Jak si vybrat správnou marketingovou agenturu?
Nikdo nemůže být odborníkem na všechno. Proto je logické, že se čas od času všichni porozhlédneme po zkušenostech profesionálů. U e-shopů toto samozřejmě platí bezezbytku. Proto se mnoho provozovatelů internetových obchodů obrací nejen v marketingových oblastech na specializované agentury. Jak se ale v záplavě různých agentur vyznat, s čím vám mohou pomoci a jak si vybrat tu pravou? Právě na to si v dnešním článku odpovíme.
Služby marketingových agentur
Spektrum služeb, které marketingové agentury nabízejí, bývá různé. Zatímco některé si kladou za cíl zaštítit maximum různých oblastí, jiné agentury jsou specialisty jen v jedné či dvou. Jedná se o specializované a takzvané full-service agentury. Nejde říci, že by jeden přístup byl lepší než druhý. Zatímco v některých případech oceníte provázanost jednotlivých aktivit a lepší možnosti koordinace úkonů napříč marketingovými disciplínami, jinde může přijít vhod úzká specializace jen na jednu oblast.
Toto jsou nejčastější marketingové obory, na které se agentury zaměřují:
Marketingová strategie a budování značky: jednotlivé kroky, které v rámci svého marketingu podnikáte, by měly být především promyšlené. K tomu slouží marketingová strategie. Vzhledem k tomu, o jak důležitý dokument jde, je lepší obrátit se v tomto směru na někoho, kdo má s tvorbou marketingové strategie své zkušenosti. Záštita nad tvorbou a také případným plněním marketingové strategie, je jednou z oblastí, které se marketingové agentury věnují. Marketingové agentury vám také pomohou vaši značku vytvořit, postavit na nohy a dále ji budovat.
PPC: velmi často e-shopeři i další podnikatelé žádají marketingové agentury o pomoc s nastavením výkonností reklamy. PPC reklamní systémy za vás mohou spustit, optimalizovat a následně si na svou starost vzít jejich rutinní správu. Rozhodně to však nebudou dělat zadarmo. Při fakturaci tak buďte připraveni vydat kromě částky za reklamu také odměnu marketingové agentuře. Zkušené agentury profitují z úzké spolupráce přímo s reklamními systémy, díky čemuž za vás mohou reklamy spouštět o něco výhodněji. Ideální spolupráce s marketingovou agenturou v této oblasti je samozřejmě taková, která je profitabilní. Výhodou výkonností reklamy je fakt, že její profitabilitu můžete velmi přesně měřit.
SEO a linkbuilding: optimalizace pro vyhledávače je další oblastí, kterou u e-shopu není radno podceňovat. Masivní organická, jinými slovy neplacená, návštěvnost je snem každého provozovatele e-shopu. SEO je však tak trochu alchymie. Vždy je dobré řídit se univerzálními radami, jak se internetovým vyhledávačům zalíbit. Potřebný impuls, díky kterému konečně utečete konkurenci, vám však může dát právě spolupráce s profesionály. Ti vám mohou pomoci jak s vytvořením analýzy klíčových, tak s nastavením technických parametrů. Stejně tak se postarají také o strategii linkbuildingu.
Sociální sítě: tápete trochu v sociálních sítích? Nejste si jisti, které by pro vás mohly být relevantní nebo jaký obsah na nich sdílet? V takovém případě rozhodně přijde vhod rada zkušenějších. Marketingové agentury se velmi často věnují také správě sociálních sítí, které dokáží dát jasný směr a nastavit styl komunikace.
Tvorba obsahu: za prakticky každou marketingovou aktivitou stojí kvalitní obsah. Pokud jste pro tvorbu článků, grafiky, videí nebo fotek nebyli zrozeni, obraťte se na profesionály. Kvalitní obsah se v záplavě marketingových sdělení konkurentů neztratí tak snadno.
