Platby na eshopu: Jak vybrat a zařídit platební metody pro svůj e-shop?

E-shop bez platebních metod nemůžeme označit za funkční. Zákazníci zkrátka musí mít možnost za zboží zakoupené v internetovém obchodě řádně zaplatit. A protože máme různé zákazníky s odlišnými názory a preferencemi, měl by každý e-shop platebních možností nabídnout více. Proto si v dnešním článku řekneme o platebních možnostech e-shopu vše podstatné. 

Pokud aktuálně řešíte založení nového e-shopu, přečtete si o náš článek o výběru přepravce pro e-shop.

Pokud vás také zajímá, jak platební metody pro svůj e-shop správně technicky nastavit v e-shopovém systému Upgates? Vše potřebné najdete v našich nápovědách.

Jaké metody plateb existují

Platebních metod existuje celá řada. Některé vyžadují platbu předem, jiné až při předání. Výběr konkrétního typu platby je samozřejmě na zákazníkovi. Nabídkou jím preferovaného způsobu ale zvyšujete šanci, že skutečně nakoupí. Pojďme si tedy projít nejběžnější možnost platby na e-shopu.

Platební brány

Z hlediska tržeb pro vás bude tato platební metoda nejspíše nejdůležitější. Platební brána je totiž pro zákazníky velmi pohodlným a zároveň rychlým platebním způsobem. Zboží je totiž zaplaceno hned a majitele e-shopu od odeslání zásilky nic nezdržuje. Má to ale jednu velmi důležitou podmínku. Aby vám lidé za objednávky zaplatili předem, musí vašemu e-shopu důvěřovat. 

Platební brána je stále příliš širokým pojmem. Jde totiž o nástroj, který v sobě dnes sdružuje další pohodlné a hlavně okamžité způsoby placení. Všechny mají jedno společné. E-shop má peníze za objednávku k dispozici hned. Základem je stále platba kartou. K tomu však v rámci platebních bran mohou zákazníci využít i ještě pohodlnější platby skrze Apple Pay či Google Pay, rychlé bankovní převody, nebo odloženou platbu. Více o platebních branách se dozvíte níže v tomto článku. Klidně tam můžete přeskočit hned

Dobírka

Trochu obstarožní platební metoda, která se u provozovatelů e-shopů přílišné oblibě netěší. Je totiž neodmyslitelně spjata s rizikem, kdy si zákazník objednané zboží nevyzvedne. Stále ale platí, že dobírka je jakožto způsob platby u zákazníků pořád poměrně populární. Napříč e-shopy tvoří zhruba čtvrtinu až polovinu celkového množství objednávek. Dobírka má své uplatnění především v případě, kdy zákazník na e-shopu nakupuje poprvé. Pro všechny případy tak raději zvolí platbu až po převzetí zboží kdy vidí, že skutečně dorazilo. 

Pro e-shopy je však dobírka obvykle spojena s o něco složitějším objednávkovým procesem. Peníze za zboží se navíc na účet obchodníka dostanou až s určitým zpožděním, což negativně ovlivňuje cashflow. 

Bankovní převod

Někde na pomezí platby kartou skrze platební bránu a dobírkou stojí platba bankovním převodem. Takéž jde o typ platby, kdy zákazník svou objednávku uhradí předem. Ne však ihned. E-shop proto musí mít dobře zvládnuté procesy párování plateb se svým bankovním účtem. Po spárování platby už nic nebrání bezpečnému odeslání objednávky. 

Vítaným usnadněním plateb bankovním převodem je přidání QR kódu na potvrzení o přijetí objednávky. Zákazník pak může objednávku jednoduše, rychle a bez opisování dlouhých číslic za objednané zboží zaplatit. Přesto však obvykle proces expedice není tak rychlý jako u platby kartou skrze platební bránu. 

Odložená platba

Trendem poslední doby, který si pomalu hledá své místo mezi populárními platebními metodami, je takzvaná odložená platba. Jedná se o kompromis mezi platbou předem a na dobírku. K vysvětlení tomto principu možná pomůže srovnání s kreditní kartou. Také její zůstatek musíte po měsíčním utrácení ve smluvený den dorovnat. Dost podobně funguje také odložená platba. V případě e-shopů jde o platební způsob, který vychází vstříc jak e-shoperům, tak také jejich zákazníkům. 

