
Jak si najít správného dodavatele pro e-shop
Výběr spolehlivého dodavatele je jedním ze střípků do skládačky úspěšného e-shopu. Od kvality jeho zboží a spolehlivosti závisí nejen vaše nabídka, ale i spokojenost zákazníků. Jak tedy najít toho správného? Pojďme si společně projít několik základních rad, které by vám s výběrem dodavatele pro e-shopy mohly pomoct. Zároveň si třeba i můžete ověřit, jestli můžete za spolehlivého a férového považovat i vašeho dodavatele.
Koho vlastně potřebujete najít?
Než se pustíte do hledání, zodpovězte si několik jednoduchých otázek.
Jaké produkty chcete nabízet? Možnái to zní banálně. Měli byste ale mít rozmyšleno, co vlastně na svém e-shopu chcete nabízet. Nevadí, že to zatím nevíte úplně přesně. Měli byste ale mít představu alespoň o oboru, ve kterém se chcete pohybovat.
Jaké množství potřebujete? Odpověď na tuto otázku vám přinese jednak množství prostředků, které jste pro začátek schopni uvolnit a také vaše očekávání. I objemy, které se chystáte nakupovat totiž koneckonců pomohou určit, kdo se stane vašim velkoobchodním partnerem. Ne každá firma vám bude schopna zajistit nebo ochotna dodat požadované množství produktů.
Jaká je vaše cílová skupina a jejich očekávání ohledně kvality a ceny? V tomto případě jde především o nastavení vašich a zákaznických očekávání. V jakých cenových relacích se chcete pohybovat a kdo bude typicky vašim zákazníkem?
Máte specifické požadavky, například ekologickou výrobu nebo lokální dodavatele? I odpověď na tuto otázku mějte před začátkem hledání konkrétního dodavatele rozmyšlenou.
Jasná představa o vašich potřebách vám pomůže lépe identifikovat vhodné dodavatele a eliminovat ty, kteří nejsou schopni vaše požadavky splnit.
Kde hledat dodavatele?
Už tedy víte, podle jakých kritérií byste se při výběru svého dodavatele měli řídit. Kde jej ale najít? Možností existuje více. Pojďme si je projít.
Online katalogy a tržiště
Celosvětově, ale i v Česku existuje spousta portálů, které sdružují nabídky. Nabízejí obrovské množství dodavatelů z celého světa ze všech možných sortimentů. Jejich oslovení navíc bude automatizované a velmi jednoduché. Přehledně vidíte kategorie zboží, které nabízení. Často zveřejňují i výši velkoobchodní slevy.
Výstavy a veletrhy
Návštěva veletrhů je skvělým způsobem, jak poznat dodavatele osobně, vidět jejich produkty a navázat vztah. Ač dnes existuje spousta možností, jak veškeré velkoobchodní vztahy řešit online, osobní vztahy jsou nenahraditelné.
Oborové asociace
Zkuste se spojit s asociacemi zaměřenými na váš segment trhu. Ty často mají seznamy osvědčených výrobců a distributorů. Zároveň vám odborná asociace může poskytnout cenné rady nejen do začátku.
Místní výrobci
Podpora lokálních dodavatelů může být výhodná díky rychlejším dodacím lhůtám a snadnější komunikaci. Lokální podnikatelé navíc často drží při sobě a dokáží se ve složitějších chvílích podržet.
Nezapomeňte si ověřit důvěryhodnost dodavatele
Ještě před podpisem smluv a dodávkou prvního zboží se určitě vyplatí prověřit, že je náš budoucí partner důvěryhodný a spolehlivý. Ušetří vám to spoustu nepříjemností do budoucna.
Reference a recenze
Vyžádejte si reference od jiných zákazníků nebo hledejte recenze online.
Ukázky produktů
Požádejte o vzorky zboží, abyste mohli zkontrolovat kvalitu. Nebo začněte menší objednávkou, na které si celý proces vyzkoušíte.
Historie a zkušenosti
Dlouholetá praxe a stabilita na trhu mohou být dobrými indikátory spolehlivosti. Pokud máte možnost, můžete se na zkušenosti s dodavatelem zeptat i dalších zákazníků.
