Jak začít prodávat na Heurece?

Cenový srovnávač Heureka známe z pozice nakupujících prakticky všichni. Heureka totiž bývá místem, kde nejen porovnáváme ceny na jednotlivých e-shopech, ale také si čteme o reálných zkušenostech uživatelů s poptávanými produkty a zjišťujeme, jestli e-shopům můžeme věřit. 

Jakmile se ale dostanete do pozice provozovatele e-shopu, začnete na Heureku nahlížet jinak. Pro mnoho internetových podnikatelů jde totiž o důležitý prodejní kanál, který navíc pomáhá zvyšovat důvěryhodnost e-shopu. Pro koho je ale Heureka vhodná, jak funguje, jak ji propojit s e-shopem, nastavit a začít skrze tento portál prodávat? Přesně to si v dnešním článku, který vznikl ve spolupráci s partnerem Trayto, povíme. 

Krátce o Trayto

Trayto je ostravská technologická společnost, která vyvíjí nástroje a služby pro e-shopy. Na trhu je společnost od roku 2014. Tehdy se jako jedni z prvních vrhli na správu zbožových srovnávačů a automatický bidding. Dnes patří se svými nástroji BiddingTools a BiddingManager mezi zbožákové TOP odborníky v Česku a na Slovensku. Trayto vyvíjí také správce a online editor produktových feedů Xemel, se kterým e-shopům pomáhá rozjet inzerci na marketplaces, srovnávačích zboží a dalších inzertních platformách ve 40+ zemích. Zajistí taky napojení e-shopu na dodavatele a další služby.

Pro koho je Heureka vhodná

Hned na úvod je potřeba si říct, pro koho je Heureka vlastně vhodná. Odpověď totiž bohužel není, že jde o zlatý důl pro všechny e-shopy. Naopak existují konkrétní kritéria, podle kterých můžete působení na Heurece ihned vyloučit. Předně na Heurece prozatím nemůžete prodávat použité zboží. Příliš zde nepochodíte ani s nabídkou služeb. A v neposlední řadě je to na nejpopulárnějším českém srovnáváči trochu složitější i v případě, kdy prodáváte unikátní zboží. To samé platí také pro zboží, u kterého se očekává značné uzpůsobení na míru.

Přínos Heureky internetoví nakupující spatřují především v možnosti pohodlného a rychlého srovnání různých nabídek e-shopů. Pokud ale něco nabízíte jako jediní, i tak se můžete napárovat do katalogu. Pozor ale na jednonabídky (karty s jednou nabídkou - tou vaší), proklik na tyto jednonabídky návštěvníka nevede na produktovou kartu Heureky, jak je zvyklý, vede z Heureka kategorie rovnou do e-shopu. To pro vás znamená zvýšené náklady. Za každý takový klik totiž platíte. Náklady za prokliky z jedné takové nabídky mohou v krátké době vyrůst i do tisíců, a to bez efektu v podobě prodaného zboží. Jediným řešením, je pak nabídku z katalogu odpárovat.

Vaše unikátní nabídky, které se do katalogu Heureky nenapárují, se zobrazují pouze ve fulltextových výsledcích, které mají minimální zobrazování a moc návštěvnosti tak vašemu e-shopu nepřivedou.

U všech ostatních produktů univerzální odpověď neexistuje. Záleží totiž na konkrétním zboží a stavu jeho nabídky napříč českými e-shopy. Prodej na Heurece je zkrátka třeba vyzkoušet. Jen tak zjistíte, zda pro vás jde o smysluplný prodejní kanál. 

Pořádné vyzkoušení Heureky vás díky bonusu od Upgates až 2 000 Kč nakonec nemusí stát tolik peněz. 

Základní informace o fungování Heureky

Heureka je nejpopulárnějším českým srovnávačem, který svou domovskou zemi dávno přerostl. Aktuálně totiž Heureka působí ve značné části regionu střední a východní Evropy. Kromě české Heureky, která byla založena v roce 2007, provozuje skupina populární lokální vyhledávače jako je Arukereso.hu v Maďarsku, Compari.ro v Rumunsku, nebo Ceneje.si ve Slovinsku. 

Kromě toho je Heureka známá svou soutěží Shop Roku, ve které pravidelně vyhlašuje zákaznicky nejpopulárnější e-shopy v různých kategoriích. Poslední dobou Heureka prosazuje také iniciativu Udržitelný e-shop.

Proč být na Heurece

Už na úvod jsme si řekli o tom, že existují e-shopy, pro které prodej skrze Heureku není příliš vhodný. V některých případech to buďto přímo není možné, nebo by tato forma nabídky nebyla příliš efektivní. Teď to ale trochu zamotáme. Na Heurece by totiž měl být přítomný každý e-shop. Cože? 

