Zakladatel Upgates Jan Rataj: Co čeká firmu a e-commerce v roce 2025?
S Janem Ratajem, zakladatelem Upgates, jsme mluvili o plánech na příští rok. Co chystáme pro své klienty, jaké trendy budou formovat e-commerce a jak se vypořádat s výzvami, které trh přináší? To všechno se v dnešním rozhovoru dozvíte.
Jak se podle tebe za poslední roky Upgates změnil a jak vnímáš proměnu celého e-commerce trhu?
Změnil se výrazně. Krabicové platformy jsou totiž stále vyspělejší a díky tomu umožňují to, co bylo ještě poměrně nedávno možné jen s e-shopem čistě na míru. Možnosti přizpůsobení dnešních “krabicových” řešení byly dříve nevídané. Především co se týče individualizace a škálovatelnosti. Jednoduše řečeno - i docela velké firmy, pro které by ještě poměrně nedávno bylo jedinou možností pustit se do dlouhého a drahého vývoje e-shopu na míru, se dnes poohlížejí po pronajímatelných řešeních. Změna tohoto vnímání je opravdu všudypřítomná. Upgates samozřejmě tento trend následuje. A upřímně z něj máme radost. Znamená totiž příslib pro nás velmi zajímavé budoucnosti.
U klientů vnímám také rozdíl v jejich očekávání. Stále běžnější totiž je, že očekávají, že všechno poběží na klik a velmi jednoduše. Ideálně pod jednou střechou. I tomu jdeme naproti, ať už rozvojem e-shopového jádra, tak i budováním ekosystému, aby klienti našli vše potřebné pod jednou střechou, v jedné administraci.
Jaké plány máš pro příští rok? Můžeš nám něco prozradit o tom, co chystáš?
Možná už jsem to naznačil. Chceme se i nadále přizpůsobovat posledním trendům a požadavkům zákazníků. Zároveň pořád cítíme určité deficity i co se týče jádra samotné platformy. V tomto ohledu neustále nasloucháme našim zákazníkům a jejich potřebám. Jejich zpětná vazba je logicky nejvíce přínosná.
Zkusím být konkrétnější. Naši klienti se můžou v příštím roce těšit na velkou novinku v oblasti plateb. Nejen, že jejich administraci klientům usnadníme, ale i zlevníme.
Pak samozřejmě přineseme spousty vylepšení našeho systému, která zase o něco zefektivní provoz e-shopu a posunou jeho možnosti o další úroveň výše. Nejen v designu. Na podrobnosti o dalších novinkách si klienti budou muset počkat.
Upgates nabízí spoustu možností přizpůsobení – jak vidíš budoucnost flexibility a personalizace u Upgates?
Jako něco naprosto klíčového. Faktor, na kterém jsme vyrostli a který nám neustále přináší nové zákazníky. Právě díky obrovské míře flexibility a personalizace si Upgates vybudoval místo v českém e-commerce světě. Proto z úsilí nabídnout našim klientům v tomto ohledu absolutní maximum, určitě nebudeme polevovat.
Nejde jen o design, tedy vytvořit si vzhled e-shopu přesně podle svého gusta, což je dneska naší klíčovou výhodou. Jde i o možnosti škálovatelnosti, díky které jsme domovem i pro poměrně velké e-shopy. Proto u nás neustále přibývají klienti s obraty v řádech stovek milionů korun ročně.
Jaké trendy podle tebe budou nejvíce hýbat e-commerce v příštím roce a jak se na ně Upgates připravuje?
Asi jen stěží bychom hledali obory, které se vyvíjejí rychleji než e-commerce. A ne vždy se logicky tento rozvoj ubírá směrem, který bychom si přáli. Můžeme očekávat, že i příští rok čekají český online trh složité výzvy. Ať už jde o agresivní zahraniční tržiště nebo legislativní změny. Naše e-commerce ale stojí na mimořádně pevných základech. Samostatné e-shopy u nás mají silnou historii a loajální zákazníky. Troufám si navíc tvrdit, že většina e-shopů - alespoň tedy těch našich - působí v sortimentu, který zahraniční tržiště přímo neohrožují. Schytají to ovšem nepřímo, a to nejvýrazněji rostoucí cenou výkonnostního marketingu nebo obecně soupeřením o peněženku zákazníka, ke které nyní natahuje ruce více silných hráčů.
