Jan Laštůvka (CEO, Lemonero): chceme podfinancovaným e-shopům pomoct růst a prosperovat, ne jim přidělávat problémy
Přinášíme vám rozhovor s Janem Laštůvkou, CEO chytrého financování e-shopů Lemonero, které nedávno získalo ocenění pro nejlepší digitální řešení financování pro malé a střední podnikatele. Povídali jsme si o tom, jak české e-shopy rozumí financím a proč úvěr nemusí být vždy sprosté slovo. Financování s Lemonero je do konce letošního roku možné využít s možností předčasného splacení zdarma s odpuštěním úroků a přeplatků.
Umí české e-shopy hospodařit s penězi?
Z naší zkušenosti a praxe na stovkách případů můžu říct, že české e-shopy hospodaření alespoň v základní podobě zvládají. Často se ale setkáváme s tím, že například neřeší finanční řízení a plánování nebo se místo zisku primárně zaměřují na obrat. A také si mnohdy sami a úplně zbytečně nabourávají cashflow. čímž se obírají o svůj růstový potenciál. Tento problém ve valné většině případů ještě více bobtná proto, že se e-shopeři omezují pouze na svůj vlastní kapitál. Ale ten nemá nikdo nekonečný. Často se tak setkáváme s designově vyladěnými e-shopy, které mají super produkty, nápad a přidanou hodnotu. Tudíž logicky prodávají a daří se jim. Ale z nejrůznějších důvodů prostě nemají dostatek financí na to, aby měli více zboží skladem, podpořili prodej reklamou a marketingem nebo najali další zaměstnance a kolegy. A právě proto je tady Lemonero, které jejich potenciál na rozdíl od banky vidí a umí jim rychle pomoci vytěžit maximum.
Mnoho lidí má hluboko v sobě zakořeněno, že se úvěrům musí za každou cenu vyhýbat.
Ano a je to v mnoha případech rozhodně správně. Brát si půjčku na dovolenou nebo vánoční dárky opravdu nedává smysl. Co ale podle nás smysl určitě má a e-shopy se toho bohužel mnohdy bojí, je půjčit si na investici do rozvoje svého podnikání. Což našim klientům, e-shoperům, včetně těch z rodiny Upgates, umožňujeme. A díky AI-scoring modelu a API propojení na největší české platformy jsme schopni dle dat a výkonu e-shopu vyhodnotit a do 10 minut mu dodat potřebný externí kapitál k investicím ve výši až 1 000 000 Kč. Online, na pár kliknutí a s běžně dostupnými dokumenty. Navíc u nás oproti banky uspěje až 80% žadatelů, stačí nám totiž pouze 6měsíční historie. Náš algoritmus pracuje s mnoha výkonnostními parametry e-shopu, e-shoper proto dostane nabídku pouze v takové výši, kterou si může bezpečně dovolit. Našim cílem je totiž pomoci podfinancovaným internetovým obchodům růst a prosperovat, ne jim přidělávat problémy.
S jakými náklady může e-shop při sjednání úvěru počítat?
Při sjednávání úvěru vidí e-shoper vše ihned a transparentně. Přeplatek je 0,99% měsíčně. Výše přeplatku se tak odvíjí od výběru délky splácení, kde má možnost 3, 6 nebo 12 měsíců. Díky aktuální akci předčasného splacení s odpuštěním úroků zdarma může ale splatit úvěr již při 1. splátce a dostat se tak na přeplatek 0,99%. Což zejména ve vánoční sezóně přijde vhod. E-shop totiž může hned zainvestovat až milion do marketingu nebo zbožových zásob, vytěžit tak ze sezóny maximum a posléze ihned splatit a zisk ze zvýšeného prodeje si ponechat.
Je v některých případech výhodnější jakýkoliv úvěr než použití vlastních prostředků?
Tady platí zlatá pravidla financování. Dlouhodobý majetek je potřeba financovat z dlouhodobých vlastních nebo externích zdrojů. Krátkodobý pak z odpovídajících krátkodobých zdrojů. Pokud chce firma vystavět sklad, je to velká a dlouhodobá investice. Tu je lepší vždy financovat dlouhodobým úvěrem u běžného poskytovatele. Ten má nižší úrok, protože splátky probíhají 5, 10 nebo více let. Naopak na investice, které mají návratnost do jednoho roku, je ideální krátkodobé financování. U e-shopů jde nejčastěji o marketing, nákup zásob, modernizaci vybavení apod.
Nejdůležitější je ale uvědomit si, že u fungujícího e-shopu dává externí kapitál a financování opravdu smysl. Protože majitel investuje do svého růstu. A málokterý velký e-shop nebo firma vyrostla pouze s pomocí vlastního kapitálu.
Jaká je průměrná výše úvěru a za jak dlouho i e-shopy splatí?
Průměrná výše půjčky se u nás pohybuje okolo 300 000 Kč a e-shopy ji splácí za 10 měsíců.
Lemonero masivně expanduje. Jaké novinky chystáte?
Na příští rok plánujeme expandovat do dvou dalších zemí EU. Konkrétně prozatím nemohu jmenovat, protože jednání se zdejšími partnery jsou přísně tajná. Před nedávnem jsme spustili Alza Financing by Lemonero. A v prvním kvartále příštího roku plánujeme také spuštění embedded / whitelabel financování s jednou z největších tuzemských platebních bran. Což nám zase pomůže rozšířit dostupnost, kterou v příštím roce chceme mít na všechny české e-shopy.