Jak sledovat výkon svého obchodu na marketplaces

Mezi každodenní úkoly prodejce na marketplaces patří vyhledávání produktů, zpracování objednávek, zákaznická podpora a sledování konkurence. K vyhedávání samotných produktů můžete využívat samotné tržiště. To vám ale neposkytuje údaje například o počtu prodaných kusů a tržbách. Případný prodejní úspěch tak můžete pouze odhadovat. Sledování konkurence pak zahrnuje každodenní sběr dat, srovnávací analýzu a schopnost rychle reagovat na změny.

Jak správně pracovat s daty z marketplaces?

Klasická varianta, kdy zaměstnanec ručně sbírá a analyzuje data už nefunguje - zboží je tolik, že nepomůže ani celý štáb zaměstnanců. Najmutí vývojáře, který automatizuje proces sběru dat, bude v zásilosti na zkušenostech daného specialisty stát desetitisíce měsíčně. Toto si rozhodně každý podnik nemůže dovolit. Navíc internetová tržiště často blokují automatický sběr dat, proto je nutné se znovu obrátit na vývojáře a požádat o vyřešení problému.

Mnoho z výše uvedených úkolů může vyřešit nástroj MPLens. Například je schopen vyhledat nové či potenciálně slibné produkty či analyzovat stávající a sledovat konkurenty. Nástroj můžete používat sami nebo jej svěřit odpovědné osobě. Manažeři MPLens Vám rádi pomohou a zajistí školení.

Pokud vás kvalitní analýza dat na internetových tržištích zajímá více, přečtete si také starší článek „Jak analyzovat trh a vybírat produkty pro úspěšný prodej?“, kde jsme podrobně popsali, jak analyzovat data na obchodních platformách bez dalších nástrojů. V tomto článku rozebereme analýzu obchodních platforem pomocí služby, která tento proces zjednodušuje. Pojďme začít.

Co je MPLens?

MPLens je komplexní nástroj pro analýzu a řízení prodeje na tržištích. Služba denně shromažďuje miliony produktů z tržišť jako Mall.cz a Allegro.cz. Data jsou poskytována v rámci webové aplikace a v době psaní tohoto článku jsou k dispozici následující možnosti: zobrazení tržeb, počet prodaných kusů v rámci produktu, prodejce, značky, vyhledávání nových/perspektivních produktů, sledování konkurence.

Plánujeme přidat Allegro.pl, Kaufland, Alza a eMAG.

Vyhledávání nových produktů

Chcete-li hledat nové produkty, musíte denně ukládat všechny představené produkty a porovnávat je, abyste identifikovali nové položky. Kromě toho je důležité vědět jaké přináší tržby, počet prodaných kusů a do toho ještě zohlednit časový interval a sezónnost.

V MPLens jsou tyto informace dostupná na dvě kliknutí. Stačí vybrat kategorii produktů a časový interval (7, 14 nebo 30 dní), následně se v tabulce zobrazí novinky za zadané období.

Tabulka zobrazuje mnoho údajů, jako je název produktu, EAN, kategorie, značka, prodejce, minigrafy tržeb, prodejů a zásob, cena, celkové množství prodaných jednotek, celkové tržby a zůstatek zásob. Tabulka se snadno upravuje, můžete skrýt nepotřebné sloupce, třídit a nastavovat filtr pouze na produkty, které Vás zajímají. Ve výchozím nastavení jsou data seřazena sestupně podle výše tržeb.

Kterýkoli z produktů lze podrobněji prostudovat kliknutím na odkaz ve sloupci „Kód“. Otevře se stránka s kartou produktu s podrobnější informací o něm. Například, kdy byl produkt poprvé nalezen na tržišti, tržba/počet jednotek na skladě/počet prodaných jednotek ve grafu atd. Níže je ukázka, jak to vypadá v aplikaci.

Můžete vybrat produkty, které Vás zajímají, vytvořit novou skupinu, přidat je do skupiny a sledovat tržby a jakékoli další dostupné metriky.