Z pohledu koncového uživatele totiž Heureka plní více funkcí. Kromě srovnání cenových nabídek poptávaného zboží a případně sdílení zkušeností s výrobkem, je totiž Heureka pro mnoho nakupujících také místem, kde se předvědčují o věrohodnosti e-shopu. Každý e-shop by proto měl mít na Heurece svůj profil s aktivovanou službou Oveřeno zákazníky. Díky spokojeným zákaznickým recenzím získá uživatel potvrzení, že e-shop je skutečně důvěryhodný a může si z něj objednat. Udržovaný profil e-shopu na Heurece vám díky tomu může přinést nejen více objednávek, ale také větší počet objednávek zaplacených předem

I když tedy skrze Heureku nemusíte zrovna prodávat, rozhodně se vyplatí založit si zde účet a vyplnit všechny potřebné údaje. Jak na to si řekneme v další části článku. 

Založení účtu a propojení s e-shopem

Na založení účtu není nic složitého. Registrace uživatelského účtu je jednoduchá. Heurece předáte doménu svého e-shopu, fakturační údaje, URL obchodu, nahrajete logo a podobně. 

Za zmínku ale stojí řádek pro vložení XML feedu. Pro něj je potřeba vydat se do administrace Upgates. Jak adresu XML feedu získat, se dozvíte v našich nápovědách. Ve zkratce ale stačí v doplňcích aktivovat napojení na Heureku a následně aktivovat feed, jehož adresu zkopírujete do administrace Heureky. 

Pak vás ovšem Heureka musí schválit. Můžete očekávat telefonický hovor a pravděpodobně také testovací objednávku. 

Správné ceny dopravy

Byla by škoda absolvovat celou cestu od registrace k účtu, až k úspěšnému párování nabídek, abyste na konci zjistili, že Heureka špatně zobrazuje ceny přepravy. To ovlivíte v administraci e-shopu. V nastavení konkrétních doprav, které používáte, najděte Vlastní pole, ve kterých Heurece definujte, o jakého dopravce jde. Pomůže vám s tím našeptávač. 

Jak vlastně Heureka funguje? 

Poté, co jste si na Heureka založili účet, přichází ten pravý čas vysvětlit si, jak největší český zbožový srovnávač vlastně funguje. Nejprve si projdeme základní pojmy, se kterými se na Heurece můžete setkat. 

PPC vs. FREE režim

Jinými slovy jde o placený a neplacený režim. V rámci Heureky můžete své produkty vystavovat i zdarma. Má to však zásadní omezení, o kterých si povíme. 

FREE režim

V rámci FREE, tedy bezplatného režimu můžete do Heureky poslat své produkty. Ty se sice skutečně budou zobrazovat, avšak jen minimálně. Konkrétně lze bezplatně získat pozice pouze ve fulltextovém vyhledávání, a to ještě na, o poznání méně, atraktivních pozicích. Bez poplatku vás tedy Heureka nezařadí na produktové karty, které jsou pro efektivní fungování na tomto srovnávači tak důležité. I v rámci bezplatného režimu však získáte profil svého e-shopu, který mohou zákazníci hodnotit. V rámci FREE režimu ale nemůžete očekávat žádný nával objednávek. 

PPC režim

Každého, kdo to s přítomností na Heurece myslí vážně, bude rozhodně zajímat PPC režim. Jedná se o působení na Heurece, které vám může přinést všechny dostupné výhody. V rámci PPC režimu budou vaše produkty za určitých podmínek (viz. sekce Spárovanost produktů) zařazeny do katalogu, takže se dostanou do plnohodnotného srovnání nabídek jednotlivých e-shopů v rámci takzvaných produktových karet. 

Na produktové kartě najde zákazník kompletní informace o nabídkách e-shopů včetně dostupnosti, ceny přepravy a případných doplňkových službách či bonusech jako je třeba dárek k produktu. Obvykle se zákazník z produktové karty proklikne přímo na stránku prohlíženého produktu v e-shopu.

Produktová karta na Heurece.