Díky odložené platbě totiž zákazník zaplatí za zboží prostřednictvím své virtuální nebo fyzické kreditní karty. E-shop má své peníze prakticky ihned. Zákazník ale přesto nic neriskuje. Za objednávku může penězi ze svého účtu zaplatit až v momentě, kdy má zboží fyzicky v ruce a vyzkoušel si, že mu vyhovuje. Proto je odložená platba logickým soupeřem dobírky s potenciálem zastaralý způsob úhrady nahradit. Nevýhodou odložené platby je její malá rozšířenost. Lidé totiž o této cestě, jak bezpečně hradit objednávky zatím moc nevědí. 

Hotovost

Stará dobrá hotovost. Své místo má především u e-shopů, které nabízejí vyzvednutí objednávky ve své pobočce. Objednávku totiž můžete zaplatit až při osobním předání. To je ve velké částí případů spojeno také s možností vyzkoušení zboží (pokud už samozřejmě není zabaleno). Hotovost je v případě e-shopů spíše okrajovou službou, neboť dokáže obsloužit pouze zákazníky, kteří se pohybují v blízkosti vašich poboček nebo skladu. 

Elektronická peněženka

V České republice se s touto platební metodou tak často nesetkáte. U nás v rámci plateb předem drtivě vítězí platební brány. Ve světě jsou ale platební peněženky stále velmi populární. Za všechny můžeme jmenovat především PayPal, který se prakticky jako jediný těší širší popularitě i v našich končinách. Pokud se však s e-shopem chystáte za hranice, bývá PayPal nezřídka nutností. Účet vaší elektronické peněženky je obvykle propojen s platební kartou, ze které čerpá prostředky. 

Prodej na splátky

Především pro e-shopy, které prodávají drahé zboží (nejčastěji elektroniku), se pak poměrně dost využívanou metodou může stát také prodej na splátky. E-shopové řešení si můžete snadno propojit s některou splátkovou bránou. Provozovatel e-shopu by si však měl vždy ověřit, že poskytovatel splátkového prodeje jedná čestně a dlužníky přehnanými úroky a poplatky nedostává do zbytečných problémů. 

Z pohledu e-shopu funguje splátkový prodej velmi podobně jako platební brána. Pokud splátková společnost zákazníka vyhodnotí jako dostatečně kredibilního k poskytnutí půjčky, proplatí e-shopu peníze za objednávku. O to, zda zákazník splátky skutečně platí, už se provozovatel e-shopu nestará. Jedná se o riziko splátkové společnosti. 

Jak si vybrat správnou

Odpověď na tuto otázku není zase tak složitá. Každý dobře fungující e-shop totiž platebních metod nabízí více. Je to logické. Každý zákazník má jiné preference. Někdo už třeba přesáhl limit na kartě, druhý by chtěl nakoupit na splátky a třetí nedá dopustit na dobírku. Z toho logicky vyplývá, že čím více platebních metod ve svém e-shopu nabídnete, tím roste šance na úspěšně dokončené objednávky. Nemusíte se ale bát žádného chaosu. Kvalitní e-shopový systém totiž s různými platebními metodami počítá a bezproblémově vám zvládne různě zaplacené objednávky zprocesovat. Automaticky označit na zaplacené ty objednávky, které jsou zaplaceny předem a automaticky párovat platby s vaším bankovním účtem. 

A jaké platební metody tedy patří mezi nutnosti? 

V jednoduchosti se dá říct, že jsou tři. Jde o dobírku, platbu převodem a platební bránu. I když je platební brána v mnoha e-shopech způsobem úhrady číslo jedna, záměrně jsme ji uvedli až nakonec. Do e-commerce vod se totiž můžete pustit i bez ní. Není zkrátka nutná ke spuštění provozu, ale patří mezi základní výbavu úspěšného e-shopu. 

E-shop můžete klidně spustit jen s nabídkou platby převodem (ke které z počátku stačí uvést číslo účtu) a dobírky. Ta je důležitá především u nových e-shopů bez vybudované zákaznické základny. Jen úspěšně zavedené e-shopy se mohou pustit do odvážného kroku a dobírku kvůli svému zkostnatělému fungování zrušit. Automaticky tím ale riskují, že přijdou o část objednávek.

