Jak prostřednictvím e-mailingu zvýšit konverzní poměr e-shopu

E-mailový marketing je moderní formou online propagace. Může být vysoce efektivní, záleží však na tom, jak k němu přistoupíte. Nesmíte e-mail marketing chápat jen jako nástroj pro zvýšení prodeje, ale hlavně pro tvorbu důvěry a vztahu. To ve finále vede k vyšším konverzím.

Hlavní je netlačit na pilu

Na začátku je opravdu potřeba si uvědomit, že e-mail marketing není pouze o prodeji. E-mailing má obrovský „prodejní“ potenciál, ale až poté, co se zákazníky navážete vztah.

Zasílejte jim hodnotné, užitečné informace. Pobavte je. Poznávejte jejich chování a potřeby. Prostřednictvím e-mailů pak s každým zákazníkem komunikujte dle získaných poznatků.

Výhody plynoucí z e-mail marketingu jsou jasné:

  • hlubší pochopení cílové skupiny,

  • zlepšení služeb,

  • budování trvalých vztahů.

Výsledkem těchto kroků by měl být prodej. Ne však zvyšování počtu jednorázových nekvalitních poptávek, ale získání lepších poptávek, které přivedou stálé zákazníky a více peněz.

Zdroj obrázku: Media on focus: Marketing Effectiveness in the Digital Era

Zaměřte se na nákupní cyklus

Nákupní cyklus zákazníka je často přirovnávaný k reálným vztahům v našich životech. A důležitým aspektem jakýchkoliv dlouhotrvajících vztahů je komunikace. E-mail marketing je nejvíce schopný tuto komunikaci v online vztazích zastat.

Pro každou fázi nákupního cyklu se hodí jiná forma i obsah komunikace a my vám teď poradíme, jak s vašimi zákazníky komunikovat úspěšně a dlouhodobě. Vysvětlíme vám všech šest fází a ukážeme, jakou úlohu v každé z nich hraje e-mail marketing.

1. fáze – Seznámení

Jak probíhá takové seznámení v kontextu e-mail marketingu a kdy ho můžeme považovat za úspěšné? Většinou to funguje následovně:

  1. Uživatel potřebuje uspokojit nějakou potřebu, vyřešit problém, tak si hledá na internetu způsob, jak tuto situaci co nejrychleji a nejlépe vyřešit.

  2. Narazí na vaše produkty nebo přínosný obsah, čímž upoutáte jeho pozornost.

  3. Líbíte se mu, vzbudili jste dostatečnou důvěru, tak nakoupí nebo si stáhne váš e-book/checklist/návod.

  4. Vy jste získali novou e-mailovou adresu, a můžete začít budovat dlouhodobý vztah.

2. fáze – Flirtování

Získáváte kontakty, e-maily postupně plní vaši databázi. Jak s nimi začít pracovat? Uvědomte si, jak se v takovém případě chováte v reálném životě. Jak říká Lukáš Balek z Ecomailu, myslete na to, že za každým e-mailem stojí lidská bytost.

  • Respektujte čas a soukromí kontaktů. Neobtěžujte je příliš často, ale nezapomeňte se jim také po určité pravidelné době připomínat. K tomu nejlépe poslouží newslettery.

  • Ukažte se v tom nejlepší světle. Zahrňte kontakty milými pozornostmi a drobnými dárky. Děkovný e-mail se slevou, vzorkem zdarma nebo kredity do věrnostního programu potěší.

  • Poraďte, doporučte, pochlubte se tím nejlepším, co máte a z čeho mohou těžit i vaše kontakty. Využijte k tomu uvítací sekvenci.

3. fáze – Budování vztahu

Nebuďte nudní, ale přiměřeně aktivní a v pozitivně laděné komunikaci pokračujte. Vybudování vztahu není otázka jednoho dne, ani týdne. Budeme-li se držet naší vztahové analogie, tak přichází doba, kdy vyprchalo počáteční nadšení, ale stále jste na partnera milí a „na schůzky chodíte v nejlepším oblečení z vašeho šatníku“.

V této fázi přijde vhod:

  • personalizovaná nabídka,

  • přání k svátku,

  • cross-sell/up-sell e-mail.

Dr. Max ví, jak na to.

Stále využívejte newslettery, do kterých nezapomeňte kromě produktů přidávat také užitečné informace, rady a odkazy na vaše blogové články.

4. fáze – Udržování kvalitního partnerství

Jakmile se z vašich kontaktů stanou loajální, vracející se návštěvníci, dosáhli jste první opravdové úrovně e-mail marketingového úspěchu. Stále je důležité svým kontaktům dávat najevo, že se o ně opravdu zajímáte. Nebuďte agresivní, ale průběžně udržujte komunikaci. Nebojte se s kontakty pracovat na více různých frontách (omnichannel).

Velkou roli zde hraje kvalitní segmentace, na jejímž základě budete se zákazníky komunikovat. Loajální zákazník nemusí vždy přinášet velké zisky a naopak nižší frekvence nákupu nemusí znamenat malou bonitu.

  • Podívejte se na své zákazníky detailněji.

  • Spočítejte si jejich historickou hodnotu.

  • Zkuste pracovat s ukazatelem CLV nebo využijte RFM analýzu.

5. fáze – Opadnutí zájmu

Bohužel, ne vždy vše funguje tak, jak byste si představovali. I reálné vztahy mají svá dobrá i špatná období. Stejně tak je to s vašimi kontakty, nikdy se nemůžete trefit do vkusu všem.

Důležité je ale o své kontakty bojovat. E-mailovou databázi byste měli rozdělit na aktivní a neaktivních kontakty a druhé zmíněné skupině zaslat reaktivační kampaň.

6. fáze – Nevyšlo to

Některým vašim zákazníkům jste nemuseli prostě sednout a nechtějí s vámi navázat dlouhodobý vztah. To se projeví tím, že se z vašeho mailing listu odhlásí. Z toho se ale můžete poučit do budoucna. V případě odhlášení je vždy dobré zjistit, z jakého důvodu se daný člověk odhlásil. Tyto důvody následně analyzujte a vyvarujte se dalších zbytečných chyb.

Vylaďte svůj e-mail marketing

Existuje mnoho dalších typů e-mailů, které jsme nezmínili a které je vhodné do strategie zařadit (opuštěný košík, transakční e-maily apod.). Chcete-li se o e-mailingu dozvědět více, mrkněte na kurz Základy e-mailingu . Je zdarma a během 90 minut si díky němu připravíte vlastní strategii, naučíte se správně strukturovat e-maily, segmentovat kontakty a mnoho dalšího. Vše je vysvětleno a ukázáno na konkrétních příkladech, tak bez obav do toho .

Další článek
Jak na email marketing e-shopu?