Maďarský e-commerce nabírá na obrátkách. Expanze e-shopu do Maďarska je navíc oproti jiným zemím snazší
Maďarský e-commerce trh je tomu českému velmi podobný. Kromě toho, že Maďarsko je Česku geograficky blízké a patří do zemí V4, nákupní chování online zákazníků je podobné. Navíc jde o rychle rostoucí e-commerce trh. Současně s nízkými náklady na provoz nahrává vstupu českých e-shopů i nižší přítomnost konkurence na trhu. Jak úspěšně expandovat se svým e-shopem do země langošů, čardáše a lázní?
Maďarský e-commerce trh v číslech
Než udeřila pandemie, nakupovalo online zhruba 62 % Maďarů. Oproti EU šlo o hlubší podprůměr. Jako ve všech evropských zemích pandemie přinesla zásadní obrat i na tomto trhu. Maďarský e-commerce trh prudce vzrostl o 23 %. V očekávání stálého růstu e-commerce a tím pádem i vyšších příjmů státního rozpočtu klade maďarská vláda vysokou prioritu na rozvoj tohoto odvětví. Je proto jasné, že současný počet 750 obyvatel na jeden e-shop bude klesat. Maďaři se navíc nezdráhají nakupovat u zahraničních e-shopů. Nejvíce nakupují z Německa, Rumunska a Itálie.
Z 9,7 milionu obyvatel internet využívá téměř 90 %. Přesně v tom je vaše příležitost. Oslovte online zákazníky a vybudujte si jejich loajalitu. Nákupní chování Maďarů se totiž podobá chování českých a slovenských zákazníků. Oproti přípravě expanze do jiných (zejména západních) zemí, proto vstup na maďarský trh představuje snazší výzvu.
Nejdříve maďarský e-commerce do detailu poznejte
Průzkum trhu je základem každé expanze e-shopu do zahraničí. Ověřte si, že se v cílové zemi nachází dostatečně početná cílová skupina zákazníků. S jakou konkurencí musíte počítat? Čím oslovují zákazníky? Detailní analýza trhu vám dodá všechny podklady pro pečlivé zvážení, zda má Maďarsko potenciál pro expanzi právě vašeho e-shopu.
Nejoblíbenější nákupní kanály: marketplaces a zbožové srovnávače v Maďarsku
Z marketplaces je v Maďarsku oblíbený Facebook Marketplace. Své zboží na něm nabízí více než 50 % e-shopů. Další příčky drží jofogas.hu, vatera.hu. Na těchto marketplaces prodává okolo 20 % e-shopů. Využít tu můžete i českých marketplaces - Alza a Mall jsou v Maďarsku stále populárnější.
Při vstupu na nový e-commerce trh doporučujeme počítat i se zbožovými srovnávači. Ten nejznámější, arukereso.hu, představuje pro většinu online zákazníků hlavní zdroj informací pro rozhodnutí k nákupu. Logicky je proto hlavním prodejním kanálem v Maďarsku. Druhé místo oblíbenosti drží olcsobbat.hu, třetí argep.hu.
Zbožové srovnávače v Maďarsku nejsou navštěvované tolik jako v Česku. Kromě toho, že se tamní e-commerce spíše rozjíždí, je slabší návštěvnost zbožových srovnávačů způsobena menší citlivostí maďarských zákazníků na ceny. Vzhledem k předpokládanému (a velmi dobře nastartovanému) růstu obratu e-commerce je však dobré počítat se vzrůstající důležitostí zbožových srovnávačů. S vyšší mírou konkurence na trhu se dá předpokládat, že Maďaři začnou brát cenu zboží více v potaz.
Na co si dávají maďarští zákazníci pozor při online nákupu?
Při vstupu na zahraniční e-commerce trh je vhodné volit platební metody nebo způsoby doručení zásilky vašeho e-shopu podle těch, které jsou na daném trhu obvyklé. Hodí se přizpůsobit i tonalitu komunikace vaší značky. Jedině tak bude váš e-shop na zahraniční zákazníky působit opravdu důvěryhodně.
Při výběru e-shopu se maďarští zákazníci rozhodují podle:
- možnosti platby mobilem
- možnosti dobírky
- rychlosti doručení zásilky
- možnosti bezkontaktního doručení
- bezplatného vrácení zboží
Platební metody v Maďarsku: dobírka pořád vede
I vývoj platebních metod nabírá v Maďarsku na obrátkách. Jak maďarský e-commerce roste, platby kartou získávají na popularitě. Vzrůstá i obliba platby mobilním telefonem. Nejčastěji využívanou platební bránou je Mobiano, za kterým následuje PayPal. S rostoucí popularitou Amazonu objevuje stále více online zákazníků Amazon Pay.