Až vám dorazí první objednávky a vy se přesvědčíte o tom, že vás vedení vlastního e-shopu baví, zajistěte si platební bránu. Impulsem k implementaci platební brány by mělo být především větší množství opuštěných košíků. Pokud hodně zákazníků nedokončí svou objednávku, nabídněte jim platbu kartou. Zachráníte tak objednávky, které by jinak zbytečně skončily nedokončené.

Zpět k platebním branám

Vraťme se ale zpět k platebním branám. Jak z pozice nakupujícího, tak i e-shopera, jde o velmi jednoduchý a pohodlný platební způsob. Přesto je ale potřeba pár věcí si vysvětlit. Uděláme si přehled v tom, mezi jakými platebními bránami si u nás můžete vybírat. Vysvětlíme si, jak se vyznat v cenících platebních bran a v neposlední řadě si projdeme postup, jak platební bránu integrovat do e-shopu.  

Nejznámější platební brány

Toto je přehled nejrozšířenějších platebních bran, které si zároveň můžete jednoduše propojit s e-shopovým systémem Upgates. 

Comgate: mezi klienty Upgates nejrozšířenější platební brána. V konkurenčním prostředí boduje především cenou, jednoduchým ovládáním a moderním vzhledem. Platební brána Comgate dokáže přijímat až 9 zahraničních měn a na 50 platebních metod. I v nezávislých hodnoceních vychází Comgate jako nejvýhodnější platební brána, a to především pro začátek podnikání. Prvních 6 měsíců totiž můžete s platební bránou fungovat zdarma. Následně při dosažení obratu alespoň 50 tisíc korun měsíčně odpadá měsíční paušál za provoz platební brány. 

Gopay: velmi známou platební bránu je také GoPay. Platební brána podporuje 55 platebních metod, 8 měn a 13 jazyků. Mezi její výhody patří také schopnost pamatovat si karty zákazníků, díky čemuž při nákupu šetří čas pro zadávání platebních údajů. Co se týče nákladů, patří mezi dražší platební brány. 

ThePay: poměrně nová česká platební brána, která se pokusila narušit nadvládu hegemonů. ThePay si zakládá na moderním a funkčním řešením a k tomu navíc s konkurenty bojuje cenou. Podobně jako v případě Comgate jde o cenově dostupné řešení, které funguje s minimálními provizemi. Taktéž ThePay pracuje s desítkami nejrozšířenějších platebních metod a osmi jazyky. 

PayU: další platební bránou, na kterou se dnes podíváme blíže, je PayU. Jedná se o mezinárodní řešení, které je kromě mnoha zemí dostupné také u nás. Jde tak o řešení, které může být vhodné pro e-shopy s aktivitou v zahraniční, kdy chtějí mít platební bránu známou cílovému publiku. Jinak lze z PayU vycítit, že nejde o ryze české řešení. Získat kontakt zde není tak jednoduché. Stejně tak není veřejně dostupný ani ceník. PayU ale rozhodně patří mezi dražší řešení. 

GP webpay: také GP webpay patří mezi méně transparentní poskytovatele platebních bran. Ani zde se toho z webových stránek příliš nedozvíte. Ceník opět není veřejný. Opět jde ale o jednu z dražších platebních bran. Konkurence dnes nabízí zajímavější podmínky a řešení. 

Integrace platební brány s e-shopem

Proces integrace se v případě jednotlivých platebních bran lehce liší. V základu je ale velmi podobný. Stručně si tedy popíšeme, jak proces integrace platební brány s vaším e-shopem probíhá. 

Před integrací

Jedna důležitá poznámka na úvod. Především české platební brány si velice pečlivě hlídají, koho do svého klubu přijmou. Platební bránu nedostane automaticky každý zájemce. Problém mohou mít především e-shopy, které prodávají alkohol a další návykové látky, podnikají v oblasti kryptoměn a podobně. Ze strany platebních bran  jde o prevenci před potenciálními nepříjemnostmi. 

Daná platební brána si také ověří, zda skutečně máte funkční e-shop. Zkouška může proběhnout také formou testovací objednávky. 

Poskytovatel platební brány také ověří obchodní podmínky a pravděpodobně po vás bude požadovat i to, abyste na e-shopu měli samostatnou stránku, která se věnuje zásadám při zpracování osobních údajů. Poprosí vás také o to, abyste si do patičky e-shop přidali loga platební brány a obvyklých vydavatelů karet. 

