Jak nastartovat prodej e-shopu

Veškerá základní nastavení jste zvládli, e-shop je nějakou dobu spuštěný na doméně, ale objednávky se stále nehrnou? E-shopový svět je dost konkurenční. To ale rozhodně neznamená, že by v sobě ještě neskrýval potenciál. Naopak. Úspěch v e-commerce může čekat i na vás. Jen je potřeba jít mu trochu naproti. Jak přesně? Na tom vám odpoví náš průvodce.

V tomto článku vám ukážeme, co by mohlo pomoct. Samozřejmě nemá cenu pustit se hned do všeho, co si vyjmenujeme. Spíše našeho průvodce berte jako pomocníka, který vám pomůže odhalit slabá místa a identifikovat příležitosti, které vám doposud unikaly.

Nutnost: Analytika

Prvním krokem, který byste měli řešit ihned po spuštění e-shopu, je napojení na analytické nástroje. Bez nich totiž budete doslova slepí. Poskytnou vám všechna potřebná data o návštěvách a objednávkách. Budete vědět, jak si vedete ve výsledcích vyhledávání, ale také o zdrojích návštěv a jejich kvalitě.

Pro tyto účely nabízí Upgates jednoduché propojení na nástroj Google Analytics, ale také na Google Search Console. Některé statistiky máte k dispozici také přímo v administraci e-shopu.

Doporučené materiály:

  1. Nastavení Google Analytics od A do Z

Pokud ještě nemáte svůj e-shop propojený s analytickým nástrojem Google Analytics, měli byste to ihned napravit. Propojení není složité. V našem článku se pak i dozvíte, která základní data můžete v Google Analytics najít. Správné propojení e-shopu s Google Analytics je důležité i pro efektivní fungování dalších marketingových nástrojů, a to především PPC reklam, o kterých si více povíme v následujícím bodě. 

  1. Jak nastavit Google Search Console a co zde hledat

Dalším zajímavým pomocníkem je i nástroj Google Search Console. Stejně jako Google Analytics je zdarma. Navíc poskytuje docela zajímavý vzhled do toho, jak si váš e-shop vede v organickém vyhledávání (SEO)

  1. Statistiky v administraci Upgates

Základní přehled vám poskytne také systém Upgates. V sekci statistiky najdete souhrn výsledků nejdůležitějších dat, ze kterých můžete snadno vysledovat hlavní trendy. 

Kdy to řešit a jak s tím začít: Ihned. Základní datový přehled o e-shopu poskytovaný Google Analytics by totiž měl mít k dispozici každý e-shop. Bez něj jste totiž doslova slepí a nedokážete identifikovat ani základní trendy a změny. Takže i pokud se považujete za laika a grafy v Google Analytics neplánujete studovat denně, službu určitě mějte napojenou. Nikdy nevíte, kdy se data budou hodit. Třeba v případě, kdy se na pomoc se svým e-shopem rozhodnete povolat agenturu, bude její práce s e-shopem, který už má Google Analytics propojené, mnohem efektivnější. 

Bez něj objednávky nepřijdou: Výkonnostní marketing, neboli PPC reklama

Bez PPC reklamy to nejspíš nepůjde. Mezi nejrozšířenější PPC systémy patří Google Ads a Sklik od Seznamu. Do PPC nástrojů a výkonnostního marketingu ale můžeme řadit také zbožové srovnávače nebo Facebook Ads. Tyto si ale probereme zvlášť.

PPC reklama má potenciál přinést okamžité akvizice a objednávky. Dovolí vám přednostní zobrazování ve výsledcích vyhledávání, ale také umožní být vidět v obsahové nebo video síti. Inzerovat tak můžete i bannery a video reklamy. Ty však slouží spíše k budování povědomí o značce a efektivnější pro vás na začátku budou vyhledávací kampaně zobrazující se lidem, kteří zadávají konkrétní dotazy spojené s tím, co prodáváte. Musíte ale dobře vědět, pod čím vás a váš sortiment vlastně lidé hledají. K čemuž poslouží analýza klíčových slov. Tu zvládnete i svépomoci. Využijete ji nejen pro potřeby výkonnostního marketingu, ale také pro SEO a obsahový marketing, o kterém bude řeč později.

PPC reklama funguje na principu automatických aukcí, kdy inzertním systémům za každý proklik zaplatíte určitou částku. Správné nastavení je proto důležité. Jinak hrozí, že rozpočet spálíte nez hmatatelných výsledků. Ale nebojte, s našimi průvodci základní nastavení reklam zvládnete.

