SEO: Kanonizace duplicitních stránek eshopu

Jedním z problémů, které brání vašim webům dosáhnout potenciálu, jaký si zaslouží, je duplicita stránek. Vyhledávače jednoduše nemají rády weby, na kterých se vyskytuje obsah, který už jejich roboti viděli někde jinde. Nemusí přitom jít pouze o zkopírovaný obsah. Duplicity vznikají zcela přirozeně zejména u velkých webů, jako jsou například e-shopy, a představují problém pro úspěšné SEO. Naštěstí můžeme jejich negativnímu vlivu zabránit pomocí takzvané kanonizace stránek.

kanonizace duplicitních stránek

Co jsou to duplicity stránek a jak vznikají

K duplicitám na webu dochází v případech, kdy se totožný obsah nachází na různých URL adresách. Může přitom jít o jedinou stránku, na kterou vedou odkazy pomocí různých URL například example.com, example.com/index.htm a podobně. U e-shopu vznikají duplicity často tím, že se jeden produkt nachází ve více kategoriích, nebo kvůli odkazům, které vedou na vyhledávání produktů podle různých parametrů. Tímto způsobem může vznikat prakticky nekonečné množství duplicit. Jakmile robot vyhledávače narazí na stránku, která je duplicitní, rozhoduje se, kterou z duplicitních variant zaindexuje a následně zobrazí ve výsledcích vyhledávání. Bohužel to často není ta, kterou byste chtěli, a někdy to dokonce není žádná z nich.

Duplicity a SEO

Duplicity představují pro SEO e-shopu vážný problém. Jednak nemáte kontrolu nad tím, která z variant stránek bude indexována, a navíc se vám tak tříští linkjuice mezi mnoho podobných stránek, které se pak nemají šanci dostat ve výsledcích vyhledávání na místa, kde by je vaši potenciální zákazníci měli šanci nalézt.

Co je to kanonizace stránek?

Kanonizace je efektivní řešení duplicity stránek pomocí tagu canonical, jímž můžeme označit některou z duplicitních stránek za kanonickou, a ty ostatní pak za duplicitní. Říkáme tím vyhledávačům, kterou ze stránek považujeme za důležitou a chceme ji indexovat. V případě, že se vám povede kanonizaci správně nastavit, měl by se veškerý "linkjuice" z duplicit přenést na kanonizovanou stránku a tím ji posunout výše ve výsledcích vyhledávání.

Aby kanonizace fungovala, musí ji vyhledávače akceptovat. Tag canonical totiž funguje pouze jako doporučení pro vyhledávače, nikoli jako příkaz. Během procesu indexování vyhledávače jednotlivé verze obsahu navzájem porovnávají, a pokud je neshledají dostatečně stejnými, mohou tag canonical ignorovat.

duplicita stránek

Nastavte kanonizaci na vašem webu

Nastavit kanonizaci stránky není zas tak složité, jak by se mohlo zdát.  Stačí jen do HTML hlavičky stránky mezi tagy <head> a </head> přidat následující kód, který obsahuje odkaz směřující na její správnou, tzn. kanonickou verzi:

<link rel="canonical" href="https://www.example.com/spravna-verze">

 Ať už se robot vyhledávače dostane na adresu s jakýmkoli parametrem, měl by zaindexovat pouze tuto jedinou správnou variantu.

Jak ovšem kanonizovat obsah, který nemá žádnou HTML hlavičku, do které bychom mohli umístit tag canonical, případně obsah, kde nemáme možnost editovat HTML hlavičku jednotlivých souborů? Typicky se může jednat například o textové soubory, xls tabulky, pdf dokumenty a podobně. V takovém případě je vhodné kanonizaci řešit pomocí souboru .htaccesss, do kterého vložíte řádek ve tvaru:

Header add Link "< https:// www.example.com/spravna-verze >; rel="canonical""

U velkých webů pomůže sitemap.xml

Nastavit kanonizaci u velkých webů, které obsahují tisíce souborů, může být pomocí výše zmíněných způsobů příliš pracné a časově náročné. Naštěstí však můžeme využít další způsob, kanonizaci pomocí souboru sitemap.xml. Google totiž předpokládá, že stránky, na které vedou odkazy ze souboru sitemap.xml jsou vždy kanonické.  Stačí tedy všechny stránky, které chcete, aby byly indexovány a zařazeny do vyhledávání, umístit do souboru sitemap.xml, který poté odešlete k indexaci pomocí Google Search Console.

Kanonizace stránek

Jak se vyhnout nejčastějším chybám při kanonizaci

Kanonizace je mocný nástroj, který vám umožní zlepšit SEO vašeho webu a posunout jej výše ve výsledcích vyhledávání. Musí být však provedena správně, jinak může být výsledek zcela opačný. Jaké jsou tedy nejčastější chyby při kanonizaci stránek?

  • Nevhodně umístěný tag canonical. Aby kanonizace fungovala, musí být tag canonical umístěn mezi tagy <head> a </head>. Pokud jej umístíte jinde, například mezi tagy <body> a </body> budou jej vyhledávače ignorovat. Stejně tak jej budou ignorovat, pokud jej umístíte na stránky, které ve skutečnosti duplicitní nejsou.
  • Použití tagu canonical společně s tagem noindex. Tímto způsobem pouze matete vyhledávače. Smysl těchto tagů je totiž zcela opačný. Noindex říká vyhledávači: tuto stránku neindexuj, zatímco canonical naopak říká tuto stránku indexuj.
  • Používání relativních URL adres. Tag canonical umožnuje zadání jak absolutní, tak i relativní URL. Jelikož však relativní adresy obsahují cestu k souboru na základě aktuální stránky, (například "produkty/produkt1.htm") může dojít ke zmatení a odkazování na místo kde se cílový soubor nenachází. Vždy je proto lepší používat absolutní URL adresy, které obsahují celou cestu k souboru (například "https://www.example.com/produkty/produkt1.htm").
  • Používání tagu canonical pro jiné jazykové mutace stránky. Pokud máte pro jednu stránku verzi v češtině a ve slovenštině, není vhodné používat tag canonical. K tomuto účelu totiž slouží tag hreflang, který vyhledávačům sdělí, že se jedná jinou jazykovou mutaci stejného obsahu. Vyhledávač v takovém případě může tuto stránku zobrazit uživatelům vyhledávajícím v dotyčném jazyce a z konkrétního regionu.
  • Odkazování na neindexovatelnou stránku. Velkou chybou kanonizace bývá odkazování na stránku, kterou nelze indexovat. Vždy se proto ujistěte, že stránka, kterou chcete označit jako kanonickou, vrací kód 200.

Pro SEO vašeho e-shopu je důležité, aby na každé z indexovaných stránek byl pokud možno originální a unikátní obsah. Duplicity nebo příliš velké podobnosti mezi jednotlivými stránkami webu mohou způsobit, že některé části webu nebudou indexovány a návštěvníci je ve vyhledávačích nenajdou. Pokud je duplicit příliš mnoho, může dokonce dojít i k penalizaci celého webu. Kanonizace dá vyhledávačům jasně najevo, kterou z duplicitních adres považujete za správnou a pomůže jim tak lépe pochopit váš obsah, což je pro SEO vašeho webu jednoznačně pozitivní.

 

 

Článek připravila digitální agentura SEO Consult, která realizuje SEOPPC reklamue-mailingsprávu sociálních sítí, správu zbožových vyhledávačůobsahový marketing.

 

Další článek
SEO kroky pro affiliate