Zahraniční eshopy, aneb jak na úspěšnou expanzi

Rádi byste rozšířili svůj český internetový obchod na nové e-commerce trhy, ale přesně nevíte kam zamířit? Jak úspěšně vybudovat konkurenceschopné a výdělečné zahraniční eshopy a kde to půjde nejlépe? Na to se snažil najít odpověď Tomáš Braverman z Heureka.cz. 

Kam expandovat a kde se zahraničním online obchodům daří růst? Pro prvotní expanze na nové trhy je i dle Heureky ideální lokací střední a východní Evropa. Například slovenský e-shop je dnes pro mnohé české e-shopery běžná záležitost. S růstem e-commerce trhu je na tom ještě lépe Maďarsko. To má v následujících letech v růstu podílu e-shopů předběhnout většinu zemí. Zdejší trh je v něčem specifický. Neovládají ho žádní giganti. Šanci tak mají uspět i menší e-shopy. Navíc je v Maďarsku na přibližně stejný počet obyvatel jako u nás, asi jen 6 000 e-shopů. Ideální možnost expandovat. No ne? Odradit by vás mohlo asi jen jedno z nejvyšších daňových zatížení. DPH je 27%. 

Na mapě se posuneme dál na východ, kde narazíme na Rumunsko. Růst e-commerce je tady meziročně extrémních 30%. E-shopů je podle oficiálních dat něco přes 20tis. Většina z nich nicméně zeje prázdnotou. Regulérně lze počítat s číslem o dost nižším. Asi okolo 7 000 opravdu funkčních e-shopů. A to na dvojnásobný počet obyvatel než v Česku. V Česku, které má internetových obchodů přes 40tis. Na rumunském trhu prozatím pravidelně nakupuje online pouze 1 z 5 respondentů. Zároveň má ale v objemu obratů rumunský e-commerce do pěti let dohnat obraty u nás. Tak proč se na tom nepodílet? 

Perspektivní země bývalé Jugoslávie 

Pětiprocentní podíl online obchodu na trhu by se měl v Chorvatsku během pár let zdvojnásobit. Na něco přes 4 miliony obyvatel má pouze okolo 4 500 e-shopů. Potenciál tudíž také velký. Jinak tomu ovšem není ani v okolních zemích. Srbsko, ale i Bosna a Hercegovina se postupem času adaptovaly na prostředí online podnikání. E-shopy jsou tady připraveny včetně dnes již nezbytných funkcí. Země mají také relativně dobře připravenou dopravní síť. Menší komplikací jsou návyky zákazníků, kteří moc nevěří internetovým obchodům a nákupům. V následujících letech se v téhle oblastní ale očekává posílení role e-shopů. A naskočit na vlak je jednodušší ještě před rozjezdem. Kdo dřív příjde, ten více vydělá. Poslední zemí analyzovanou Tomášem Bravermanem je Slovinsko. V tom evidujeme 3 500 e-shopů na 2 miliony obyvatel. Online nakupuje větší polovina Slovinců. Hodně jich ale objednává v zahraničních e-shopech. A to hlavně v rámci EU.

Jak vybudovat úspěšné zahraniční eshopy a poprat se s jejich expanzí na nové trhy

Co je potřeba k úspěšné expanzi e-shopu do zahraničí? 

1) Vytvoření a přidání nové jazykové mutace e-shopu

Jazykovou mutaci přidáte jednoduše v administraci. Návod najdete zde. Můžete ji mít buďto zdarma na aliasu anebo za 750 Kč / měsíc na vlastní doméně. Tuto variantu určitě doporučujeme. Je příznivější nejen pro vyhledávače, ale taky pro koncové zákazníky. Vše samozřejmě spravujete v jedné společné administraci. 

2) Nová měna

Měnu přidáte v administraci dle návodu zde. Nově vytvořenou měnu poté přiřadíte k jazykové mutaci. 

3) Překlady

K dispozici jsou slovenské a anglické překlady systémových hlášek (do košíku apod.). Kompletní překlad jazykové mutace zahrnuje ale více kroků. Je potřeba přidat do všech míst, kde se objeví nové textové pole jazyků. Nejdůležitější budou ze začátku určitě texty stránek, popisy a názvy produktů. Dále názvy doprav, plateb, dostupností, parametrů, znění dokumentů (faktury apod.), systémových emailů anebo například obchodních podmínek. Jako další na řadu mohou přijít články, aktuality a rádce. 

4) Nasměrování jazykové mutace 

Pokud máte připravenou vlastní doménu, stačí na ni jazykovou mutaci nasměrovat. 

5) Marketing a SEO

Veškerá SEO nastavení a marketing e-shopu můžete určovat pro každou jazykovou mutaci. 

6) Místní srovnávače zboží

Na novém trhu se určitě lépe prosadíte, když své zboží dostanete na srovnávače. Obdoba například pro nás známé Heureky. K tomu u většiny srovnávačů stačí použít obecné XML feedy (Heureka, Google Nákupy), které jsou k dispozici.

Pro expanzi na zahraniční trhy můžete využít také služby našich specialistů. Ti pomohou s proniknutím na nové trhy nebo s překlady do místních jazyků, případně marketingem na lokální úrovni. Využít můžete například spolupráce s našim partnerem NK-Expand

Další článek
Google připravil dva nové nástroje, které vám pomohou při zahraniční expanzi