Certifikace a normy
Pokud prodáváte specializované zboží (např. potraviny nebo hračky), ověřte, zda dodavatel splňuje potřebné certifikace. Často přitom nepůjde jen o potvrzení, že je dodavatel spolehlivý, ale o nutnost.
Typický proces spolupráce s dodavatelem
Řekněme, že už na základě našich předchozích rad máte dodavatele vybraného. Jak se do navázání obchodního vztahu a zadání prvních objednávek pustit?
První kontakt a vyjednávání
Po navázání kontaktu si vyžádejte katalog produktů a cenovou nabídku. Zkuste se zeptat i na lepší ceny. Dodavatel by vám měl alespoň nastínit, při jakých objemech byste na ně mohli začít pomýšlet.
Zkušební objednávka
Před uzavřením dlouhodobé smlouvy je vhodné provést zkušební objednávku a otestovat nejen kvalitu zboží, ale i dodací lhůty a způsob komunikace. Pro hladkou a oboustrannou spolupráci je ideální, když má váš dodavatel B2B e-shop, ve kterém si všechno objednáte rychle, pohodlně a samoobslužně. Bohužel to není vždy úplný standard.
Dohoda o podmínkách
Tento krok vás nečeká vždy. Je ale možné, že si váš dodavatel bude chtít nový obchodní vztah smluvně pojistit. Pokud ano, připravte se, že smlouva bude obsahovat náležitosti jako:
- Dodací lhůty
- Platební podmínky
- Způsob řešení reklamací
- Výpovědní lhůty nebo podmínky ukončení spolupráce
Pravidelné objednávky a vyhodnocování spolupráce
Teď už stačí jen pravidelně objednávat. Nezapomínejte se ale neustále poohlížet, zda na trhu existují i nové příležitosti. Pokud vyrostete, zkoušejte u dodavatele pravidelně domluvit lepší ceny.
Možné formy placení
I velkoobchodní dodávky budete stejně jako běžné spotřebitelné objednávky platit několika způsoby. Některé budou obvyklé více, jiné méně.
Platba předem
Mezi ty nejběžnější bude patřit platba předem, a to nejčastěji převodem na účet. Méně často pak platební kartou. Tu velkoobchodní dodavatelé nemají u vyšších objednávek kvůli karetním poplatkům příliš rádi. Spíše budou upřednostňovat bankovní převod.
Platba na fakturu (se splatností)
Výjimkou není ani platba na fakturu. Často po vás ale dodavatel bude chtít uhradit několik prvních objednávek předem. Poté může přistoupit na model úhrady se splatností. Ta je pro odběratele velmi výhodná. Zboží totiž zaplatí až po převzetí a ideálně ve chvíli, když už jeho část má nového majitele. Po zaplacení prvních objednávek se pak faktura hradí jednodušeji.
Platba na dobírku
S tímto postupem se v B2B vztazích moc často nesetkáte. Situace, kdy je nejvhodnějším způsobem platby dobírka, ale může nastat.
Konsignační sklad
Zboží je u vás na skladě, ale platíte až po jeho prodeji. Tento model vyžaduje důvěru mezi vámi a dodavatelem. Zároveň jde o poměrně specifický způsob, který vyžaduje zvláštní dohodu s dodavatelem.
Reklamace a vyjednávání
Předem se dohodněte na jasných podmínkách reklamací (např. lhůty, kdo hradí náklady na vrácení). Předem daná pravidla později jistě oceníte. Zákazník totiž očekává hladký reklamační proces. Kdybyste detaily ladili až při skutečné první reklamaci, vše by se zbytečně zdržovalo.
S dodavatelem se dohodněte na tom, které reklamace jsou za ním, jaké vady jakým způsobem řeší (výměna, vracení peněz). Udělejte si jasno i v očekávaných lhůtách a celé podobě procesu (zasílání zboží, vystavení dokladu…)
Dropshipping jako alternativa
Pak je tu ještě dropshipping. Alternativní obchodní model, který využívá úzkého vztahu mezi obchodníkem a prodejcem. Umožňuje zahájit podnikání s minimálními náklady a bez starostí se skladováním zboží.
Nevýhody však zahrnují menší kontrolu nad kvalitou a delší dodací lhůty. Tento model je vhodný spíše pro začátečníky nebo specifické segmenty trhu. Více jsme se dropshippingu věnovali v samostatném článku.