Doporučené návody:

  1. Kompletní průvodce propojení s Google Ads a spuštění prvních kampaní
  2. Jak nastavit Sklik a spustit první kampaně

Kdy to řešit a jak s tím začít: I PPC reklama patří mezi nástroje, které by měl alespoň částečně řešit každý e-shop. Samozřejmě v rámci svých finančních možností. Jedná se ale o formu marketingové propagace, která dokáže přinést výsledky velmi rychle. Trochu horší je to s efektivitou. Zvlášť laikovi se totiž PPC reklama ne vždy podaří nastavit tak, aby byla rentabilní a tedy přinášela větší profit než náklady vložené do inzerce. Vždy je ale potřeba myslet na to, že zákazník přivedený z PPC reklamy může nakoupit i v budoucnu. Proto jsou často vyšší náklady akceptovatelné. Kvalitní marketingová agentura by vám také měla výkonností reklamu nastavit tak, aby se všechny náklady zúročily. PPC reklama často představuje poměrně rychlý a efektivní způsob, jak zachránit e-shop.

Pro některé segmenty důležité: Zbožové srovnávače

Jedním z dalších míst kde propagovat váš e-shop a zejména prodávané produkty, jsou zbožové srovnávače. Neboli zbožáky. Určitě všichni víte o těch nejznámějších jako je Heuréka, Zboží.cz, Glami, Favi nebo například Biano.

K čemu vlastně zbožáky slouží? K porovnání cen zboží na různých internetových obchodech. K tomu, abyste zde dostali i své zboží, je potřeba nahrát datový feed. Jak na to si ukážeme v  doporučených návodech. Upgates disponuje datovým feedem pro všechny nejpoužívanější srovnávače. Ty fungují opět formou PPC. Tedy platby za proklik. Jakmile někdo narazí na vaši nabídku, zaujme ho a proklikem se dostane na stránky vašeho e-shopu, tak si zbožový srovnávač stáhne peníze z vašeho kreditu.

Tady si dávejte pozor zejména na to, abyste měli kredit dobitý a nepřicházeli tak o návštěvníky a potencinální zákazníky. A také na optimálním nastavení cen za proklik, které se dá pomocí externích nástrojů automatizovat. Velkou výhodou je to, že oslovujete zákazníky, kteří již ve většině případů chtějí produkt koupit, jen hledají u koho. U srovnávačů hraje roli především cena. Proto dnes existují nástroje, které cenu vašich produktů dokážou automaticky optimalizovat tak, abyste v rámci zbožáků byli pro zákazníky co nejvíce atraktivní, ale zároveň ziskoví. 

Doporučené návody:

  1. Seznam zbožových srovnávačů napojených na Upgates
  2. Jak svůj e-shop propojit s Heurékou a začít prodávat
  3. Jak svůj e-shop napojit na Zboží a začít prodávat
  4. Webinář Heureka Akademie - Maximalizujte zisk z kampaní na Google Ads, Meta i Heureka v sezóně!
  5. Záznam webináře Srovname: Jak vytěžit maximum z reklamy ve vánoční sezoně

Kdy to řešit: Zbožové srovnávače úplně pro každého nejsou. V tomto případě je potřeba zvážit, zda je zboží, které prodáváte. Zbožové srovnávače se osvědčují u konkurenčního zboží, kde lidé srovnávají nabídky jednotlivých e-shopů. Naopak ale příliš nedávají smysl u zboží, které prodávají: 

  • Zboží vlastní výroby
  • Zboží, které si lidé mohou přizpůsobit/individualizovat
  • Zboží specifických a ne příliš masově rozšířených značek
  • Zboží, které na trhu prodávate jako jediní.   

Zbožové srovnávače rozlišujeme dva druhy. Existují totiž všeobecné srovnávače jako je Heureka.cz nebo Zboží.cz. Tady můžete procházet prakticky jakékoliv zboží. Od zahradního nábytku až po krmení pro rybičky. 

Pak ale existují ještě specializované, nebo oborové srovnávače. Tady jde třeba o Biano, Modio, Favi nebo Glami. Tyto srovnávače se zaměřují jen na jeden určený segment. Třeba oblečení nebo nábytek. Přítomnost na nich je pro e-shopy v těchto kategoriích často takřka nutností. 

