Maďarský e-commerce trh a proč byste se o něj měli zajímat?
Maďarsko má jeden z nejrychleji rostoucích e-commerce trhů v Evropě. Ještě lépe je na tom ale Rumunsko. Vše se podrobněji dovíte v našem dřívějším článku "Jak na úspěšnou expanzi e-shopu?". Pro vstup na zahraniční trhy je ale i přesto pro většinu českých a slovenských e-commerce hráčů zajímavější Maďarsko. Proč tomu tak je se pro server Lupa.cz pokusil shrnout generální ředitel APEK, Jan Vetyška.
Proč by se tuzemské e-shopy měly zajímat o Maďarsko?
1) Logistika
Značná část e-commerce trhu se soustřeďuje v okolí Budapešti. Náklady na logistiku jsou díky tomu nižší. Pro menší a střední e-shopy to může být jedna z motivací pro vstup na zdejší trh. Na druhou stranu se může stát, že balík putuje na místo určení dva dny a více a nikdo se nad tím nijak nepozastavuje. Což není pro naše e-shopery zvykem, a ze začátku z toho mohou být v šoku. Maďarský zákazník ale zatím není navyklý na expresní doručení zásilek. I když právě například v Budapešti se Mall.hu pokouší doručovat objednávky ještě ten den. A určitě to sklízí úspěch a zájem.
2) Rozloha a poloha
Rozlohově, ale i počtem obyvatel je na tom Maďarsko skoro stejně jako Česko. Plus ja také sousedství se Slovenskem. Expandující e-shop může snadno najít zaměstnance např. z jižního Slovenska. Ti mají jak znalost jazyka, tak jiné důležité zkušenosti s maďarským trhem. Při vstupu na rumunský trh to se zaměstnanci není tak jednoduché.
3) Růst e-commerce
Asociace pro elektronickou komerci na základě studie odhaduje růst maďarské e-commerce mezi 20 až 30%. Čísla vycházející z loňské analýzy Heuréky pak poukazují na 20% růstu. Stejná studie ale predikuje v tomto roce růst 30% v Rumunsku. I přesto stále zůstává lákavější maďarský trh, který nabízí krom vysokého meziročního růstu i další benefity.
4) Zvyšující se HDP a platy
Maďarům v posledních letech prudce roste HDP a zlepšují se jim platové podmínky. Zároveň roste jejich důvěra v online nákupy, platby a také se zlepšil přístup k mobilnímu internetu. To všechno opět stojí za růstem e-commerce trhu.
5) Nízký počet e-shopů
Dle statistického úřadu by mělo v Maďarsku být cca 10 tisíc e-shopů. Reálné odhady se však pohybují okolo 6 tisíc. Na přibližně stejný počet obyvatel je pak v Česku e-shopů přes 40 tisíc. Potenciál k uchycení se na maďarském trhu je tak vysoký.
Více o největších maďarských e-shopech, ale i úspěšných expanzích českých e-shopů na maďarský trh se dočtete v článku na serveru Lupa.cz.
Jak na expanzi e-shopu Upgates na maďarský trh?
Vše co potřebujete k úspěšné expanzi na maďarský e-commerce trh můžete najít přehledně v článku Zahraniční e-shopy, aneb jak na úspěšnou expanzi.
Kompletní poradenství pro expanzi e-shopu pak můžete poptat u agentury specializujících se na expanzi zde.
Maďarský překlad systémových textů / textových polí pak můžete zakoupit zde.