Jak nastavit Sklik a spustit první kampaně?

Sklik je reklamní systém českého vyhledávače Seznam.cz. Obecně by se dalo říct, že funguje na velmi podobném principu jako konkurenční Google. Samozřejmě ale v Skliku najdeme některé odlišnosti, o kterých si dnes řekneme. 

Přečtěte si také našeho kompletního průvodce nastavením Google Ads, kde se věnujeme založení účtu, propojení s e-shopem Upgates a vytvoření základních kampaní. 

Sklik vs. Google Ads

Už jsme naznačili, že svým zaměřením si obě služby přímo konkurují. I když Google z českého internetového trhu ukusuje mnohem větší podíl, je soupeření lokální platformy s globálním gigantem i v celosvětovém kontextu poměrně unikátní. Pro české provozovatele e-shopů to znamená, že v rámci dobře fungujícího online marketingu by kromě Googlu neměli zanedbávat ani Seznam, a to především jeho služby Sklik a Zboží.

Odhady říkají, že Googlu patří okolo 85 procent vyhledávacího trhu. Podíl českého Seznamu tvoří zhruba 10 procent s tím, že zbylá procenta do stovky připadají na další méně rozšířené vyhledávače. Třeba Microsoft Ads nebo DuckDuckGo. V rámci vyhledávání tak Google silně dominuje. To velmi brzy poznáte i při porovnání výsledků po nastavení vyhledávacích reklamních kampaní. 

V ostatních aspektech to ale nemusí být takto jednoznačné. Pod Seznam totiž spadá velmi rozsáhlá obsahová síť. Ta vás bude zajímat u různých druhů obsahových (bannerových) kampaní. 

Do zmiňované obsahové sítě Seznamu patří weby jako novinky.cz, seznamzpravy.cz, tvprogram, horoskopy a mnohé další. V tomto ohledu tedy dokáže Sklik reklamám v obsahové síti Googlu velmi silně konkurovat. Někteří profesionálové dokonce říkají, že obsahové kampaně nezřídka dosahují v Skliku lepších výsledků než v Google Ads. 

Založení účtu

Prvním krokem je samozřejmě založení účtu. Na Skliku můžete svůj nový reklamní účet provázat s již existujícím profilem na Seznamu, který většina z nás už z minulosti určitě má. 

Pro nové e-shopery máme dobrou zprávu. Pokud se s reklamními systémy včetně těch od Seznamu teprve seznamujete, můžete se do toho pustit s kreditem v hodnotě 2 000 Kč zcela zdarma. Stačí svůj účet dobít částkou alespoň 500 Kč bez DPH. 

Jak nastavit a propojit s e-shopem

Propojení našeho nového účtu na Skliku s e-shopem Upgates je velmi jednoduché. Jediné, co pro to potřebujete udělat, je najít v administraci Skliku správný konverzní kód. Jedná se o velmi jednoduchý postup, který naleznete v našich nápovědách. Důležité je vložit správné kódy do příslušné sekce v administraci Vašeho e-shopu. Poté už jsou oba systémy úspěšně propojené. Díky tomu budou správně zaznamenávat návštěvy a provedené nákupy. 

Orientace v účtu

Administrace Skliku je poměrně jasná a přehledná. Nejčastěji se budete pohybovat v sekci Kampaně. Zde najdete všechny vaše aktuálně nastavené marketingové aktivity včetně přehledů a úspěšnosti. Hierarchie je zde jednoduchá: 

Kampaň -> Reklamní sestava -> Reklama

Ve srovnání s ostatními reklamními systémy mohou trochu nezvykle působit další záložky. Na úrovni Kampaně, Sestavy i Reklam v nich můžete nastavovat další paramety, na základě kterých se vaše reklamy budou zobrazovat. Konkrétní možnosti se podle aktuální úrovně liší. 

Například takto vypadají možnosti pro nastavení konkrétní obsahové reklamy. V jednotlivých sekcích můžete kontrolovat, komu a kde se reklama zobrazuje.

Vzhledem k velikosti publik na Seznamu si dejte pozor na přílišné zúžení působnosti svých reklam. Specifikace zde totiž funguje na principu postupného zúžování a ne rozšiřování publik. 

Lepší bude vysvětlit si to na reálném příkladu. 

Pokud v sekci Pohlaví zacílite reklamu na Ženy, v umístění přidáte web Novinky.cz a v retargetingu zakliknete Návštěvníky svého webu. Výsledkem může být buďto zacílená reklama, nebo taky naprosto minimální počet zobrazení. Vaše reklama je totiž zaměřená na příliš úzké publikum. Míří na uživatele, kteří splňují všechna výše zmíněná kritéria, tedy Ženy, které navštívili vaší stránku a zároveň se jim reklama může zobrazit pouze na webu novinky.cz. 

