Jaký je rozdíl mezi inspirátorem a srovnávačem?

Jakým způsobem nakupujete na internetu? Hledáte konkrétní produkt ve snaze najít tu nejvýhodnější nabídku? Nebo se rádi necháváte inspirovat a máte tendenci nakupovat impulzivně to, co vám zrovna padne do oka? Obojí může být pro zákazníky online obchodů silná motivace. Zatímco jednu potřebu snáze uspokojí klasické srovnávače cen, druhou skupinu spíše osloví populární inspirátory. 

Oba typy nákupních portálů jsou každopádně extrémně populární a pro provozovatele e-shopů potenciálně velmi lukrativní.

Jak fungují inspirátory? Jak se liší od srovnávačů cen? A co jsou ty hlavní výhody, které mohou tyto dva typy webových stránek nabídnout e-shopům?

Jak fungují srovnávače cen

Klasické srovnávací portály jako např. Srovname.cz, Heureka, nebo Zboží, srovnávají jednotlivé nabídky obchodů pomocí takzvaných .xml feedů, které zaregistrované e-shopy srovnávačům poskytují (buď ručně, nebo skrze automatizovaná API řešení). Tyto soubory obsahují všechny potřebné informace o produktu, na základě kterých pak srovnávače vytváří stránky pro jednotlivé typy zboží, kde se potom zobrazují srovnané nabídky konkrétních obchodů. 

Kromě ceny produktu může ale pořadí vaší nabídky ovlivnit i investice do placené propagace. Nastavit financování propagační kampaně na srovnávačích cen můžete pomocí biddingu, který spočívá v určování ceny, kterou jste ochotni zaplatit za jeden proklik, což poté vede k vyšší nebo nižší pozici mezi propagovanými výsledky.

Většina srovnávačů cen navíc uživatelům zpřístupňuje mnoho dalších funkcí od možností třídit zboží podle různých kategorií po zanechávání uživatelských hodnocení a recenzí. Jde jednak o uživatelsky přívětivé prvky, které mají pozitivní vliv na oblíbenost srovnávačů, ale i potenciální marketingové nástroje (když je dokážete správně uchopit).

Výhody srovnávačů cen

Srovnávače cen na českém trhu využívají už 4 z 5 e-shopů a srovnávače jim často generují až 30 % veškerého obratu – a není se čemu divit! Srovnávače totiž disponují nespočtem výhod, ze kterých mohou online obchody těžit. Co konkrétně mohou srovnávače nabídnout?

Vysoká návštěvnost

Srovnávače cen každý den navštíví statisíce uživatelů se zájmem o určitý produkt. Jako e-shop tak díky srovnávačům máte šanci oslovit mnohem více potenciálních zákazníků než jen prostřednictvím vlastního webu a zároveň zaujmout uživatele, kteří by normálně nespadali do vaší cílové skupiny.

Široké zaměření

Jakýkoliv obchod, který prodává na internetu stejné nebo podobné zboží jako jeho konkurence, by měl inzerci na srovnávačích cen zvážit. Srovnávače mohou díky svému širokému záběru pomoct s prodejem velkému množství různých e-shopů – jedinou výjimkou jsou e-shopy nabízející velmi specifické zboží, které na trhu nemá žádnou přímou konkurenci, a nejde ho tedy s ničím srovnávat.

Možnost informovaně se profilovat na trhu

Velkou výhodou srovnávačů cen je i to, že umožňují optimalizovat svou strategii na základě anylýzy konkurence a vyprofilovat se mezi ostatními nabídkami zboží, které prodáváte, tak, aby vaše cenová politika odrážela jak vaše dlouhodobé cíle, tak momentální trh.

Jak fungují inspirátory

Stejně jako běžné srovnávače cen, i inspirátory využívají informace z .xml feedu zaregistrovaných e-shopů. Zatímco srovnávače pak ale jednotlivé produkty od několika různých prodejců srovnávají na jedné produktové stránce (a důraz je tak na racionální porovnání detailů jednotlivých nabídek), inspirátory umožňují samotné nabídky zobrazovat a třídit v katalogovém rozhraní.

Obecně jsou inspirátory mnohem více vizuálně založené a vedou spíše k impulzivním nákupům. Obvykle jsou navíc zaměřené na konkrétní kategorie zboží (jako např. Modio.cz se zaměřením na módu) a mezi jejich uživatele patří především lidé s hlubokým zájmem o danou oblast.

Výhody inspirátorů

Inspirátory jsou novějším typem srovnávacích portálů a pomalu se z nich stává nový trend, který preferuje stále více značek. Co jim mohou inspirátory nabídnout?

Inspirace na míru

Inspirátory se snaží uživatelům zobrazovat takové produkty, které mají největší šanci daného člověka zaujmout a přesvědčit k nákupu. Například již zmiňované Modio.cz používá svůj vlastní unikátní algoritmus, který se stará právě o to. Díky tomu dosahují tyto weby větší míry prokliků a působí uživatelsky přívětivěji.

Bonitní uživatelé

Nejčastějšími uživateli specializovaných inspirátorů jsou velmi zainteresovaní potenciální zákazníci, kterým je daná oblast zboží velmi blízká, jsou ochotní za ni utrácet větší množství peněz a na inspirátory chodí za novými, zajímavými kousky spíše, než aby hledali nějaký konkrétní produkt za tu nejlepší cenu.

Různé režimy financování

Inspirátory často nabízí různé možnosti, jak financovat kampaně, které na nich běží. Mohou využívat stejný model jako srovnávače a účtovat si poplatky za prokliky na e-shop (což je samo o sobě pro e-shopy potenciálně výhodné, protože na rozdíl od některých jiných marketingových kanálů nemusíte platit za dosah), ale někdy nabízí i PPS (pay per sale) model, který je bližší affiliate marketingu a může být pro e-shopy ještě výhodnější.

Další článek
Jak začít prodávat na Heurece?