Kreativní kampaně: pomocnou ruku mohou marketingové agentury podat také při kreativních činnostech. Kreativce z marketingových agentur někdy díky nadhledu mohou napadnout formy propagace, ke kterým byste sami nedošli. Obvykle dokáží marketingové agentury kreativní nápady také proměnit ve skutečné výstupy.
Influencer marketing: propagace e-shopu skrze vlivné osobnosti na sociálních sítích je stále žhavějším tématem. V rámci influencer marketingu jsou neocenitelné především kontakty na samotné influencery, které vám může pomoci zprostředkovat právě agentura. Pomůže vám také vybrat influencery, kteří jsou pro realizaci vašich záměrů nejvhodnější.
Webdesign: web je vaší nejdůležitější vizitkou. Jeho hlavním úkolem je zaujmout návštěvníka a ideálně jej proměnit v nakupujícího. A díky vyladěnému webu v tom můžete být ještě úspěšnější. Marketingové agentury často zaměstnávají také kodéry, kteří dokáží váš web vyšperkovat.
Jak na vyladěný design u Upgates?
E–shopeři, kteří své obchody provozují u Upgates, to mají s vytvořením designově unikátního e-shopu jednoduché. Díky modulu Designer si totiž v prostředí jednoduchého grafického konfigurátoru mohou mohou svůj e-shop přizpůsobit podle svého a odlišit jej od konkurence. Pro náročnější je pak k dispozici Editor kódu, díky kterému lze vzhled e-shopu proměnit doslova k nepoznání.
Další specializované agentury
Agentury vám mohou pomoci také v dalších specializovaných oblastech. Může jít třeba o zahraniční expanzi, pomoc s prosazením v médiích nebo nakoupením reklamního prostoru.
Expanzní agentura: zahraniční expanze nejen e-shopu není jen tak. Založení další jazykové verze minimálně u Upgates sice jednoduché je, zajištění všech dalších povinností už je však komplikovanější. Čeká vás zajištění dopravy včetně zpětných procesů, vyřešení podpory v místním jazyce, zajištění veškerých překladů a v neposlední řadě i marketingová podpora lokalizovaná na míru cílovému publiku. Právě v těchto ohledech je výborným pomocníkem expanzní agentura, která vám se vším výše zmíněným pomůže.
PR agentura: chcete nastolovat témata v médiích? Chcete, aby o vaší značce nebo produktech bylo více slyšet? Vůbec totiž nejde o nic nerealistického. Pouze k dosažení tohoto cíle potřebujete schopné partnery z profesionální PR agentury, která za vás začne budovat vztahy s médií. Zkrátka se bude snažit o to, aby se o vás psalo. Právě zmínky v médiích totiž pomáhají zvyšovat důvěru ve vaší značku u široké veřejnosti.
Reklamní agentura: zvláště větší značky se pak s oblibou obracejí na reklamní agentury, které pro ně vymýšlejí celé koncepty reklamním kampaní. Může jít o kompletní prezentaci zahrnující vše od televizních spotů přes reklamu v tisku až po guerilla kampaně. Úkolem reklamních agentur by mělo být vytvoření reklamní kampaně, která se co nejvíce vryje do paměti široké veřejnosti.
Mediální agentura: existuje ještě jeden typ agentury, které se říká mediální. Opět ji využijí spíše větší firmy, které už za marketingové aktivity utrácejí významné rozpočty. Mediální agentura za vás dokáže nakoupit reklamní prostor. Pro její klienty to přináší dvě hlavní výhody. Nemusí s jednotlivými médii jednat zvlášť, což šetří čas. Vzhledem k tomu, že mediální agentury nakupují reklamní prostor ve velkém, mohou využívat velmi zajímavých množstevních slev a prostor svým klientům tak prodávat za částky, na které by se při samostatném vyjednávání pravděpodobně nedostali.
Jak si vybrat marketingovou agenturu
Už jsme si tedy řekli, co od agentur, které se v marketingové oblasti pohybují, čekat. Podle čeho si ale vybrat tu správnou?