Musíte tedy myslet na to, že cílení reklam v tomto případě nefunguje na principu NEBO, ale A ZÁROVEŇ publika se tedy postupně rozšiřují, ale zužují.  

Typy kampaní v Skliku

Kampaně v Skliku jsou strukturované velmi podobně jako je tomu u konkurenčního Google. V některých aspektech se ale přece jen liší. 

Vyhledávací

Seznam je stále ještě znám především pro svůj internetový vyhledávač, jehož obsah zpeněžuje právě prostřednictvím placených výsledků, které můžete očekávat v horní části a spodní části vyhledávací stránky. Aby se vaše reklamy vytvořené prostřednictvím Skliku zobrazovaly právě zde, je práce vyhledávací kampaně. Pro její zobrazování je stěžejní především výběr klíčových slov. Vyhledávací kampaně jsou tedy výborné k získání zákazníků, kteří už na internetu vyhledávají konkrétní produkt, nebo značku. 

Takto na Seznamu vypadá vyhledávací reklama.

Obsahová

Jde o reklamní bannery, které vás provázejí různými internetovými stránkami. Právě zde Seznam těží ze své skutečně rozsáhlé obsahové sítě, kterou denně navštěvují miliony Čechů. 

Seznam dále rozlišuje tři konkrétnější typy obsahových kampaní. 

Bannerová: klasické grafické bannery, které se uživatelům zobrazují na internetu. Reklamnímu systému naservírujete pevně dané bannery ve správných rozměrech a Sklik už je rozmístní napříč českým internetem, včetně specifikace různých typů webů a publika. 

Kombinovaná reklama: tento typ reklamy jde vstříc moderním trendům, kdy reklamní nástroje stále častěji pracují nejvýkonněji v automatickém režimu. Na tento trend odpovídá takzvaná kombinovaná reklama. Funguje tak, že Skliku dodáte skupinu podkladů ve formě obrázků, nadpisů a popisů a systém už si sám vytvoří sdělení, které bude mít nejvyšší šanci zabodovat u konkrétních zákazníků. 

Brandová kampaň: jedná se o specifický typ bannerové kampaně, která na webech v rámci obsahové sítě Seznamu zaplňuje prakticky celý web kromě jeho samotné obsahové části. Jedná se o kampaň, která dokáže internetového uživatele skutečně zaujmout. Je ovšem také spojena z vyššími náklady. O pozice se totiž budete přetahovat především s většími značkami se značnými marketingovými rozpočty. 

Jednoduchá obsahová kampaň

Kromě klasických obsahových kampaní představila společnost Seznam také jejich modifikovanou verzi. Nazývá se jednoduchá obsahová kampaň. První slovo z jejího názvu skutečně platí. Kampaň lze totiž nastavit během několika minut na pár kliků. Její spuštění vyžaduje jen nahrání bannerů a zadání maximální ceny za proklik. Má to ovšem své ale. Tím, že je reklama velmi jednoduchá k nastavení, nedovolí vám příliš ovlivnit, komu ji vlastně zobrazíte a komu naopak ne. Přesto ale tento typ kampaně dokáže přinášet zajímavé výsledky. Jednoduchá obsahová kampaň se dokáže zobrazit i uživatelům, kteří nesouhlasili s cookies. Také právě proto ale její zacílení nemusí být tak přesné. Na druhou stranu ovšem funguje s nižší cenou za proklik.

Produktové reklamy (Propojení na Zboží.cz)

Také Seznam dokáže internetovým návštěvníkům zobrazovat konkrétní produkty. Slouží k tomu nákupní kampaň, která prostřednictvím takzvaného XML feedu zobrazuje potenciálním zákazníkům konkrétní produkty z vašeho e-shopu. 

V nákupní kampaní souvisí také takzvaný dynamický remarketing. Jedná se o speciální reklamní kampaň, která zobrazuje vhodné produkty lidem, kteří už váš e-shop navštívili. V důsledku maximalizace možných prodejů dokáže zobrazit konkrétní produkty, které si daný uživatel prohlížel. 

Dynamický retargeting

Pojem remarketing už jste nejspíše někde v online světě zachytili. V případě Seznamu ale bude potřeba naučit se ještě jedno slovo. Remarketing totiž vymyslel a začal používat Google. Český rival tak musel logicky přijít s vlastním pojmenováním. A tak vznikl retargeting. Ano, jedná se o to samé. Jde jen o to, že v prostředí nástrojů Seznamu se setkáte pouze s tímto označením. 

