračný návod v tomto směru nenajdete. Existuje ale řada obecných doporučení, proti jejichž logice nejde nic namítat. Jedním z nich je nabídnout zákazníkům možnost vybrat si minimálně ze dvou možností doručení. Pro někoho by se mohlo zdát, že třeba Zásilkovna uspokojí všechny potenciální zákazníky. Co když si ale vaše produkty prohlíží návštěvník z vesnice, kde Zásilkovna není. Nebo tuto službu zkrátka nemá rád. Takového zákazníka si můžete získat možností výběru doručení Českou poštou nebo PPL. 

Jaké typy balíků posíláte? 

Úkolem všech kurýrních společností je bezpečná a rychlá přeprava zásilky k příjemci. Ne všechny kurýrní služby jsou však ochotné a schopné přijímat všechny typy zásilek. Týkat se vás to bude zvláště v případě, kdy zasíláte atypické nebo nadrozměrné zboží. Poměrně striktní rozměry má například Zásilkovna, která na pobočky přijímá balíky s maximálním součtem stran 150 centimetrů. Váha také nesmí přesahovat 10 kilogramů. Už jen z tohoto důvodu by populární Zásilkovnu měla doplnit další možnost doručení, která odbaví rozměrnější zásilky. Na limity můžete narazit také v případě výdejních boxů. Přepravci si hlídají, aby se zásilka do dané pozice vešla. U rozměrných zásilek, jako je třeba nábytek, vás pak bude zajímat možnost paletové přepravy.

Vhodný přepravce se může lišit také v závislosti na zvoleném sortimentu. Pokud například prodáváte alkohol nebo jiné zboží určené pro dospělé, přepravce může za příplatek u příjemce plnoletost ověřit. Ostražití buďte i v případě, kdy posíláte křehké zboží. Zajímejte se o to, jak takovými zásilkami dopravce nakládá. 

Budou zákazníci jen z Česka?

Většina začínajících e-shopů bude při startu svého podnikání myslet na české zákazníky. V takovém případě splňují kritéria pro pohodlné zasílání prakticky všichni přepravci. Složitější to ale může být v případě, kdy už zpočátku tušíte, že některé balíčky mohou putovat za hranice. V takovém případě se musíte zaměřit na to, do jakých zemí a za jakých podmínek je přepravní společnost schopná balíky doručovat. 

Se kterou službou se vám dobře pracuje? 

Jak jsme si ukázali ve výčtu přepravních společností, jejich služby jsou velmi podobné. Prakticky všechny jmenované společnosti doručí vaše balíky na adresu, stejně jako do vlastní sítě poboček. 

Kromě výsledné ceny si vybírejte také podle toho jak na vás společnost působí a jak se vám s ní pracuje. Důležitá je například pohodlná správa objednávek v rozhraní daného přepravce. Myslete také na to, že čas od času budete muset zpracovávat také vratky. Proces by měl být pohodlný a jednoduchý. 

Jak se vyznat v cenících přepravních společností?

Na první pohled totiž mohou být složité. Velmi často se neskládají z jedné ceny, ale z několika poplatků, jejichž výše se mění. Kurýrní služby vás budou často lákat poměrně atraktivní základní cenou, která se pak člení podle hmotnosti zásilky. Dále se může lišit v závislosti na tom, zda si pro balíček přijede kurýr, podáte jej na podacím místě nebo jej přivezete přímo na depo. 

Druhou nejvýraznější položkou bývá palivový příplatek. Ten se liší v závislosti na aktuální ceně paliv. Přepravci se tak jistí proti náhlým výkyvům v cenách pohonných hmot, které přenášejí na své zákazníky. Palivový příplatek se obvykle pohybuje v řádech jednotek procent. U některých přepravců však může přesáhnout i 10 procent ze základní ceny. 

Většina dopravců palivové příplatky upravuje každý měsíc. Například PPL má pro leden roku 2023 stanovený palivový příplatek ve výši 14 procent. U DPD je to pak 8 procent. U Zásilkovny můžete dohledat tabulku, která výši příplatku stanovuje pro různé ceny paliv.

Ukázka palivových příplatů u Zásilkovny.