Sledování konkurence

Sledování konkurentů je jedním z nejdůležitějších aspektů podnikání na tržišti. Pro analýzu lze použít různé ukazatele, například výši tržeb, počet prodaných kusů, popis produktové karty, používané obrázky, nové produkty, nejprodávanější produkty.

Všechny tyto metriky Vám mohou pomoci pochopit jaké aspekty Vašeho podnikání lze zlepšit nebo zvážit jejich přidání. Je důležité najít ve Vaší kategorii konkurenta, který má větší tržby. Dalším krokem je provést analýzu proč je tento konkurent schopen prodávat více.

Čemu byste měli věnovat pozornost:

  • Fotky, infografika, videa. Vysoce kvalitní a informativní obrázky zjednodušují kupujícímu vizuální výběr.
  • Cena. Cena je jedním z hlavních faktorů při výběru produktu. Musíte se ujistit, že Vaše cena je konkurenceschopná.
  • Změna ceny. Cena se může změnit z různých důvodů – akce, blíží se datum spotřeby zboží nebo nutnost uvolnit místo ve skladu. Je potřeba vyhodnocovat četnost cenových změn, vidět dynamiku prodeje v okamžiku, kdy došlo ke změně ceny. Mohou být přijaty některé praktiky slev.
  • Počet prodejů. Můžete najít podobné produkty a provést srovnání podle počtu prodaných kusů. Pokud jsou čísla konkurence mnohem lepší, můžete zjistit, co odlišuje konkurenční produkt od Vašeho, a začít zavádět odpovídající změny.
  • Hodnocení prodejce. Kupující se často dívají nejen na hodnocení produktu, ale také na prodejce. Vysoký rating vzbuzuje důvěru a zvyšuje pravděpodobnost nákupu.
  • Míra komplexity karty. Když produkt nemá popis (nebo popis není dostatečně informativní), může to kupujícího vyděsit – neví, do čeho jde. Kupující musí plně porozumět všem vlastnostem produktu a získat odpovědi na své otázky.
  • Recenze. Kvalita a množství recenzí často hraje významnou roli při umístění produktu ve výsledcích vyhledávání na trhu.

Pomocí speciálních analytických nástrojů, jako je MPLens, můžete sledovat metriky značky a klíčové ukazatele produktů.

  • tržby;
  • zboží s prodejem;
  • značky s prodejem;
  • prodejci s prodejem;
  • výnos z produktu;
  • průměrná cena;
  • procento zboží s prodejem;
  • prodejní graf.

Na produktové kartě jsou důležité:

  • počet objednávek;
  • ušlý získ;
  • skladová distribuce;
  • poměr objednávek a cen zboží;
  • seznam kategorií a akcí.

Tyto parametry je potřeba analyzovat a porovnat. Nejdůležitější data je třeba naformátovat v excelové tabulce, abyste získali úplný obrázek. Dělat to ručně je docela pracný proces. Mnoho z popsaných metrik lze zobrazit v MPLens.

Podívejme se na jeden příklad: „Vyhledávání konkurentů v kategorii podle tržeb.“ Řekněme, že prodáváme v kategorii "Pro děti" a naše měsíční tržby jsou cca 100 000 Kč.

Nejprve vybereme kategorii, přejdeme na záložku „Prodejci“ a podíváme se na seznam všech prodejců. Údaje jsou seřazeny sestupně podle výše tržeb. Hledáme konkurenty, kteří mají stejné nebo vyšší tržby. Klikneme na jméno prodejce. Stránka zobrazí všechny konkurenční produkty. Hledáme produkty s nejvyššími výnosy, můžeme si je vzít na vědomí a začít prodávat taky. Úplně stejný vzorek lze vyrobit výběrem několika konkurentů.

Níže je snímek obrazovky z aplikace, abyste získali představu o tom, jak to vypadá pro uživatele servisu.

Jak začít používat MPLens?

  • Přejděte na MP Lens
  • Klikněte na “Chci vyzkoušet”
  • Vyplňte formulář a klikněte na “odeslat”

Vaše žádost se automaticky dostane k jednomu z našich manažerů, budete kontaktováni a bude Vám nabídnut bezplatný demo přístup na 24 hodin.

Další článek
Money ERP – klíčové řešení pro efektivní správu e-shopu