Klasický retargeting, kdy návštěvníkům připomínáte produkty a stránky, které navštívili, posouvá dynamický retargeting na novou úroveň. Produkty si totiž stahuje z XML feedu. Sklik je pro spuštění této kampaně nutné propojit s nástrojem Zboží.cz. Pak už se uživatelům připomínají vaše produkty napříč obsahovou sítí Seznamu. 

Video kampaň

Také reklamní nástroj Seznamu umožňuje zaujmout uživatele českého internetu prostřednictvím videa. Nutno podotknout, že na rozdíl od Googlu, do jehož impéria patří také Youtube, nemusí být síla videoreklamy od Seznamu tak masivní. Přesto je dobré vědět, že tato možnost existuje. V Skliku můžete najít hned dva typy video kampaní. 

Video spot

Typickým formátem reklamy, které známe i z jiných nástrojů, je videospot. Jedná se o klasickou internetovou videoreklamu, kterou můžete po prvních několika vteřinách přeskočit a obvykle vám ji Seznam naservíruje před jiným obsahem, který si skutečně chcete přehrát. 

Bumper

Další možnou formou, kterou u Skliku můžete použít, je takzvaný bumper. V tomto případě jde o několikavteřinovou reklamu, kterou uživatel nepřeskočí, ale musí si ji přehrát celou

Jak nastavit první kampaň 

Tolik k teorii a teď alespoň trocha praxe. Ukážeme si totiž velmi obecný postup, jak v Skliku nastavit a spustit první marketingové kampaně. Konkrétní proces se samozřejmě v závislosti na jednotlivých typech kampaní liší. Principy ovšem zůstávají velmi podobné. 

Import kampaní z Google Ads

V případě, že jste už v minulosti spustili nějaké kampaně v Google Ads, máme pro vás dobrou zprávu. Sklik totiž umožňuje importovat kampaně právě z tohoto nástroje. Velmi jednoduše tak můžete své reklamy z Googlu zduplikovat také do Skliku. Tím to si ušetříte spousty nastavování. 

Začnete vytvořením kampaně. Následně můžete zvolit, do kterého typu se chcete pustit. Na výběr máte typy kampaní, které jsme si v předchozích odstavcích vysvětlovali. Princip tvorby kampaní se pokusíme vysvětlit na Obsahové kampani. Jedná se o typ reklamy, kterou budete – nejspíš společně s vyhledávací kampaní – používat nejčastěji. 

V dalším kroku kampaň pro vlastní přehlednost pojmenujte. Vymyslete si systém pro pojmenování názvu kampaně, který budete používat i pro ostatní reklamy. Tím pádem budeme mít přehled v tom, o jaký typ kampaně jde, na koho je zaměřená a jaký má obsah. 

Velmi důležitou kolonkou je také plánovaný denní rozpočet. Stejně systematickým způsobem pojmenujte také konkrétní reklamní sestavu.

Nyní musíte reklamnímu systému říct, zda budou PPC reklamy zpoplatněny na základě platby za proklik (CPC), nebo platby za tisíc zobrazení (CPM). Posledním krokem je nastavení výchozí ceny za proklik. 

Dalším krokem je výběr konkrétního typu reklamy. Jak už jsme si vysvětlili dříve, na výběr máte klasické statické bannery, kombinovanou reklamu, nebo branding. Nejčastěji nejspíše sáhnete po takzvané kombinované reklamě, která se dokáže pružně přizpůsobovat jednotlivým uživatelům a jejich obrazovkám. 

Teď přichází na řadu vaše vlastní kreativita. Dalším krokem je totiž vytvoření konkrétní reklamy. Skliku dejte k dispozici obrázky a loga, stejně jako různé fotky nadpisů. Systém pak z nich bude skládat pro každého uživatele nejpoutavější možnou reklamu. 

Tímto krokem bude vaše reklama vytvořená. Teď už chybí jen říct, komu ji vlastně chcete zobrazit. 

Konkrétně u obsahové reklamy můžete uživatele filtrovat podle klíčových slov, která se mají vyskytovat na cílových stránkách.

K tomu můžete přesně určit, na kterých webech své reklamy zobrazit. 

A k tomu ještě reklamu ukazovat jen uživatelům, kteří vaše stránky už v minulosti navštívili. 

Dejte si ale velký pozor na to, abyste své reklamy nezúžili příliš. I zde totiž platí principy postupného zužování publik popisované dříve. Pokud nabízené zužování nechcete používat, nechejte danou sekci prázdnou. 

Další článek
Jak analyzovat konkurenci v PPC reklamě