Někteří dopravci účtují také mýtný příplatek. Zpoplatněno je samozřejmě také vyřízení dobírky, zasílání nadrozměrných zásilek, nebo chybně nalepený štítek. Myslete také na to, že ceníky dopravců jsou vždy uvedeny v cenách bez DPH

Při výběru dopravce se také zajímejte o to, zda je součástí základní ceny také pojištění zásilky. 

Ceníky přepravních společností jsou různé. Zatímco například PPL sází na nižší základní cenu pro přepravu balíků a vybírá vyšší dodatečné poplatky, u DPD jsou běžné příplatky poloviční, avšak základní cena přepravy je vyšší. 

Obecně platí, že čím větší e-shop provozujete, tím větší máte šanci k dojednání množstevních slev.

Jak se zásilkovými službami začít?

Jakmile si vyberete dopravce, o kterém si myslíte, že vám vyhovuje, je většinou potřeba na stránkách dopravce vyplnit poptávkový formulář, nebo kontaktovat příslušného obchodního zástupce. Následně s dopravcem sepíšete smlouvu a můžete začít odesílat. 

Jde to i jinak. Existuje totiž jeden způsob, který ocení především e-shopeři, kteří si procesy spojené se správnou e-shopu chtějí nejprve vyzkoušet. Své první zásilky můžete odeslat manuálně jako fyzická osoba. Zkrátka jako kdybyste poslali soukromý balík někomu jinému. K tomu je ideální například Zásilkovna. Zatímco pobočky Zásilkovny, či formulář pro doručení na adresu lze mít implementovaný v e-shopu, balíky můžete zpočátku odesílat manuálně skrze službu Mezi námi. Až poté, co vás svět e-commerce chytne, můžete pokročit do další fáze a začít balíky do systému Zásilkovny zadávat jako profesionální e-shop. 

Ruční zasílání zásilek je pracnější a vyžaduje opisování kontaktních údajů. Při odesílání několika zásilek týdně nebo měsíčně je ale tento postup dostačující pro otestování celé zkušenosti s provozem e-shopu.  

Jak funguje expedice zásilek z Upgates? 

Součástí e-shopového systému Upgates je také podpora nejběžnějších dopravců. Napojení obvykle probíhá na bázi manuálního exportu objednávek a importu zásilek. Co si pod tím představit? 

Manuální export: své objednávky budete přepravci předávat skrze jeho systém. Zde můžete objednat svoz a provádět další operace. K tomu, abyste objednávky nemuseli přepisovat ručně, slouží právě datové soubory, které potřebné údaje přenesou z e-shopového systému do rozhraní dopravce. Dopravci se ale bohužel nebyli schopni domluvit na jednotném formátu, a tak každý používá vlastní. Abychom vám práci s daty pro dopravce co nejvíce usnadnili, najdete v Upgates podporu pro nejpoužívanější dopravce. Objednávky si tak můžete jednoduše vložit do systému dopravce. 

Import poboček: doručování do vlastní pobočkové sítě je nezastavitelným trendem. Stále častěji tak zákazníci při dokončování objednávky nevyplňují adresu dodání, ale zvolí nejvhodnější pobočku. K tomu slouží import poboček. Zákazník si jednoduše v takzvaném widgetu vyberete požadovanou pobočku. Právě i neustále aktualizovanou pobočkovou síť nejpoptávanějších dopravců u Upgates můžete jednoduše zobrazit v objednávkovém formuláři. 

Zvláště po úspěšném rozjedu vašeho internetového podnikání, kdy už objednávek bude přicházet více, přijde vám vhod automatizace procesů spojených s expedicí balíků. A to především s tiskem štítků. Objednávky totiž musíte před svozem opatřit identifikačním štítkem s kódem a adresou příjemce. Způsobů, jak tisknout štítky, existuje více. E-shopeři si však nejvíce pochvalují automatizaci prostřednictvím nástrojů jako je Balíkobot, Chameleoon, nebo GO Balík. Ty výrazně usnadňují expedici balíků například prostřednictvím tisku štítků přímo z administrace vašeho e-shopu.

Další článek
Platby na eshopu: Jak vybrat a zařídit platební metody pro svůj e-shop?