Dejte o sobě vědět: Sociální sítě

Ať chceme nebo ne, sociální sítě se staly nedílnou součástí našich životů. A platí to i u online inzerce a propagace firmy. O to více pak v případě e-shopů. A Facebookem to zdaleka nekončí. Inzerci můžete řešit také na síti Instagram, LinkedIn nebo Twitter. Zaručeně nejpoužívanější je u nás ale Facebook a Instagram. Ty můžeme doporučit k rozvoji podnikání také e-shopům. Odkazy na sociální sítě si můžete také snadno umístit do patičky e-shopu.

Není to jen o reklamě. Je pravda, že k plnohodnotné prezentaci e-shopu na sociálních sítích potřebná. I v dnešní době je ale na sociálních sítích místo na neplacený (organický) obsah. Zvláště krátká videa na Facebooku a Instagramu jsou výbornou příležitostí, jak se světu ukázat. Sociální sítě v sobě navíc skrývají další perspektivní formu propagace, kterou je influencer marketing

Doporučené návody:

  1. Jak svůj e-shop propojit s Facebookem a začít prodávat
  2. Záznam webináře ShortPRO: jak škálovat produkci krátkých videí do reklamy bez velkých produkčních týmu?

Už teď je toho na nás už teď moc? Nebo možná cítíte, že se Vám bude hodit pomocná ruka od profesionálů? Právě proto jsme si pro vás připravili zajímavou ve spolupráci s marketingovou agenturou Advisio připravili speciální nabídku v podobě hodinové konzultace za zvýhodněnou cenu

Začněte pracovat systematicky: SEO a obsahový marketing

Krom placených zdrojů návštěv a objednávek jsou pro vás a váš e-shop stěžejní také neplacené, takzvané organické návštěvy. Ty získáte z výsledků vyhledávání Google nebo Seznam. Tyto dva vyhledávače pokrývají téměř veškerá vyhledávání na českém internetu. S tím, že Google má až 90% všech vyhledávání. Návštěvy z organických výsledků vyhledávání bývají ve většině případu kvalitní. Proto byste o ně měli usilovat.

Abyste se dostali do výsledků vyhledávání, musíte vytvářet kvalitní obsah. Ať už formou článků nebo landing pages. Obsah musí mít přidanou hodnotu a řešit konkrétní problém, pak jej budou pozitivně hodnotit i vyhledávací roboti, kteří určují, na jaké pozici se daný obsah u konkrétních vyhledávacích dotazů objeví. Vaše výsledky a pozice pak můžete kontrolovat jak v Google Search Console, tak v Google Analytics. Případně využít některý z napojených marketingových a analytických nástrojů, například Collabim.

Doporučené návody:

  1. Co je to SEO? 
  2. Záznam webináře s Martinem Matějkou
  3. Tipy k optimalizaci rychlosti e-shopu (má vliv na SEO)
  4. Nastavení on-page SEO v systému Upgates
  5. SEO hlavní stránky (návod Upgates)
  6. Indexace ve vyhledávačích
  7. SEO optimalizace e-shopu a jak zlepšit pozice ve vyhledávači?
  8. Marketing e-shopu - SEO faktory
  9. Čemu věnovat pozornost v Google Search Console
  10. Proč je blog jedním z pilířů e-shopu?

Kdy to řešit a jak s tím začít: dosažení lukrativních pozic v organickém vyhledávání je pro každý e-shop neocenitelné. Snažit by se v tomto ohledu měl každý majitel e-shopu. Na rozdíl třeba od PPC reklamy nebo zbožových srovnávačů, vyžaduje notnou dávku trpělivosti. Internetovým vyhledávačům totiž neporučíte. Svůj e-shop můžete jen vylepšovat tak, aby byl pro vyhledávače a potažmo také pro vaše zákazníky co nejatraktivnější. Alespoň základní kroky, jako je práce s klíčovými slovy, nebo snaha získávat pro svůj e-shop relevantní zpětné odkazy, je prakticky nutností. Vložený čas a úsilí se vám pak vrátí v podobě objednávek, které vás v přímých nákladech (na rozdíl od PPC reklamy a srovnávačů) nebudou stát vůbec nic. 

Aktivujte své zákazníky: Email marketing

Email marketing je jedním z nejlepších způsobů, jak opětovně oslovit již získané zákazníky. Což je vždy levnější a efektivnější, než získávat zákazníky nové. Pokud již tedy máte první kontakty, neváhejte s jejich oslovením. Například pravidelným newsletterem s nabídkou produktů nebo s články, které pro ně budou mít přidanou hodnotu. S frekvencí to nepřehánějte a také si dejte pozor na legislativní pravidla, o kterých se více dočtete v článcích v sekci doporučených návodů.