I tady nám ale pomáhá naše DNA. Ta mimo jiné stojí na výborně zvládnutém zahraničním prodeji. Mnoho našich klientů tak hledá štěstí na jiných trzích. Od nás k tomu mají k dispozici maximum nástrojů. Musím zároveň přiznat, že tady marketplacy našim zákazníkům umí i pomoct. Jsou totiž skvělým odrazovým můstkem pro expanzi před vybudováním plnohodnotné zahraniční mutace svého e-shopu. Proto je zcela nezatracujte. Naopak se klientům snažíme vysvětlit, jak tento celosvětový trend využít ke svému prospěchu. Expanze pak může být efektivnější a řádově levnější.
Jak chceš rozvíjet partnerství, jako je spolupráce se Sniper Design, Ecomail nebo třeba Chameleoon?
Rozhodně co nejvíce. Právě ekosystém partnerů, který kolem Upgates vznikl a neustále se rozšiřuje, vnímáme jako zásadní. Kvalitní partneři nám umožňují soustředit se na to, v čem se cítíme nejsilnější - tím je budování nejkvalitnějšího cenově dostupného e-shopového jádra u nás. Široké spektrum našich partnerů je pak tady od toho, aby našim klientům přinášeli propojení s kvalitními nástroji, které jsou pro rozvoj internetového podnikání nezbytné. Pořád ale platí, co jsem říkal před chvílí. Ač se my soustředíme především na vývoj samotného e-shop řešení, usilujeme o to, aby sami klienti našli všechno potřebné přímo v administraci e-shopu. A přesně s tímto nám naši partneři zásadně pomáhají.
Samozřejmě to ale není jen o doplňcích. Tím, jak jsme přizpůsobitelní a zároveň stále atraktivnější pro čím dál větší projekty, vnímáme jako naprosto zásadní i dobře nastavenou spolupráci právě s partnery, kteří realizují projekty našich klientů. A to stále častěji do míry, která u nám vyráží dech.
Co podle tebe bude největší výzvou v nadcházejícím roce a jaké jsou tvoje hlavní priority?
Já osobně vnímám jako svou hlavní prioritu dotažení nové verze našeho Designera, na kterém aktuálně pracujeme. I když Upgates těží z několika klíčových výhod, možnost přizpůsobit si e-shop po vzhledové stránce vnímám pořád jako klíčové. Teď jeho možnosti ještě rozšíříme a zároveň velmi výrazně zpříjemníme jeho ovládání.
Design a obecně uživatelská přívětivost je totiž jeden z faktorů, který dokáže zaujmout návštěvníka e-shopu a zvyšovat tak šanci, že u našich klientů nakoupí. Protože v dnešní době je každá objednávka důležitá. Říkám to proto, že i my intenzivně vnímáme výzvy, které trh před naše zákazníky staví. Mluvím hlavně o nové a nekalé konkurenci ze zahraničí, která se projevuje především rostoucími náklady na získání zákazníka. Proto děláme všechno pro to, abychom našim klientům dali k dispozici maximum nástrojů a know-how pro vybudování prosperujícího online podnikání.
Co bys chtěl vzkázat všem, kdo používají Upgates?
Určitě bych jim poděkoval za jejich přízeň a důvěru. Přece jen, svěřit nějakému systému srdce svého online podnikání už slušnou úroveň důvěry žádá. A my jsme za ni vděčni. Už nyní náš systém k prodeji zboží a služeb využívají více než 3 tisíce klientů. Jsem přesvědčený, že i příští rok toto číslo poroste. Stále větší a silnější komunitu našich klientů vnímáme jako nesmírně důležitou součást našeho ekosystému.