Platba v hotovosti je však stále dost oblíbená. Myslete proto na to, že ji svým zákazníkům musíte prostřednictvím dobírek nabídnout.
Maďaři jsou nároční na dopravce. A cenu doručení
Geografická poloha Maďarska dělá ze země stejně jako z Česka logistickou spojnici Evropy. Spousta zahraničních společností zřizuje v Maďarsku svá logistická centra, ze kterých dodávají zboží do dalších zemí. I když je infrastruktura Maďarska rozvinutá méně než v západních zemích, pořád umožňuje snadné a rychlé doručení zboží. A to je pro maďarské e-commerce zákazníky důležité.
Maďarská národní pošta (Magyar Posta) není mezi online zákazníky oblíbená tolik jako soukromé doručovací společnosti. U nich Maďaři oceňují především možnost bezkontaktního doručení. Protože žije převážná většina obyvatel ve městech, odběrová místa jsou často využívána. Nejoblíbenějšími dopravci v Maďarsku jsou GLS a DPD.
Nezapomeňte na důležitost kvalitní reverzní logistiky. Stejně jako v jiných zemích chtějí i Maďarští zákazníci bezstarostné a bezplatné vrácení zboží. Zde znovu upozorňujeme na oblibu plateb v hotovosti.
Tip: Chcete nabídnout možnost dobírky svým maďarským zákazníkům, ale nechcete si kvůli tomu zakládat zvláštní bankovní účet v Maďarsku? Spolehlivé fulfillment společnosti poskytují kompletní management vratek včetně možnosti dobírky v cizí měně bez nutnosti založení vlastního zahraničního bankovního účtu.
Sociální sítě dobývají zbytek Maďarska
Z 9,7 milionu obyvatel využívá aspoň jednu sociální síť 7,3 milionu uživatelů. Jejich počet také narůstá – za rok 2021 přibylo na 180 tisíc nových uživatelů. Nejpopulárnější je Facebook, který má v Maďarsku skoro 6 milionů uživatelů. Jak jsme už uvedli, Facebook Marketplace představuje oblíbený nákupní kanál.
Velmi hrdý národ
Při expanzi do Maďarska je dobré mít na paměti hrdost maďarského národa. Proto doporučujeme provozovat e-shop na samostatné maďarské doméně, což u Upgates není žádný problém. Namístě je určitě i zákaznická podpora v maďarštině na lokálním telefonním čísle. Hrdosti Maďarů se totiž příčí, aby volali do zahraničí. Stejně tak jim nebude příjemné, pokud s nimi budete komunikovat přes e-mail nebo sociální sítě s využitím angličtiny nebo strojového překladače.
Zajímavost: maďarština patří do skupiny ugrofinských jazyků. Podobnými (ugrofinskými) jazyky jsou estonština, finština a laponština. Protože v celé Evropě jde o skutečně jedinečný jazyk, vzbuzuje v Maďarech pocity hrdosti.
Pozor na reálie
Spolupráce se specialisty na marketing – rodilými mluvčími při přípravě a vedení expanze má ještě jeden zásadní důvod: zohlednění reálií maďarské kultury. Například nejdříve uvádí příjmení, jméno až poté. Stejně tak je důležitý správný zápis ceny. Forinty se zaokrouhlují na 0 nebo 5. Pokud byste uváděli cenu například 399,99 Ft, bude to Maďarům připadat přinejmenším zvláštní. Kvůli oblibě platby v hotovosti si dejte pozor také na to, že mince s nejmenší hodnotou je 5 forintů. Právě proto se ceny zaokrouhlují. Odlišné je i psaní dat ve formátu rok-měsíc-den.
Expanze na maďarský e-commerce trh je mezi e-shopy velké téma. Český e-commerce je oproti maďarskému vyspělejší, což pro expandující e-shopy znamená oproti těm lokálním konkurenční výhodu. Dalšími důvody jsou rychlý rozvoj maďarského e-commerce trhu, geografická blízkost a podobné nákupní chování maďarských zákazníků. Poraďte se se specialisty na expanzi českých e-shopů do zahraničí – NK Expand, naším partnerem. Ať je expanze vašeho e-shopu do Maďarska skutečně úspěšná.