Rozmyslete, jakou agenturu vlastně potřebujete
O něco výše jsme si popsali, v jakých oblastech se marketingové agentury pohybují. Ze všeho nejdříve je tím pádem nejdůležitější určit, v jakých oblastech potřebujete pomoci. Jde jen o jednotlivé marketingové disciplíny jako třeba správa PPC reklam, či SEO, nebo cítíte, že byste potřebovali pomoci s nasměrováním svého marketingu včetně komplexní strategie? Právě podle toho se rozhodujte, jaké agentury vlastně oslovovat.
Nejde o partnerství na týden
Výběru té pravé, která vám pomůže s růstem firmy, věnujte patřičný čas a energii. Myslete na to, že si z prakticky nekončící řady nejrůznějších agentur vybíráte partnera, který to s vámi potáhne co možná nejdéle. Časté změny marketingových agentur vás budou v dalším růstu spíše zdržovat. Čím užší vztah se svou marketingovou agenturou navážete, tím více zvyšujete šanci na nadprůměrné výsledky.
Spousta činností, které společně s marketingovou agenturou vymyslíte, se neprojeví za den, ba často ani ne za týden. Proto je důležitá kontinuální práce, která respektuje trajektorii vyznačenou marketingovu strategií.
Domluvte si schůzku s více agenturami
Mezi agenturami vládne nemalá konkurence. Po oslovení několika agentur se vám proto jistě sejde několik nabídek. Domluvte si schůzky postupně s několika agenturami. Připravte si otázky ohledně možné spolupráce. Ty nejdůležitější se dozvíte v dalších bodech.
Už od začátku si všímejte, jak s vámi agentura komunikuje
Schopnost předat spolupracující agentuře ty správné informace, aby přesně vycítila náturu firmy, stejně jako povahu jejich produktů či služeb, je stěžejní a bez správně nastavené komunikace toho docílíte jen velmi komplikovaně. Věnujte tedy pozornost tomu, jak si s agenturou lidsky rozumíte. Zajímejte se také o to, který konkrétní pracovník agentury s vámi bude v pracovním procesu komunikovat. Tuto informaci požadujte už z počátku a vyžádejte si schůzku přesně s tímto člověkem. Minimálně je příjemné komunikovat s někým, s kým si zkrátka rozumíte.
Podívejte se na dosavadní reference z oboru a dejte na doporučení
Zajímat by vás měly také zkušenosti, které agentura už stihla nasbírat. Zeptejte se na reference a zaměřte se přitom na dosavadní práci agentury ve vašem oboru. Zeptejte se, či agentura pro jinou firmu už udělala a jaké výsledky spolupráce přinesla. Pokud smlouvy dovolují jméno společnost, se kterou už agentura pracovala, prozradit, můžete dalšího klienta přímo kontaktovat a zeptat se, jak spolupráce jde nebo šla. Velkou váhu přikládejte také doporučení. Reálné zkušenosti ostatních firem s konkrétní agenturou rozhodně neberte na lehkou váhu. Napoví vám, jak může spolupráce vypadat i u vás.
Nastavte si parametry komunikace a prezentace odvedené práce
Vybrali jste si agenturu, o které si myslíte, že by mohla být ta pravá? Zajímejte se, jak bude spolupráce vypadat. Kdy můžete očekávat první výsledky a jaké budou? Velmi důležité je také nastavení pravidelného reportingu. Chtějte po agentuře, ať vás pravidelně informuje o výsledcích a dalších plánech. Měli byste mít zkrátka stále přehled o tom, na čem agentura právě pracuje.
Kde marketingovou agenturu hledat?
Na vhodné marketingové agentury nejčastěji narazíte cíleným hledáním na internetu, díky doporučení známého, případně díky různým konferencím a dalším akcím. Někdy vás také jako první může kontaktovat obchodní zástupce agentury. Klienti e-shopového řešení Upgates však mají ještě jednu možnost, kterou je portál Marketplace. Zde si mohou přehledně prohlédnout služby agentur, které systém Upgates znají. Skrze Marketplace můžete také velmi jednoduše rovnou zadat poptávku.