Ani tehdy ještě nebude po všem. Po interním schválení v rámci společnosti provozující platební brány bude totiž vaše žádost postoupena dál. Konkrétně Karetní asociaci, která se také bude vaší žádostí zabývat. 

Připravte se na to, že tento proces zabere zhruba dva týdny. Nejméně však 10 dní. 

Samotná integrace

Poté, co bude váš e-shop patřičně schválen, dostanete k dispozici klíče na základě kterých můžete svůj e-shop propojit s e-shopovým systémem.

V e-shopovém systému Upgates stačí jen podle návodu vytvořit požadovaný způsob platby. Ze seznamu tedy vyberete přímo svého nového poskytovatele platební brány. Přesné kroky se v rámci jednotlivých poskytovatelů platebních bran lehce liší. Vždy ale do e-shopového systému vložíte unikátní klíč, který vám poskytne platební brána. Konkrétní integrační návody najdete u provozovatelů platebních bran. V rámci Upgates můžete aktivovat také testovací režim, v rámci kterého lze funkčnost napojení před ostrým startem nejprve vyzkoušet. 

Jak funguje platební brána

A jak platební brána vlastně funguje? Jako provozovatel e-shopu dostanete k dispozici administrační rozhraní, ve kterém můžete přehledně spravovat jednotlivé platby zákazníků. Převod peněz na účet probíhá většinou automaticky vždy v rámci jednoho až dvou pracovních dnů. Jako provozovatel e-shopu tak máte peníze za objednávky k dispozici velmi rychle. V podstatě stejně, jako kdyby platba proběhla převodem. 

V rámci rozhraní platební brány můžete také příkazy k jednotlivým platbám vytvářet. To se hodí třeba v případě, kdy si zákazník na poslední chvíli rozmyslí způsob platby. Přímo v rámci brány pak můžete vytvořit příkaz k platbě a zákazníkovi poslat unikátní odkaz. 

Jak se vybrat v cenících platebních bran

Ještě zbývá vysvětlit si jednu klíčovou oblast. Tou jsou ceníky platebních bran. Jednotlivé sazby si každý poskytovatel platební brány určuje po svém. Princip je ale všude velmi podobný. 

Platební brána žije především z provizí z jednotlivých plateb. Prakticky vždy jsou sazby odstupňované podle obratu. Čím větší obrat e-shop má, tím menší procentuální sazby platební bráně zanecháte. Jinak se poplatek skládá ze dvou částí. Jednou je procentuální částka a druhou je fixní poplatek.

Výjimkou je platební brána ThePay, která vybírá pouze procentuální poplatek. K tomu je potřeba připočítat částku za provoz platební brány, kterou taktéž platí pouze menší e-shopy. Například u Comgate je to 149 korun měsíčně do obratu 50 tisíc korun. ThePay pak účtu 139 korun měsíčně do 200 tisíc korun. 

Pojďme si tyto dvě platební brány srovnat. Dejme tomu, že jste malý obchod a přijde vám objednávka za 2 tisíc korun a za 500 korun.

Comgate

ThePay

Částka 2 000 Kč Částka 2 000 Kč
Provize 0,79 % 15,8 Kč Provize 0,99 % 19,8 Kč
Fixní částka 2,4 Kč Fixní částka  0 Kč
Celkem poplatky  18,2 Kč Celkem poplatky 19,8 Kč
Částka  500 Kč Částka 

500 Kč

Provize 0,79 % 3,95 Kč Provize 0,99 %

4,95 Kč

Fixní částka 2,4 Kč Fixní částka 

0 Kč

Celkem poplatky 6,35 Kč Celkem poplatky 

4,95 Kč

Vidíte tedy, že i přes jiný rozpis sazeb jsou skutečně poplatky velmi podobné. Liší se však v závislosti na průměrné výši objednávek zatímco někdy je výhodnější platit nižší procento a fixní částku, v případě jiné hodnoty objednávek se může více vyplatit pouze jedna procentní sazba. K tomu je však potřeba ještě připočítat poplatek za vedení platební brány a obraty, které přes platební bránu protečou. Pak si můžete udělat přesný obrázek o tom, která platební brána se vám vyplatí více. 

Další článek
Jak nastavit Google Analytics 4 pro eshop a jaká základní data v něm sledovat?