E-shopům v PPC režimu však nabízí Heureka také využití takzvaného Heureka Marketplace. Jde o to, že zákazník vůbec nemusí navštěvovat e-shop, ale zboží nakoupí přímo na Heurece. Za objednávky uskutečněné přes marketplace platíte provize z kupní ceny prodaného zboží. Kromě několika ušetřených kliků by možnost nákupu skrze srovnávače měla u zákazníka zvýšit důvěryhodnost. Nevýhodou může být snížení počtu objednávek v PPC režimu, čili objednávek dokončených přímo na vašem e-shopu a má to taky další možná úskalí. Tím, že k nákupu nedojde v e-shopu, se může snížit průměrná hodnota objednávky (na e-shopu by možná zákazník do košíku přihodil další produkt) a snižuje se vizibilita vašeho brandu (zákazník si nemusí plně uvědomit, že v marketplace nakupuje z vašeho e-shopu). Na každém obchodníkovi je tedy zvážit a vyhodnotit (a to nejen z pohledu investic), zda se mu vyplatí inzerovat pouze v PPC režimu nebo v PPC režimu i Marketplace.

V rámci PPC režimu dokáže e-shop oslovit řádově mnohem více zákazníků než v bezplatném fungování. Podle dostupných statistik Heureky tvoří PPC režim až 95 procent z celkového množství prokliků

Jak se platí za PPC režim a co je to biddování? 

Nyní se dostáváme k tomu hlavnímu. Tím je platba Heurece za prokliky do vašeho e-shopu prostřednictvím takzvaného biddování. Heurece totiž budete platit za jednotlivé prokliky, přičemž jejich cena bývá různá. Záleží na konkrétním produktu a jeho kategorii, konkurenci na dané produktové kartě a v neposlední řadě také na tom, kolik prostředků jste ochotni za jeden proklik vynaložit. 

Prostředky do Heureky se nabíjí formou kreditu, ze kterého se okamžitě stahují částky za jednotlivé prokliky. Pro větší e-shopy je možné s Heurekou individuálně domluvit zpětnou fakturaci. S denním rozpočtem je na Heurece trochu složitější. Systém totiž nefunguje podobně jako například u Googlu, kterému dáte pevně stanovenou částkou, kterou reklamní systém za měsíc nepřekročí. Na Heurece sice rozpočet nastavit lze, avšak má jen informační charakter. Po jeho překročení budete upozorněni. 

O samotné dobíjení kreditu se nemusíte starat. V účtu totiž můžete povolit opakované platby, kdy se po vypotřebování účtu kredit podle stanovených pravidel automaticky opět dobije. Při ručním dobíjení je potřeba dávat si pozor na úplné dočerpání kreditu. Pokud tato situace nastane, váš účet se automaticky přepne do FREE tarifu, což automaticky znamená také výrazné snížení počtu prokliků a potenciálně také prodejů. 

XML feed a párování: základ úspěchu na Heurece

XML feed je datový soubor, jehož prostřednictvím můžete Heurece ve správném formátu naservírovat všechna potřebná data. XML souboru se nemusíte vůbec lekat. E-shopový systém Upgates data připravuje ve formátu přesně určeném pro srovnávač Heureka. Prostřednictvím vlastních polí můžete dále data zasílaná v XML feedu pro Heureku upravovat. 

90 % spárovanost

XML feedy ve formátu pro Heureku nejsou v rámci e-shopových platforem ničím výjimečným. Přesto však Upgates svým soupeřům v jednom ohledu uniká. XML feedy od Upgates totiž dosahují až 90% úspěšnosti při párování produktů. Toto je v oboru nevídaná hodnota, která vám při párování ušetří spousty nervů a zajistí, že se vaše produkty vždy budou v maximální možné míře objevovat na správných produktových kartách, což ve výsledku povede k větším konverzím. 

Orientace v administraci

Administrace Heureky je poměrně přehledná a není problém zde najít vše, co aktuálně potřebujete. Nyní si projdeme záložku jednu po druhé. Povíme si, co zde můžete najít a řekneme si několik rychlých tipů, jak v jednotlivých sekcích provést nastavení, která povedou k maximálnímu počtu prodejů. 

Přehled

Ihned po přihlášení se dostanete na základní přehled. Můžete zde kontrolovat propojené obchody. Především to, zda a kdy byl úspěšně naimportován XML feed, jaká část produktů je spárovaná a kolik uživatelů na vaše produkty v poslední době kliklo. Níže si pak můžete přečíst důležitá sdělení Heureky. 

PPC a správa kreditu

Pro dobře fungující účet je zásadní dobitá peněženka. V rámci sekce PPC a správa kreditu tak můžete dobít kredit, nebo získat přehled o minulých platbách a fakturách. V podsekci Historie plateb a faktury najdete také přehled útrat za jednotlivé měsíce. Můžete tak zde sledovat útraty přehledně v jednotlivých měsících. V podsekci Nastavení zobrazování pak můžete se svým e-shopem přejít z placeného režimu zpět do FREE režimu. 