Doporučené návody:

  1. Jak na email marketing e-shopu? 
  2. Napojené emailingové nástroje
  3. Email marketing e-shopu
  4. Jak na kvalitní newsletter
  5. Záznam webináře s Ecomailem: Záznam webináře Ecomail: nastartujte váš e-mailing: Krok za krokem s Ecomailem

Kdy to řešit a jak s tím začít: emailový marketing vám nejspíše příliš nových zákazníků nepřinese. Jde ale o skvělý a levný způsob, jak znovu “probudit” zákazníky, kteří u vás nakoupili už v minulosti. A to je pro e-shop neocenitelné. Výrazně si totiž tímto krokem můžete navýšit hodnotu zákazníka. Najednou tak mohou začít dávat smysl větší investice do PPC reklam k přivedení zákazníků k prvnímu nákupu. 

Začít s emailovým marketingem může být snadné. Základním krokem je totiž obvykle newsletter. V něm můžete čas od času informovat své kontakty o zajímavých novinkách nebo akcích. Primárním účelem newsletteru je připomenout.

A kdo to s email marketingem myslí vážně, může mimo newsletter pustit do správy pokročilejších kampaní. Kvalitní email marketing je totiž automatizovaný a zároveň personalizovaný. Zákazníkům tak můžete v pravý čas (třeba měsíc od posledního nákupu) nabídnout dodatečné produkty nebo slevu na další objednávku. Ideálním nástrojem pro nakopnutí vašeho email marketingu s Upgates je Ecomail

7. Další možnosti jak podpořit prodej

Krom výše zmíněných možností existují i další způsoby, jak podpořit prodej a zvýšit počet objednávek vašeho e-shopu. Může jít o cross a up selling, věrnostní systém, slevy a akce, hlídacího psa nebo hodnocení a recenze. Dobrou práci může odvést také doprava zdarma.

Cross a up selling můžete využít v košíku například pomocí „doporučujeme přikoupit“ nebo přímo u produktů na e-shopu formou nabídky příslušenství, souvisejících produktů nebo alternativních produktů. Věrnostní systém nebo slevy a akce mohou návštěvníky e-shopu také přimět, aby nakoupili více. Hlídací pes může zase notifikovat emailem, že vyprodané zboží je již dostupné a skladem. A hodnocení nebo recenze jak samotného e-shopu, tak produktů, zase zvýší věrohodnost.

Doporučené návody:

  1. Cross a Up Selling
  2. Věrnostní systém
  3. Věrnostní program a maximální využití jeho výhod
  4. Slevy a slevové kupóny
  5. Hlídací pes
  6. Hodnocení a recenze
  7. Doprava zdarma

Kdy to řešit a jak s tím začít: jednotlivé výše zmíněné možnosti, jak podpořit prodeje vašeho e-shopu si projděte. Třeba natrefíte na něco, co vám doposud unikalo, ale zároveň vašemu e-shopu odemyká zajímavé možnosti. Všechny funkce, které v našich návodech najdete, jsou standardní součástí Upgates e-shopu bez jakýchkoliv příplatků. Nastavit si je můžete jednoduše a rychle. 

Získejte něco navíc: věrnostní program

Věděli jste, že jako naší klienti můžete využít několik exkluzivních bonusů, které vaše podnikání posunou na novou úroveň? Třeba inzerovat na Heurece a Zboží.cz s námi můžete s počátečním bonusem až 2 000 Kč. Stejně tak jsme pro vás připravili třeba slevu na vlastní e-shopovou aplikaci, nebo na zajímavý doplněk Ověřený web. Prohlédněte si všechny naše bonusy. 



Využijte výhodné konzultaci s digitálními rádci z Advisio

Nevíte si stále rady? S našimi parťáky - digitální marketingovou agenturu Advisio - jsme pro vás připravili speciální nabídku. Bookněte si s nimi konzultaci za zvýhodněnou cenu a nastartujte váš e-shop.

Můžete si vybrat ze dvou možností:

  • 1h konzultace: 2 690 Kč (zvýhodněná cena: 2 421 Kč se slevou 10 %)
  • 2h konzultace: 5 380 Kč (zvýhodněná cena: 4 573 Kč se slevou 15 %)

Poptat výhodnou konzultaci

Další článek
Jak dostat na e-shop stovky návštěvníků bez investic do PPC reklamy