Moře příležitostí: Využijte současného rozvoje chorvatské e‑commerce

Čtyřmilionový stát jihovýchodní Evropy máme spojený zejména s typickou českou dovolenou na Jadranu. Jedná se ale o zajímavý cíl pro expandující e-shopy. Chorvatsko je totiž nyní považováno za slibně se rozvíjející e-commerce trh. Členství země v EU a čerstvě i přijetí eura navíc usnadňují podnikání i obchodníkům z ostatních zemí unie. Jaká další fakta o této malebné přímořské zemi byste měli před expanzí znát?

Žít pomalo (ale expandovat rychle) 

V turistických příručkách se možná setkáte s tvrzením, že Chorvati mají rádi svůj klid a nikam moc nespěchají. To ostatně potvrzuje i oblíbený výraz „pomalo.“ Chorvaté ho často používají jako pozdrav, kterým vybízejí dotyčného, aby zvolnil, nestresoval a zkrátka zpomalil… Pokud ovšem pomýšlíte na expanzi do této oblíbené dovolenkové destinace, měli byste ale začít naopak kvapem. 

V dohledné budoucnosti se očekává, že elektronický obchod v zemi poroste rychleji, než je celosvětový průměr. K internetovému připojení má dnes přístup přes 80 % obyvatel a z nich více než 60 % přiznalo, že alespoň občas online i nakoupí. Je tu tak skvělá příležitost svézt se na vlně růstu.

Mezi oblíbené kategorie v online nákupech patří móda, elektronika, spotřebiče a nábytek, ale i potraviny. A kde že Chorvaté nakupují? I oni propadli oblíbeným internetovým tržištím jako Amazon, eBay či AliExpress. Na paty jim tam však šlape domácí eKupi.hr nabízející široký sortiment produktů. Některé zboží se ale prodává lépe na specializovaných e-shopech – kupříkladu nábytek si Chorvaté pořizují často přes stránky Emmezeta.hr

Pestrý jazykový mix 

Úředním jazykem je chorvatština, ale díky rozvinutému turistickému ruchu ovládá angličtinu kolem 60 % obyvatel Chorvatska. Některé oblasti státu jsou zase dvojjazyčné, zejména u hranic s Itálií a Slovinskem. 

Navzdory (nebo možná vlastně kvůli) blízkosti s ostatními balkánskými jazyky ovšem chorvatština sehrála historicky důležitou roli v uchování kultury a tradic země po rozpadu Jugoslávie. Pro Chorvaty je tak důležitou součástí národní identity. Pamatujte na to při zařizování zákaznické podpory a překladu webu. Komunikací v chorvatštině zvýšíte svou důvěryhodnost.

Obliba internetu a sociálních sítí 

Obyvatelé Chorvatska jsou také nadprůměrnými uživateli internetu a digitální technologie zažívají v zemi boom. Nejoblíbenějším webovým vyhledávačem v Chorvatsku je Google. Vyžít toho ve svůj prospěch můžete nastavením reklamy ve vyhledávači i celkovou lokalizací e-shopu, která zajistí lepší výsledky při organickém vyhledávání. 

Většina uživatelů internetu v Chorvatsku používá i sociální média. Nejoblíbenější sociální sítí je Facebook s odhadem 1,9 milionu uživatelů, který dohání Instagram, kde lehce v počtu uživatelů převažují ženy. Na chorvatské sociální sítě můžete proniknout se svými produkty i vy. Jednou z možností jsou sponzorované příspěvky, vyplatit se může i spolupráce s místními influencery, jejichž obsah se nezřídka dostává i k uživatelům z Bosny a Hercegoviny a Srbska.

 Působení v e-commerce si také žádá zaměření pozornosti na srovnávače, jako je web Jeftinije.hr, kde lze najít zákaznické recenze.

Vybudujte si svou balkánskou základnu

 Dalším faktem, který hovoří ve prospěch Chorvatska, je jeho poloha. Balkánská země rozkládající se na pobřeží Jaderského moře se nachází v blízkosti dalších zemí jihovýchodní Evropy. To poskytuje příležitost rozšířit své aktivity do sousedních trhů, jako jsou Slovinsko, Bosna a Hercegovina nebo Srbsko.

 S polohou souvisí i skvělé propojení s Evropou díky dobré dopravní infrastruktuře, která usnadňuje logistiku a doručování zboží. To může pomoci snížit náklady a zlepšit celkovou zkušenost zákazníků. V zemi působí společnosti DPD, GLS, DHL a samozřejmě i Hrvatska pošta.

Závěr

Chorvatský trh teď nabízí ideální podmínky pro expanzi vašeho e-shopu, a to díky vstupu do eurozóny i predikcím růstu. Chopte se této příležitosti a zajistěte vaší značce to nejlepší renomé. Jak to zařídit? Využijte služby NK Expand, kde vám zajistí profesionální služby s pomocí rodilých mluvčích, díky nimž bude váš web i marketing bezchybně lokalizovaný právě pro chorvatské spotřebitele.

Další článek
E-shop za horizontem: Slovenský trh na dosah ruky!