Veškerá základní nastavení máte, e-shop je spuštěn na ostrém provozu a doméně, ale objednávky se stále nehrnou? Pak vás bude zajímat druhá část našeho průvodce nastavením internetového obchodu. Ta bude zaměřena na podporu prodeje pomocí marketingových funkcí a nástrojů. Také na zlepšení komunikace se zákazníky a další možnosti, jak e-shop vylepšit a začít více prodávat. Pomoc můžete nalézt také v našem článku 5 způsobů jak zviditelnit nový e-shop.

  1. Analytika
  2. Výkonnostní marketing
  3. Zbožové srovnávače
  4. Sociální sítě
  5. SEO a obsahový marketing
  6. Email marketing
  7. Komunikace se zákazníky
  8. Další možnosti jak podpořit prodej

1. Analytika

Prvním krokem, který byste měli řešit ihned po spuštění e-shopu, je napojení na analytické nástroje. Bez nich totiž budete doslova slepí. Poskytnout vám všechna potřebná data o návštěvách a objednávkách. Budete vědět, jak si vedete ve výsledcích vyhledávání, ale také o zdrojích návštěv a jejich kvalitě.

Pro tyto účely nabízí UPgates jednoduché propojení na nástroj Google Analytics, ale také na Google Search Console. Některé statistiky máte k dispozici také přímo v administraci e-shopu.

Doporučené návody:

  1. Napojení Google Analytics
  2. Přidání webové služby do Google Search Console
  3. Statistiky v administraci UPgates

2. Výkonnostní marketing

PPC reklama funguje formou aukce, kdy mezi sebou konkurenti soupeří s nabízenou cenou za proklik. Mezi nejrozšířenější PPC systémy patří Google Ads a Sklik od Seznamu. Do PPC nástrojů a performance marketingu ale můžeme řadit také zbožové srovnávače nebo Facebook Ads. Tyto si ale probereme zvlášť.

PPC reklama má potenciál přinést okamžité akvizice a objednávky. Dovolí vám přednostní zobrazování ve výsledcích vyhledávání, ale také umožní být vidět v obsahové nebo video síti. Inzerovat tak můžete i bannery a video reklamy. Ty však slouží spíše k budování povědomí o značce a efektivnější pro vás na začátku budou vyhledávací kampaně zobrazující se lidem, kteří zadávají konkrétní dotazy spojené s tím, co prodáváte. Musíte ale dobře vědět, pod čím vás a váš sortiment vlastně lidé hledají. K čemuž poslouží analýza klíčových slov. Tu využijete nejen pro potřeby výkonnostního marketingu, ale také pro SEO a obsahový marketing, o kterém bude řeč později.

Doporučené návody:

  1. Napojení Google Ads
  2. Napojení Sklik
  3. Jak na PPC reklamu e-shopu na Google a Seznam
  4. Na kolik vás vyjdou kampaně na Google

3. Zbožové srovnávače

Jedním z dalších nástrojů kde propagovat váš e-shop a zejména prodávané produkty, jsou zbožové srovnávače. Neboli zbožáky. Určitě všichni víte o těch nejznámějších jako je Heuréka, Google Nákupy, Zboží.cz, Glami, Favi nebo například Biano. Existují jich desítky. A na všech můžete být vidět! Valnou většinu na trhu zbožových srovnávačů má ale Heuréka a Zboží.cz.

K čemu vlastně zbožáky slouží? K porovnání cen zboží na různých internetových obchodech. K tomu, abyste zde dostali i své zboží, je potřeba nahrát datový feed. Jak na to si ukážeme v  doporučených návodech. UPgates disponuje datovým feedem pro všechny nejpoužívanější srovnávače. Ty fungují opět formou PPC. Tedy platby za proklik. Jakmile někdo narazí na vaši nabídku, zaujme ho a proklikem se dostane na stránky vašeho e-shopu, tak si zbožový srovnávač stáhne peníze z vašeho kreditu. Tady si dávejte pozor zejména na to, abyste měli kredit dobitý a nepřicházeli tak o návštěvníky a potencionální zákazníky. A také na optimálním nastavení cen za proklik, které se dá pomocí externích nástrojů automatizovat. Velkou výhodou je to, že oslovujete zákazníky, kteří již ve většině případů chtějí produkt koupit, jen hledají u koho. V oslovování tak přeskočíte fáze SEE a THINK a zacílíte rovnou na publika, která jsou ve fázi DO.

Doporučené návody:

  1. Zbožové srovnávače propojené na UPgates
  2. Propojení na Heureku a základy inzerce
  3. Propojení na Zboží.cz a základy inzerce
  4. Propojení na Google Nákupy
  5. Propojení na Glami

4. Sociální sítě

Ať chceme nebo ne, sociální sítě se staly nedílnou součástí našich životů. A platí to i u online inzerce a propagace firmy. O to více pak v případě e-shopů. A Facebookem to zdaleka nekončí. Inzerci můžete řešit také na síti Instagram, LinkedIn nebo Twitter. Zaručeně nejpoužívanější je u nás ale Facebook a Instagram. Ty můžeme doporučit k rozvoji podnikání také e-shopům. Odkazy na sociální sítě si můžete také snadno umístit do patičky e-shopu.

