Jak získat zpětné odkazy pro váš e-shop
Jedním z nejdůležitějších faktorů, který rozhoduje o umístění stránky e-shopu ve výsledcích vyhledávání, jsou i v roce 2020 stále zpětné odkazy. Zpětné odkazy jsou hypertextové linky, které vedou z cizích webů na váš e-shop. Umožnují vyhledávačům najít ho, indexovat jeho obsah, posoudit jeho kvalitu a autoritu, na jejímž základě jej poté bude zobrazovat ve výsledcích vyhledávání. Pokud se vám podaří získat pro svůj e-shop kvalitní zpětné odkazy, výrazně to pomůže vašim pozicím ve vyhledávání, získáte víc návštěvnosti a pochopitelně také tržeb.
Jaké zpětné odkazy můj e-shop potřebuje?
U zpětných odkazů záleží především na kvalitě a relevanci, nikoli na kvantitě. Vyhledávače posuzují autoritu a relevanci zdrojových webů, od které se odvíjí takzvaný "link juice" který prostřednictvím odkazů proudí na váš web a zvyšují jeho autoritu. Je jasné, že odkaz z webu, který sám téměř žádnou autoritu nemá, může jen těžko něco předávat dál. Co z toho plyne? Smysl pro vás mají hlavně odkazy z webů, které jsou nějakým způsobem relevantní k tématu vašeho webu a navíc jsou samy vyhledávači pozitivně hodnocené. Ideální je, pokud odkaz "dává smysl", to znamená, že je pro návštěvníky odkazujícího webu přínosem. Například když je umístěn v článku, který se zabývá podobným tématem jako váš e-shop a vhodným způsobem informace z článku doplňuje.
Chcete příklad?
Ideálním zpětným odkazem bude link ze známého a hodně navštěvovaného webu o atletice a fitness, kde z článku o kondičním běhání vede odkaz na váš e-shop se sportovní obuví. Takový odkaz přináší návštěvníkům zdrojového webu přidanou hodnotu, což se projevuje i tím, že na odkaz klikají a přináší vám tím i přímou návštěvnost. Vyhledávače to poznají a takový odkaz pozitivně hodnotí. Pokud však na stejný e-shop vede odkaz z neznámého blogu o chovu činčil, prakticky nijak vám to nepomůže. Získat tyto hodnotné relevantní odkazy samozřejmě není jednoduché, ale rozhodně to stojí za námahu.
Jak zjistit, který zpětný odkaz se vyplatí
Najít vhodné odkazové příležitosti pro váš e-shop dá možná v závislosti na tržním segmentu hodně práce, ale rozhodně se vyplatí. Začněte tím, že si vytipujete vhodné weby, kde má smysl se pokoušet o sehnání zpětného odkazu. Zadejte do vyhledávače vaše hlavní a vedlejší klíčová slova a výsledné stránky si zapište do tabulky. Předem můžete vyloučit přímé konkurenty, snažit se od nich získat zpětný odkaz by bylo pravděpodobně ztrátou času. Vhodné jsou naopak zejména stránky informativního charakteru, například blogy, které zveřejnují články na podobné téma jako má váš e-shop. Čím výše ve výsledcích vyhledávání se stránka zobrazuje, tím větší autoritu a relevanci má na dotaz, který jste zadali. Kvalitu webu si můžete ještě ověřit pomocí online služeb Ahrefs, Moz, či Majestic, kde jednoduše zadáte adresu zkoumané stránky a zobrazí se vám její statistiky.
Zde je několik metrik, které nám pomohou určit autoritu domény:
- Ahrefs Domain Rating (DR) - autorita webu
- Moz Page Authority (PA) - autorita konkrétní stránky webu
- Moz Domain Authority (DA) - autorita celé domény
- Majestic Trust Flow (TF) - důvěryhodnost webu
- Majestic Citation Flow (CF) - "vlivnost" webu
Čím vyšší jsou hodnoty, tím vyšší je kvalita zpětného odkazu.
Jak získat zpětné odkazy z autoritativních webů
Jakmile máte vybráno dostatečné množství různých autoritativních stránek, zkuste je oslovit s nabídkou guest postingu. Co to znamená? Nabídněte jejich majitelům kvalitní, vámi napsané články, které budou užitečné pro jejich návštěvníky. Domluvte se, že článek mohou uveřejnit zdarma, pouze za zpětný odkaz vedoucí z článku na váš e-shop. Většina majitelů bude pravděpodobně souhlasit, protože získat kvalitní obsah na blog stojí čas, energii popřípadě peníze, takže články od vás uvítají. Podmínkou ovšem je, aby byl článek skutečně kvalitní, a přinášel návštěvníkům webu přidanou hodnotu. Pokud takový článek nedokážete napsat sami, obraťte se na profesionálního copywritera či SEO agenturu, která vám články ráda napíše. Odkaz by v článku měl být umístěn tak, aby přirozeným způsobem doplňoval a rozšiřoval jeho obsah. Měl by také obsahovat klíčové slovo, na které se snažíte svůj e-shop optimalizovat.
Sledujte zmínky o vašem e-shopu na internetu
Pokud je již váš e-shop trochu známější, lidé jej začnou zmiňovat na svých webech. Všechny tyto zmínky byste měli pravidelně monitorovat a v případě že zmínka není doprovázena odkazem na váš web, napište autorovi slušný mail, a poproste jej, zda by do svého článku nepřidal ke zmínce i odkaz na váš web.
Získáním kvalitních odkazů dáte vyhledávačům vědět, že lidé váš e-shop kladně hodnotí a má smysl jej zobrazovat na vyšších místech ve vyhledávání. Nečekejte ovšem, že se dostanete na první místa přes noc. Link building je pomalý proces, kdy postupně přidáváte odkazy a pomalu vylepšujete autoritu svého e-shopu. Výsledkem pak bude lepší pozice ve vyhledávání, větší návštěvnost a vyšší počet objednávek.
Článek připravila digitální agentura SEO Consult, která realizuje SEO, PPC reklamu, e-mailing, správu sociálních sítí, správu zbožových vyhledávačů a obsahový marketing.