Spárovanost produktů 

Tady už to začíná být zajímavé. Při fungování v PPC režimu budete usilovat o to, aby se pokud možno všechny vaše produkty spárovaly na příslušných produktových kartách. Pokud žádný prodejce váš produkt na Heurece ještě neprodává, budou muset administrátoři srovnávače danou produktovou kartu nejprve vytvořit. 

Najdete zde několik podsekcí. 

Spárovanost produktů: v rámci spárovanosti produktů najdete položky z vašeho XML feedu, které Heureka zatím automaticky nespárovala. Můžete tak zde zkusit najít produkty v rámci katalogu srovnávače sami a říct, kde daný produkt patří. 

Párování kategorií: na velmi podobném principu funguje také podsekce párování kategorií. V případě, že Heureka na vašem e-shopu eviduje kategorie, které nespárovala v rámci své struktury kategorií, můžete zde systému opět říci, kam kategorie patří. V případě, že je vše v pořádku, najdete zde pouze hlášku o tom, že všechny kategorie byly spárovány. 

Přehled spárovanosti: velmi důležitou záložkou je přehled spárovanosti. Pokud budete s touto sekcí dobře pracovat, o to méně práce budete mít ve dvou záložkách, které jsme právě probírali. V tomto přehledu přesně uvidíte, kolik produktů bylo úspěšně spárováno. Pokud k tomu nedošlo, dozvíte se proč. V této souvislosti Heureka rozlišuje několik stavů.

  • Spárované produkty: zde nemusíte nic řešit. Produkty byly úspěšně spárovány. Na vás je tak pouze kontrola, že v tomto stavu také zůstanou.
  • Čekající produkty: tyto produkty mají spárovanou kategorii na základě informací v tagu CATEGORYTEXT a čeká se na jejich kontrolu administrátorem. Pokud čekající produkt nesplňuje podmínky pro zařazení, bude zařazen mezi Nespárované produkty. Pokud produkt splňuje podmínky pro zařazení do katalogu, přejde mezi Spárované produkty. Kontrola Čekajících produktů obvykle trvá několik pracovních dnů.
  • Čekající kategorie: produkty čekají na kontrolu a spárování kategorie administrátorem. 
  • Neaktivní kategorie: i zde už máte splněno. Nezbývá ale než čekat, až Heureka dané kategorie vytvoří nebo zaktivní. 
  • Ignorované kategorie: kategorie nejsou pojmenovány zcela správně. Budete tedy muset upravit název kategorie prostřednictvím vlastních polí v administraci Upgates. 
  • Nespárované produkty: také zde budete muset ještě zapracovat. Produkty totiž nejsou pojmenovány správně a Heureka je nedokáže zařadit.   

Rychlé tipy, jak být při párování produktů úspěšný

S XML feedem od Upgates není problém docílit velmi slušné míry spárovanosti produktů. Je ale potřeba dodržovat několik základních zásad. Tou hlavní je název produktu a zařazení kategorie. Heureka totiž pro jednotlivé kategorie určuje povinné atributy názvu produktů. Na této adrese uvidíte, jak na to. Nejprve si najdete správnou kategorii, do které vaše produkty patří. Pak se můžete podívat, v jakém tvaru musí být názvy produktu. Ty pak na svém e-shopu podle požadovaného tvaru změňte. 

Následně u nastavení produktu rozklikněte sekci Vlastní pole. Do pole Heureka - CATEGORYTEXT napište kategorii, kterou jste na Heurece nalezli. Stačí napsat jen kousek, našeptávač vám doplní kompletní název kategorie. 

Do vlastního pole Heureka - PRODUCTNAME pak zkopírujte název produktu ve správném tvaru. 

Produkty by se nyní měly bez větších potíží spárovat a zařadit na správné produktové karty. Pokud se to stále nepovedlo, doporučujeme vám obrátit se na podporu srovnávače Heureka, kde vám ochotně poradí další tipy. 

Produkty čekající na spárování: v případě, že váš e-shop obsahuje větší množství produktů, ve kterém už je složitější se zorientovat, můžete si stáhnout report produktů, které čekají na spárování. Úplně stejně získáte také Report nespárovaných produktů. Získáte zde další důležité informace, které vám pomohou se správným párováním. 

V poslední části této sekce najdete další tipy, jak zvládnout párování na Heurece.  

Statistiky a reporty

V rámci voleb statistik a reportů budete podrobněji sledovat, jak se vám na Heurece daří. Můžete si filtrovat jednotlivé dny a sledovat vývoj počtu prokliků a případně také objednávek. Dále Heureka dává k dispozici přehled o výkonu a nákladech, který si můžete stáhnout. Nabízí detailnější vzhled a generuje se vždy s přesahem do posledních 90 dní. 