Doporučené návody:

  1. Export produktů na Facebook
  2. Napojení Facebook pomocí Facebook Pixel
  3. Nastavení odkazů sociálních sítí
  4. Co přinese e-shopu Facebook, Instagram a další sociální sítě

5. SEO a obsahový marketing

Krom placených zdrojů návštěv a objednávek jsou pro vás a váš e-shop stěžejní také neplacené, takzvané organické návštěvy. Ty získáte z výsledků vyhledávání Google nebo Seznam. Tyto dva vyhledávače pokrývají téměř veškerá vyhledávání na českém internetu. S tím, že Google má až 90% všech vyhledávání. Návštěvy z organických výsledků vyhledávání bývají ve většině případu kvalitní. Proto byste o ně měli usilovat.

Abyste se dostali do výsledků vyhledávání, musíte vytvářet kvalitní obsah. Ať už formou článků nebo landing pages. Obsah musí mít přidanou hodnotu a řešit konkrétní problém, pak jej budou pozitivně hodnotit i vyhledávací roboti, kteří určují, na jaké pozici se daný obsah u konkrétních vyhledávacích dotazů objeví. Zároveň musíte řešit on-page a off-page faktory SEO.  Vaše výsledky a pozice pak můžete kontrolovat jak v Google Search Console, tak v Google Analytics. Případně využít některý z napojených marketingových a analytických nástrojů, například Collabim.

Doporučené návody:

  1. Nastavení on-page SEO v systému UPgates
  2. SEO hlavní stránky
  3. Indexace ve vyhledávačích
  4. SEO optimalizace e-shopu a jak zlepšit pozice ve vyhledávači?
  5. Marketing e-shopu - SEO faktory
  6. Čemu věnovat pozornost v Google Search Console
  7. Proč je blog jedním z pilířů e-shopu?

6. Email marketing

Email marketing je jedním z nejlepších způsobů, jak opětovně oslovit již získané zákazníky. Což je vždy levnější a efektivnější, než získávat zákazníky nové. Pokud již tedy máte první kontakty, neváhejte s jejich oslovením. Například pravidelným newsletterem s nabídkou produktů nebo s články, které pro ně budou mít přidanou hodnotu. S frekvencí to nepřehánějte a také si dejte pozor na legislativní pravidla, o kterých se více dočtete v článcích v sekci doporučených návodů.

K emailingu můžete využít buďto systémového nástroje UPgates nebo napojených emailingových nástrojů.

Doporučené návody:

  1. Emailing UPgates
  2. Napojené emailingové nástroje
  3. Email marketing e-shopu
  4. Jak na kvalitní newsletter

7. Komunikace se zákazníky

Pro podporu prodeje a navýšení objednávek je důležitá také komunikace a zákaznická podpora. Tu byste v základu měli nabízet emailovou a ideálně také telefonickou. Nadstavbou může být online chatovací okno. Případně můžete využít systémovou funkci formuláře rychlého kontaktu.

Systém UPgates vám jednoduše umožní editaci kontaktních údajů a také aktivaci online chatu zdarma. Dále máte také možnost posílat zákazníkům SMS zprávy.

Doporučené návody:

  1. Nastavení kontaktního menu v hlavičce e-shopu
  2. Úprava formuláře rychlého kontaktu
  3. Nastavení online chatu
  4. Napojené online chaty
  5. SMS zprávy

8. Další možnosti jak podpořit prodej

Krom výše zmíněných možností existují i další způsoby, jak podpořit prodej a zvýšit počet objednávek vašeho e-shopu. Může jít o cross a up selling, věrnostní systém, slevy a akce, hlídacího psa nebo hodnocení a recenze. Dobrou práci může odvést také doprava zdarma.

Cross a up selling můžete využít v košíku například pomocí „doporučujeme přikoupit“ nebo přímo u produktů na e-shopu formou nabídky příslušenství, souvisejících produktů nebo alternativních produktů. Věrnostní systém nebo slevy a akce mohou návštěvníky e-shopu také přimět, aby nakoupili více. Hlídací pes může zase notifikovat emailem, že vyprodané zboží je již dostupné a skladem. A hodnocení nebo recenze jak samotného e-shopu, tak produktů, zase zvýší věrohodnost.

Doporučené návody:

  1. Cross a Up Selling
  2. Věrnostní systém
  3. Věrnostní program a maximální využití jeho výhod
  4. Slevy a slevové kupóny
  5. Hlídací pes
  6. Hodnocení a recenze
  7. Doprava zdarma