Heureka zde nabízí také placený report, který vám ukáže počty prodejů produktů v kategoriích, které vás zajímají, včetně jejich vývoje. Stejně tak můžete zažádat také o placený report chybějících produktů. 

Ověřeno zákazníky

Velmi důležitou oblastí působení na Heurece je služba Ověřeno zákazníky. Jedná se o sběr hodnocení e-shopů, na základě kterého Heureka vydává certifikát o důvěryhodnosti e-shopu. V rámci sekce Ověřeno zákazníky najdete tajný klíč, který si vložíte do administrace e-shopu. 

Zákazníkům bude pak po dokončení objednávky chodit e-mail s žádostí o hodnocení vašeho obchodu. Podle výsledků těchto hodnocení vám srovnávač vystaví, nebo naopak nevystaví certifikát Ověřeno zákazníky. Heureka pracuje s hodnoceními, které zákazníci zanechali za posledních 90 dní. Hodnocení pak musí být dostatečné množství, aby měla vypovídající hodnotu. 

V případě, že získáte certifikát, můžete si jej prostřednictvím takzvaného ouška vystavit i na svém webu. 

Při zavedení služby Ověřeno zákazníky je potřeba upravit obchodní podmínky tak, aby obsahovaly zmínku o e-mailu, který bude zákazníkům zaslán. 

Bidding

Další velkou kapitolou pro fungování na Heurece je Bidding. Jedná se o princip, na základě kterého Heurece nabízíte vyšší než minimální cenu za proklik (CPC) s cílem dostat se mezi TOP 4 doporučované obchody Heureky. Ty se zobrazují na horních viditelných pozicích na produktové kartě. Nutnou podmínkou pro bidding je však držení certifikátu Ověřeno zákazníky.

Existuje několik možností jak bidovat: 

  1. Manuální bidding v administraci / XML feedu - administrace Heureky umožňuje bidovat ručně pomocí fixního CPC jak jednotlivé kategorie, tak i produkty. Nevýhodou je, že kategorie nelze více segmentovat (např. podle cenových hladin nebo dostupnosti). Fixní CPC si ale můžete nastavit i prostřednictvím XML feedu (např. v nástroji Xemel). Nastavení fixního CPC přes XML feed má oproti nastavení fixního CPC přes administraci Heureky výhodu v podobě lepší segmentace sortimentu. Můžete nastavit různá CPC pro kombinace jako např. kategorie, výrobce, cena a aktuální skladovost. To znamená, že když se u produktu změní např. skladovost, automaticky se změní i jeho fixní CPC.
  2. Heureka Simple bidding - novinka automatického biddingu od Heureky, kde je nutné nastavit rozpočet a maximální PNO. Heureka pak za vás vybere produkty a nastaví jim CPC, které se automaticky mění dle nastavených cílů. Nevýhodou je, že inzerci v podstatě nejde nijak ovládat –⁠ nelze vybrat produkty pro bidding, provádět segmentaci, volit různé bidovací strategie apod. Sami nastavíte pouze PNO a rozpočet.
  3. Profi bidovací nástroje třetích stran (např. BiddingManager, BiddingTools) - umí chytře na jednom místě zobrazovat statistiky ze srovnávačů a jednoduše pro dané kategorie / produkty nastavit jak manuální bidding, tak i automatický. Automatický bidding hlídá cílové bidované pozice a automaticky přeceňuje cenu za proklik u jednotlivých produktů tak, aby se produkt dostal na bidované TOP pozice. Neefektivní produkty sám vypíná z bidování. Profesionální bidovací nástroje umí bidovat každý produkt individuálně a přeceňovat CPC podle potřeby i několikrát za den, čímž dochází k maximální efektivitě inzerce. 

Využijte slevu našich partnerů:

UPGATES20

S tímto kódem získáte slevu 20 % na první 3 měsíce
na tyto bidding nástroje a služby:

Tým specialistů na srovnávače zboží se postará o automatický bidding
vašich produktů a celkovou správu inzerce na Heurece a Zboží.cz.
14 dní na vyzkoušení zdarma.

Bidovací nástroj pro menší e-shopy, díky kterému
zvládnete bidding na Heurece a Zboží.cz hravě optimalizovat sami.
14 dní na vyzkoušení zdarma.

Nastavení

Poslední zastávkou je nastavení. Zde můžete upravovat základní informace o e-shopu, přidat vlastní pobočky nebo další obchod. Nastavit zde můžete také ceny dopravy, které jsou důležitou součástí při porovnávání nabídek jednotlivých obchodů. 

Další článek
Případová studie: jak funguje DRTG na návštěvníky Seznamu